• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 915065800 Przedszkole

Propozycje zabaw dla Borówek – 10.04.2020r

  • -

Propozycje zabaw dla Borówek – 10.04.2020r

TEMAT DNIA: DZIEŃ ZAGADEK /WIELKANOCNE PRZYGOTOWANIA

Kwiecień jest miesiącem, w którym przyroda wybudza się do życia – tydzień poświęcony był na zadania obejmujące zjawiska pogodowe.

Dzisiaj krótko przypomnimy zagadnienia z zakresu zjawisk atmosferycznych.

Wiosna to przygotowania do Świąt Wielkanocnych, dlatego proponujemy również zadania związane z Wielkanocą.

1.Przypomnienie wiadomości z całego tygodnia”

  • Szyfrowana pogoda – rozwiązywanie zagadek o zjawiskach pogodowych.

Gdy słońce świeci

i deszczyk pada,

ona na niebie cudnie się rozkłada. (tęcza)

Płyną po niebie

wielkie, kłębiaste,

czasem gradowe,

czasem pierzaste. (chmury)

Ono latem najmocniej grzeje

i sprawia, że skóra brązowieje.

(słońce)

O szyby dzwoni kroplami,

muzykę cudną układa,

kiedy uważnie posłuchasz,

możesz z nim cicho pogadać. (deszcz)

Lodowe kule z nieba spadają,

na szybach i dachach muzykę grają. (grad)

Ewa Grzywińska

Źródło E. Grzywińska „Zgadywanki malowanki na wieczory i poranki, Wydawnictwo Harmonia Gdańsk 2007,s. 78-81

  • Quiz pogodowy
  • W szyby dzwoni, gdy chmura łzy roni go zabierasz ( parasol)
  • Rankiem srebrzy się na łące. Potem wysuszy ją słońce.(rosa)
  • W szyby dzwoni, gdy chmura łzy roni.(deszcz)
  • Kiedy deszczyk pada, to szybko ją wkładasz.(peleryna)
  • Konewki mu nie trzeba. A podlewa kwiaty, warzywa i drzewa.(deszcz)

2. Zabawy

  • Ciepło, zimno: Szukamy jajka

Dziecko zamyka oczy lub wychodzi z pokoju, a rodzic chowa jajko wielkanocne, lub zabawkę, która kojarzy się dziecku ze świętami Wielkanocnymi. Rodzic instruuje mówiąc ciepło zimno, jeżeli dziecko idzie w dobrym kierunku mówi ciepło, jeżeli w złą stronę mówi zimno. Gdy jajko znajdzie zamieniamy się rolami. I zabawę powtarzamy.

  • Pląs „Jajo kurze

Stajemy w parze naprzeciwko siebie i mówimy:

Małe duże jajo kurze, duże jajko kurze, jajo kurze, jajo kurze, duże małe, ogniotrwałe, ogniotrwałe, bęc.

Pokazujemy za pomocą dłoni wielkość jaja, a następnie kreślimy w powietrzu kształt jaja, za pomocą łokci naśladując skrzydła kury poprzez skierowanie rąk z wyciągniętymi łokciami. Na słowo bęc klaszczemy. Kolejność wykonywania zabawy dowolna można urozmaicać wg uznania.

3. Zabawa z literami” Jajko’

Rozmawiamy z dziećmi na temat jajek.

  • Co z jajek powstaje? (jajecznica, jajko na twardo, piana, ciasto, ciasteczka, kurczaczki, pisanki itp.)
  • Rozmawiamy z dziećmi do czego służy skorupka, Jakie mamy jajka-rodzaje – kurze, strusie ptaków itp.
  • Pokazujemy literę „J, j” drukowaną i pisaną wielką i małą

  • Omawiamy kształt liter, różnic i podobieństw.
  • Dziecko próbuje pisać literę J w powietrzu, na tacy z ryżem, kaszy, mąki itp.

Wyszukujemy wyrazy z liter „J”

  • Wyszukiwanie wyrazów z literą „j”
  • Odszukujemy miejsca głoski „J w wyrazie

Pytamy dziecko:

  • Gdzie słyszysz głoskę „j”?
  • Na początku wyrazu? np. jabłko, jeż.
  • W środku wyrazu? np. zając.

4. Wyklejamy literę skorupkami po jajkach

5. Wielkanocne karty pracy- dla chętnych

-karta pracy-załącznik 1. Karta pracy Borówki

-karta pracy-załącznik 2 Karta pracy Borówki