Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 30.03.2020r
Jak dbać o Ziemię?
Głównym naszym celem jest kształtowanie świadomości ekologicznej u dzieci – jak postępować, aby chronić środowisko naturalne.
Cele:
-
rozumie znaczenie ochrony przyrody i stosowanie w tym celu różnych środków
-
zna niebezpieczeństwa grożące środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka
-
wie, że wszyscy ludzie muszą dbać o środowisko naturalne
-
zna ekologiczny sposób wyrzucania śmieci (segregacja odpadów)
-
Słuchanie wiersza „Sznurek Jurka” L. Szołdry
Tuż za szkołą, bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko
Rozmowa na temat wiersza:
-
W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik?
-
Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
-
Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?
-
Czy znasz miejsca przeznaczone na odpady?
2. Praca plastyczna – wypełnianie konturu „Ziemi” farbami plakatowymi – wykorzystujemy kolor niebieski i zielony.
Słuchanie bajki Kamila Polaka „Odejście zimy”
Cel zadania: Rozwijanie uważnego słuchania i odpowiadania na pytania
„Odejście zimy”
Czemu bałwanek jest dziś taki smutny? Ma nosek skrzywiony i jest wychudzony? Powiedz wróbelku, co się stało, że wszędzie śniegu tak mało zostało? Czy nie wiesz Basiu, że wiosna nadchodzi, śniegi topnieją, przyroda się rodzi? A śnieg wiosny wcale nie lubi, jest mu gorąco, więc swe płatki gubi. Za to kwiatuszki, ptaszki i dzieci cieszą się, gdy słonko ślicznie świeci. Lubią zieleń trawy i wiatru muskanie, wiosenne zabawy, stokrotek zbieranie. Kiedy przyjdzie lato i dni gorące, radośnie skaczą i bawią się na łące. Aż przyjdzie pora na starość lata, gdy zimno z ciepłem zacznie się przeplatać. I znowu śnieg pojawi się na łące, a znikną kwiatki pachnące. Tak jest od wieków, przez wszystkie lata, zima się
z wiosną, latem, jesienią przeplata.
Rodzic zadaje pytania: Po czym poznajemy, że nadchodzi wiosna? Kto się cieszy
z nadchodzącej pory roku? Jakie mamy pory roku?. Rodzic może przygotować ilustracje przestawiające cztery pory roku i poprosić dzieci o wspólne ułożenie i opisanie obrazków. Następnie dziecko opisuje krajobraz za oknem, wskazują zwiastuny nadchodzącej wiosny.
Do pobrania: obrazki z porami roku pory roku zadanie 30.03.