• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole

Propozycje zabaw dla Jabłuszek – 30.03.2020r

  • -

Propozycje zabaw dla Jabłuszek – 30.03.2020r

Cele:

  • usprawnianie narządu mowy;
  • wzbogacanie słownictwa dziecka o zwroty i wyrażenia związane z wiosną (zwiastuny wiosny, zmiany w przyrodzie ożywionej i nieożywionej);
  • rozbudzanie zainteresowań fizycznymi i przyrodniczymi zjawiskami;
  • prowadzenie obserwacji i eksperymentów oraz wyciąganie wniosków;
  • doskonalenie umiejętności grafomotorycznych;
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania poleceń;
  • zaspokajanie naturalnej potrzeby poznawczej dziecka.
  1. Poszukiwanie wiosny – gimnastyka narządów mowy.

Rodzic opowiada dziecku o języczku, który wybrał się na poszukiwanie wiosny. Poleca mu, aby we wskazanym momencie wykonywo określone czynności.

Zbliżała się wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dzieci naśladują głosy ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny.Jechał na koniu (dzieci kląskają, uderzając szerokim językiem o podniebienie). Na łące zobaczył bociany (dzieci wymawiają: kle, kle). Zatrzymał się na leśnej polanie (dzieci wymawiają: prr). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (dzieci oblizują wargi ruchem okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (dzieci wykonują krótki wdech nosem, chwilę zatrzymują powietrze i długo wydychają ustami). Było ciepło i przyjemnie (dzieci uśmiechają się, rozchylając wargi). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty – zawilce i sasanki. Pachniało wiosną (dzieci oddychają głęboko, wdychając powietrze nosem, wydychając ustami). Języczek pochylił się i powąchał kwiaty (dzieci wdychają powietrze nosem) i kichnął (dzieci kichają, wymawiając: a-psik). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla jeża (dzieci ziewają, przeciskają język między złączonymi zębami). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu (dzieci kląskają, uderzając szerokim językiem o podniebienie).

R. Sprawka, J. Graban, Źródło: R. Sprawka, J. Graban, „Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat”, wyd. Harmonia, Gdańsk 2007, s. 142.

  1. Z białego niebieski – zabawa badawcza.

Dziecko wspólnie z rodzicem przygotowują kącik przyrodniczo-eksperymentalny.
Do wysokiej szklanki nalewają wody, w której rozpuszczają niebieski barwnik spożywczy lub wlewają atrament.
Rodzic przygotowuje biały tulipan lub goździk i odcina kawałek jego łodygi.
Dziecko wkłada kwiat do niebieskiej wody.
Następnego dnia rano należy sprawdzić co się wydarzyło.

Zalety zabaw eksperymentalnych:

  • Zabawy, w czasie których wykonywane są proste doświadczenia, dostarczają dziecku niezliczonej ilości nowych przeżyć związanych z odkrywaniem właściwości rzeczy i zjawisk.
  • Dziecko w sposób czynny i samodzielny zdobywa nowe doświadczenia. Działając myśli, poznaje funkcjonowanie przedmiotów, zjawisk, ich cech, właściwości, a także różnego rodzaju zależności przyczynowo – skutkowe między badanymi przedmiotami i zjawiskami.
  • Dziecko uczy się chętnie tego, co je zaciekawia, a najlepiej wówczas, gdy czynnie eksperymentuje i podejmuje próby dochodzenia do własnych rozwiązań.
  • Podczas wykonywania doświadczeń – eksperymentowania, pełne zadowolenie daje dzieciom możliwość działania prowadzącego do odkrycia nieznanego, a przyjemnością jest też sam proces odkrywania.
  • Dziecko dostrzega coś, czego wcześniej nie widziało, szuka przyczyn dostrzeżonych zjawisk, odpowiedzi na pytanie: dlaczego tak się dzieje?
  • Dzięki takim zabawom dziecko doskonali swoją orientację w świecie, rozwija myślenie przyczynowo – skutkowe, odbiera nowe wrażenia estetyczne, przeżywa uczucia intelektualne, doznaje satysfakcji, zaspokaja podstawowe uczucia związane z realizacją potrzeby działania.
  • Dzięki zabawom badawczym przybliżamy dzieciom bogactwo zjawisk zachodzących obok nas w życiu codziennym. Wiele z nich pozostaje w ogóle niezauważonych.
  • Taka forma pracy pobudzi dzieci do twórczego działania i myślenia.
  1. Tulipan – zabawa grafomotoryczna.

Dziecko rysuje według tekstu czytanego przez rodzica:

  1. Po cichu, ale wesoło

Narysuj czerwone koło.

  1. Kreska w prawo, kreska w lewo,

Czubek taki jak ma drzewo.

  1. Pod tą główką – kółko małe

Na zielono obwiedź całe.

Zapamiętaj też, że wiosną

Tulipany prosto rosną.

  1. I że kwiatek to nie zwierz –

Z lewej liść i z prawej też!

  1. Popraw listek, popraw płatek.

Już na kartce kwitnie kwiatek!

Źródło: H. Turk, A. Berfels, R. Pradella, „Elementarz rysowania i malowania”, wyd. Delta, Warszawa 2011, s. 20–21.

2. Domowe Przedszkole – „Przyleciały Bociany”, zachęcamy do wspólnego obejrzenia programu TV

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,przylecialy-bociany,39687?fbclid=IwAR1kLdJ3muTev5XCq8JuyimNj3wIFIsdlRkiwou1mwKiMG3trmS9yu9AGpA