Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 23.03.2020r
Potrafimy segregować śmieci
- Słuchanie opowiadania G.Kasdepke połączone z rozmową kierowaną (ćwiczenie koncentracji uwagi podczas czytanego tekstu i umiejętności odpowiedzi „na temat”)
Śmiecenie
Babcia Joasia trochę się obawiała zabrać Kubę i Bubę do kina- bo też dobrze wiedziała, do czego są zdolne jej drogie wnuczęta. Ale pan Waldemar nalegał ; wkrótce miał zostać mężem babci Joasi i bardzo chciał zaprzyjaźnić się z bliźniakami. Dlatego w ostatni wieczór ruszyli całą czwórką na film. Mimo początkowych obaw babci Joasi, Kuba i Buba zachowywali się nadzwyczaj przyzwoicie; powiedzieli „dzień dobry”, podziękowali za zaproszenie, nie hałasowali, nie bili się, nie kłócili, byli ładnie i czysto ubrani- innymi słowy: „Nie te dzieci!”…
– Przeczytaliście do końca podręcznik dobrych manier? – szepnęła babcia, zdziwiona, że Kuba i Buba nie szeleszczą nawet za bardzo papierkami od słodyczy.
– Prawie – odszepnął Kuba. – Jesteśmy kulturalni do litery „s”…
– Jak to? – zdziwiła się babcia Joasia.
Siedzący z tyłu ludzie syknęli niecierpliwie.
– Znamy wszystkie hasła od litery „a” do litery „s” – wyjaśniła szeptem Buba. – Czyli od „autograf” do „sztućce”…
– No, no…- zdziwiła się babcia Joasia.
Jeszcze bardziej była zdziwiona, gdy w kinie zapaliło się światło.
– A o śmieceniu nic tam nie było?…- jęknęła, patrząc na walające się u stup Kuby i Buby papierki od słodyczy.
– No co ty, babciu?! – Kuba spojrzał na nią ze zdumieniem. – Nie znasz alfabetu?!
– Właśnie poparła go Buba.- „Śmiecenie” jest dopiero na literę „ś”!…
Grzegorz Kasdepke „Śmiecenie” „Bon czy ton…Savoir- vivre dla dzieci”
Łódz 2004, s. 118-119.
Zachęcamy dziecko do wypowiedzi na temat opowiadania (rozmowę tak prowadzimy aby dziecko doszło do wniosku, że każdy powinien po sobie sprzątać):
Kto był głównym bohaterem opowiadania? W jakie miejsce wybrali się bohaterowie? Jak Kuba i Buba zachowywali się w kinie? Co niewłaściwego zrobili? Jak powinni się zachować? Czy wiesz, dlaczego nie można śmiecić? Co by się stało, gdyby ludzie po sobie nie sprzątali?
- Co do czego wrzucamy? – burza mózgów (rozwijamy umiejętność klasyfikowania przedmiotów według określonego kryterium i poczucia zasadności segregacji śmieci)
Zapoznajemy dzieci z zasadami i sposobami segregacji śmieci w domu. Pokazujemy dzieciom kosze na śmieci lub worki o określonych kolorach (kosze na obrazku). Zadając pytania pozwalamy dziecku wykazać się już posiadaną wiedzą na ten temat. Organizujemy zabawę w segregowanie śmieci wykorzystując domowe śmieci i worki lub wykorzystując przygotowane z dzieckiem rysunki koszy do segregacji i zdjęci produktów spożywczych z gazetek reklamowych.
Link do krótkiego filmu edukacyjnego dotyczącego dzisiejszego tematu
„Rady na odpady” – bajka edukacyjna https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
Rodzina Treflików „Śmieci” https://www.youtube.com/watch?v=3B5JRCqt8HU