• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 915065800 Przedszkole

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 08.04.2020r

  • -

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 08.04.2020r

  1. Wiosenny wietrzyk J. Kulmowa

Mały wietrzyk wiosenny

Ledwie w drzewach zaszumi,

Ledwie w krzakach zamruczy,

Jeszcze gwizdać nie umie,

Jeszcze się uczy.

Znalazł szparkę w płocie – zagwizdał

Znalazł listki – zapiał na listkach  

Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy

Czasem nuci, gdy zagra mu deszczyk.

Albo szemrze w zeszłorocznej trawie

Albo szepcze tak, że milczy prawie.

A on jest

Tylko słucha słowika.

Dzieci słuchają z zamkniętymi oczami, po wysłuchaniu odpowiadają na pytania: o czym jest wiersz? Jakie dzwięki wydaje wiatr? (naśladują wiatr pocierając rękoma, ubraniem, szumiąc na głoskach „szsz” „czcz”) Jakie szumiące wyrazy zapamiętaliście?

Na koniec rodzic zadaje pytanie „Co to jest wiatr?” dziecko odpowiada tak jak potrafi, a w wytłumaczeniu zjawiska rodzic może pomóc sobie filmem edukacyjnym:

https://www.youtube.com/watch?v=DPlcLAPp2T0

  1. „Chmurka i kropelki” – zabawa matematyczna, wycinamy z papieru chmurkę i kropelki.

Rodzic opowiada Sprawdzając czynności dziecka) a dzieci postępują zgodnie z instrukcją przeliczając w zakresie 10 (kto czuje się na siłach może przekroczyć próg dziesiątkowy).
Pewnego pochmurnego dnia, 3 małe kropelki deszczu siedziały na chmurce (dziecko układa na chmurce 3 kropelki deszczu). Po chwili dołączyły do nich 2 koleżanki (dokłada 2 krople rodzic pyta: ile kropel deszczu jest na chmurce?). Nagle wpadło do nich jeszcze 5 kropelek (dokłada, a rodzic pyta: ile kropelek deszczu jest teraz na chmurce? Dziecko kolejno liczy). Dwie z nich postanowiły iść na spacer i spadły na ziemię (dziecko zabiera 2 kropelki z chmurki , kładzie pod chmurką,, rodzic pyta: ile kropelek zostało?). Pozostałe kropelki deszczu również postanowiły spaść na ziemię (kładzie  pozostałe krople  pod chmurką ,rodzic pyta: ile kropel pozostało na chmurce?, a ile kropelek spadło na ziemię? Dzieci kolejno liczą kropelki deszczu dotykając każdą po kolei (możemy tworzyć własne scenariusze)

  1. Prognoza pogody. Odtwarzamy dziecku profesjonalną prognozę pogody np.

https://www.youtube.com/watch?v=3t33fvl-H10

Po wysłuchaniu dziecko wymienia zjawiska pogodowe, które tam się pojawiły, a następnie inne które również składają się na pogodę (utrwalenie wiedzy o zjawiskach pogodowych).

Rodzic prowadzi rozmowę zadając pytania:

Gdzie można zobaczyć albo usłyszeć prognozę pogody?

Kto ją prezentuje?

Dla kogo jest przygotowana i w jakim celu?

Kto ją przygotowuje (opracowuje)?

Czy zawsze się sprawdza?

Na koniec dziecko może wykonać mapkę pogodową Polski (rodzic na mapce zaznacza najważniejsze miasta Polski) lub zachęcamy dzieci do przedstawienia nam własnej prognozy pogody. https://eduzabawy.com/materialy-tematyczne-do-druku/swieto-niepodleglosci/kolorowanki-mapa/