• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 915065800

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 06.04.2020r

  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 06.04.2020r

Opowieść ruchowa – „Pisklęta”

Cel zadania: Rozwijanie wyobraźni i umiejętności improwizacyjnych

Rodzic pozostawia dziecku dowolność w ilustrowaniu opowieści gestami i ruchami treści opowiadania. Jeśli dziecko ma problem rodzic może pomóc dziecku.

Wyobraźcie sobie, że jesteście pisklętami, które siedzą w środku jajka, w skorupce, i śpią. Czujecie, że rośniecie, jest wam już w skorupce za ciasno, usiłujecie się z niej wydostać. Próbujecie dziobem i skrzydełkami, i nóżkami. Nagle udało się, wyglądacie ze skorupki na świat. Wykluliście się. Rozglądacie się ciekawie po świecie. Wystawiacie łebki do słońca, wygrzewacie się i odpoczywacie. Wydostanie się ze skorupki to nie taka prosta sprawa, wymaga wysiłku, czujecie, że jesteście bardzo głodni i spragnieni. Rozglądacie się za mamą – kwoką, ale nigdzie jej nie widać. Obok stolików dostrzegacie pyszne ziarenka, idziecie tam szybciutko i dziobiecie, aż macie pełne brzuszki. Po drugiej stronie, pod tablicą, dostrzegacie pojemniki z wodą idziecie tam bardzo powoli, bo jesteście ociężali po obfitym posiłku. Pijecie powoli i zasypiacie. Przez sen słyszycie: kokokoko. Kto to? To przyszła mama kwoka. Ach, cóż za radość!

Do pobrania również kolorowanka świąteczna z zadaniem kolorowanka Święta

Siejemy rzeżuchę.

Cele:

  • dziecko poznaje sposoby siania, sadzenia roślin oraz warunki potrzebne do ich prawidłowego wzrostu

  • dziecko aranżuje swoje najbliższe otoczenie

  • dziecko zwraca uwagę na emocjonalną wartość przyrody

Potrzebne nam będą:

– rzeżucha

– waciki kosmetyczne, wata lub lignina

– płaska miseczka lub talerzyk

  1. Dziecko odpowiada na pytania:

Do czego potrzebne są nam rośliny?

Co jest potrzebne do wzrostu roślin?

Na czym polega ich pielęgnacja?

Co może stanowić dla nich zagrożenie?

Co będzie nam potrzebne, żeby wyhodować szczypior, kwiatek, fasolę itp.?

  1. Słuchanie opowiadania M. Kownackiej „Ogródek na oknie”

Już wszystkim zima dokuczyła. Wszyscy tęsknią do ciepła i zieleni. Powiedziały sobie dzieci: – Pierwsze zieleninki sadzimy do skrzynki. Jutro będziemy wysiewać nasiona pomidory i rzeżuchy, sadzić szczypiorek i pietruszkę. (…) Nazajutrz rano dzieci wsypały Nasiona rzeżuchy do słoika i zalały ciepłą wodą. Do skrzynek i doniczek wyłożonych skorupkami i napełnionych ziemią wysiały pomidory i przykryły je szybami – żeby ziemia nie wysychała. (…) Dyżurni podlewali pilnie ziemię w skrzynkach i doniczkach. Najpierw zaczęła kiełkować rzeżucha. (…) Szczypiorek, cebula i pietruszka szybko się zazieleniły, a pomidory zaczęły wschodzić po ośmiu dniach. (…)

  1. Omówienie treści opowiadania:

– Co postanowiły zrobić dzieci, aby wiosna zawitała do ich sali?

– Jakie rośliny posadziły dzieci?

– Jakie warunki są potrzebne, aby roślinki wyrosły?

– Jak roślina pierwsza zakiełkowała?

  1. Założenie hodowli rzeżuchy

Dziecko układa waciki lub watę do miseczki. Następnie podłoże należy zwilżyć wodą uważając, aby nie było jej zbyt dużo, ponieważ nasiona mogą zgnić lub spleśnieć.

Na tak przygotowane podłoże wysiewa się nasiona. Rzeżucha na wacie lub ligninie wysiewana jest gęsto i należy przy tym uważać, aby nasiona nie nachodziły na siebie.

Na koniec roślinkę należy wystawić w ciepłym i nasłonecznionym miejscu oraz zadbać o odpowiednią pielęgnację, a już po kilku dniach pojawią się kiełki rzeżuchy. 

Zachęcamy dzieci do codziennej obserwacji roślinki oraz o dbanie o nią.

Miłej zabawy :)