• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 915065800

Propozycje zabaw dla Malinek – 26.03.2020r

  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 26.03.2020r

„W bocianim gnieździe”

Zachęcamy dziecko do odgadnięcia zagadek (rozwijanie logicznego myślenia)

Powrócił do nas z dalekiej strony,

ma długie nogi i dziób czerwony.

Dzieci się śmiały, gdy go witały,

żabki płakały przez dzionek cały.

Przysiadły na topoli,

stare gniazdo poznały,

dzieciom na powitanie

o wiośnie klekotały.

Kiedy dziecko rozszyfruje zagadki, rozpoczynamy rozmowę na temat bociana.

– Kiedy powracają do nas bociany?

– Czego dowiadujemy się o bocianie z tych zagadek? O czym klekotały te ptaki?

– Gdzie „mieszkają” bociany?

– Jak wygląda bocian?

Rodzic w rozmowie zwraca uwagę na szczegóły budowy ptaka, zadając różne pytania, np. Jakim ptakiem jest bocian: dużym czy małym? Po czym z daleka rozpoznaje się bociana? Wspomina, że bocian jest duży, rozpiętość jego skrzydeł dochodzi do 2 m, a stojący ptak mierzy około 80 cm. Ma charakterystyczne długie, czerwone nogi i długi, czerwony dziób. Upierzenie białe z czarnymi lotkami.

Czy bocian zjada żaby?”, „Czym żywi się nasz bocian?”. Rodzic uzupełnia wiadomości dziecka: Pokarm boćków, składa się głównie z gryzoni i owadów, a nie żab. Żaby są ważnym składnikiem diety tylko na przedwiośniu, gdy owady i gryzonie są jeszcze nieliczne. Bociany nie specjalizują się jednak w jednym określonym rodzaju pokarmu. Zjadają wszystko, co trafi im pod dziób. Mogą to być zarówno dżdżownice, jak i pisklęta ptaków, żaby, traszki, jaszczurki i węże, małe i duże owady, w tym głównie szarańczaki i chrząszcze, gryzonie, ryby.

-Poszerzanie wiedzy na temat życia bocianów

Zadanie dla dziecka: Narysuj bociana i zwierzątka, które mogą być jego pokarmem.

Kształtowanie sprawności manualnej oraz wyobraźni.

Nadchodzi wiosna” – recytacja wiersza Anny Surowiec.

Nadchodzi wiosna zielona, radosna,

do życia budzi przyrodę i ludzi.

Drzewa okrywa pąkami kwiatów,

w oddali słychać wesoły śpiew ptaków.

Słońcem maluje tęczę na niebie,

by świat rozjaśnić właśnie dla ciebie.”

– Z jakimi kolorami kojarzy się wiosna?

– Jakie kolory są ciepłe?

– Jakie kolory są zimne?

Zabawa farbami” – tworzenie barw pochodnych.

Z barw podstawowych (czerwony, żółty, niebieski) tworzenie barw pochodnych. Pokaż proszę pojemniki z farbami – kolory podstawowe. Jakie dwa kolory trzeba połączyć, żeby uzyskać kolor: • Pomarańczowy, • Zielony, • Fioletowy

Uzyskacie poprzez mieszanie farb odpowiedni kolor pochodny. Omówcie wspólnie jak powstały kolory pochodne.

Ćwiczenia gimnastyczne (kształtowanie prawidłowej postawy):

Szukamy słońca” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Dziecko w siadzie skrzyżnym, ręce ma uniesione. Wykonuje skręty tułowia w lewo i w prawo- szukanie słońca na niebie.

Bociany chodzą po łące” zabawa z elementem równowagi.

Chód z wysokim unoszeniem kolan, co pewien czas dziecko – bocian zatrzymuje się i staje na jednej nodze, rozkładając szeroko ramiona.

Zajączek” – zabawa z elementem podskoku.

Podskoki raz na jednej, raz na drugiej nodze. Po serii podskoków zajączek zatrzymuje się i nasłuchuje- dłonie przy uszach, skręty w jedną i w drugą stronę.

Wypatrujemy wiosny przez lornetkę”– ćwiczenie mięśni grzbietu.

Dziecko leży na brzuchu, łokcie ma wsparte o podłogę, dłonie przy oczach, naśladuje lornetkę. Co pewien czas dziecko wznosi łokcie.

Mucha na suficie”– ćwiczenie mięśni brzucha.

W leżeniu na brzuchu poruszanie uniesionymi w górę rękami i nogami- naśladowanie poruszającej się muchy.

Link do krótkiego filmu edukacyjnego dotyczącego dzisiejszego tematu: „Wywiad z bocianem” https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw