• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 27.03.2020r

Dziś trochę eksperymentów i zabawy – przygotowujemy ciecz nienewtonowską.

Ciecz nienewtonowska to doskonałe ćwiczenie sensoryczne dla dzieci. Jest to substancja, która czasem zachowuje się jak ciało stałe, a czasem jak ciecz. 

Potrzebujemy:

  • Jedna szklanka mąki ziemniaczanej

  • Woda – około 2/3 lub 3/4 szklanki

  • Miska

  • Można ewentualnie dodać troszkę barwnika spożywczego

  • Ewentualnie kawałki bibuły

Nie ma tu idealnych proporcji. Wsypujemy mąkę i dodajemy powoli wody mieszając całość łyżką. Wodę dodajemy do momentu, gdy masa stanie się jednolita, lecz jeszcze nie płynna.

Powinna być nieco twardsza od ciastoliny, a jednocześnie tworzyć gładką, lustrzaną powierzchnię. Kiedy zaczniemy ją skrobać, powstają wiórki, które po chwili zmieniają się w płyn.

Bawimy się ugniatając ciecz. Im mocniejszy nacisk, tym twardsza się staje. Uderzona pięścią nie rozchlapuje się, a stawia silny opór, kiedy nasze ruchy są odpowiednio szybkie i mocne, płyn będzie twardnieć, kruszyć się i przypominać substancję stałą. Ale gdy mieszamy ją powoli ręką, ustępuje bez problemu. Kiedy z taką cieczą obchodzimy się delikatnie –rozpływa się. Można ulepić kulkę kręcąc ją w dłoniach. Jest twarda, dopóki nasze dłonie się poruszają, lecz kiedy tylko przestaniemy ją ściskać, rozpłynie się i ucieknie między palcami, natychmiast rozpływa się. Fajnie tworzy się “sople” – ciecz ściekająca z ręki rozciąga się, ale taki sopel łatwo urwać mocno za niego ciągnąc. Więcej eksperymentów podpowie wyobraźnia. Wokół nabrudzi się, ale sprzątanie jest łatwe i szybkie. Ciecz nienewtonowska zachowuje się jak ciało stałe, gdy dostarczamy jej energii.

Kiedy dzieciom już znudzi się taplanina, dodajemy barwniki spożywcze lub kawałki bibuły. Zabawa trwa dalej.

Miłej zabawy


  • -

Inspiracje na spędzenie czasu w domu …

Kilka inspiracji dla dzieci, żeby ciekawiej spędziły czas w domu…

1.Czytanie na drugie śniadanie, czyli dobra literatura dla dzieci. Codziennie od poniedziałku do piątku o 9.30 Kraków Miasto Literatury UNESCO zaprasza do wspólnego spędzenia czasu przy bajce czytanej przez znane postaci krakowskiej kultury. Można spotkać się z autorem Pana Kuleczki, twórcą Bromby… https://www.youtube.com/playlist?list=PLq_blACKj_-zQbBxcGURJ98IC5y-ZC_hM

2. Ebook dla dzieci, gdzie jest bajka, doświadczenia i inne niespodzianki związane z koronawirusem

https://karolinapiotrowska.com/wp-content/uploads/2020/03/zostanwdomuebook.pdf?v=9b7d173b068d

3. Dobranocki ze szczecińskim Teatrem Gwitajcie https://www.youtube.com/watch?v=F1VdB_PVJJ4

4. Możemy wybrać się na wirtualny spacer, np. do miasta, w którym żył Smok Wawelski https://krakow.pl/spacer czy zwiedzić kopalnię soli w Wieliczce https://www.ai360.pl/panoramy/279

5. Bajka muzyczna „Król Bul” prezentowana przez Centrum Teatru Muzyki i Tańca z Kutna https://www.youtube.com/watch?v=a1Ox_pD7nXw&t=1467s ,
czy teatrzyk „Misiowe opowieści”
https://www.youtube.com/watch?v=PfG7rfKXKrk

To tylko kilka propozycji na kulturalne spędzenie kilku chwil. Trzymajcie się zdrowo!


  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 26.03.2020r

Zabawy na dziś

Cele:

  • kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie 5

  • stopniowanie od najmniejszego do największego

  • poznawanie liczebników porządkowych

  • utrwalenie znajomości kolorów

  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania

Załącznik: Rakieta

  1. Połącz linią rakiety od najmniejszej do największej

  2. Używając liczebników porządkowych przeliczamy ilość rakiet

  3. Kolorujemy rakiety wg instrukcji:

    • Rakiety najmniejsza i największa są czerwone.

    • Rakieta druga jest żółta

    • Rakieta trzecia jest zielona

    • Rakieta czwarta jest niebieska

Zabawa relaksacyjna – kosmiczna cisza.

Dziecko leży na plecach na podłodze. Próbuje wytrzymać nieruchomo, nie wydając żadnego dźwięku, nasłuchując odgłosów z kosmosu przez około minutę. Można nastawić budzik lub minutnik.


  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 25.03.2020

Rakieta z figur geometrycznych

Nasze cele:

  • posługiwanie się sprawnie nożyczkami, wycinanie wzorów po wyznaczonej linii

  • kolorowanie obrazka składającego się z dużych elementów

  • prawidłowe trzymanie kredki w czasie rysowania

  • poznawanie nazw figur geometrycznych

  • rozwijanie wyobraźni przestrzennej, składanie obrazka z dużych elementów

Przygotowujemy rakiety według podanego wzoru. Małą rakietę kolorujemy kredkami, następnie wycinamy elementy i przyklejamy na kartkę tworząc kształt rakiety.

Dużą rakietę wykonujemy według własnego pomysłu. Może być pomalowana farbami, może być wyklejona skrawkami kolorowych kartek, możemy również zrobić pieczątki z dłoni lub stópek dziecka. Kształty również wycinamy.

Lecimy rakietą – zabawa naśladowcza.

Siadamy na podłodze (oczywiście możemy z dzieckiem):

  • głośno odliczamy: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0, start!

  • klaszczemy w ręce, początkowo wolno, potem szybko,

  • uderzamy szybko rękami o uda z jednoczesnym tupaniem nogami,

  • syczymy sssssss, naśladując lot rakiety,

  • z okrzykiem Hurra wznosimy ramiona w górę i podskakują jak najwyżej,

  • naśladujemy lądowanie.

Za każdym razem dziecko ląduje na innej planecie.

Planeta zwolnionego tempa – dziecko próbuje poruszać się jak najwolniej, jego ruchy są powolne i ociężałe.

Planeta ognia – dziecko biega na paluszkach lub porusza się tylko po wyznaczonych miejscach przez rodzica (może naskakiwać na poduszki, które będą skałami ułożony na podłodze).

Planeta śmiechu – dziecko chodzi po całym pokoju i głośno się śmieje.

Planeta zimna – dziecko podskakuje, chucha w swe dłonie, przytula się do innego domownika, aby się rozgrzać.

Kolorowe Ufoludki – praca plastyczna

Cel zadania: Rozwijanie wyobraźni twórczej podczas zabawy

Do przygotowania pracy będzie nam potrzebne: kubeczki, farby plakatowe lub akwarelowe, słomki, kolorowe oczka, pisaki, klej, kartki z bloku,

Przygotowujemy w kubeczkach rozwodnione farby plakatowe lub akwarelowe. Dziecko otrzymuje słomkę do napojów. Wkłada jedną końcówkę słomki do farby, drugi koniec słomki zatyka palcem tak, aby trochę cieczy zostało w słomce, i tak przenosi słomkę nad kartkę. Następnie otwiera otwór, aby farba spłynęła na kartkę. Potem naniesioną kroplę rozdmuchuje przez słomkę w różnych kierunkach. Czynności należy powtórzyć kilka razy. Po wyschnięciu dziecko dorysowują lub doklejają do swoich obrazków plastikowe oczy, tak, aby powstały ufoludki.

załączniki

Zadanie Rakieta gwiazdki


  • -

Zabawy logopedyczne

Szanowny Rodzicu! 

W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w naszym kraju i zarządzeniu dotyczącemu zdalnego nauczania Państwa dzieci,  zwracam się do Państwa o pomoc w opanowaniu umiejętności prawidłowej wymowy dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną.

Poniżej przedstawię kilka ćwiczeń logopedycznych, które możecie Państwo wykonywać z dzieckiem w domu. Prosiłabym o znalezienie chociaż 5 minut każdego dnia na ćwiczenia. Wybierzcie stałą porę, aby ćwiczenia były stałym rytuałem dnia. Niech będzie to forma zabawy, aby dziecko było zainteresowane. Proszę, bądźcie Państwo cierpliwi, gdy coś nie wychodzi, nie zniechęcajcie się, a razem będziemy cieszyć się z sukcesu Państwa dziecka.

załącznik: zabawy logopedyczne

Pozdrawiam Magdalena Tochman


  • -

Propozycje zabaw dla małych tancerzy.

Witamy Serdecznie 🙂

Wychodząc na przeciw sytuacji panującej w kraju proponujemy Państwu oraz naszym małym tancerzom utrzymanie ciągłości zajęć tanecznych i rytmicznych, które na co dzień prowadzone są w przedszkolach. W naszej zamknięte grupie publikować będziemy materiały, dzięki którym Państwa dzieci będą mogły spędzić miło i aktywnie czas w domu. Wystarczy włączyć filmik i bawić się razem z nami. Zapraszamy serdecznie.

W celu dodania do grupy proszę odpowiedzieć na pytania weryfikacyjne. Link do grupy (jeśli nie działa należy skopiować i  wkleić w przeglądarkę) https://www.facebook.com/groups/tance.wygibance/ 

pozdrawiam serdecznie

pani Ada


  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 24.03.2020r

Dziś troszkę gimnastyki buzi i języka, czyli zabawne sposoby na usprawnianie narządów mowy.

Głównym celem jest usprawnianie aparatu artykulacyjnego i kształtowanie prawidłowego toru oddechowego.

Cele ogólne: 

  • usprawnia narządy mowy
  • wypracowuje celowe ruchy języka i warg
  • wzmacnia mięśnie okrężne ust
  1. Potrzebne nam będą:
  • lusterko
  • załącznik nr 1 – do wydruku

Dziecko losuje kartę i stara się odzwierciedlić minę ufoludka. Trochę zabawy oraz nauka J

  1. Zabawa skoczna – kosmiczny spacer.

Dziecko porusza się w podskokach po całym pokoju. Na hasło: WYSOKO – podskakuje jak najwyżej (przyciąganie jest słabe). Na hasło: NISKO – skaczą ciężko, ledwo odrywając stopy od podłogi (przyciąganie jest silne).

Miłej zabawy 🙂

załącznik Załącznik nr 1


  • -

Propozycje zabawa dla Gruszeczek – 23.03.2020r

Słuchanie wiersza Tomasza Plebańskiego „Astronauta”

Cele zadania : Rozwijanie uważnego słuchania i poznanie nowych słów związanych z kosmosem

Co tu robić? Nudzi mi się… Nudzą klocki, nudzi misiek,

Nudzą kredki, nudzi auto… Wiem! Zostanę astronautą!

W szopie z drugiej strony domu, zrobię stację kosmodromu.

Jabłka w sadzie to planety, a jaskółki to komety.

Sień to Mars! A tamta ściana, to Mgławica Magellana!

Studnia będzie czarną dziurą. Lampa? Gwiazdą. Tylko którą?

Trzy, dwa, jeden, zero, zero… Startujemy! Och! Meteor!

Aj, nabiłem sobie guza!… Start! Kierunek Betelguza!

* *Betelguza to wyjątkowa planeta. Można ją zobaczyć tylko wtedy, gdy niechcący uderzy się w głowę. Prawdziwa gwiazda nazywa się Betelgeza i znajduje się w gwiazdozbiorze Oriona.

Rodzic inicjuje rozmowę na temat treści wiersza, wyjaśnia znaczenie słów:

  • Kosmodrom – to port kosmiczny, centrum lotów kosmicznych, miejsce, gdzie przeprowadza się starty statków kosmicznych oraz starty i lądowania promów kosmicznych.
  • Kometa – to małe ciało niebieskie składające się z lodu i pyłu kosmicznego. Wyglądem przypomina gwiazdę
    z długim warkoczem.
  • Mgławica Magellana to galaktyka położona w pobliżu Drogi Mlecznej.
  • Meteoryty to skalne okruchy, niektórym udało się przedostać przez warstwy atmosfery Ziemi i dotrzeć do jej powierzchni, dlatego często są nazywane spadającymi gwiazdami.

Załącznik:

kosmiczna rakieta

Zadanie kosmos

Memory układ słoneczny


  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 20.03.2020r

Przeprowadzamy eksperyment.

Będziemy potrzebować:

  • Krem do rąk
  • Kolorowy brokat

Pogłębiamy swoją wiedzę na temat tego jak ważna w naszym życiu jest higiena.

Bakterii oraz wirusów nie widać gołym okiem (bo są tak maleńkie) to wywołują różne groźne choroby. Aby dzieci najłatwiej mogły się przekonać jak bakterie i wirusy przenoszą się między ludźmi przeprowadzamy pewien eksperyment.

  • Siadamy w kółeczko, najlepiej na przemian rodzic – dziecko
  • Proszę posmarować sobie oraz pozostałym domownikom dłonie kremem,
  • Pierwsza (najstarsza osoba) wysypuje troszkę brokatu na swoje dłonie,
  • Witamy się z osobą obok, następnie dziecko z kolejnym rodzicem lub lalką czy misiem.

Dzięki temu doświadczeniu zobaczymy jak łatwo przenoszą się zarazki. Brokat w tym eksperymencie bardzo nam pomaga. Aby unikać przekazywania sobie wzajemnie bakterii bardzo ważne jest mycie rąk w ciepłej wodzie z użyciem mydła, które w bardzo dużym stopniu je niszczy.

Pamiętajmy o częstym myciu rąk. Aby ta czynność była przyjemna możemy śpiewać piosenkę o zbliżającej się wiośnie pt. „Maszeruje Wiosna”.

MASZERUJE WIOSNA

I. Tam daleko, gdzie wysoka sosna, maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki i jeden warkoczyk krótki.

Ref.
Maszeruje wiosna a ptaki wokoło lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna, w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat!

II. Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu małą torebeczkę.
chętnie żuje gumę i robi balony,  a z nich każdy jest zielony.

Ref.

III. Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas, każda trawka chce być już zielona.
Gdybyś zapomniała inną, drogą poszła, zima by została mroźna.

Ref.

Aby rozwijać wyobraźnię dziecka proszę, by dziecko narysowało, jak wyobraża sobie bakterię. Każda bakteria będzie wyjątkowa!

Miłej zabawy 🙂

 


  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 19.03.2020r

Eksperyment do wykonania w domu „Mycie rąk”

Cele zadania: pokazanie jak ważne jest mycie rąk

Bardzo prosty eksperyment do wykonania w domu z dzieckiem. Potrzebne jest mydło, woda, pieprz, talerzyk. Filmik do obejrzenia jak przygotować eksperyment: https://www.facebook.com/watch/?v=243803923324097

Dodatkowa karta pracy dla dziecka:

Zadanie 19.03.2020 - GRUSZKI