• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 915065800
  • -

Zabawy z dzieckiem w domu

W związku z decyzją MEN wynikającą z konieczności zapobiegania rozprzestrzeniania się koronawirusa, zajęcia  w przedszkolu zostały odwołane do Świąt Wielkanocnych.

Nauczyciele zostali zobowiązani do przygotowania materiałów do samodzielnej pracy dla wychowanków w domu. Zadania będą zamieszczane na stronie grupy każdego dnia, do czasu powrotu dzieci do przedszkola. Wiemy jak bardzo dzieci tęsknią za swoimi paniami, kolegami i koleżankami. Żebyśmy o sobie nie zapomnieli przedstawiamy Państwu propozycję pracy na odległość. Wspólna zabawa będzie okazją do nauki i mile spędzonego czasu.

Dziękujemy  Rodzicom za rozwijanie zainteresowań swoich pociech i naukę dzieci w domu.

Dyrektor Przedszkola Publicznego w Przecławiu


  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 06.04.2020r

Zwyczaje i tradycje Świąt Wielkanocnych

  • Wzbogacenie wiedzy odnośnie świąt Wielkanocnych

1. Zachęcamy do posłuchania piosenki:

Zozi- Znaki Wielkanocy

Te mazurki ozdobione migdałami

Te koszyki wypełnione pisankami

Te baranki ulepione z marcepanu

Bazie kotki od staruszki ze straganu

To są znaki tradycyjnej Wielkanocy

Kiedy życie się odradza do swej mocy

To znaki rozbudzonej świeżo wiosny

Świat się staje znów zielony i radosny

Świat radosny! Radosny! Świat radosny!

Te palemki od bibuły kolorowe

Baby z lukrem wyrośnięte, bo drożdżowe

No a potem jeszcze lany poniedziałek

Śmigus dyngus pełen mokrych niespodzianek

Zozi- Znaki Wielkanocy https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

Domowe Przedszkole- Świąteczne Zwyczaje (Wielkanoc)

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,swiateczne-zwyczaje-wielkanoc,43855

Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dziecka:
Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
Jakie znasz tradycje Świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus)

Jeżeli dziecko będzie miało trudność z podaniem zwyczajów świątecznych, proszę zasugerować je zagadkami:

  • Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy być w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt. (kartki świąteczne)

  • Święcimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe, zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów. (palma wielkanocna)

  • Przeważnie jest biały i na stole leży. Kładą na nim sztućce, stawiają talerze. (obrus)

  • Upleciony ze słomy, wikliny, chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz baranka i pisanki poniesie czasem. (koszyk)

  • Ma długie uszy, futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając)

  • Mam czerwone nóżki, jestem żółtą kulką, a kiedy urosnę, to zostanę kurką. (kurczątko)

  • Co to takiego, odgadnij mój kotku, są z wierzchu białe, a żółte w środku. Gdy je gotować, dziwy się dzieją, bo zamiast mięknąć one twardnieją. (jajka)

  • Kto potrafi mi powiedzieć, kiedy budzą się niedźwiedzie?Jak się nazywa ta pora roku, co ściele dywan zielony wokół? (wiosna)

  • Szare futro, długie uszy, ogonek nieduży. Gdy się w krzakach coś poruszy, zmyka aż się kurzy. (zajączek)

  • Zobaczysz je wiosną, gdy na wierzbach rosną. Srebrne futra mają. Jak się nazywają? (bazie)

  • Cukrowe- są blisko pisanek. Prawdziwe, rogate- wiodą stado latem na górską polanę. (baranki)

Zabawy logopedyczne– usprawnianie narządów mowy

  • Grubiutki i chudziutki króliczek- ćwiczenie warg i policzków.

Dziecko naśladuje pulchnego króliczka (nabierają powietrze w policzki), a potem chudego (wypuszczają powietrze i wciągają policzki, tworząc chudy ryjek).

  • Leśny koncert– ćwiczenie artykulacyjne.

Rodzic wypowiada sylaby dźwiękonaśladowcze, a dziecko powtarza za nim: fiu, fiu, fiu; ćwir, ćwir, ćwir, ijo, ijo, ijo; ku-ku, ku-ku; hu-hu, hu-hu; plo, plo,plo; tu, tu, tu; li, li, li.

  • Szumiący zakątek- zabawa artykulacyjna.

Dziecko wypowiada naprzemiennie: przedłużone sylaby „szy..”- z zaciśniętymi zębami i szeroko rozciągniętymi kącikami warg, pulsacyjne sylaby „szu,szu…”- z zaciśniętymi zębami i ściągniętymi kącikami ust.

  • Zmiana pogody– zabawa artykulacyjna.

Rodzic wypowiada naprzemiennie nazwy różnych stanów pogody, a dziecko ilustruje ruchem ten stan pogody i wypowiada jednocześnie odgłosy z wiersza (wiatr- wiu, wiu, wiu, mróz- hu, hu, hu, burza- bach, bach, bach, upał- ach, ach, ach.


  • -

Bajki Tup Tup Tup

Bajki Tup Tup Tup

Przygody Toli, Urwisa i Poli (TUP) z delikatnością i wyczuciem, jasnym i zrozumiałem dla dzieci językiem poruszają ważne i trudne tematy. Są to bajki dla dzieci. Są to także bajki dla dorosłych, rodziców, opiekunów i nauczycieli, którzy szukają pomysłu na to, jak o nieprostych tematach rozmawiać z dziećmi odpowiadać na pytania o poważne sprawy.

Bajki Fundacji CultureLab dostępne są na stronie www.tuptuptup.org.pl/bajki-edukacyjne/


  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 03.04.2020r

Czego można nauczyć się od zwierząt?

Kot- gibkość, sprawne ruchy

  • Koty są wśród ssaków jednymi z największych śpiochów,

    potrafią drzemać 15 godzin dziennie

  • Chodzą własnymi drogami, znikają nawet na kilka

    dni i bardzo lubią buszować w nocy po domu i ogrodzie

  • Bardzo dobrze czują się w liczniejszych rodzinach

  • Kot nie widzi nic, co znajduje się bezpośrednio przed nim.

  • Mimo bystrego wzroku, czasem zdarza się, że ma problem ze znalezieniem jedzenia „tuż pod nosem”. Nie trzeba się wtedy z niego śmiać, tylko należy mu pomóc odszukać smakołyk

  • Kiedy już kogoś polubią, chętnie siadają na kolanach, mruczą i łaszą się. Potrafią reagować na wypowiadane do nich słowa i okazywać własne zdanie.

  • Zdziwienie u kota można wyczytać w jego oczach. Kiedy coś go bawi, czymś się ekscytuje, to ma duże źrenice, a jeśli coś go zdenerwuje, robią się one całkiem malutkie.

Czego można nauczyć się od kotów?

Od kotów można nauczyć się między innymi dbania o higienę, bo koty poświęcają toalecie jedną trzecią całego dnia. Oczywiście, Ty nie musisz spędzać w łazience tyle czasu, jednak jeśli nie bardzo lubisz się myć spróbuj zamienić ten codzienny rytuał w dobrą zabawę.

Kocie ruchy- kot najczęściej stara się lądować na czterech łapach,

ale to wcale nie znaczy, że wychodzi cało z każdej opresji.

Zdarza się, że spadając na łapy z dużej wysokości,

może je sobie po prostu połamać. Ćwiczenie kocich ,

miękkich i zgrabnych ruchów pomaga kształtować ładną sylwetkę i zapewnia sprawność.

Stań na czworaka na podłodze i podobnie jak kot spróbuj wygiąć grzbiet. Powtórz ćwiczenie co najmniej 7 razy.

Kot się skrada- ustaw w pokoju tor przeszkód, który będziesz musiał pokonać zwinnie jak kociak. Pewnie nie raz zauważyłeś, że kot potrafi wcisnąć się w najmniejszą szczelinkę. To zasługa budowy jego ciała, która nie ma obojczyka. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie żebyś i ty spróbował być tak bardzo zwinny.

Na dywanie rozłóż nitkę. Najlepiej poskręcaj ją w różne zawijasy, po których będziesz musiał przejść na paluszkach. Potem powtórz to ćwiczenie z jednym zasłoniętym oknem. A czy uda ci się pokonać tą trasę idąc tyłem? Następnie przejdź ją jeszcze raz ale na czworaka. Kolejny etap toru przeszkód to skradanie się pod belką, oczywiście nie musisz mieć w domu drewnianego klocka wystarczy jak umieścisz kawałek tasiemki pomiędzy dwoma krzesłami. Przechodź na czworaka pod tasiemką, która za każdym razem powinna być umieszczana coraz niżej i niżej. Pamiętaj że zwinny kot nie powinien jej dotykać żadną częścią ciała, zwłaszcza plecami.

Pies- wierny przyjaciel

Pies to niezwykłe zwierzę. Skąd wzięło się w naszych domach?

Z lasów, borów, w których niegdyś grasowały wilki.

Bo psy pochodzą właśnie od wilków. Można powiedzieć

że są ich dalekimi pra, pra, prawnukami…Z biegiem lat odnalazły ciepły kąt przy ognisku człowieka, gdzie

zazwyczaj mogły liczyć na jedzenie. W zamian za to odwdzięczały się człowiekowi, pomagając w różnych

pracach, co zresztą robią do dziś.

Czego można nauczyć się od psów?

Pies dostarcza wielu pozytywnych emocji, pozwala obserwować tajemniczy świat natury z bardzo bliska. Ponadto pies uczy tolerancji i cierpliwości. Najważniejsza z lekcji, jakiej może Ci udzielić pies, to nauka przyjaźni. Niewątpliwie pies jest najwierniejszym zwierzakiem i potrafi okazać swoje zadowolenie i miłość właścicielowi.

Imię jest ważne- wyobraź sobie, że jesteś hodowcą psów. Masz u siebie przedstawicieli kilku ras, którym trzeba nadać imiona zgodnie z ich profesją i zamiłowaniem:

bernardyn- ratuje ludzi spod śniegu;

owczarek podhalański- pilnuje stada owiec;

labrador- opiekuje się niewidomymi;

chart- pomaga podczas polowania;

owczarek niemiecki- pracuje w policji;

Jaskółka- zwiastunka deszczu

Małe, bardzo sprawne w locie ptaki są symbolem nadchodzącej wiosny.

Ptaki te potrafią złapać owada w locie i nimi się głównie odżywiają. Jaskółki nie lubią zimy. Te wdzięczne ptaki odzywają się często, wydając śmieszne dźwięki: czrr-czrr- sierr-sierr lub srieu.

Ostrzega przed nadchodzącą burzą, zniżając swój lot blisko ziemi. Ale nie dlatego, że ma zamontowany jakiś przeciwdeszczowy radar. Wręcz przeciwnie żadna w tym jego zasługa. Tak naprawdę o deszczu wiedzą pierwsze latające w powietrzu owady. Zniżają lot, żeby w razie czego szybko móc się schronić przed opadami a jaskółki sobie po prostu spokojnie polują. Są tam gdzie owady, a że te są niżej to i ptaki latają bliżej ziemi.

Prognoza- Natura tak to już urządziła, że najczęściej można poznać, kiedy zbliża się wiosenna lub letnia burza. Czy potrafisz wymienić, jakie są oznaki nadchodzącej ulewy? Postaraj się powiedzieć które odpowiedzi są prawdziwe.

  • Ciemne chmury zasłaniają niebo

  • Białe obłoczki płyną spokojnie po niebie

  • Kury głośniej gdaczą

  • Zrobiło się duszno i bezwietrznie

  • Zerwał się bardzo silny wiatr

  • Mama zbiera pranie ze sznurka w ogrodzie

  • Nagle zrobił się przeciąg w mieszkaniu

  • Niebo przeszywają błyskawice, ale nie pada deszcz

  • Słychać grzmoty w oddali ale nie pada deszcz

 

Dokończ zdanie” – zabawa słownikowo – gramatyczna.

  • Rozwijanie mowy i mylenia

Zwierzę chronione to…..

Drzewo chronione to…

Ptak chroniony to…..

Zabawy w moim domu” – zabawa słowna.

    • Rozwijanie umiejętności mówienia i budowania zdań

Dziecko opowiada jak wygląda zabawa w ich domu, z kim się bawią i jakimi zabawkami, jakie są ulubione zabawy.


  • -

Zabawy z językiem angielskim

Zabawy z językiem angielskim dla dzieci

Dla wszystkich piosenka na rozgrzewkę. Posłuchaj piosenki. Razem naśladujcie czynności, powtarzajcie słowa i dobrze się bawcie https://supersimple.com/song/walking-walking/

Piosenka o emocjach. Posłuchajcie piosenki. Naśladujcie ruchem czynności z piosenki, powtarzajcie słowa. Jeśli możesz wydrukuj dla dziecka lub narysuj buźki z minami do pokolorowania, nazywaj je razem z dzieckiem https://supersimple.com/downloads/if-youre-happy-worksheet-color-bw.pdf

Zabawy dla starszych dzieci

Obejrzyj z dzieckiem krótki filmik z nazwami czynności. Możecie je razem powtarzać i naśladować. Posłuchajcie piosenkę i naśladujcie czynności, które już poznaliście. Możecie narysować karteczki z czynnościami, losować i zdawać zadanie oczywiście używając słówka, którego się nauczyliście. Miłej zabawy
https://www.youtube.com/watch?v=4c6FyuetSVo
https://www.youtube.com/watch?v=-ozG4PFFP5A

Życzę udanej zabawy Sylwia Rojek


  • -

Praktyczne porady dla Rodziców

Praktyczne porady jak organizować kształcenie dzieci w domu

Rodzicu, wykorzystaj czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, na większe usamodzielnienie swojego dziecka – oczekuj od niego większej pomocy przy codziennych czynnościach w domu np. podczas przygotowywania posiłków, sprzątania, czy nawet podczas wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem się, przygotowaniem do snu, w których bardzo często, z powodu pośpiechu, dzieci są wyręczane. Wykorzystaj pobyt dziecka w domu na rozmowy z nim na różnorodne tematy. W ten sposób będziesz wzbogacał słownictwo swojego dziecka. Znajdź czas na czytanie dzieciom i z dziećmi. Korzystaj z edukacyjnych programów telewizyjnych, zaproponuj dziecku gry planszowe czy zabawy i gry zręcznościowe.

Korzystaj z porad i propozycji nauczyciela. Nie unikaj kontaktu z nim. Pytaj o wszystko i dziel się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi dziecka. W sytuacji zawieszenia pracy przedszkola, to na Tobie i nauczycielu spoczywa odpowiedzialność za edukowanie dziecka i stwarzanie mu warunków do wszechstronnego rozwoju.

Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno także ruszać się i wykonywać wiele prostych ćwiczeń gimnastycznych. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z materiałami dostępnymi na stronach:

https://szaloneliczby.pl/przedszkole/

https://czasdzieci.pl/szczecin/

https://miastodzieci.pl/dla-dzieci/ 

http://www.muzykotekaszkolna.pl/

https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom

https://rozrywka.tvp.pl/47090255/telewizja-polska-blizej-dzieci-i-mlodziezy%20-

Bajka dla dzieci o koronawirusie. „O złym Królu i dobrej Kwarantannie”.


Bajka-o-kwarantannie-i-wirusie-z-kolorem
O koronawirusie pakiet dydaktyczny


  • -

  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 02.04.2020r

Puchacz zwyczajny”- zwierzę chronione

Zapoznanie z ptakiem chronionym w Polsce,

Wzbogacenie słownictwa o nowe wyrazy.

Rozwijanie mowy i myślenia, percepcji słuchowej.

Doskonalenie sprawności manualnych.

Słuchanie wiersza „Sowa” Doroty Kossakowskiej

Pióra gęste i mięciutkie,

ostry dziób i szpony.

Każdy kto mnie spotka

trochę jest zdziwiony.

Widzę bardzo dobrze,

mam też niezły słuch.

Latam bezszelestnie,

tak jak leśny duch.

Rozmowa z dzieckiem na temat wyglądu sowy i cech charakterystycznych:

– pióra, dziób, szpony,

– dobry wzrok i słuch.

Puchacz zwyczajny- gatunek dużego, osiadłego ptaka z rodziny puszczykowatych, zamieszkującego niemalże całą Eurazję, a także północną Afrykę. Był on niegdyś intensywnie tępiony, odławiano go również by służył jako przynęta przy polowaniu. Obecnie jest ptakiem rzadkim i płochliwym, jednakże jego populacja powoli się odbudowuje, ze względu na objęcie go w wielu krajach ochroną gatunkową i strefową. Upierzenie ogólnie w różnych tonacjach brązu, nieco zmienne w zależności od podgatunku, z licznymi plamkami i kreskami. Samiec odzywa się najintensywniej w porach wieczornych lub o zmroku. Jest to przerywane co 8-12 sekund, bardzo donośne (słyszane nawet do 5 km) pohukiwanie „pu-hu” lub „PHUoo” (od czego wzięła się nazwa). Samica odpowiada tym samym, lecz wyższym i ochrypłym głosem. Okrzyki alarmowe są ostre, szczekliwe. Zaniepokojone kłapią też dziobem. Puchacze odzywają się praktycznie przez cały rok, najintensywniej jesienią (wrzesień, październik) oraz zimą przed złożeniem jaj (styczeń-luty). W okresie tokowania pod koniec zimy ich hukanie słychać całymi nocami. Aktywny o zmierzchu i świcie i w nocy. Gdy nie poluje, siada w eksponowanych miejscach. W dzień przesiaduje na półce skalnej albo na grubej gałęzi w koronie drzewa, przy pniu. W locie dość szybko, płytko i sztywno uderza skrzydłami. Lot nieco chwiejny, potrafi robić nagłe zwroty. Bardzo pchłochliwy na niepokojenie, spłoszony z gniazda może porzucic lęg. Jego skrytość utrudnia obserwacje, choć łatwiej go usłyszeć.

Pu-hu” lub „PHUoo– zabawa ortofoniczna.

Dziecko naśladuje głos wydawany przez puchacza „pu-hu” lub „PHUoo”.

Puchacz zwyczajny- lepienie z masy solnej

Rozwijanie umiejętności plastyczno – technicznych,

Wdrażanie do estetycznego wykonania prac.

Pomoce: masa solna, prawdziwe ptasie pióra,

Dziecko otrzymuje masę solną z której lepi sylwetę ptaka, do ulepionej sylwety wciska pióra komponując skrzydła i ogon.

Dzięcioł – ptak chroniony” – słuchanie wiersza „Dzięcioł” Doroty Kossakowskiej. Rozmowa z dzieckiem na temat pożyteczności jego pracy w lesie.

DZIĘCIOŁ – Dorota Kossakowska

Kto tak hałasuje?

Kto tak głośno stuka?

To pan dzięcioł w korze drzewa

pożywienia szuka.

W dzień ciężko pracuje,

w nocy smacznie śpi.

I stado korników

pewnie mu się śni.

 

Ćwiczenia grafomotoryczne:

– Przygotowanie dzieci do nauki pisania  – propozycje zabaw dla dzieci:

https://mojedziecikreatywnie.pl/pobieranie

Uczuciowe domino” – zabawa twórcza

– Rozwijanie umiejętności pracy mimiką twarzy

Emocje”, siedzicie razem z dzieckiem na dywanie, jedna osoba pokazuje minkę do dziecka. Dziecko odtwarza pokazaną minę. Następnie wymyśla swoją minę i pokazuje kolejnej osobie siedzącej po jego prawej stronie. Zabawa trwa, aż wszyscy w kole wymyślą minki, np. radość, smutek, gniew, złość, zdziwienie itd.


  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 01.04.2020r

Wilk- zwierzę chronione”

  • Rozwijanie mowy i myślenia

  • Wzbogacenie słownictwa o nowe wyrazy

  • Rozbudzanie ciekawości przyrodniczej

  • Wywołanie szacunku i sympatii do wilków

1. Słuchanie wiersza „Wilk” Doroty Kossakowskiej

Mama, tata, siostra, brat

To wilcza rodzina.

W czasie polowania

Każdy się mnie trzyma.

Jestem silny, wytrzymały

I lubię podróże.

Poluję na ssaki

Te małe i duże.

Jestem pod ochroną,

Razem ze swą żoną.

2. Rozmowa z dzieckiem na temat wyglądu wilka.

Wilk- największy przedstawiciel rodziny psowatych. Waży od 30 do 70 kg. Ma 100-140cm długości ciała, W kilku państwach Europy ten gatunek został już całkowicie wytępiony. Od dawien dawna był uważany za zwierzę krwiżercze, podstępne i okrutne. Lecz jest bardzo inteligentny, ma świetny instynkt, a napada tylko wtedy gdy jest głodny. W naszym kraju występuje na wschodnich terenach. Prowadzi koczowniczy tryb życia. Wilk jest przodkiem psa domowego. Wilk ma bardziej czułe zmysły jest silniejszy i bardziej wytrzymały niż pies domowy. Gównie celem polowania tego zwierzęcia są zwierzęta kopytne. Latem ich zdobycz stanowią małe gryzonie, ptaki, jaja, owady, jaszczurki. Wilk ma szansę na dożycie 15 lat.

Wataha”- wyjaśnienie pojęcia

Zanim wilk szary zbuduje watahę, przechodzi przez okres samotności, kiedy zostaje przegoniony z rodzinnej watahy, po to by założyć własną. Nim znajdzie partnerkę, musi przemierzyć niekiedy setki a nawet tysiące kilometrów, by znaleźć swoje miejsce na ziemi. Czas wędrówki hartuje zwierzę, które popełnia wtedy mnóstwo błędów i wyciąga z nich wnioski.

3. Krótki Quiz „Co wiem o wilkach”.

Gdzie mieszkają wilki- ich siedlisko ?

Co to jest wataha wilków?

Czym żywią się wilki?

Kto ma lepszy zmysł węchu : człowiek, czy wilk? (ile razy -100)

Czy wilk ma lepszy słuch od człowieka? (16 razy)

Czyj trop jest większy: wilka, czy psa?

Jak porozumiewają , rozmawiają wilki? (wycie, mowa ciała, postawa)

Czy wilki są pod ochroną? Kto najbardziej zagraża wilkom?

4. „Mowa wilków”- ćwiczenia artykulacyjne:

Słuchanie nagrania odgłosów wydawanych przez wilki (skomlenie, skowyt, szczekanie, wycie)

Odgłosy wilkahttps://www.youtube.com/watch?v=ylg3xncr-3Y

Opisywanie okoliczności, w jakich wilki wydają powyższe dźwięki.

  • Wilki wyją po to by zaznaczyć swoją obecność, potwierdzić prawa do zajmowanego terytorium, komunikować się ze swoją rodziną, zasygnalizować grożące niebezpieczeństwo lub głód.

Naśladowanie dźwięków wydawanych przez wilki.

5. Układanie zdań ze słowem „wilk”.

Dziecko układa i wypowiada zdania ze słowem „wilk”.

6. Moje zwierzę”

  • Rozwijanie umiejętności czytania
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego, doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej

Wymyślcie wspólnie zwierzęta które znacie, napisz dziecku kartki z nazwą zwierzęcia i potnij na kawałki (sylabami) – sa – ren – ka, ko – tek, pie – sek. na sygnał: znajdź zwierzę, które usłyszałaś. Ustaw tak, aby kartki z sylabami utworzyły nazwę zwierzęcia.

7. „Gorące mleko”- ćwiczenie oddechowo – ruchowe

  • Pogłębianie wdechu i wydechu, rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.

Usiądź z dzieckiem na dywanie naprzeciwko siebie. Dłonie splecione tak jakbyśmy trzymali kubek w dłoniach. Wyobrażając sobie, że w kubku zrobionym z dłoni mają gorące mleko, które trzeba wystudzić, w tym celu mocno dmuchają w dłonie. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.


  • -

Propozycje pracy dla Malinek – 31.03.2020r

Jeż- zwierzę chronione”

  • Rozwijanie mowy i myślenia

  • Poznanie wiadomości o jeżach

  • Wzbogacenie słownictwa o nowe wyrazy

Zagadka:

Krótkie nóżki, długi ryjek, ostre kolce ciało kryją.

Ach cóż to za dziwny zwierz? Czy już wiesz? To mały…..

Słuchanie wiersza „Jeż” Doroty Kossakowskiej

Mieszkam w lesie i w ogrodzie.

Na spacery chodzę co dzień.

Moja tajna broń to igły,

nie dotykaj więc mnie nigdy.

Dwie dżdżownice, trzy ślimaki

oraz cztery muszki-

Wszystko to zjadają

Jeże łakomczuszki.

Rozmowa z dzieckiem na temat wyglądu i sposobu odżywiania się jeża.

Jeże należą do stosunkowo dużych owadożernych. Mają ciało o krępej

i mocnej budowie. Płaska, klinowata głowa o masywnej czaszce jest zakończona wydłużonym ryjkiem. Grzbiet i boki ciała są pokryte kolcami lub sztywnymi włosami. Kolce jeży to przekształcone włosy, zbudowane z kreatyny. Jeże nie są jadowite, ale kiedy ich igły wbijają się w ciało, trudno je wyjąć. Kolce jeża są mocno osadzone w jego ciele, w przeciwieństwie do kolców jeżozwierza. Kiedy jeż się przestraszy, zwija się w kulkę najeżoną kolcami oraz wydaje charakterystyczne posapywania. Taka technika obronna sprawdza się przeciwko większości drapieżników. Jedynie borsuki dzięki długim i mocnym pazurom nie są narażone na pokaleczenie i wobec nich jeże są bezbronne. Najbardziej niebezpiecznym miejscem dla jeży są drogi z odbywającym się na nich ruchem samochodowym, nie tylko na terenach leśnych, ale równie często w pobliżu siedzib ludzkich w sąsiedztwie parków i ogrodów, nawet w wielkich miastach. Jeże prowadzą naziemny i nocny tryb życia. Potrafią się wspinać i pływać. Są wszystkożerne- żywią się ślimakami, dżdżownicami, jajami ptaków, małymi ssakami i płazami, ale głownie owadami. Wbrew ludowym przesądom 9 a także wbrew licznym bajkom jeże nie noszą jabłek. Jako ssaki zjadające owady i gryzonie przyczyniają się do zmniejszania populacji szkodników roślin uprawnych przez ludzi. Jeż jest w stanie podczas jednej nocy zjeść 200 gramów owadów. Kiedy jednak spożyje szkodniki zabite pestycydami, może ulec zatruciu. W klimacie umiarkowanym jeże zapadają w sen zimowy. Często zagrzebują się w stertach opadłych liści, aby przespać chłodny okres roku.

Swobodne wypowiedzi dziecka- odwołanie się do jego wiedzy.

Jeż- zrób go sam:

Zadanie matematyczne– rozwijanie umiejętności matematycznych.

Dziecko otrzymuje komplet liczb od 1 do 10 ( liczby mogą być napisane na kartkach).

  • Ułożenie liczb od największej do najmniejszej

  • Przedstawienie liczb (np. jestem liczbą 2 przypominam łabędzia)

  • Podnoszenie odpowiednich liczb (np. o 1 większą od 5, o 3 mniejszą od 4)

Obrazek na głoskę”- zabawa plastyczna

Rysowanie na kartce obrazków zaczynających się daną głoską. Dziecko otrzymuje obrazek, który zaczyna się dowolnie wybraną głoską. Zadaniem dzieci jest dorysować jak najwięcej obrazków, zaczynających się tą głoską.

  • Rozwijanie myślenia i słuchu fonematycznego

  • Ćwiczenie umiejętności niezbędnych do nauki czytania

Praca przestrzenna – „Mój jeż”

Pomoce: ziemniak, farby, pędzle, zapałki, wykałaczki, plastelina

Wykonanie: Przekroić ziemniaka na pół, pomalować brązową farbą, kolce zrób z zapałek lub wykałaczek a plastelina będzie wam potrzebna na oczy, buzię i nosek.

W naszej grupie siedzi jeż” – zabawa integracyjna. Siedzicie razem w kręgu na dywanie i wybieracie spośród siebie jeża, który wchodzi do środka koła. Wszyscy wypowiadają słowa: „ W naszej rodzinie siedzi jeż, Co on zrobi to my też .” po tych słowach, wybrana osoba wykonuje ruchy, które naśladują pozostałe osoby. Może to być ruch dłonią, skoki np. pajacyk itp. Następnie powtarzacie dalej słowa wierszyka: „Kogo jeż wywoła, ten wejdzie do koła, czy dziewczynkę czy chłopaka czy fajnego przedszkolaka ”, do koła wchodzi kolejna wybrana osoba, zabawę powtarzamy.