• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole

Propozycje zabaw dla Boróweczek – 06.04.2020r

  • -

Propozycje zabaw dla Boróweczek – 06.04.2020r

KRĄG TEMATYCZNY: Ach, ta pogoda, TEMAT DNIA: Obserwujemy pogodę

  1. Wysłuchanie wiersza Ulewa”

Ptak się kuli pośród liści,

mokną drzewa, mokną krzewy,

a ja biegnę przez kałużę

a ja biegnę wśród ulewy…

Drży na deszczu pączek róży,

mokną grusze i jabłonie,

a ja biegnę przez kałuże,

krople deszczu łapię w dłonie …

Kiście bzu zwiesili głowy,

mokra ziemia pachnie deszczem,

a ja krzyczę prosto w chmury:

Padaj, deszczu! Padaj jeszcze !

Małgorzata Strzałkowska

Źródło” M. Strzałkowska “Zielony, żółty,rudy,brązowy,

Media Rodzina, Poznań 2003, s. 9.

Rozmowa na temat treści utworu i wiosennych opadów – pytania do wiersza:

Jaka pogoda została przedstawiona w wierszu?

-Jaki tytuł dalibyśmy usłyszanym tekstowi?

-Jaki tytuł nadała wierszowi autorka ?

Co to jest ulewa?

-Jakie inne zjawiska pogodowe oprócz ulewy można zaobserwować wiosną za oknem?

Rodzic przekazuje dziecku kilka ciekawostek na temat kwietniowych opadów.

Ulewa to- rodzaj mocnego deszczu. Deszcz jest najczęstszym rodzajem opadów powstającym z chmur i wracającym na ziemię w postaci kropelek. Maleńkie krople parującej wody unoszą się, łączą ze sobą, tworzą chmury. Stają się cięższe i spada deszcz. Może być drobny zwany mżawką lub wielki, gęsty, ulewny, o którym czasem mówi się „oberwanie chmury”. Gdy temperatura spadnie poniżej zera, pojawia się mróz, z chmur lecą zamarznięte kropelki zamienianie w kryształki lodu, czyli śnieg. Mają one różne kształty: igiełek, gwiazdek albo śnieżek. Natomiast podczas ładnej pogody może padać grad. To krople deszczu które zamarzły w wielkiej, lodowej chmurze, mają różną wielkość. Zatem, opad atmosferyczny to woda, która spada z różnym natężeniem i pod różną postacią: deszczu, śniegu i gradu.

  1. A za oknem…Dyktando graficzne

Do tego zadania będą nam potrzebne:

  • Kartka A3 lub A4 wg uznania
  • Sznurek
  • Farby, lub kredki

-Przygotowujemy planszę do kodowania wg wzoru (nie kolorujemy kwadratów na samym początku zadania)

-Na początek dziecko odczytuje cyfry i litery w układzie poziomym i pionowym

-Rodzic pokazuje, w jaki sposób należy odszukać pola na planszy za pomocą sznurka

-Dziecko przykłada w pionie jeden kawałek sznurka do wybranej cyfry

-Drugi kawałek sznurka od litery w poziomie próbuje odczytać cyfry i litery w układzie poziomym i pionowym.

-Rodzic wyjaśnia że miejsce ich skrzyżowania wskaże szukane pole.

-Proszę kilkakrotnie przećwiczyć aby dziecko nabrało wprawy w identyfikowaniu odpowiedniego kwadratu.

Następnie dziecko zamalowuje odpowiednie pole zgodnie z poleceniem rodzica.np

3A granatowy, 4D niebieski, 2C granatowy, 6C granatowy, 2E niebieski, 4E niebieski,1C granatowy, 5B granatowy,6E niebieski według szablonu.

Po wypełnieniu niebieskim barwami odpowiednich pól dziecko wpatruje się jaki element związany z pogodą powstał.

Co to jest?  – zagadki słowne

Celem zabawy jest utrwalenie wiadomości o zjawiskach pogodowych

  • Co za białe piórka ,sypie zimą chmurka? (śnieg)
  • Rankiem srebrzy się na łące ,potem wysuszy ją słońce. (rosa)
  • Kiedy błyska, gdy ulewa, wicher wieje, łamie drzewa. Znak, że idzie duża, groźna, straszna … .(burza)
  • Gdy świeci słońce, stawiasz go w kącie. Kiedy deszcz rosi, nad głową go nosisz. (parasol)
  • Buduje mosty na rzekach, na inżyniera nie czeka a w nos szczypie, szalik włóż! Wiemy dobrze – to jest … .(mróz)
  • Podczas burzy przeraża całą okolicę. Gdy uderzy – huk słychać,
    widać na niebie błyskawicę.(piorun)
  • Podczas kapryśnej marcowej pogody kulki lodowe spadają na głowy. (grad)

Film edukacyjny o powstawaniu chmur

Zachęcam do obejrzenia filmu, z którego dzieci dowiedzą się jak powstają chmury. Poznają również nazwy chmur (stratusy, cumulusy i cirrusy) oraz jaką pogodę zwiastują poszczególne chmury.

https://www.youtube.com/watch?v=PVGjzJYrMdM

Deszczowa wiosna – praca plastyczna.

Dziecko zwilża kartkę pędzlem z wodą , tak aby cała kartka była wilgotna. Na mokrej powierzchni maluje proste wiosenne obrazki np. drzewa , kwiaty. Kolory mają się ze sobą zlewać i łączyć tworząc ciekawe wzory. Po wyschnięciu dziecko może domalować na obrazku wiosenne kwiatki.

Spacer małego badacza

Przebywając z dzieckiem na spacerze proszę z dzieckiem obserwować bieżące zjawiska atmosferyczne: słońce, które co pewien czas się chowa za chmurami, deszcz, wiatr. Proponuję , aby zrobić z dzieckiem deszczomierz na deszczówkę. Przeciąć plastikową butelkę ostrożnie na pół. Odwrócić górną część , która utworzy lejek i wsunąć ją do butelki. Każdorazowo po deszczu zaznaczyć poziom wody flamastrem na butelce. Po zebraniu deszczówki filtrujemy ją przez watkę i porównujemy wodę z kranu i deszczówkę. Dziecko dzieli się swoimi spostrzeżeniami.