• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 915065800

Propozycje zabaw dla Malinek – 01.04.2020r

  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 01.04.2020r

Wilk- zwierzę chronione”

  • Rozwijanie mowy i myślenia

  • Wzbogacenie słownictwa o nowe wyrazy

  • Rozbudzanie ciekawości przyrodniczej

  • Wywołanie szacunku i sympatii do wilków

1. Słuchanie wiersza „Wilk” Doroty Kossakowskiej

Mama, tata, siostra, brat

To wilcza rodzina.

W czasie polowania

Każdy się mnie trzyma.

Jestem silny, wytrzymały

I lubię podróże.

Poluję na ssaki

Te małe i duże.

Jestem pod ochroną,

Razem ze swą żoną.

2. Rozmowa z dzieckiem na temat wyglądu wilka.

Wilk- największy przedstawiciel rodziny psowatych. Waży od 30 do 70 kg. Ma 100-140cm długości ciała, W kilku państwach Europy ten gatunek został już całkowicie wytępiony. Od dawien dawna był uważany za zwierzę krwiżercze, podstępne i okrutne. Lecz jest bardzo inteligentny, ma świetny instynkt, a napada tylko wtedy gdy jest głodny. W naszym kraju występuje na wschodnich terenach. Prowadzi koczowniczy tryb życia. Wilk jest przodkiem psa domowego. Wilk ma bardziej czułe zmysły jest silniejszy i bardziej wytrzymały niż pies domowy. Gównie celem polowania tego zwierzęcia są zwierzęta kopytne. Latem ich zdobycz stanowią małe gryzonie, ptaki, jaja, owady, jaszczurki. Wilk ma szansę na dożycie 15 lat.

Wataha”- wyjaśnienie pojęcia

Zanim wilk szary zbuduje watahę, przechodzi przez okres samotności, kiedy zostaje przegoniony z rodzinnej watahy, po to by założyć własną. Nim znajdzie partnerkę, musi przemierzyć niekiedy setki a nawet tysiące kilometrów, by znaleźć swoje miejsce na ziemi. Czas wędrówki hartuje zwierzę, które popełnia wtedy mnóstwo błędów i wyciąga z nich wnioski.

3. Krótki Quiz „Co wiem o wilkach”.

Gdzie mieszkają wilki- ich siedlisko ?

Co to jest wataha wilków?

Czym żywią się wilki?

Kto ma lepszy zmysł węchu : człowiek, czy wilk? (ile razy -100)

Czy wilk ma lepszy słuch od człowieka? (16 razy)

Czyj trop jest większy: wilka, czy psa?

Jak porozumiewają , rozmawiają wilki? (wycie, mowa ciała, postawa)

Czy wilki są pod ochroną? Kto najbardziej zagraża wilkom?

4. „Mowa wilków”- ćwiczenia artykulacyjne:

Słuchanie nagrania odgłosów wydawanych przez wilki (skomlenie, skowyt, szczekanie, wycie)

Odgłosy wilkahttps://www.youtube.com/watch?v=ylg3xncr-3Y

Opisywanie okoliczności, w jakich wilki wydają powyższe dźwięki.

  • Wilki wyją po to by zaznaczyć swoją obecność, potwierdzić prawa do zajmowanego terytorium, komunikować się ze swoją rodziną, zasygnalizować grożące niebezpieczeństwo lub głód.

Naśladowanie dźwięków wydawanych przez wilki.

5. Układanie zdań ze słowem „wilk”.

Dziecko układa i wypowiada zdania ze słowem „wilk”.

6. Moje zwierzę”

  • Rozwijanie umiejętności czytania
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego, doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej

Wymyślcie wspólnie zwierzęta które znacie, napisz dziecku kartki z nazwą zwierzęcia i potnij na kawałki (sylabami) – sa – ren – ka, ko – tek, pie – sek. na sygnał: znajdź zwierzę, które usłyszałaś. Ustaw tak, aby kartki z sylabami utworzyły nazwę zwierzęcia.

7. „Gorące mleko”- ćwiczenie oddechowo – ruchowe

  • Pogłębianie wdechu i wydechu, rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.

Usiądź z dzieckiem na dywanie naprzeciwko siebie. Dłonie splecione tak jakbyśmy trzymali kubek w dłoniach. Wyobrażając sobie, że w kubku zrobionym z dłoni mają gorące mleko, które trzeba wystudzić, w tym celu mocno dmuchają w dłonie. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.