• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole

Propozycje zabaw dla Boróweczek – 30.03.2020r

  • -

Propozycje zabaw dla Boróweczek – 30.03.2020r

KRĄG TEMATYCZNY : Witaj, Wiosno! TEMAT DNIA: Pierwsze oznaki wiosny

Propozycje zadań :

  Wiosenne przebudzenie

Ruch i zabawy gimnastyczne dostarczają dzieciom okazji do spontanicznych działań.

Dziecko poprzez zabawy ruchowe rozwija sprawność motoryczną w zakresie szybkości,   skoczności, zwinności.

 Rozgrzewka:

 -skłony- najlepiej na wyprostowanych nogach z prostymi

 -krążenia: kostek, kolan, bioder, szyi

 -pajacyki i podskoki obunóż.

Zadania w dwójkach polecam: 

JK Sport Zabawy z dzieckiem w domu” tutaj link https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4

Zabawy w domu dla całej rodziny:

Poszukiwanie skarbów zabawa która polega na rozwiązywaniu zadań wiosennych.

Rysujemy mapę z wyznaczoną drogą z dodawaniem zadań do wykonania specjalnych np. turlaj piłkę od łazienki do pokoju, znajdź przedmioty w domu w kolorze wiosny, wymień pierwsze kwiaty wiosenne, podlej wszystkie kwiaty w domu.

  1. Wiosenny kącik przyrody

Potrzebne nam będą: nasiona rzeżuchy, fasola, cebula,gałązki forsycji, pojemniczki, wata, woda, wazon, kartoniki, mazaki.

Do przygotowanych pojemników dziecko wkłada watę, nasącza ją wodą i posypuje nasiona rzeżuchy.

Nasiona fasoli umieszcza w kąpieli wodnej, a cebulę umieszcza na podłożu z ziemią. Gałązki forsycji wkłada do wazonu z wodą. Następnie za pomocą rysunków i rozsypanki literowej wykonuje tabliczki, które umieszcza obok pojemniczków.

  1. Siła fasoli i grochu -eksperyment badawczy – z gipsem

Do tego zadania będą nam potrzebne: gips, woda pojemnik, na rozdrabnianie gipsu,   patyczek, fasola lub groch, plastikowe kubeczki do gorących napojów.

Dziecko z  pomocą rodzica rozdrabnia w pojemniku gips z wodą do gęstości śmietanki. Mieszamy patyczkiem. Wsypują do tego garść fasoli lub grochu. Napełniamy plastikowe kubeczki mieszanką gipsu i ziaren. Odstawiamy na parapet. W ciągu najbliższych kolejnych dni zraszamy gips wodą ze spryskiwacza. Na stężonym gipsie wkrótce pojawią się rysy, wreszcie kiełkujące ziarna rozsadzą plastikowy kubeczek.

  1. Doświadczenie -Rośliny i światło

Potrzebne nam  będą: kilka pasków papieru, spinacze biurowe, roślina z dużymi liśćmi.

Wybieramy roślinę doniczkową,  z dużymi liśćmi  stojącą na co dzień na parapecie z dostępem   do światła słonecznego. Przymocowujemy za pomocą spinaczy biurowych kilka pasków  papieru do jednego, dwóch liści rośliny. Po kilku dniach ściągamy paski i porównujemy kolory liści na roślinie.

Pierwsze oznaki wiosny

Przed przeczytaniem tekstu proszę o przypomnienie dziecku następujących po sobie pór roku.

Zadanie 1. Czytamy opowiadanie o wiośnie.

„Chomik szuka wiosny”

Pewnego dnia mały chomik obudził się w swojej norce na skraju lasu. Ziewnął , przeciągnął się, przetarł oczy łapką i wyszedł z norki szukać wiosny.

Zimno – mruknął zaspany chomik. Rozejrzał się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było. Na gałązkach wierzby siedziały małe, puchate wierzbowe kotki.

Co robicie tak wysoko?- spytał chomik

-Rośniemy, rośniemy – zawołały kotki wierzbowe.

– A wiosny nie widziałyście? – spytał chomik

Ale właśnie nadleciał wiatr, wierzba zaszumiała gałązkami i chomik nie usłyszał, co mówią wierzbowe kotki.

Poszedł więc dalej. Świeciło słonko , a po niebie przepływały małe chmurki.

– Halo – zawołał do nich chomik. Czy nie widziałyście wiosny?

A wtedy jedna z chmurek zasłoniła słońce i na chomika spadły krople deszczu.

– Brrr……skulił się chomik przy ziemi i zobaczył małe, białe kwiatki.

Może wy widziałyście wiosnę?   – spytał, ale kwiatki były malutkie i jeszcze nie potrafiły mówić . Chomik poszedł dalej szukać wiosny. W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki na budowanie gniazd.

– Może wy wiecie, gdzie jest wiosna ?- zawołał chomik, ale patki śpiewały, ćwierkały, gwizdały i nawet nie słyszały głosu chomika.  

-Muszę iść dalej tutaj jeszcze nikt  wiosny nie spotkał  – mruknął do siebie.

Aż wreszcie chomik doszedł  na łąkę , a tam… na długich nogach stał pan bocian. Chomik zadarł wysoko głowę i przyjrzał się boćkowi. Jego nawet nie warto pytać o wiosnę, jest taki zmarznięty, że aż nos i nogi ma czerwone. A bocian też  przyjrzał się chomikowi i zaklekotał:

– Coś podobnego! Ta żaba cała ubrana jest w ciepłe futerko , a ja myślałem ,że to już wiosna i odleciał.

A chomik powędrował dalej szukać wiosny.                       

Proponowane pytania  do tekstu:

  1. Czego szukał chomik?
  2. Co zobaczył chomik na gałązkach wierzby?
  3. Jakiego ptaka spotkał na łące ?
  4. Powiedz jakie znasz oznaki wiosny?

 Zadanie 2

Podziel wyrazy na sylaby (dzieci zazwyczaj wyklaskują sylaby w wyrazach) Jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu ,a jaką na końcu wyrazu?

 wiosna, krokus, wierzba, bratek, przebiśnieg, kwiaty, wiatr, deszcz, ogródek, żonkil, tulipan

Zadanie 3.

Wiosenny kącik przyrody – zabawa badawcza założenie hodowli  fasoli https://www.youtube.com/watch?v=OajgI3hvaiY

Do doświadczenia potrzebny będzie słoik, gaza, fasola.  Nalewamy do słoika wodę. Na słoik kładziemy gazę i przymocowujemy gumką lub sznurkiem .  Fasolę kładziemy na gazie. Celem  tego  zadania jest obserwowanie zmian zachodzących podczas wzrostu fasoli. Proponuję, aby dziecko malowało wzrost rośliny na kartkach. Kartki łączymy spinaczem tak , aby powstała  książeczka wzrostu fasoli  🙂

Zadanie 4.

Utrwalenie piosenki o wiośnie https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY