• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 915065800 Przedszkole

Propozycje zabaw dla Malinek – 09.04.2020r

  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 09.04.2020r

Przygotowujemy koszyczek wielkanocny

Rozwijanie sprawności manualnych w powiązaniu z twórczością artystyczną dziecka,

Wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się różnymi narzędziami.

Wysłuchanie opowiadania i rozmowa inspirowana jego treścią.

Koszyczek wielkanocny- Ewa Stadtmuller

Mama, jak co roku w Wielką Sobotę, postawiła na stole wiklinowy koszyczek wyłożony bielutką, starannie wyprasowaną serwetką.

– My go przygotujemy, a ty idź do pani Halinki z parteru- zdecydowała babcia. Pochorowała się biedna i prosiła, żebyśmy wzięli do święcenia także i jej koszyczek.

– Oczywiście odpowiedziała mama. – Zapytam, czy czegoś jeszcze nie potrzebuje. Franio z powagą kiwnął głową, a Amelka pobiegła po pisanki, które malowała w przedszkolu.

Od czego zaczniemy układanie?- spytała babcia.

Od baranka- zdecydował Franio. – On jest najważniejszy.

– A dlaczego?- chciała wiedzieć Amelka, która właśnie przyniosła swoje arcydzieła.

– Bo to znak Pana Jezusa wyjaśnił jej brat. – On zmartwychwstał dlatego świętujemy.

– Ale pisanki też są ważne, prawda?

– Prawda.- Kiwnęła głową babcia. – Jajka to znak życia. Wiecie na pewno, że z jajek wykluwają się….- Kurczaki- odpowiedział szybko Franio.

– Kurczaki!- olśniło Amelkę. – Kiedy byliśmy na placu, tatuś kupił dwa- dla mnie i dla Frania. Mogę je tu włożyć?- No pewnie!

– Mama powiedziała żebyśmy nie zapomnieli o chlebie- przypomniał sobie Franio.

– Oby nam go nigdy nie zabrakło. – Kiwnęła głową babcia. – Co jeszcze włożymy?

– Kiełbasę?- Amelka z lubością pociągneła noskiem, bo świeżo uwędzona swojska pachniała w całej kuchni.

– Smakowite wędlinki to znak radosnego świętowania przy stole po czterdziestu dniach postu- wyjaśniła babcia.

– Mama przygotowała jeszcze malutką miseczkę z chrzanem – poinformował dla porządku Franio. Chociaż ja to go specjalnie nie lubię. – Kiedy tato go tarł, tośmy wszyscy płakali.

– Zupełnie jak w życiu. – Westchnęła babcia. – Raz jest uśmiech a raz łzy. Gdyby słońce świeciło nieprzerwanie, nie umiałbyś docenić ładnej pogody.

– A sól też jest potrzebna?- zapytała Amelka, patrząc na pękatą solniczkę, którą mama postawiła obok miseczki z chrzanem.

– Też pytanie!- Babcia aż wzięła się pod boki.- Czy potrzebna? Jeszcze jak! Spróbowałabyś nie posolić ziemniaków albo mięsa. Brrr… Najciekawsze jest to, że wystarczy mała szczypta soli, aby cała potrawa nabrała smaku. Może dlatego ludzi dobrych, mądrych i szlachetnych nazywamy solą ziemi. Choćby ich było niewielu, potrafią zmieniać świat na lepszy.

– Tato kupił jeszcze takie gałązki z małymi ciemnozielonymi listeczkami- przypomniało się Amelce. – To bukszpan. – Uśmiechnęła się babcia. – Kiedy udekorujemy nim koszyczek, będzie nie tylko smakowicie, ale i pięknie.

– Jeśli skończyliście możemy iść do kościoła- oświadczyła mama, stawiając na stole koszyczek pani Halinki.

Dzieciaki z ciekawością zerknęły do środka: chleb, kiełbasa, sól, chrzan…. Zupełnie jak u nas.

– A czemu te jajka są takie rude?- zdziwiła się Amelka, patrząc na pięknie zdobione pisanki w koszyczku sąsiadki.

– Pani Halinka gotuje wielkanocne jaja w łupinkach z cebuli, a kiedy przybiorą już intensywny brązowy kolor, specjalnym rysikiem wyskrobuje na skorupkach prześliczne wzorki- odpowiedziała babcia. – I ma jeszcze taką małą babeczkę- zauważyła Amelka.

– Pewnie dlatego, żeby nie zabrakło jej w życiu odrobiny słodyczy. – Usmiechnęła się mama.

– Oj, byłabym zapomniała. – Sięgnęła do kieszeni. – To czekoladowy zajączek od niej, z życzeniami, aby i wam było słodko w te święta.

Po wysłuchaniu treści opowiadania dzieci odpowiadają na pytania:

  1. Co przygotowała mama Amelki i Franka?

  2. Jakie przedmioty włożyły do koszyczka dzieci?

  3. Czym go ozdobiły?

  4. Gdzie w tym czasie była mama?

  5. Jak wyglądał koszyczek sąsiadki?

  6. Jak przygotowała swoje pisanki pani Halinka?

Możemy objaśnić dzieciom symbolikę wielkanocnego koszyczka:

Dekoracje: biała serwetka, gałązki bukszpanu, czekoladowy zajączek

Pokarmy: Chleb– symbol ciała Pana Jezusa;

Baranek– symbol zmartwychwstania Jezusa, który nazywany jest Barankiem Bożym, ukazuje zwycięstwo życia nad śmiercią;

Jaja– symbol rodzącego się życia;

Chrzan- symbol męki Pańskiej, ale także siły, odwagi i męstwa

Sól- oznaka prawdy i oczyszczenia domostwa ze wszystkiego co złe,

chroni przed zepsuciem

Wędlina, kiełbasa– oznaka dobrobytu i radości z zakończenia Wielkiego Postu

Ciasto, babka– symbol umiejętności

Zachęcamy aby wraz z dzieckiem stworzyć koszyczek wielkanocny – do wyboru dwie propozycje:

koszyczek wielkanocny 1″ 

Koszyczek wielkanocny krok po korku: http://mamarak.pl/2016/03/ekspresowy-koszyczek-wielkanocny-wydrukuj/

„Koszyczek wielkanocny – 2″

Potrzebne będzie: kartka, nożyczki, klej

Wykonanie:

Wybór koloru kartki (koloru koszyczka)

Wyciąć po linii koszyczek,

Złożyć po linii spód koszyczka

Pozaginaj górne linie koszyczka

Posklejaj ze sobą przeciwne ściany koszyczka

 

Baranek wielkanocny” – ćwiczenia grafomotoryczne

    • Przygotowanie dzieci do nauki pisania

Dzieci otrzymują kartkę z konturem baranka. Zadaniem dzieci jest narysować na tułowiu jak najwięcej malutkich spirali (będzie to wełna), pozostałe części koloruje. karta pracy baranek

  1. Śpiewający baranek” – zabawa muzyczna
  • Rozwijanie słuchu muzycznego

Dzieci śpiewają tylko sylabą „me” lub „be” znaną melodię piosenki (np. „Wlazł kotek na płotek”). Spróbujcie razem zaśpiewać dowolną melodię sylabą „me” lub „be”, pozostali domownicy odgadują, co to za piosenka.