Propozycje zabaw dla Malinek – 06.04.2020r
Zwyczaje i tradycje Świąt Wielkanocnych
-
Wzbogacenie wiedzy odnośnie świąt Wielkanocnych
1. Zachęcamy do posłuchania piosenki:
Zozi- Znaki Wielkanocy
Te mazurki ozdobione migdałami
Te koszyki wypełnione pisankami
Te baranki ulepione z marcepanu
Bazie kotki od staruszki ze straganu
To są znaki tradycyjnej Wielkanocy
Kiedy życie się odradza do swej mocy
To znaki rozbudzonej świeżo wiosny
Świat się staje znów zielony i radosny
Świat radosny! Radosny! Świat radosny!
Te palemki od bibuły kolorowe
Baby z lukrem wyrośnięte, bo drożdżowe
No a potem jeszcze lany poniedziałek
Śmigus dyngus pełen mokrych niespodzianek
Zozi- Znaki Wielkanocy https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U
Domowe Przedszkole- Świąteczne Zwyczaje (Wielkanoc)
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,swiateczne-zwyczaje-wielkanoc,43855
Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dziecka:
Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
Jakie znasz tradycje Świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus)
Jeżeli dziecko będzie miało trudność z podaniem zwyczajów świątecznych, proszę zasugerować je zagadkami:
-
Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy być w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt. (kartki świąteczne)
-
Święcimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe, zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów. (palma wielkanocna)
-
Przeważnie jest biały i na stole leży. Kładą na nim sztućce, stawiają talerze. (obrus)
-
Upleciony ze słomy, wikliny, chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz baranka i pisanki poniesie czasem. (koszyk)
-
Ma długie uszy, futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając)
-
Mam czerwone nóżki, jestem żółtą kulką, a kiedy urosnę, to zostanę kurką. (kurczątko)
-
Co to takiego, odgadnij mój kotku, są z wierzchu białe, a żółte w środku. Gdy je gotować, dziwy się dzieją, bo zamiast mięknąć one twardnieją. (jajka)
-
Kto potrafi mi powiedzieć, kiedy budzą się niedźwiedzie?Jak się nazywa ta pora roku, co ściele dywan zielony wokół? (wiosna)
-
Szare futro, długie uszy, ogonek nieduży. Gdy się w krzakach coś poruszy, zmyka aż się kurzy. (zajączek)
-
Zobaczysz je wiosną, gdy na wierzbach rosną. Srebrne futra mają. Jak się nazywają? (bazie)
-
Cukrowe- są blisko pisanek. Prawdziwe, rogate- wiodą stado latem na górską polanę. (baranki)
Zabawy logopedyczne– usprawnianie narządów mowy
-
Grubiutki i chudziutki króliczek- ćwiczenie warg i policzków.
Dziecko naśladuje pulchnego króliczka (nabierają powietrze w policzki), a potem chudego (wypuszczają powietrze i wciągają policzki, tworząc chudy ryjek).
-
Leśny koncert– ćwiczenie artykulacyjne.
Rodzic wypowiada sylaby dźwiękonaśladowcze, a dziecko powtarza za nim: fiu, fiu, fiu; ćwir, ćwir, ćwir, ijo, ijo, ijo; ku-ku, ku-ku; hu-hu, hu-hu; plo, plo,plo; tu, tu, tu; li, li, li.
-
Szumiący zakątek- zabawa artykulacyjna.
Dziecko wypowiada naprzemiennie: przedłużone sylaby „szy..”- z zaciśniętymi zębami i szeroko rozciągniętymi kącikami warg, pulsacyjne sylaby „szu,szu…”- z zaciśniętymi zębami i ściągniętymi kącikami ust.
-
Zmiana pogody– zabawa artykulacyjna.
Rodzic wypowiada naprzemiennie nazwy różnych stanów pogody, a dziecko ilustruje ruchem ten stan pogody i wypowiada jednocześnie odgłosy z wiersza (wiatr- wiu, wiu, wiu, mróz- hu, hu, hu, burza- bach, bach, bach, upał- ach, ach, ach.
WIELKANOC
- „ Co ci się kojarzy ze Świętami Wielkanocnymi” – zabawa dydaktyczna.
- Zapoznanie dzieci ze zwyczajami i tradycjami świątecznymi
Na dywanie rozłóż kilka wyznaczników przedstawiające różne święta, uroczystości. Zadaniem dziecka jest wziąć jeden element, który jest związany ze Świętami Wielkanocnymi. Dziecko uzasadnia swój wybór.
- „Zwyczaje i tradycje świąteczne” – rozmowa z dziećmi
- Zachęcenie do kontynuowania tradycji
- „Pisanka” – rysowanie ołówkiem wzorów literopodobnych.
Ćwiczenia grafomotoryczne.
- Przygotowanie dzieci do nauki pisania.
https://www.nauczycielskiezacisze.pl/2019/04/wielkanoc-karty-pracy-pisanki.html
- „Świąteczne wyrazy” – układanie schematów wyrazów z białych cegiełek.
- Rozwijanie procesów analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej.
Pobawcie się razem w świąteczne wyrazy. Wymyślcie kilka wyrazów i na przemian dzielcie je na sylaby, wymyślcie dodatkowe wyrazy na pierwszą literę. Dobrej zabawy!