• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole

Propozycje zabaw dla Malinek – 25.03.2020r

  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 25.03.2020r

Temat: Wiosna nadchodzi z całą paletą barw.  Słuchanie literatury dziecięcej.

 Kolory tęczy – Agnieszka Borowiecka

Pewnego wiosennego dnia w Tęczowej Krainie pojawiło się na niebie kilka pierzastych chmur, z których spadł pierwszy wiosenny deszcz. Zaraz jednak zachodni wiaterek rozwiał kłębiaste obłoki i spoza chmur wystrzeliły ciepłe słoneczne promienie. Wszyscy mieszkańcy Tęczowej Krainy zadarli główki, wypatrując na niebie kolorowej tęczy, która zwykle w takich okolicznościach mieniła się przepiękną paletą barw. Lecz tym razem na wielkim nieboskłonie nie rozbłysła ani jedna kolorowa smużka.

– Nie do wiary!- szepnął jeż, skulony pod paprociowym liściem, gdzie schronił się przed deszczem.

– Coś musiało się stać!- zaszumiała zaniepokojona paproć.

– Może tęcza się rozchorowała- martwiły się mrówki.

– Albo przeprowadziła się do jakiejś innej krainy – rzekł strapiony żuk.

Wtem na gałęzi rozłożystego buka przysiadła sójka i obwieściła wszystkim, że w tym roku tęczy nie będzie.

– To niemożliwe!- krzyknął jeż.

– Ależ tak- odparła sójka. – Tęcza strasznie się wstydzi, gdyż jej suknia przez zimę całkiem wyblakła i straciła swe piękne kolory.

Jeżyk bardzo się zasmucił, ponieważ całą zimę czekał na to, by wreszcie ujrzeć tęczę. Zaraz więc zwołał wszystkich mieszkańców Tęczowej Krainy na naradę.

– Musimy pomóc Tęczy odzyskać jej barwny strój- powiedział z przekonaniem, gdyż był pewny, iż mieszkańcy krainy zrobią wszystko, by tęcza znów pojawiła się na niebie. Pierwsza zgłosiła się biedronka, która zgodziła się podzielić z Tęczą swym czerwonym kolorem. Tulipan obiecał oddać tęczy troche pomarańczowego, a żonkile pokiwały ochoczo główkami mówiąc, że mają aż nadto żółtego koloru i chętnie pomogą w tej trudnej sytuacji. Żabki na spółkę z trawami ustaliły, że to one dostarczą koloru zielonego. A szafirki postanowiły przekazać cały kolor granatowy jaki miały w zapasie. Fiołki zaś obiecały zaopatrzyć tęczę w kolor fioletowy, tak by już żadnej barwy im nie brakowało.

– Wspaniale ucieszył się jeż, myśląc że sprawa została załatwiona. Lecz wtem do głosu doszedł bocian, który najlepiej widział tęczę ze swego gniazda: Wciąż brakuje nam jednego koloru. Mamy czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, granatowy i fioletowy. Lecz zawsze pośrodku tęczowego łuku widnieje piękna niebieska smuga, bez której tęcza nie byłaby sobą.

Zapadła ponura cisza. Wszyscy popatrzyli po sobie z lekkim rozczarowaniem, gdyż nikt nie miał niebieskiego koloru, którym mógłby podzielić się z tęczą .

– Co robić?- westchnął ciężko jeż. Aż tu nagle spośród gęstych traw wychyliła się mała niebieska główka z trzęsącymi się piórkami na czubku. Chwilę potem zielona gęstwina ugięła się pod rozłożystym ogonem i oczom wszystkich ukazał się paw, w całej swej okazałości. Jego długa szyja lśniła niebieskim kolorem, dokładnie takim jakiego brakowało tęczy do kompletu. Tak więc mieszkańcy Tęczowej Krainy podzielili się z tęcza swoimi kolorami. A gdy następnym razem słońce zaczęło przepychać się na niebie z deszczowymi chmurami, na horyzoncie zajaśniała wielka kolorowa smuga- tak wyraźna i barwana jak nigdy dotąd, gdyż jej kolory wzięły się z przyjaźni.

  1. Dzieci uważnie słuchają opowiadania. Następnie próbują wymienić wszystkie kolory tęczy, zwierzęta i rośliny występujące w opowiadaniu.
  2. Tworzymy kolory tęczy– zabawa plastyczna.

Potrzebujemy pojemników z farbami w kolorach podstawowych (Czerwony, Żółty, Niebieski). Wraz z dzieckiem spróbujmy zastanowić się jakie dwa kolory trzeba połączyć, żeby uzyskać kolor: • Pomarańczowy, • Zielony, • Fioletowy. Mieszamy farby aby uzyskać odpowiedni kolor pochodny.  Wspólnie omawiamy jakie powstały kolory. Spośród powstałych kolorów dzieci wybierają te, które kojarzą im się z wiosną, uzasadniając swój wybór. Następnie tworzymy dowolną  prace plastyczną na podstawie opowiadania „Kolory Tęczy”

Kompozycja przestrzenna z papieru – ”Tęcza”.

Aby dzieci mogły stworzyć własną tęczę zachęcamy do wykonania  tęczowej pracy plastyczne

Do jej wykonania potrzebujemy:

  • kartka papieru białego A4,
  • kolorowe kartki papieru ( mogą być białe kartki pokolorowane kredkami lub pomalowane farbami)
  • czarny mazak
  • rolka po papierze toaletowym
  • sznurek

Kolejne kroki do wykonania takiej pracy plastycznej zamieszczone są na stronie internetowej: http://krokotak.com/2018/04/rainbow-craft/ 

„Wiosenne rymowanki”. Dzieci tworzą rymy do podanych zdań:

  • Przez deszczyk pokropione rosną listeczki ….….(zielone)
  • Zajączki kicają i trawki ……… (szukają)
  • Na gałęzi siedzi wrona, czarna wrona bez ……… (ogona)
  • Nad stawem żabki kumkają, przed bocianem się….. (chowają)
  • Bocian ma ostro zakończony dziób ….. (czerwony)

Wiosenne zgadywanki – rozwiązywanie zagadek słownych

Wiszą frędzelki
Kto ich dotyka
Ten zamieni się
W Chińczyka (leszczyna)

Mleczka nie piją, Myszek nie jedzą
Te bure kotki, na drzewie siedzą (kotki wierzbowe)

Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy
Zima grzeje słabo, latem z całej mocy (słońce)

O szyby dzwoni
Gdy chmura łzy roni (deszcz)

Pascale Vedere d`Auria– „Powrót Jaskółki”

Zachęcam do przeczytania dzieciom bajki, którą znajdą Państwo na stronach internetowych.