Dzieci w sieci – inspirujące miejsca dla najmłodszych
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z materiałami dostępnymi na stronach:
Publiczny Żłobek Gminny w Przecławiu
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z materiałami dostępnymi na stronach:
Dotknij czegoś, w kolorze… – zabawa doskonaląca znajomość kolorów i orientację w przestrzeni.
Dziecko spaceruje swobodnie po domu. Na hasło: Dotknij czegoś, co jest niebieskie – jak najszybciej stara się dotknąć przedmiotu w tym kolorze. Dziecko nazywa przedmioty, np.: klocek na stole jest niebieski, wózek w kąciku lalek jest niebieski, morze na obrazku jest niebieskie. Po zrealizowaniu zadania dziecko wraca do dalszego spaceru i czekają na wywołanie następnego koloru.
Cel: dziecko uczestniczy w zabawie ruchowej, prawidłowo reaguje na polecenia nauczyciela, określa położenie przedmiotów w przestrzeni.
Jaka będzie pogoda? – rozmowa na temat prognozy pogody, wykonanie kalendarza pogody 😊
Rodzic prezentuje dziecku prognozę pogody w TV lub internecie, może ją nagrać (pogoda z dnia poprzedniego, dzisiejsza i na najbliższe dni). Zadaje pytania: Skąd wiadomo jaka będzie pogoda? Co zostało zapowiedziane na najbliższe dni? Kto zajmuje się przewidywaniem pogody? Czy prognozy zawsze się sprawdzają?. Dziecko odpowiadają na pytania rodzica. Wspólnie przypominają sobie nazwy kolejnych dni tygodnia oraz symbole charakterystycznych zjawisk pogodowych. Dokładnie opisują i omawiają znaczenie symboli pogody. Wspólnie ustalają, czy prognoza na dziś się sprawdziła. Następnie dzieci wykonują kalendarze z prognozą pogody na najbliższy tydzień, korzystając z dostępnych prognoz. Pozostawiają w kalendarzach miejsce na dorysowanie lub doklejenie własnych spostrzeżeń. Środki dydaktyczne: nagranie prognozy pogody, materiały do wykonania kalendarza pogodowego: papier, flamastry, symbole słońca, deszczu, chmur, śniegu
Cel: dziecko poprawnie nazywa obserwowane rzeczy i zjawiska, zna i opisuje niektóre zjawiska atmosferyczne, samodzielnie lub we współpracy tworzy proste oryginalne kompozycje przestrzenne z pasujących do siebie elementów, planuje i organizuje własną pracę
Proponujemy wykonanie własnego kalendarza i znaczków z pogodą 😊
Bajki Tup Tup Tup
Przygody Toli, Urwisa i Poli (TUP) z delikatnością i wyczuciem, jasnym i zrozumiałem dla dzieci językiem poruszają ważne i trudne tematy. Są to bajki dla dzieci. Są to także bajki dla dorosłych, rodziców, opiekunów i nauczycieli, którzy szukają pomysłu na to, jak o nieprostych tematach rozmawiać z dziećmi odpowiadać na pytania o poważne sprawy.
Bajki Fundacji CultureLab dostępne są na stronie www.tuptuptup.org.pl/bajki-edukacyjne/
Wiosenne kwiatuszki!
Wiosna zbliża się wielkimi krokami… Doskonałą propozycją formy zajęć plastycznych w domu, będzie połączenie ich z eko-multisensoryką 😊 Zgodnie z ideą „nie wyrzucaj – wykorzystaj” świetnie sprawdzą się poniższe zajęcia.
Potrzebujemy:
–puste, plastikowe butelki po napojach (zwróćcie uwagę na spód takiej butelki, im ciekawsza tym ciekawsze kwiatki)
–farbki
–kartki
Spód butelki maczamy w farbie i tworzymy kwiatuszki, wiosenną łąkę. Zachęcamy do pomalowania całego krajobrazu 😊 Mamy nadzieję, że spodoba Wam się ta propozycja zachęcamy do powtórzenia piosenki pt. „Maszeruje wiosna” którą dzieci już znają
https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY
Cel: dziecko tworzy pracę plastyczną, kończy rozpoczęte zdanie, rozpoznaje i nazywa kolory, rozwija poczucie rytmu, uwrażliwia się na zmiany tempa i charakter utworu
Kim jest odkrywca? – rozmowa inspirowana wierszem. Rodzic cicho recytuje wiersz:
Może zobaczymy
Idźmy leśną ścieżką
cicho, cichuteńko,
może zobaczymy
sarniątko z sarenką.
Może zobaczymy
wiewióreczkę małą,
jak wesoło skacze
z gałęzi na gałąź.
I niech nikt po lesie
nie gwiżdże, nie woła
– może usłyszymy pukanie dzięcioła.
A może zaśpiewa
między gałązkami
jakiś mały ptaszek,
którego nie znamy.
I będzie nas witał
wesołą piosenką,
tylko idźmy lasem
cicho cichuteńko.
(Helena Bechlerowa Źródło: „Antologia literatury dla najmłodszych”, wybór A. Ożyńska-Zborowska KAW, Warszawa 2001, s. 267.)
Rodzic zadaje dziecku pytania: Kim jest tropiciel? Jak powinien się zachowywać?. Wszyscy wspólnie dochodzą do wniosku, że jest to cierpliwy obserwator przyrody, który wtapia się w otoczenie, nie kręci się, nie wierci, nie szeleści, nie wzdycha i nie kicha. Wierszyk można wykorzystywać wielokrotnie w zabawie ruchowej wyciszającej, w której dzieci idą na palcach, jednocześnie recytując tekst jak najciszej.
Cel: dziecko tworzy wielozdaniowe wypowiedzi, odpowiada na pytania, interpretuje ruchem treść wiersza
Miłej zabawy!
Wychowawczynie 😊
Zabawy z językiem angielskim dla dzieci
Dla wszystkich piosenka na rozgrzewkę. Posłuchaj piosenki. Razem naśladujcie czynności, powtarzajcie słowa i dobrze się bawcie https://supersimple.com/song/walking-walking/
Piosenka o emocjach. Posłuchajcie piosenki. Naśladujcie ruchem czynności z piosenki, powtarzajcie słowa. Jeśli możesz wydrukuj dla dziecka lub narysuj buźki z minami do pokolorowania, nazywaj je razem z dzieckiem https://supersimple.com/downloads/if-youre-happy-worksheet-color-bw.pdf
Zabawy dla starszych dzieci
Obejrzyj z dzieckiem krótki filmik z nazwami czynności. Możecie je razem powtarzać i naśladować. Posłuchajcie piosenkę i naśladujcie czynności, które już poznaliście. Możecie narysować karteczki z czynnościami, losować i zdawać zadanie oczywiście używając słówka, którego się nauczyliście. Miłej zabawy
https://www.youtube.com/watch?v=4c6FyuetSVo
https://www.youtube.com/watch?v=-ozG4PFFP5A
Życzę udanej zabawy Sylwia Rojek
Praktyczne porady jak organizować kształcenie dzieci w domu
Rodzicu, wykorzystaj czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, na większe usamodzielnienie swojego dziecka – oczekuj od niego większej pomocy przy codziennych czynnościach w domu np. podczas przygotowywania posiłków, sprzątania, czy nawet podczas wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem się, przygotowaniem do snu, w których bardzo często, z powodu pośpiechu, dzieci są wyręczane. Wykorzystaj pobyt dziecka w domu na rozmowy z nim na różnorodne tematy. W ten sposób będziesz wzbogacał słownictwo swojego dziecka. Znajdź czas na czytanie dzieciom i z dziećmi. Korzystaj z edukacyjnych programów telewizyjnych, zaproponuj dziecku gry planszowe czy zabawy i gry zręcznościowe.
Korzystaj z porad i propozycji nauczyciela. Nie unikaj kontaktu z nim. Pytaj o wszystko i dziel się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi dziecka. W sytuacji zawieszenia pracy przedszkola, to na Tobie i nauczycielu spoczywa odpowiedzialność za edukowanie dziecka i stwarzanie mu warunków do wszechstronnego rozwoju.
Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno także ruszać się i wykonywać wiele prostych ćwiczeń gimnastycznych. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z materiałami dostępnymi na stronach:
https://szaloneliczby.pl/przedszkole/
https://czasdzieci.pl/szczecin/
https://miastodzieci.pl/dla-dzieci/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/
https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom
https://rozrywka.tvp.pl/47090255/telewizja-polska-blizej-dzieci-i-mlodziezy%20-
Bajka dla dzieci o koronawirusie. „O złym Królu i dobrej Kwarantannie”.
Bajka-o-kwarantannie-i-wirusie-z-kolorem
O koronawirusie pakiet dydaktyczny
Zbiór bajek i opowiadań na temat chorób i wirusów dla najmłodszych
Sensoryczne baloniki
To świetna zabawa, która pozwoli dziecku zapoznać się dokładnie z danym produktem (ta zabawa świetnie się też sprawdza przy wybiórczości pokarmowej) Cel: usprawnimy koordynację wzrokową, motorykę małą i wspaniale spędzimy czas 😊
Co jest potrzebne?
-produkty spożywcze tj. mąka, kasza, ryż, groch itp., balony, miski, łyżka
Przebieg zabawy: Wsyp produkty do misek tak, aby każdy produkt niech ma swoją miseczkę. Teraz czas na dotykanie każdego produktu rączkami. Pozwól pobawić się dziecku, niech dotknie, powącha, dokładnie obejrzy. Teraz daj dziecku łyżeczkę aby mógł wsypać produkty do baloników. Czasem trzeba będzie pomóc lub nakierować. Zawiąż szczelnie baloniki. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie co jest w środku balonika.. Tu należy zacząć zadawać pytania „czy to jest miękkie, czy to jest twarde?” Itd. Nie musicie wsypywać wszystkiego do baloników, zostawcie coś w miseczce. Dla porównania produktów.
Mamy nadzieję, że zabawa się podoba 😊
Porządkujemy klocki – klasyfikowanie według długości.
Umieszczam na środku pomieszczenia dużą liczbę klocków. Dzieci sortują klocki według długości – od najkrótszego do najdłuższego i odwrotnie, następnie wskazują, które są najdłuższe, a które – najkrótsze. Porównują długość poszczególnych klocków. Rodzic zwraca uwagę na to, aby punkt przyłożenia był wspólny. Zachęca dzieci do formułowania wypowiedzi, np.: Czerwony klocek jest dłuższy od zielonego, ale krótszy od żółtego. Dzieci mogą z pomocą rodziców zmierzyć ich długość za pomocą linijki 😊
Cel: klasyfikuje przedmioty pod względem długości , doskonali percepcję wzrokową.
Wychowawczynie 😊
„Od nasionka do kwiatu”– zabawa badawcza. Dziecko wkłada do czystego słoika papierowe ręczniki lub watę. Dodaje odpowiednią ilość wody, żeby ręczniki lub woda nasiąkły. Pomiędzy czystą ścianą słoja a warstwą papieru lub waty należy umieścić ziarna fasoli, tak, aby były widoczne z zewnątrz. Przez następne dni należy obserwować słoik i utrzymywać ręczniki lub watę w wilgoci. Obserwujemy, co dzieje się z nasionami.
Materiały: słoik, wata lub ręcznik papierowy, ziarna fasoli, woda.
Źródło: P. Ashbrook, „Nauka jest prosta. Ponad 250 propozycji zajęć dla przedszkolaków”, wyd. Jedność, Kielce 2007, s.44-45.
Cel: dziecko
– wykonuje proste doświadczenie
– wie, czego rośliny potrzebują do życia
– obserwuje zmiany przyrodnicze
„Wiosenny quiz” – odpowiadanie na pytania.
Dziecko odpowiada na pytania, podając czy zdanie jest
prawdziwe lub fałszywe.
Przykładowe zdania:
Wiosną codziennie pada śnieg.
Bocian ma fioletowy dziób.
Zwiastunem wiosny jest róża.
Wiosną liście zmieniają kolor na żółty i spadają z drzew.
Z jaj wykluwają się ptaki.
Cel: dziecko
– odpowiada na pytania
– ocenia prawdziwość wypowiedzi
Udanej zabawy! Wychowawczynie 😊
„Bocian” – zabawa z elementem równowagi.
Dziecko chodzi w różnych kierunkach wysoko podnosząc kolana i naśladując klekot bociana: kle, kle, kle. Na sygnał rodzica (np. uderzenie łyżeczką o brzeg kubka), zatrzymuje się, stoi na jednej nodze, a stopę drugiej opiera o kolano nogi stojącej.
Cel: dziecko
– rozwija motorykę całego ciała
– potrafi naśladować klekot bociana
– umie wysoko podnieść kolana
– próbuje stanąć na jednej nodze.
„Przyleciały ptaki”– rozmowa inspirowana ciekawostkami o ptakach, które wiosną wracają z południa.
Bociany zimę spędzają najczęściej w Afryce. Ich powrót trwa około 6 tygodni. Z reguły boćki wracają do tego samego gniazda. Pobyt w Polsce zaczynają od remontowania i poprawiania gniazda.
Przylot jaskółek zwiastuje wiosenne ocieplenie. Ptaki te są znane z tego, że dzięki ich zachowaniu możemy przewidzieć pogodę. Gdy latają nisko to znaczy, że będzie padało, a gdy wysoko, pogoda będzie słoneczna.
Szpak to ptak, który bywa różnie oceniany. Jedni go cenią za ciekawy wygląd oraz inteligencję. Przez innych jest nielubiany za swoją żarłoczność. Szpaki są bowiem częstymi gośćmi na owocowych drzewach.
Kukułki są bardzo płochliwe. Znane są z wydawania charakterystycznego dźwięku. Samice nie wysiadują swoich jaj, tylko podrzucają je innym ptakom do gniazd.
Źródło: informacje na podstawie www.ekologia.pl i Wikipedia.
Cel: dziecko
– zna i nazywa wybrane ptaki
– rozumie pojęcie „wędrówka ptaków”
„Odgłosy ptaków”– zabawa słuchowa. Ze strony https://coneixelriu.museudelter.cat/en/birds.php rodzic odtwarza i nazywa odgłosy wydawane przez różne ptaki. Następnie odtwarza nagranie jeszcze raz i dziecko próbuje samodzielnie nazwać usłyszane ptaki.
Cel: dziecko
– zna i nazywa wybrane ptaki
– doskonali spostrzegawczość słuchową
Dobrej zabawy 😊 Wychowawczynie