• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 915065800

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 23.03.2020r

  • -

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 23.03.2020r

Potrafimy segregować śmieci

  1. Słuchanie opowiadania G.Kasdepke połączone z rozmową kierowaną (ćwiczenie koncentracji uwagi podczas czytanego tekstu i umiejętności odpowiedzi „na temat”)

Śmiecenie

    Babcia Joasia trochę się obawiała zabrać Kubę i Bubę do kina- bo też dobrze wiedziała, do czego są zdolne jej drogie wnuczęta. Ale pan Waldemar nalegał ; wkrótce miał zostać mężem babci Joasi i bardzo chciał zaprzyjaźnić się z bliźniakami. Dlatego w ostatni wieczór ruszyli całą czwórką na film. Mimo początkowych obaw babci Joasi, Kuba i Buba zachowywali się nadzwyczaj przyzwoicie; powiedzieli „dzień dobry”, podziękowali za zaproszenie, nie hałasowali, nie bili się, nie kłócili, byli ładnie i czysto ubrani- innymi słowy: „Nie te dzieci!”…

– Przeczytaliście do końca podręcznik dobrych manier? – szepnęła babcia, zdziwiona, że Kuba i Buba nie szeleszczą nawet za bardzo papierkami od słodyczy.

– Prawie  – odszepnął Kuba. – Jesteśmy kulturalni do litery „s”…

– Jak to? –  zdziwiła się babcia Joasia.

Siedzący z tyłu ludzie syknęli niecierpliwie.

– Znamy wszystkie hasła od litery „a” do litery „s” – wyjaśniła szeptem Buba. – Czyli od „autograf” do „sztućce”…

– No, no…- zdziwiła się babcia Joasia.

Jeszcze bardziej była zdziwiona, gdy w kinie zapaliło się światło.

– A o śmieceniu nic tam nie było?…- jęknęła, patrząc na walające się u stup Kuby i Buby papierki od słodyczy.

– No co ty, babciu?! – Kuba spojrzał na nią ze zdumieniem. – Nie znasz alfabetu?!

– Właśnie poparła go Buba.- „Śmiecenie” jest dopiero na literę „ś”!…

Grzegorz Kasdepke „Śmiecenie” „Bon czy ton…Savoir- vivre dla dzieci”

                                                               Łódz 2004, s. 118-119.

Zachęcamy dziecko do wypowiedzi na  temat opowiadania (rozmowę tak prowadzimy aby dziecko doszło do wniosku, że każdy powinien po sobie sprzątać):

Kto był głównym bohaterem opowiadania? W jakie miejsce wybrali się bohaterowie? Jak Kuba i Buba zachowywali się w kinie? Co niewłaściwego zrobili? Jak powinni się zachować? Czy wiesz, dlaczego nie można śmiecić? Co by się stało, gdyby ludzie po sobie nie sprzątali?      

  1. Co do czego wrzucamy? – burza mózgów (rozwijamy umiejętność klasyfikowania przedmiotów według określonego kryterium i poczucia zasadności segregacji śmieci)

Zapoznajemy dzieci z zasadami i sposobami segregacji śmieci w domu. Pokazujemy dzieciom kosze na śmieci lub worki o określonych kolorach (kosze na obrazku). Zadając pytania pozwalamy dziecku wykazać się już posiadaną wiedzą na ten temat. Organizujemy zabawę w segregowanie śmieci wykorzystując domowe śmieci i worki lub wykorzystując przygotowane z dzieckiem rysunki koszy do segregacji i zdjęci produktów spożywczych z gazetek reklamowych.

Link do krótkiego filmu edukacyjnego dotyczącego dzisiejszego tematu

„Rady na odpady” – bajka edukacyjna https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k     

Rodzina Treflików „Śmieci”  https://www.youtube.com/watch?v=3B5JRCqt8HU