• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 915065800

Propozycje pracy dla Malinek – 31.03.2020r

  • -

Propozycje pracy dla Malinek – 31.03.2020r

Jeż- zwierzę chronione”

  • Rozwijanie mowy i myślenia

  • Poznanie wiadomości o jeżach

  • Wzbogacenie słownictwa o nowe wyrazy

Zagadka:

Krótkie nóżki, długi ryjek, ostre kolce ciało kryją.

Ach cóż to za dziwny zwierz? Czy już wiesz? To mały…..

Słuchanie wiersza „Jeż” Doroty Kossakowskiej

Mieszkam w lesie i w ogrodzie.

Na spacery chodzę co dzień.

Moja tajna broń to igły,

nie dotykaj więc mnie nigdy.

Dwie dżdżownice, trzy ślimaki

oraz cztery muszki-

Wszystko to zjadają

Jeże łakomczuszki.

Rozmowa z dzieckiem na temat wyglądu i sposobu odżywiania się jeża.

Jeże należą do stosunkowo dużych owadożernych. Mają ciało o krępej

i mocnej budowie. Płaska, klinowata głowa o masywnej czaszce jest zakończona wydłużonym ryjkiem. Grzbiet i boki ciała są pokryte kolcami lub sztywnymi włosami. Kolce jeży to przekształcone włosy, zbudowane z kreatyny. Jeże nie są jadowite, ale kiedy ich igły wbijają się w ciało, trudno je wyjąć. Kolce jeża są mocno osadzone w jego ciele, w przeciwieństwie do kolców jeżozwierza. Kiedy jeż się przestraszy, zwija się w kulkę najeżoną kolcami oraz wydaje charakterystyczne posapywania. Taka technika obronna sprawdza się przeciwko większości drapieżników. Jedynie borsuki dzięki długim i mocnym pazurom nie są narażone na pokaleczenie i wobec nich jeże są bezbronne. Najbardziej niebezpiecznym miejscem dla jeży są drogi z odbywającym się na nich ruchem samochodowym, nie tylko na terenach leśnych, ale równie często w pobliżu siedzib ludzkich w sąsiedztwie parków i ogrodów, nawet w wielkich miastach. Jeże prowadzą naziemny i nocny tryb życia. Potrafią się wspinać i pływać. Są wszystkożerne- żywią się ślimakami, dżdżownicami, jajami ptaków, małymi ssakami i płazami, ale głownie owadami. Wbrew ludowym przesądom 9 a także wbrew licznym bajkom jeże nie noszą jabłek. Jako ssaki zjadające owady i gryzonie przyczyniają się do zmniejszania populacji szkodników roślin uprawnych przez ludzi. Jeż jest w stanie podczas jednej nocy zjeść 200 gramów owadów. Kiedy jednak spożyje szkodniki zabite pestycydami, może ulec zatruciu. W klimacie umiarkowanym jeże zapadają w sen zimowy. Często zagrzebują się w stertach opadłych liści, aby przespać chłodny okres roku.

Swobodne wypowiedzi dziecka- odwołanie się do jego wiedzy.

Jeż- zrób go sam:

Zadanie matematyczne– rozwijanie umiejętności matematycznych.

Dziecko otrzymuje komplet liczb od 1 do 10 ( liczby mogą być napisane na kartkach).

  • Ułożenie liczb od największej do najmniejszej

  • Przedstawienie liczb (np. jestem liczbą 2 przypominam łabędzia)

  • Podnoszenie odpowiednich liczb (np. o 1 większą od 5, o 3 mniejszą od 4)

Obrazek na głoskę”- zabawa plastyczna

Rysowanie na kartce obrazków zaczynających się daną głoską. Dziecko otrzymuje obrazek, który zaczyna się dowolnie wybraną głoską. Zadaniem dzieci jest dorysować jak najwięcej obrazków, zaczynających się tą głoską.

  • Rozwijanie myślenia i słuchu fonematycznego

  • Ćwiczenie umiejętności niezbędnych do nauki czytania

Praca przestrzenna – „Mój jeż”

Pomoce: ziemniak, farby, pędzle, zapałki, wykałaczki, plastelina

Wykonanie: Przekroić ziemniaka na pół, pomalować brązową farbą, kolce zrób z zapałek lub wykałaczek a plastelina będzie wam potrzebna na oczy, buzię i nosek.

W naszej grupie siedzi jeż” – zabawa integracyjna. Siedzicie razem w kręgu na dywanie i wybieracie spośród siebie jeża, który wchodzi do środka koła. Wszyscy wypowiadają słowa: „ W naszej rodzinie siedzi jeż, Co on zrobi to my też .” po tych słowach, wybrana osoba wykonuje ruchy, które naśladują pozostałe osoby. Może to być ruch dłonią, skoki np. pajacyk itp. Następnie powtarzacie dalej słowa wierszyka: „Kogo jeż wywoła, ten wejdzie do koła, czy dziewczynkę czy chłopaka czy fajnego przedszkolaka ”, do koła wchodzi kolejna wybrana osoba, zabawę powtarzamy.