Propozycje zabaw dla Malinek – 27.03.2020r
„Marzanna” – rodzic czyta opowiadanie o zwyczaju robienia Marzanny.
„Marzanna, to kukła która była symbolem zimy. Dawno temu robiono ją ze słomy, ubierano w białą suknię, przyozdabiano wstążkami, koralikami i kwiatami. Dzieci chodziły z kukłą po wsi od domu do domu. Wieczorem młodzież w pochodzie wynosiła Marzannę ze wsi nad wodę. Tam podpalano ją, a następnie wrzucano do wody, co miało symbolizować koniec zimy i początek wiosny”.
Zróbcie proszę razem kukłę. Jeśli chcecie pochwalić się Waszą wspólną pracą prześlijcie mi na maila, a ja chętnie udostępnię na naszej stronie przedszkola 😊 patrycja343@tlen.pl
-
Przygotowanie drewnianego patyka.
-
Wykonanie z gazety kuli – głowy i owinięcie białą bibułą.
-
Wykonanie z bibuły sukienki.
„Marzanna to zimowa panna” – nauka krótkiej rymowanki.
(do wyboru)
„Płyń Marzanno w daleki świat, bo teraz wiosny nadszedł już czas.”
„Gdy Marzannę utopimy. wiosnę do nas zaprosimy.”
„Żegnamy Marzannę, zimową pannę, witamy Wiosnę, porę radosną.”
„Marzanną, kukłą szmacianą, Zimę żegnamy. a uśmiechem radosnym Wiosnę przywitamy.”
„Niech nurt tej rzeki Marzannę do morza poniesie, a nam niech szybko Wiosnę na łąki przyniesie.”
Rachunki Pani Wiosny– zagadki matematyczne.
Dzieci słuchają zagadek matematycznych, następnie przeliczają w zakresie 10 za pomocą metody E. Gruszczyk Kolczyńskiej przy użyciu klamerek i papierowych tacek. Wysłuchują ile liczb występuje w zagadce i przyczepiają do papierowej tacki tyle samo spinaczy. Przeliczają je.
Przyszła Wiosna do lasku
Z kluczykiem przy pasku
A te kluczyki brzęczące
To kolorowe kwiaty pachnące
Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy
Oblicz proszę ile kwiatów wyszło
spod zimowych pierzynek?
Stąpa wiosna po łące
Zbiera kwiaty pachnące
Ma trzy stokrotki, cztery tulipany
Powiedz z ilu kwiatów
Zrobi wiosna bukiet pachnący?
Siedziało dziesięć jaskółek
Na sosnowej gałązce
Pięć odleciało
Ile teraz jaskółek będzie
Z gałązki spoglądało?
W ogrodzie na grządce
Rosło siedem słoneczników pięknych jak słońce
Przyszła Kasia i trzy zerwała,
Bo bukiet piękny zrobić chciała.
Ile słoneczników teraz rośnie na grządce?
Chodzi wiosna po lesie
Promyki słońca w koszach niesie
Dwa kosze ma dla kwiatów
Trzy dla trawki
Trzy dla leśnej zwierzyny
Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?
„Głosy wiosny”- słuchanie odgłosów przyrody.
Dziecko słucha każdego z odgłosów (wiatru, burzy, śpiewu ptaków), próbując je nazywać.
Linki do odtworzenia odgłosów:
Wiatr- https://www.youtube.com/watch?v=kaAGsHnjOms
Deszcz- https://www.youtube.com/watch?v=cR9H0ymyjhM
Burza- https://www.youtube.com/watch?v=6J-9GOGMvRI
Śpiew ptaków– https://www.youtube.com/watch?v=yiRIvZplphA
• Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania odgłosów przyrody,
• Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania odgłosów wiatru, burzy, deszczu, śpiewu ptaków.
Słuchanie odgłosów przyrody (śpiew ptaków, szum morza czy wodospadu) wpływa wyciszająco, wzmacniająco i regenerująco na system nerwowy.
Zabawy z literą J, j.
Przyjrzenie się i opisanie, z jakich elementów się składa litera „J”. Co przypomina?
Zapoznanie z wyglądem małej i wielkiej litery „J, j”.
Rozpoznawanie litery „J” w innych wyrazach rozpoczynających się lub zawierających literę „J” (jajko, jabłko, jeleń)
Ozdabianie litery „J, j”.
Pisanie ołówkiem małej i wielkiej litery „j” po śladzie.
„Smutne i wesołe literki” –dziecko wypowiada literę różnymi sposobami: głośno, cicho, smutno, wesoło.
„Szukamy liter”- dziecko otrzymuje gazetę w której poszukuje litery J, j.
Zagadki pantomimiczne- „Na jaką literę zaczyna się to co pokazuję?”
Rodzic próbuje pokazywać dziecku wyraz określający jakiś przedmiot. Dziecko zgaduje na jaką jest on literę.
Załączniki: J,j jabłko kontury kartapracyj grafomotoryka