Treści programowe listopad – Truskawki
Treści programowe listopad – Truskawki
Tydzień 1: Odkrywam świat wokół mnie
– aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych i naśladowczych,
-rozwijanie umiejętności nazywania i wyrażania własnych emocji i uczuć ,
– wdrażanie do szanowania i rozumienia uczuć i emocji innych (ludzi i zwierząt),
kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami,
-kształtowanie umiejętności społecznych – posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, nazwą miejscowości zamieszkania, nazwą kraju
(elementy składowe adresu)
-kształtowanie przynależności i tożsamości narodowej (jestem Polakiem, mieszkam w Polsce)
-doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach
-usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „t”, „T”=śród innych liter, rozróżnianie głoski „t” w nagłosie i wygłosie)
-kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów
-kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby (stosowanie zwrotów: „przede mną”,
„za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „blisko”, „bliżej”, „daleko”, „dalej”)
-kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi („mały”, „mniejszy”, „mniej”, „duży”, „większy”, „dużo”, „tyle
samo”, „o tyle więcej”, „o tyle mniej”
-rozwijanie sprawności grafomotorycznej
Tydzień 2: Moja Ojczyzna -Polska
-aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych i -naśladowczych
-rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
-kształtowanie właściwego napięcia mięśniowego (tonus mięśniowy) podczas czynności związanych z pisaniem i wycinaniem
-doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
-kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami
-wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych osób, w tym praw i obowiązków wynikających z przynależności do
społeczności lokalnej
-kształtowanie tożsamości narodowej poprzez ukazanie największych miast Polski, sylwetek sławnych Polaków, piękna przyrody,
różnorodnych smaków kuchni regionalnych
-kształtowanie przynależności do społeczności lokalnej (mała ojczyzna)
-kształtowanie postawy otwartości na potrzeby drugiego człowieka, w tym rozwijanie cech, z których słyną Polacy (uczynność, gościnność,
wspólne biesiadowanie, wspólne śpiewanie)
-poznanie obrazu graficznego głoski „l” – litery „L”, „l”
-kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów
-kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby (stosowanie zwrotów: „przede mną”,
„za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „blisko”, „bliżej”, „daleko”, „dalej”)
-klasyfikowanie przedmiotów zgodnie z podanym kryterium (jednym, np. kształt, kolor, wielkość lub dwoma łącznie)
Tydzień 3: Dawnej i dziś
– kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach
-aktywne uczestnictwo w różnych ćwiczeniach ruchowych z przyborami
-rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej przez zabawy ruchowe
-doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
-budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej,
umiejętność wygrywania i przegrywania)
-wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole, podporządkowania się określonym zasadom
-wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
-wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych
-rozbudzanie zainteresowania światem liter, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą
-rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
-poznanie obrazu graficznego głoski „u” – litery „U”, „u”
-wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
-zapoznanie z graficznym zapisem liczby „6”
-wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–6
-kształtowanie świadomości własnego ciała
-kształtowanie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni od własnego ciała
-wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi pojęciami: „prawa”, „lewa”, „z tyłu”, „z przodu”, „obok”, „między”
Tydzień 4: Podróżujemy w dawne czasy
-kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i
zabaw ruchowych
-aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez
-doskonalenie rozpoznawania i nazywania podstawowych uczuć i emocji
– kształtowanie uczuć patriotycznych
– wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł
– rozwijanie umiejętności oceniania swojego zachowania
-kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat pełnymi zdaniami
– kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
– poznanie obrazu graficznego głoski „k” – litery „K”, „k”
– doskonalenie analizy sylabowej wyrazów
– rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter i czytania sylab i prostych wyrazów
– wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego
– wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
– zapoznanie z graficznym zapisem liczby „7”
– wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–7