• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Propozycje zabaw dla Jabłuszek – 31.03.2020r

„Rachunki Pani Wiosny”
I. Dzieci słuchają zagadek matematycznych, następnie przeliczają w zakresie 10 za pomocą metody E. Gruszczyk-Kolczyńskiej przy użyciu klamerek i papierowych tacek.

Przyszła wiosna do lasku, z kluczykiem przy pasku

A te kluczyki brzęczące, to kolorowe kwiaty pachnące

Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy,

oblicz proszę ile kwiatków wyszło, spod zimowych pierzynek ?

 

Stąpa wiosna po łące, zbiera kwiaty pachnące

Ma trzy stokrotki, cztery tulipany, powiedz z ilu kwiatków

Zrobi wiosna bukiet pachnący ?

 

Siedziało dziesięć jaskółek, za sosnowej gałązce

pięć odleciało, ile teraz jaskółek będzie z gałązki spoglądało ?

 

W ogrodzie na grządce, rosło siedem słoneczników pięknych jak słońce

Przyszła Kasia i trzy zerwała, bo bukiet piękny zrobić chciała.

Ile słoneczników teraz rośnie na grządce?

 

Chodzi wiosna po lesie, promyki słońca w koszach niesie

Dwa kosze ma dla kwiatków, trzy dla trawki

Trzy dla leśnej zwierzyny, ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?

 II. Domowe puzzle

 W załączniku znajdziecie Państwo ilustracje. Proszę w miarę możliwości o pobranie oraz wydrukowanie jej, rozcięcie na 4 lub 6 części. Z powstałych części dzieci układają obrazek i przyklejają na czystą kartkę kolorowanka jabłuszka

Powodzenia


  • -

Propozycje zabaw dla Jabłuszek – 30.03.2020r

Cele:

  • usprawnianie narządu mowy;
  • wzbogacanie słownictwa dziecka o zwroty i wyrażenia związane z wiosną (zwiastuny wiosny, zmiany w przyrodzie ożywionej i nieożywionej);
  • rozbudzanie zainteresowań fizycznymi i przyrodniczymi zjawiskami;
  • prowadzenie obserwacji i eksperymentów oraz wyciąganie wniosków;
  • doskonalenie umiejętności grafomotorycznych;
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania poleceń;
  • zaspokajanie naturalnej potrzeby poznawczej dziecka.
  1. Poszukiwanie wiosny – gimnastyka narządów mowy.

Rodzic opowiada dziecku o języczku, który wybrał się na poszukiwanie wiosny. Poleca mu, aby we wskazanym momencie wykonywo określone czynności.

Zbliżała się wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dzieci naśladują głosy ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny.Jechał na koniu (dzieci kląskają, uderzając szerokim językiem o podniebienie). Na łące zobaczył bociany (dzieci wymawiają: kle, kle). Zatrzymał się na leśnej polanie (dzieci wymawiają: prr). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (dzieci oblizują wargi ruchem okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (dzieci wykonują krótki wdech nosem, chwilę zatrzymują powietrze i długo wydychają ustami). Było ciepło i przyjemnie (dzieci uśmiechają się, rozchylając wargi). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty – zawilce i sasanki. Pachniało wiosną (dzieci oddychają głęboko, wdychając powietrze nosem, wydychając ustami). Języczek pochylił się i powąchał kwiaty (dzieci wdychają powietrze nosem) i kichnął (dzieci kichają, wymawiając: a-psik). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla jeża (dzieci ziewają, przeciskają język między złączonymi zębami). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu (dzieci kląskają, uderzając szerokim językiem o podniebienie).

R. Sprawka, J. Graban, Źródło: R. Sprawka, J. Graban, „Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat”, wyd. Harmonia, Gdańsk 2007, s. 142.

  1. Z białego niebieski – zabawa badawcza.

Dziecko wspólnie z rodzicem przygotowują kącik przyrodniczo-eksperymentalny.
Do wysokiej szklanki nalewają wody, w której rozpuszczają niebieski barwnik spożywczy lub wlewają atrament.
Rodzic przygotowuje biały tulipan lub goździk i odcina kawałek jego łodygi.
Dziecko wkłada kwiat do niebieskiej wody.
Następnego dnia rano należy sprawdzić co się wydarzyło.

Zalety zabaw eksperymentalnych:

  • Zabawy, w czasie których wykonywane są proste doświadczenia, dostarczają dziecku niezliczonej ilości nowych przeżyć związanych z odkrywaniem właściwości rzeczy i zjawisk.
  • Dziecko w sposób czynny i samodzielny zdobywa nowe doświadczenia. Działając myśli, poznaje funkcjonowanie przedmiotów, zjawisk, ich cech, właściwości, a także różnego rodzaju zależności przyczynowo – skutkowe między badanymi przedmiotami i zjawiskami.
  • Dziecko uczy się chętnie tego, co je zaciekawia, a najlepiej wówczas, gdy czynnie eksperymentuje i podejmuje próby dochodzenia do własnych rozwiązań.
  • Podczas wykonywania doświadczeń – eksperymentowania, pełne zadowolenie daje dzieciom możliwość działania prowadzącego do odkrycia nieznanego, a przyjemnością jest też sam proces odkrywania.
  • Dziecko dostrzega coś, czego wcześniej nie widziało, szuka przyczyn dostrzeżonych zjawisk, odpowiedzi na pytanie: dlaczego tak się dzieje?
  • Dzięki takim zabawom dziecko doskonali swoją orientację w świecie, rozwija myślenie przyczynowo – skutkowe, odbiera nowe wrażenia estetyczne, przeżywa uczucia intelektualne, doznaje satysfakcji, zaspokaja podstawowe uczucia związane z realizacją potrzeby działania.
  • Dzięki zabawom badawczym przybliżamy dzieciom bogactwo zjawisk zachodzących obok nas w życiu codziennym. Wiele z nich pozostaje w ogóle niezauważonych.
  • Taka forma pracy pobudzi dzieci do twórczego działania i myślenia.
  1. Tulipan – zabawa grafomotoryczna.

Dziecko rysuje według tekstu czytanego przez rodzica:

  1. Po cichu, ale wesoło

Narysuj czerwone koło.

  1. Kreska w prawo, kreska w lewo,

Czubek taki jak ma drzewo.

  1. Pod tą główką – kółko małe

Na zielono obwiedź całe.

Zapamiętaj też, że wiosną

Tulipany prosto rosną.

  1. I że kwiatek to nie zwierz –

Z lewej liść i z prawej też!

  1. Popraw listek, popraw płatek.

Już na kartce kwitnie kwiatek!

Źródło: H. Turk, A. Berfels, R. Pradella, „Elementarz rysowania i malowania”, wyd. Delta, Warszawa 2011, s. 20–21.

2. Domowe Przedszkole – „Przyleciały Bociany”, zachęcamy do wspólnego obejrzenia programu TV

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,przylecialy-bociany,39687?fbclid=IwAR1kLdJ3muTev5XCq8JuyimNj3wIFIsdlRkiwou1mwKiMG3trmS9yu9AGpA


  • -

My się w domu nie nudzimy! – Jabłuszka

Jak spędzamy czas w domu?
Bawimy się, tworzymy, konstruujemy, lepimy, malujemy, rysujemy, wyklejamy, wycinamy, eksperymentujemy, pomagamy rodzicom w codziennych obowiązkach…
A przy tym się uczymy!

Zobaczcie sami…

Brawo Przedszkolaki!

Tak trzymać!

Serdecznie dziękujemy rodzicom za współpracę

     – wychowawczynie


  • -

Teatralne inspiracje – „Dzień Teatru”

Teatralne inspiracje zabawy z dzieckiem

A może teatr w domu? W linku ćwiczenia buzi i języka, inspiracja stworzenia w kilka minut pacynki ze skarpety i propozycja wyczarowania w warunkach domowych teatru

https://www.youtube.com/watch?v=Xq9N9KHoFBQ

https://www.youtube.com/watch?v=uoa4xhzCuyA

https://dziecisawazne.pl/pomyslow-zabawe-teatr-bok/

A może tetr cieni stworzony z rąk i lampki? Bardzo ekonomiczna wersja teatru o dużym ładunku ekspresji

https://polki.pl/rodzina/dziecko,zabawa-w-teatr-cieni-jak-pokazac-rozne-zwierzeta,10394631,artykul.html

A może teatr paluszkowy? Tu gotowe szablony do pokolorowania i wycięcia. Bardzo kreatywna zabawa

https://mojedziecikreatywnie.pl/wp-content/uploads/2016/07/Paluszkowe-zabawy-1.pdf

A może pantomima? Tutaj ciałem grają dzieci w sztuce „Miejska bajka o…”- można obejrzeć

https://www.youtube.com/watch?v=vcKdIrab2Ig

A może kalambury? To wprawka do odgrywania krótkich etiud teatralnych. W linku propozycja haseł, zapisanych obrazkowo do pokazywania, żeby pozostali odgadywali

http://www.holkapolka.pl/wp-content/uploads/2018/04/urodzinowe-kalambury.pdf

A jak to się robi w profesjonalnym teatrze?

https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0

A może obejrzeć spektakl? „Czerwony Kapturek” tutaj link

https://www.youtube.com/watch?v=3vFr_54oWMo&feature=emb_title

A może wirtualne Muzeum Lalkarstwa?

http://teatrlalkitecza.pl/wirtualne-muzeum-lalkarstwa-kolekcji-baltyckiej-biblioteki-cyfrowej

Wspaniałych wrażeń!


  • -

Propozycje zabaw dla Jabłuszek – 27.03.2020r

Doświadczenie z jajkiem”
Do wykonania eksperymentu potrzebujemy:
-metalowej łyżki
-soli
-wy
sokiego, przezroczystego naczynia (wazon lub duża szklanka)
-surowe jajko (dodatkowo możemy je wcześniej pomalować, ale nie może być ugotowane)
-dzbanek z wodą
Przechodzimy do eksperymentu:
1. Do przezroczystego naczynia nalej wodę do mniej więcej połowy jego wysokości.
2.Do naczynia z wodą delikatnie włóż jajko. Uważaj, żeby się nie rozbiło! Zobacz, co dzieje się z jajkiem? Pływa czy tonie?
3. Pomagając sobie łyżką wyjmij jajko z wody i odłóż tak, żeby się nie stłukło. Wsyp 10-15 łyżek soli i dobrze zamieszaj.
4.Po wymieszaniu wody z solą znowu włóż do niej jajko i zobacz, co się z nim dzieje. Taka bardzo słona woda nazywa się solanką.
5.Znowu wyjmij jajko i bardzo delikatnie (najlepiej po ściance) dolej wody do pełna. Chodzi o to, żeby ta nowa, niesolona woda, nie zmieszała się ze słoną wodą z dna.
6.Teraz ostrożnie włóż jajko do wody – uważaj, żeby nie zamieszać płynu w szklance, bo na dole jest słona woda, a na górze słodka – choć nie widzimy różnicy, to jajko powinno ją nam pokazać. Co się dzieje z jajkiem? Czy dopłynęło na dno?
A jako zabawę dodatkową, proponuję rysowanie palcem wzorków na stole przy użyciu rozsypanej w czasie doświadczenia soli.
Życzę udanej zabawy, czekam na wnioski oraz fotorelację!
M. Sz


  • -

Inspiracje na spędzenie czasu w domu …

Kilka inspiracji dla dzieci, żeby ciekawiej spędziły czas w domu…

1.Czytanie na drugie śniadanie, czyli dobra literatura dla dzieci. Codziennie od poniedziałku do piątku o 9.30 Kraków Miasto Literatury UNESCO zaprasza do wspólnego spędzenia czasu przy bajce czytanej przez znane postaci krakowskiej kultury. Można spotkać się z autorem Pana Kuleczki, twórcą Bromby… https://www.youtube.com/playlist?list=PLq_blACKj_-zQbBxcGURJ98IC5y-ZC_hM

2. Ebook dla dzieci, gdzie jest bajka, doświadczenia i inne niespodzianki związane z koronawirusem

https://karolinapiotrowska.com/wp-content/uploads/2020/03/zostanwdomuebook.pdf?v=9b7d173b068d

3. Dobranocki ze szczecińskim Teatrem Gwitajcie https://www.youtube.com/watch?v=F1VdB_PVJJ4

4. Możemy wybrać się na wirtualny spacer, np. do miasta, w którym żył Smok Wawelski https://krakow.pl/spacer czy zwiedzić kopalnię soli w Wieliczce https://www.ai360.pl/panoramy/279

5. Bajka muzyczna „Król Bul” prezentowana przez Centrum Teatru Muzyki i Tańca z Kutna https://www.youtube.com/watch?v=a1Ox_pD7nXw&t=1467s ,
czy teatrzyk „Misiowe opowieści”
https://www.youtube.com/watch?v=PfG7rfKXKrk

To tylko kilka propozycji na kulturalne spędzenie kilku chwil. Trzymajcie się zdrowo!


  • -

Propozycje zabaw dla Jabłuszek – 26.03.2020r

Praca plastyczna pt. „Wiosenny kwiat- Hiacynt”.

Będzie ona doskonałą okazją do doskonalenia umiejętności manualnych Państwa pociech.

IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka
8.Wykonywanie własnych eksperymentów farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp.
Do wykonania pracy potrzebne będą:
• Kolorowe kartki z bloku (zielone przeznaczone na wykonanie łodygi oraz liścia, pozostałe kolory uzależnione są od tego jaki kolor kwiatka Państwo wybiorą)
• klej,
• nożyczki
Sposób wykonania:
1. Składamy kolorową kartkę z bloku np. w kolorze niebieskim na pół.
2. Z jednej połowy złożonej kartki wycinamy owal.
3. Druga połowa kartki posłuży nam do wykonania ,,płatków” rośliny.
4. Płatki tworzymy wycinając paski o szerokości ok.1cm i dł. ok.8 cm. (ilość płatków uzależniona jest od Państwa upodobań)
5. Każdy pasek kleimy klejem tak ,aby powstały małe koła, które przyklejamy do wyciętego wcześniej owalu.
6. Składamy kartkę w kolorze zielonym na pół.
7. Z połowy kartki wycinamy pasek o szerokości ok.1cm i dł. ok 15cm, który będzie stanowił łodygę rośliny. Z pozostałej części kartki wycinamy liść.
8. Otrzymaną łodygę łączymy klejem z owalem.
9. Do łodygi przyklejamy liść.

Eksperyment: „Jak uratować kostkę lodu”
Drodzy Rodzice pokażmy dzieciom zjawisko uratowania kostki lodu, która w naturalnych warunkach szybko się roztapia.
Potrzebujemy:
Talerzyk, kostkę lodu, nitkę, sól.
Na talerzyk kładziemy kostkę lodu i prosimy dziecko aby za pomocą nitki podniosło kostkę (nie możliwe). Następnie prosimy, aby położyło nitkę na kostkę i posypało solą. Po chwili prosimy o podniesienie kostki za pomocą nitki (dzięki soli nitka przyklei się do lody i umożliwi podniesienie kostki)
Życzymy dobrej zabawy!!:)

Czekamy na Państwa foto relację magdalena.harmatiuk@onet.eu


  • -

Propozycje zabaw dla Jabłuszek – 25.03.2020r

„Domek fasolki”- zakładamy mini szklarnię.
1. Założenie mini szklarni.
Potrzebne materiały: woreczek strunowy/ koszulka biurowa, nasiona fasoli, wata, woda, szablon „domku fasoli”
Postępowanie: Do woreczka strunowego wkładamy watę, zwilżamy ją wodą. Wkładamy kilka nasion fasoli. Zamknięty woreczek za pomocą taśmy klejącej mocujemy na szybie okna. Kolorujemy szablon domku. Z pomocą rodziców wycinamy jego środek. Przyklejamy szablon domku do woreczka z fasolką.
W następnych dniach obserwujemy rozwój fasolki. Rozmawiamy na temat warunków niezbędnych do rozwoju rośliny.
2. „Fasolkowe kształty”- układanie kształtu koła, trójkąta, kwadratu z nasion fasoli, układanie kompozycji wg własnej inwencji.
Jeżeli nie mają Państwo materiałów potrzebnych do założenia mini szklarni, można przybliżyć dziecku proces rozwoju rośliny wykorzystując zasoby internetu.

       

IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
18. Posługiwanie się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. dotyczącymi życia roślin.
12. Rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych.
Czekamy na fotorelacje pod adresem magdalena.harmatiuk@onet.eu
Dziękujemy za współpracę 🙂


  • -

Zabawy logopedyczne

Szanowny Rodzicu! 

W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w naszym kraju i zarządzeniu dotyczącemu zdalnego nauczania Państwa dzieci,  zwracam się do Państwa o pomoc w opanowaniu umiejętności prawidłowej wymowy dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną.

Poniżej przedstawię kilka ćwiczeń logopedycznych, które możecie Państwo wykonywać z dzieckiem w domu. Prosiłabym o znalezienie chociaż 5 minut każdego dnia na ćwiczenia. Wybierzcie stałą porę, aby ćwiczenia były stałym rytuałem dnia. Niech będzie to forma zabawy, aby dziecko było zainteresowane. Proszę, bądźcie Państwo cierpliwi, gdy coś nie wychodzi, nie zniechęcajcie się, a razem będziemy cieszyć się z sukcesu Państwa dziecka.

załącznik: zabawy logopedyczne

Pozdrawiam Magdalena Tochman


  • -

Propozycje zabaw dla małych tancerzy.

Witamy Serdecznie 🙂

Wychodząc na przeciw sytuacji panującej w kraju proponujemy Państwu oraz naszym małym tancerzom utrzymanie ciągłości zajęć tanecznych i rytmicznych, które na co dzień prowadzone są w przedszkolach. W naszej zamknięte grupie publikować będziemy materiały, dzięki którym Państwa dzieci będą mogły spędzić miło i aktywnie czas w domu. Wystarczy włączyć filmik i bawić się razem z nami. Zapraszamy serdecznie.

W celu dodania do grupy proszę odpowiedzieć na pytania weryfikacyjne. Link do grupy (jeśli nie działa należy skopiować i  wkleić w przeglądarkę) https://www.facebook.com/groups/tance.wygibance/ 

pozdrawiam serdecznie

pani Ada