Zasady higieny w czasach epidemii
Zbiór bajek i opowiadań na temat chorób i wirusów dla najmłodszych
Publiczny Żłobek Gminny w Przecławiu
Zbiór bajek i opowiadań na temat chorób i wirusów dla najmłodszych
Czy wraz z pojawieniem się wiosny przeleciał już nad Waszym domem bocian?
To on będzie dziś tematem naszej zabawy i nauki…
Na początek zachęcamy do obejrzenia filmu edukacyjnego Domowe przedszkole „Przyleciały bociany”. Rodzicu, do filmu zaopatrz dziecko w dwa drewniane klocki, by mogło ono pomuzykować i poruszać się wraz z wirtualnymi dziećmi.
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,przylecialy-bociany,39687
Czary-mary garnek stary, niech się spełnią moje czary…zamieniamy dziecko w bociana…
Rodzicu, ułóż na podłodze drogę dla bociana, którą może być: skakanka, sznurek, włóczka. Zadaniem dziecka będzie przejść po drodze, unosząc jednocześnie przy tym wysoko nogi. Spróbujcie następnie stanąć raz na jednej, raz na drugiej nodze bez podpierania. Ćwiczenie to ma na celu rozwijać równowagę dziecka, oraz jego koncentrację i uwagę.
Na koniec zadanie manualne. Wykonajcie bociana z kół.
Rodzicu przygotuj dziecku białe, czarne i czerwone koła różnej wielkości. Utrwalcie przy tym pojęcie koła, oraz poklasyfikujcie koła ze względu na wielkość i kolor. Instruktarz do wykonania pracy zawierał film, który wcześniej obejrzeliście. Poniżej przedstawiamy dodatkowo inny pomysł i obraz poglądowy. Prosimy aby dzieci same próbowały składać koła.. Więcej pracy dziecka, mniej rodzica.
Pora na eksperyment…
Do naszego doświadczenia potrzebujemy kilka białych kwiatów, szklanki z wodą i barwniki. Najlepsze są intensywne barwniki spożywcze, ale podobne efekty uzyskamy z barwnikami do jajek lub z wodą zabarwioną bibułą. Kwiaty nabierają intensywnej barwy po około dobie.
W przypadku braku kwiatów, taki sam eksperyment można przeprowadzić z liśćmi kapusty.
Rodzicu, do następnej zabawy przygotuj dla siebie i dziecka po dwie apaszki (mogą być to również wstążki czy zwykłe chusteczki) i zapraszamy do rozruszania rąk i nóg przy tańcu… choreografia i muzyka dostępna na poniższej stronie internetowej…
Sprawdźmy czy dziecko pamięta piosenkę, której uczyliśmy się na przedszkolnym dywanie… Zaśpiewajcie wspólnie, zatańczcie, rozwijajcie poczucie rytmu i umiejętności wokalne: https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY
Rodzicu, stwórz wraz z dzieckiem domowy ogródek. Omów z nim sposoby dbania o rośliny, wygląd roślin (korzenie, łodyga kwiat) oraz ich nazwy. Wdrażaj dziecko do codziennego dbania o nie. Poniżej zdjęcie z podpowiedzią jak można zaaranżować taki ogród.
Z dostępnych w domu materiałów wykonajcie prace plastyczną „Hiacynt”
Obraz poglądowy:
W tym tygodniu będziemy poruszać tematy związane z wiosną… Uwaga, zaczynamy…
Ponieważ nie jesteśmy w stanie obejrzeć teraz swobodnie zmian zachodzących w przyrodzie, Pani Wiosna przyjdzie do Waszych domów i wszystko pokarze Wam na ekranie monitorów. Usiądźcie wygodnie i obejrzyjcie film edukacyjny „Wiosna-pierwsze oznaki w przyrodzie”
https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
A teraz posłuchaj jak brzmi wiosna…
Rodzicu, ustaw dziecko tyłem do monitora, tak aby nie widziało obrazków, które będą podpowiedzią. Możesz również zasłonić dziecku oczy materiałową opaską, czy chustką. Twoje dziecko będzie rozwijać percepcję słuchową poprzez rozwiązywanie zagadek słuchowych. Zapytaj dziecko „Co to za dźwięk?” …
Pszczoły: https://www.youtube.com/watch?v=VB2Sy2xcW7E
Żaby https://www.youtube.com/watch?v=fxLkVDCyUVg
Bocian https://www.youtube.com/watch?v=tRyKgzMtCfY
Wiatr https://www.youtube.com/watch?v=kaAGsHnjOms
Deszcz https://www.youtube.com/watch?v=YZiF_PY8mmA
Na koniec każdej zagadki, dziecko sprawdza czy obraz zgadza się z odpowiedzią.
A teraz zachęcamy do kolorowania i ćwiczeń manualnych. Poniżej znajdziecie Państwo link do wiosennych kolorowanek, które można pobrać do druku. Jeśli nie ma takiej możliwości prosimy zaopatrzyć dziecko w inne kolorowanki. Przy tej czynności prosimy zwrócić uwagę na prawidłowe trzymanie kredki oraz zachęcać i nakierowywać dziecko do kolorowania w obrębie konturu obrazka.
Teatralne inspiracje zabawy z dzieckiem
A może teatr w domu? W linku ćwiczenia buzi i języka, inspiracja stworzenia w kilka minut pacynki ze skarpety i propozycja wyczarowania w warunkach domowych teatru
https://www.youtube.com/watch?v=Xq9N9KHoFBQ
https://www.youtube.com/watch?v=uoa4xhzCuyA
https://dziecisawazne.pl/pomyslow-zabawe-teatr-bok/
A może tetr cieni stworzony z rąk i lampki? Bardzo ekonomiczna wersja teatru o dużym ładunku ekspresji
A może teatr paluszkowy? Tu gotowe szablony do pokolorowania i wycięcia. Bardzo kreatywna zabawa
https://mojedziecikreatywnie.pl/wp-content/uploads/2016/07/Paluszkowe-zabawy-1.pdf
A może pantomima? Tutaj ciałem grają dzieci w sztuce „Miejska bajka o…”- można obejrzeć
https://www.youtube.com/watch?v=vcKdIrab2Ig
A może kalambury? To wprawka do odgrywania krótkich etiud teatralnych. W linku propozycja haseł, zapisanych obrazkowo do pokazywania, żeby pozostali odgadywali
http://www.holkapolka.pl/wp-content/uploads/2018/04/urodzinowe-kalambury.pdf
A jak to się robi w profesjonalnym teatrze?
https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0
A może obejrzeć spektakl? „Czerwony Kapturek” tutaj link
https://www.youtube.com/watch?v=3vFr_54oWMo&feature=emb_title
A może wirtualne Muzeum Lalkarstwa?
http://teatrlalkitecza.pl/wirtualne-muzeum-lalkarstwa-kolekcji-baltyckiej-biblioteki-cyfrowej
Wspaniałych wrażeń!
Dzisiaj…
Zabawcie się w ogrodników. Wystarczy mała doniczka, trochę ziemi i cebulka z której wyrośnie szczypior, aby poczuć pod palcami wiosnę. A może będzie to kwiat? Pozwól, by dziecko samo wykopało dołek w ziemi i samodzielnie włożyło do niego sadzonkę. Takie zajęcie uczy wrażliwości i pozwala na bliskie spotkania z naturą. Pomyślcie, gdzie moglibyście zasadzić prawdziwe drzewo.
Stwórzcie prace plastyczną z wykorzystaniem rolki od papieru toaletowego.
A teraz czas na działania matematyczne i porównywanie wielkości… prosimy poszukać wraz z dzieckiem w domowych zakątkach pudełek różnej wielkości. Zadaniem dziecka będzie wskazanie pudełka najmniejszego i największego. Przy większej ilości pudełek (wystarczą 3) niech spróbuje je uszeregować (od najmniejszego do największego i odwrotnie). Poćwiczcie umiejętność liczenia. Na koniec pozwólcie dziecku pobawić się pudełkami według jego własnego pomysłu.
Drodzy Rodzice, dziecko do prawidłowego rozwoju potrzebuje ruchu. Wpływa on nie tylko na rozwój dużej i małej motoryki, ale jest niezbędny do rozwoju postrzegania i uczenia się. Ponieważ codzienne formy ruchu zostały ograniczone, przedstawiamy Państwu propozycję zastępczych aktywności fizycznych, które można podjąć w każdym domu.
„Wyprawa na sawanne”- joga dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=pQnRuc7DOHI
Jak ćwiczyć z dzieckiem w domu-ćwiczenia w parach
https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4
Zabawa muzyczno-ruchowa „Na Ziemi zostaję”
https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4
Zabawy ruchowe z poduszkami
Kilka inspiracji dla dzieci, żeby ciekawiej spędziły czas w domu…
1.Czytanie na drugie śniadanie, czyli dobra literatura dla dzieci. Codziennie od poniedziałku do piątku o 9.30 Kraków Miasto Literatury UNESCO zaprasza do wspólnego spędzenia czasu przy bajce czytanej przez znane postaci krakowskiej kultury. Można spotkać się z autorem Pana Kuleczki, twórcą Bromby… https://www.youtube.com/playlist?list=PLq_blACKj_-zQbBxcGURJ98IC5y-ZC_hM
2. Ebook dla dzieci, gdzie jest bajka, doświadczenia i inne niespodzianki związane z koronawirusem
https://karolinapiotrowska.com/wp-content/uploads/2020/03/zostanwdomuebook.pdf?v=9b7d173b068d
3. Dobranocki ze szczecińskim Teatrem Gwitajcie https://www.youtube.com/watch?v=F1VdB_PVJJ4
4. Możemy wybrać się na wirtualny spacer, np. do miasta, w którym żył Smok Wawelski https://krakow.pl/spacer czy zwiedzić kopalnię soli w Wieliczce https://www.ai360.pl/panoramy/279
5. Bajka muzyczna „Król Bul” prezentowana przez Centrum Teatru Muzyki i Tańca z Kutna https://www.youtube.com/watch?v=a1Ox_pD7nXw&t=1467s ,
czy teatrzyk „Misiowe opowieści” https://www.youtube.com/watch?v=PfG7rfKXKrk
To tylko kilka propozycji na kulturalne spędzenie kilku chwil. Trzymajcie się zdrowo!
Rodzicu przeczytaj dziecku wiersz (wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego). Następnie spróbujcie omówić z dzieckiem sposoby oszczędzania prądu
Darek i Marek niedaleko mieszkali,
byli w jednym wieku, lecz się nie znali.
Mieli podobne gusty i zainteresowania,
podobne meble i podobne mieszkania.
Na tym ich podobieństwo się kończy,
bo więcej ich jednak dzieli niż łączy.
Darka mieszkanie bardzo się wyróżniało:
wiele jasnych lamp je rozświetlało,
żarówki w lampach o dużej mocy,
świeciły u Darka w dzień i w nocy.
Marek tak dużo lamp nie używał,
oświetlał tylko te pomieszczenia, w których przebywał.
Wyłączał oświetlenie, gdy było zbędne,
a żarówki w lampach miał energooszczędne.
Darek właśnie kąpie się zmęczony,
telewizor w pokoju zostawił włączony!
W kuchni otwarte drzwiczki lodówki,
a w pralce piorą się dwie tenisówki,
garnek bez pokrywki na ogniu paruje,
tak Darek kolację przygotowuje!
Marek od dawna ma dobre nawyki
wyłącza niepotrzebne odbiorniki!
Zawsze obiady w szybkowarze gotuje,
a jego EKO-pralka mało prądu potrzebuje!
Wie, że włączony komputer, gdy go nie używa,
cały czas prąd elektryczny zużywa!
Marek, gdy otrzymuje rachunek, nie boli go głowa,
oszczędność to dla niego rzecz prosta, wręcz odruchowa!
Darek, gdy widzi za prąd elektryczny rachunek,
zaraz prosi całą rodzinę o ratunek!
Gdyby Darek Marka odwiedził w jego mieszkaniu,
pomyślałby sam o oszczędzaniu!
Uwierzyłby, że możliwe jest racjonalne i ekologiczne
korzystanie z energii elektrycznej!
Zgaście światło. Pokaż dziecku, co by było, gdyby nie było elektryczności. Wyłączcie światło, telewizor i posiedźcie pół godziny przy świecach. Taki ekologiczny wieczór powtarzajcie np. raz w miesiącu, ale tylko pod warunkiem, że dziecku ten pomysł się podoba. W innym wypadku ekologia może zacząć kojarzyć mu się z niemiłymi wyrzeczeniami.
Wykonajcie eksperyment:
„Czy dym jest brudny?” – zabawa badawcza polegająca na umieszczeniu białego talerzyka nad płonącą świeczką, wyciągnięcie wniosków.
Na koniec zachęcamy do wykonania ćwiczenia grafomotorycznego „Żarówka”. Gotową kartę pracy do druku znajdziecie Państwo na stronie: https://www.printoteka.pl/el/materials/item/433
W przypadku kiedy nie ma możliwości wydruku karty pracy, niech rodzic narysuje żarówkę samodzielnie, a dziecko poprawi obrazek po śladzie. Prosimy o zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie narzędzia pisarskiego.
Otaczająca nas przyroda jest bezcennym skarbem. Szacunku do niej powinniśmy uczyć już od najmłodszych lat. Kształtując wrażliwość dziecka na piękno natury, chronimy środowisko i dbamy o przyszłość kolejnych pokoleń.
Rodzicu porozmawiaj dziś z dzieckiem o przyrodzie. Dlaczego marchewka rośnie zielonym do góry? A czemu bocian co roku przylatuje do swojego starego gniazda? Poszukajcie wspólnie z dzieckiem odpowiedzi na te pytania. Może uda ci się w ten sposób zaszczepić w nim przyrodniczą pasję? Jeśli będziecie rozmawiać, dlaczego mrówka tak pracowicie dźwiga sosnową igłę, a dzięcioł stuka w drzewo, dziecko zrozumie, że otaczająca go przyroda jest ważnym elementem również i jego życia.
A oto kilka filmów przyrodniczych dla dzieci:
https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw
https://www.youtube.com/watch?v=20HSHc3DUmA
https://www.youtube.com/watch?v=HKbblzMIIEo
https://www.youtube.com/watch?v=D2waSVYzDv8
A teraz czas na działania manualne, rozwijanie koncentracji i wyobraźni. Z płyty CD i dostępnych w domu materiałów prosimy wykonać ślimaka…