Propozycje zabaw dla Malinek – 08.04.2020r
Zboża występujące w Polsce- zakładanie hodowli owsa
- Zapoznanie z etapami sadzenia owsa,
- Uświadomienie dzieciom, co jest potrzebne do wzrostu roślin,
- Kształcenie umiejętności rozróżniania i nazywania zbóż,
„Jakie to zboże?” – rozpoznawanie i nazywanie zbóż na podstawie okazów lub ilustracji. Porównywanie wyglądu.
Plakat rodzaje zbóż- https://blizejprzedszkola.pl/plakat-rodzaje-zboz,2,3426.html#
Z pszenicy i żyta robi się mąkę, a z niej chleb i makaron. Owies wykorzystywany jest głównie jako pasza dla zwierząt, ale również do produkcji płatków. Z ryżu produkuje się kaszę (czyli powszechnie znaną formę ziarenek) jak również płatki, mąkę i ryż preparowany. Jęczmień jest wykorzystywany do produkcji kaszy. Kukurydzę można spożywać w kolbach ale też wytwarza się z niej mąkę i płatki. Z gryki produkuje się kaszę gryczaną oraz mąkę.
Zadajemy dziecku pytanie „Co jest potrzebne roślinom do życia?” –
- Podłoże (ziemia)
- Słońce,
- Woda.
„Zakładamy hodowlę owsa”
Wielkanoc tuż tuż. Przygotujmy wraz z dzieckiem hodowlę owsa na nadchodzące święto. Dziecko z przyjemnością wykona codzienne obserwacje oraz podleje swoją roślinkę.
Potrzebne będą: ziemia, doniczka, woda, ziarna owsa
- Do doniczki wsypujemy ziemię,
- Rozkładamy nasiona owsa,
- Przysypujemy ziemią,
- Ustawiamy w miejscu słonecznym
- Podlewamy
„Pisanki” – słuchanie piosenki. Rozmowa na temat słów piosenki.
Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.
– Ile pisanek występuje w piosence?
– Co jest narysowane na pisankach?
– Jak rozumiecie słowa z piosenki: „… na każdej pisance piękne opowiastki?”
Piosenka- https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8
Ponowne wysłuchanie piosenki z równoczesnym wyklaskiwaniem rytmu.
„Malujemy jajka” – zabawa muzyczno – rysunkowa do piosenki.
Dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym konturem jajka. Bierze kredkę w dowolnym kolorze i ozdabia jajo według własnego pomysłu.
„Gdzie ukryły się literki?” – wyszukiwanie wskazanych liter spośród innych.
- Utrwalenie znajomości liter
- Kształcenie umiejętności wyszukiwania odpowiednich liter
Na dywanie rozłożone są różne litery. Usiądźcie razem i wspólnie wyszukajcie podanych przez rodzica liter. Podajesz wyraz dzieci szukają litery, która jest odpowiednikiem pierwszej lub ostatniej głoski podanego wyrazu. Układanie przez dzieci prostych wyrazów z liter rozłożonych na dywanie.
„Uwaga!” – zabawa orientacyjno-ruchowa
- Rozwijanie u dzieci szybkiej orientacji na sygnał słowny.
– Usiądźcie razem na dywanie. Wybrana osoba wydaje polecenia typu:
– Dzieci które mają niebieską bluzkę robią pięć przysiadów.
– Dzieci które mają krótkie włosy robią trzy pajacyki.
– Dzieci które mają …. (Liczę na Waszą kreatywność) 😊