• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 915065800 Przedszkole

Propozycje zabaw dla Malinek – 02.04.2020r

  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 02.04.2020r

Puchacz zwyczajny”- zwierzę chronione

Zapoznanie z ptakiem chronionym w Polsce,

Wzbogacenie słownictwa o nowe wyrazy.

Rozwijanie mowy i myślenia, percepcji słuchowej.

Doskonalenie sprawności manualnych.

Słuchanie wiersza „Sowa” Doroty Kossakowskiej

Pióra gęste i mięciutkie,

ostry dziób i szpony.

Każdy kto mnie spotka

trochę jest zdziwiony.

Widzę bardzo dobrze,

mam też niezły słuch.

Latam bezszelestnie,

tak jak leśny duch.

Rozmowa z dzieckiem na temat wyglądu sowy i cech charakterystycznych:

– pióra, dziób, szpony,

– dobry wzrok i słuch.

Puchacz zwyczajny- gatunek dużego, osiadłego ptaka z rodziny puszczykowatych, zamieszkującego niemalże całą Eurazję, a także północną Afrykę. Był on niegdyś intensywnie tępiony, odławiano go również by służył jako przynęta przy polowaniu. Obecnie jest ptakiem rzadkim i płochliwym, jednakże jego populacja powoli się odbudowuje, ze względu na objęcie go w wielu krajach ochroną gatunkową i strefową. Upierzenie ogólnie w różnych tonacjach brązu, nieco zmienne w zależności od podgatunku, z licznymi plamkami i kreskami. Samiec odzywa się najintensywniej w porach wieczornych lub o zmroku. Jest to przerywane co 8-12 sekund, bardzo donośne (słyszane nawet do 5 km) pohukiwanie „pu-hu” lub „PHUoo” (od czego wzięła się nazwa). Samica odpowiada tym samym, lecz wyższym i ochrypłym głosem. Okrzyki alarmowe są ostre, szczekliwe. Zaniepokojone kłapią też dziobem. Puchacze odzywają się praktycznie przez cały rok, najintensywniej jesienią (wrzesień, październik) oraz zimą przed złożeniem jaj (styczeń-luty). W okresie tokowania pod koniec zimy ich hukanie słychać całymi nocami. Aktywny o zmierzchu i świcie i w nocy. Gdy nie poluje, siada w eksponowanych miejscach. W dzień przesiaduje na półce skalnej albo na grubej gałęzi w koronie drzewa, przy pniu. W locie dość szybko, płytko i sztywno uderza skrzydłami. Lot nieco chwiejny, potrafi robić nagłe zwroty. Bardzo pchłochliwy na niepokojenie, spłoszony z gniazda może porzucic lęg. Jego skrytość utrudnia obserwacje, choć łatwiej go usłyszeć.

Pu-hu” lub „PHUoo– zabawa ortofoniczna.

Dziecko naśladuje głos wydawany przez puchacza „pu-hu” lub „PHUoo”.

Puchacz zwyczajny- lepienie z masy solnej

Rozwijanie umiejętności plastyczno – technicznych,

Wdrażanie do estetycznego wykonania prac.

Pomoce: masa solna, prawdziwe ptasie pióra,

Dziecko otrzymuje masę solną z której lepi sylwetę ptaka, do ulepionej sylwety wciska pióra komponując skrzydła i ogon.

Dzięcioł – ptak chroniony” – słuchanie wiersza „Dzięcioł” Doroty Kossakowskiej. Rozmowa z dzieckiem na temat pożyteczności jego pracy w lesie.

DZIĘCIOŁ – Dorota Kossakowska

Kto tak hałasuje?

Kto tak głośno stuka?

To pan dzięcioł w korze drzewa

pożywienia szuka.

W dzień ciężko pracuje,

w nocy smacznie śpi.

I stado korników

pewnie mu się śni.

 

Ćwiczenia grafomotoryczne:

– Przygotowanie dzieci do nauki pisania  – propozycje zabaw dla dzieci:

https://mojedziecikreatywnie.pl/pobieranie

Uczuciowe domino” – zabawa twórcza

– Rozwijanie umiejętności pracy mimiką twarzy

Emocje”, siedzicie razem z dzieckiem na dywanie, jedna osoba pokazuje minkę do dziecka. Dziecko odtwarza pokazaną minę. Następnie wymyśla swoją minę i pokazuje kolejnej osobie siedzącej po jego prawej stronie. Zabawa trwa, aż wszyscy w kole wymyślą minki, np. radość, smutek, gniew, złość, zdziwienie itd.