Propozycje zabaw dla Boróweczek – 08.04.2020r
TEMAT KOMPLEKSOWY: ACH TA POGODA, TEMAT DNIA: POGODA MOŻE NAS ZASKAKIWAĆ
- Gimnastyka poranna
Zabawa matematyczno- ruchowa „Kropki biedronki”
Biedronka siedem kropek miała:
- pierwszą od chmurki dostała (wykonujemy podskoki na prawej nodze)
- a, drugą od słonka złotego (podskakujemy obunóż w przód 2x)
- trzecią od wiatru dużego (podskakujemy obunóż w tył 3x)
- czwartą od deszczu kropelki, ( tupiemy prawą nogą 4x)
- piątą od ziemi karmicielki, ( tupiemy prawą nogą 5x)
- szóstą od dziadka co przechodził drogą,( wykonujemy przysiady 6x)
- siódmą…już nie wiem od kogo.
- Wszystkie siedem nosiła w komplecie Żeby szczęście dawały dzieciom !
(wykonujemy skłony 7x)
- Prognoza pogody zabawa dydaktyczna
Rodzice zapraszają dzieci do wspólnego obejrzenia pogody dla Polski- rozmawiamy z dziećmi i zadajemy pytania:
- Gdzie można zobaczyć prognozę pogody?
- Kto ją prezentuje?
- Kto ja przygotowuje?
- Dla kogo jest przygotowana?
- Czy pogoda zawsze się sprawdza?
Następnie w uproszczony sposób tłumaczymy, czym zajmuje się meteorolog, a czym -synoptyk.
Meteorolog- zajmuje się praca badawczą, analizą warunków zjawisk atmosferycznych.
Synoptyk- zajmuje się opracowaniem prognoz pogodowych.
- Proponujemy wspólną zabawę w tworzeniu własnej prognozy pogody na nadchodzące Święta Wielkanocne –
- Do tego zadania będą nam potrzebne: nagranie prognozy pogody,
uproszczona mapa, flamastry.
- Pokazujemy dzieciom uproszczona mapę miejscowości, w której mieszka.
Na podstawie obserwacji pogody, z ostatnich dni opracowujemy prognozę na nadchodzące Święta Wielkanocne.
- Możemy sprawdzić pogodę długoterminową. Wspólnie rysujemy piktogramy (słońce, zachmurzenie, deszcz burza) i oznaczamy temperaturę. Wybieramy jedną osobę, która wystąpi w roli prezentera, który ma za zadanie przedstawić prognozę dla okolicy.
- Jaka jutro będzie pogoda? -sprawdzamy działania wiatru-zadanie konstrukcyjne
Proponujemy wspólnie wykonać Wiatrowskaz
Do tego zadania potrzebne nam będą: skuwka od flamastra, drut do robienia na drutach, dwie kartki z bloku technicznego, nożyczki, klej, ołówek.
Najpierw przygotowujemy sylwety strzałki bądź koguta dla dzieci, aby mogły odrysować wybrane sylwety z szablonu podwójnie. Następnie wycinają i sklejają sylwety, wklejając skuwkę otworem w dół, teraz możemy w niej umieścić drut, a wiatrowskaz będzie mógł się obracać.
Sylabowe krople – gra dydaktyczna
Do zabawy będą potrzebne :
kartka z bloku, nożyczki, kredka lub flamaster , kostka do gry
Proponuję razem z dzieckiem wykonanie prostej zabawy, której celem będzie utrwalenie zapisu graficznego liter w łatwy i przyjemny sposób. Malujemy na kartce krople deszczu (24 krople ) , następnie wycinamy nożyczkami. Rodzic pisakiem na kropli pisze sylaby otwarte (sylaba otwarta to taka ,która kończy się samogłoską). Na kroplach należy napisać sylaby (te , które są napisane poniżej ). Na każdej kropli rysujemy kropki od jeden do sześć np: na kropli z napisem PA jedna kropka, PO dwie kropki itd. . Po wykonaniu wszystkich kropel zapraszam do zabawy. Rzucamy kostką do gry, liczymy ile kropek jest na kostce i szukamy sylaby z taką samą ilością kropek na sylabie. Odczytujemy sylaby. Przyjemnej zabawy 🙂
- PA PO, PU, PE,PI, PY
- MA, MO, MU, ME, MI ,MY
- TA,TO, TU,TE,TI,TY
- LA,LO,LU,LE,LI, LY
Proponuję naukę piosenki o zmieniającej się pogodzie „I taka jest pogoda”
https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q
Na niebie wysoko świeci wielkie słońce wiszą białe chmurki na błękitnej łące
Ref : I taka jest pogoda,3X i taka jej uroda 3X
Codziennie nam się, zmienia, codziennie zmienia się,
a my nie narzekamy lubimy każdy dzień
Czasem z ciemnej chmury pada z góry deszcz,
czasem płatki śniegu , kiedy zimno jest
Ref: I taka jest pogoda…