• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole

Propozycje zabaw dla Malinek – 06.04.2020r

  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 06.04.2020r

Zwyczaje i tradycje Świąt Wielkanocnych

  • Wzbogacenie wiedzy odnośnie świąt Wielkanocnych

1. Zachęcamy do posłuchania piosenki:

Zozi- Znaki Wielkanocy

Te mazurki ozdobione migdałami

Te koszyki wypełnione pisankami

Te baranki ulepione z marcepanu

Bazie kotki od staruszki ze straganu

To są znaki tradycyjnej Wielkanocy

Kiedy życie się odradza do swej mocy

To znaki rozbudzonej świeżo wiosny

Świat się staje znów zielony i radosny

Świat radosny! Radosny! Świat radosny!

Te palemki od bibuły kolorowe

Baby z lukrem wyrośnięte, bo drożdżowe

No a potem jeszcze lany poniedziałek

Śmigus dyngus pełen mokrych niespodzianek

Zozi- Znaki Wielkanocy https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

Domowe Przedszkole- Świąteczne Zwyczaje (Wielkanoc)

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,swiateczne-zwyczaje-wielkanoc,43855

Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dziecka:
Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
Jakie znasz tradycje Świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus)

Jeżeli dziecko będzie miało trudność z podaniem zwyczajów świątecznych, proszę zasugerować je zagadkami:

  • Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy być w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt. (kartki świąteczne)

  • Święcimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe, zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów. (palma wielkanocna)

  • Przeważnie jest biały i na stole leży. Kładą na nim sztućce, stawiają talerze. (obrus)

  • Upleciony ze słomy, wikliny, chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz baranka i pisanki poniesie czasem. (koszyk)

  • Ma długie uszy, futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając)

  • Mam czerwone nóżki, jestem żółtą kulką, a kiedy urosnę, to zostanę kurką. (kurczątko)

  • Co to takiego, odgadnij mój kotku, są z wierzchu białe, a żółte w środku. Gdy je gotować, dziwy się dzieją, bo zamiast mięknąć one twardnieją. (jajka)

  • Kto potrafi mi powiedzieć, kiedy budzą się niedźwiedzie?Jak się nazywa ta pora roku, co ściele dywan zielony wokół? (wiosna)

  • Szare futro, długie uszy, ogonek nieduży. Gdy się w krzakach coś poruszy, zmyka aż się kurzy. (zajączek)

  • Zobaczysz je wiosną, gdy na wierzbach rosną. Srebrne futra mają. Jak się nazywają? (bazie)

  • Cukrowe- są blisko pisanek. Prawdziwe, rogate- wiodą stado latem na górską polanę. (baranki)

Zabawy logopedyczne– usprawnianie narządów mowy

  • Grubiutki i chudziutki króliczek- ćwiczenie warg i policzków.

Dziecko naśladuje pulchnego króliczka (nabierają powietrze w policzki), a potem chudego (wypuszczają powietrze i wciągają policzki, tworząc chudy ryjek).

  • Leśny koncert– ćwiczenie artykulacyjne.

Rodzic wypowiada sylaby dźwiękonaśladowcze, a dziecko powtarza za nim: fiu, fiu, fiu; ćwir, ćwir, ćwir, ijo, ijo, ijo; ku-ku, ku-ku; hu-hu, hu-hu; plo, plo,plo; tu, tu, tu; li, li, li.

  • Szumiący zakątek- zabawa artykulacyjna.

Dziecko wypowiada naprzemiennie: przedłużone sylaby „szy..”- z zaciśniętymi zębami i szeroko rozciągniętymi kącikami warg, pulsacyjne sylaby „szu,szu…”- z zaciśniętymi zębami i ściągniętymi kącikami ust.

  • Zmiana pogody– zabawa artykulacyjna.

Rodzic wypowiada naprzemiennie nazwy różnych stanów pogody, a dziecko ilustruje ruchem ten stan pogody i wypowiada jednocześnie odgłosy z wiersza (wiatr- wiu, wiu, wiu, mróz- hu, hu, hu, burza- bach, bach, bach, upał- ach, ach, ach.

WIELKANOC

  1. „ Co ci się kojarzy ze Świętami Wielkanocnymi” – zabawa dydaktyczna.
  • Zapoznanie dzieci ze zwyczajami i tradycjami świątecznymi

Na dywanie rozłóż kilka  wyznaczników przedstawiające różne święta, uroczystości.  Zadaniem  dziecka jest wziąć jeden element, który jest związany ze Świętami Wielkanocnymi. Dziecko uzasadnia swój wybór.

  1. „Zwyczaje i tradycje świąteczne” – rozmowa z dziećmi
  • Zachęcenie do kontynuowania tradycji
  1. „Pisanka” – rysowanie ołówkiem wzorów literopodobnych.

Ćwiczenia grafomotoryczne.

  • Przygotowanie dzieci do nauki pisania.

https://www.nauczycielskiezacisze.pl/2019/04/wielkanoc-karty-pracy-pisanki.html

  1. „Świąteczne wyrazy” – układanie schematów wyrazów z białych cegiełek.
    • Rozwijanie procesów analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej.

Pobawcie się razem w świąteczne wyrazy. Wymyślcie kilka wyrazów i na przemian dzielcie je na sylaby, wymyślcie dodatkowe wyrazy na pierwszą literę. Dobrej zabawy!