• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Bajki Tup Tup Tup

Bajki Tup Tup Tup

Przygody Toli, Urwisa i Poli (TUP) z delikatnością i wyczuciem, jasnym i zrozumiałem dla dzieci językiem poruszają ważne i trudne tematy. Są to bajki dla dzieci. Są to także bajki dla dorosłych, rodziców, opiekunów i nauczycieli, którzy szukają pomysłu na to, jak o nieprostych tematach rozmawiać z dziećmi odpowiadać na pytania o poważne sprawy.

Bajki Fundacji CultureLab dostępne są na stronie www.tuptuptup.org.pl/bajki-edukacyjne/


  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 03.04.2020r

Kolejny ciężki tydzień za nami. Dlatego dziś na odstresowanie wspólne miłe zajęcie.

Cele:

  • Poznawanie struktur różnych składników spożywczych

  • Przeliczanie i odmierzanie składników

  • Zaangażowanie w domowe obowiązki

  • Próby samodzielnego wygniatania ciasta, formowanie kulek

  • Rozbudzanie, budowanie więzi między dzieckiem a rodzicem w czasie wspólnego pieczenia ciasteczek

  • Wdrażanie do zachowania porządku podczas zajęć kulinarnych

Przygotowujemy ciasteczka z kaszy manny.

Do ich wykonania potrzebujemy:

  • 2 szklanki mąki pszennej

  • 1,5 szklanki kaszy manny

  • 0,5 szklanki cukru

  • 1 łyżka cukru waniliowego

  • 2 duże jajka

  • 140 g masła

  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia

  • marmolada lub gęsta konfitura

Przygotowanie się do robienia ciasta.

  1. Dzieci i rodzice myją ręce i jeżeli mają zakładają fartuszki ochronne. Pozwólmy dzieciom na jak największą samodzielność. Przypominajmy im również o porządku jaki powinien panować podczas przygotowania ciasteczek.

  2. Mąkę wsypujemy do miski, dodajemy kaszę mannę, cukier (zwykły i waniliowy), proszek do pieczenia, jajka, pokrojone na małe kawałki masło i zagniatamy (ręką lub mikserem z hakiem) na gładkie ciasto.

  3. Dzieci niech dotykają wszystkich składników, dzięki czemu poznają ich strukturę. Pomagamy w wyrabianiu ciasta.

  4. Z ciasta nabieramy porcję wielkości orzecha włoskiego i formujemy kulki. Kuleczki ciasta układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Lekko spłaszczamy je dłonią, a następnie trzonkiem drewnianej łyżki (lub palcem) formujemy w każdej kuleczce ciasta wgłębienie (podobnie jak w kluskach śląskich).

  1. Do wgłębień w ciastkach nakładamy marmoladę  można użyć rękawa cukierniczego lub po prostu łyżeczki.

  1. Blachę z ciastkami wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 200 stopni (grzanie góra i dół) i piec ok. 13 minut. Ciasteczka po upieczeniu są blade, nie pieczemy ich do mocnego zarumienienia, bo będą twarde.

Po skończonej pracy wspólnie sprzątamy nasz bałagan.

Życzę Dzieciom oraz Państwu smacznego. Mam nadzieję, że posmakuj 🙂

Zadanie Co to za owad? – rozwiązywanie zagadek.

Cel zadania: rozwijanie logicznego myślenia, utrwalenie nazw i wyglądów wymienionych w zagadkach owadów

Rodzic rozkłada na podłodze ilustracje przedstawiające różne owady. W koszyku, pudełku lub woreczku ma zagadki. Dziecko losuje zagadkę. Po uzyskaniu poprawnej odpowiedzi dziecko wskazują owada na ilustracji.

  • Kiedy z łąki zniknie rosa, do słodyczy leci… (osa)
  • Dziś podadzą nam na stoły miodek pracowite… (pszczoły)
  • Bzyka ciągle koło ucha ta natrętna mała… (mucha)
  • Ich nad łąką lata tyle różnobarwne to… (motyle)
  • Miło czytać dzieciom wiersze, gdy za oknem słychać… (świerszcze)
  • Jest w kropeczki, szuka słonka śpi na listkach – to… (biedronka)
  • Na lot nocą sposób ma szara, niepozorna… (ćma)
  • Bardzo lubi leśny gąszcz i brzmi w trzcinie – zwie się… (chrząszcz)

Do pobrania karty z owadami  – nie do wszystkich są zagadki owady do druku

Do pobrania również karta do ćwiczenia grafomotoryki karta pracy grafomotryka


  • -

Zabawy z językiem angielskim

Zabawy z językiem angielskim dla dzieci

Dla wszystkich piosenka na rozgrzewkę. Posłuchaj piosenki. Razem naśladujcie czynności, powtarzajcie słowa i dobrze się bawcie https://supersimple.com/song/walking-walking/

Piosenka o emocjach. Posłuchajcie piosenki. Naśladujcie ruchem czynności z piosenki, powtarzajcie słowa. Jeśli możesz wydrukuj dla dziecka lub narysuj buźki z minami do pokolorowania, nazywaj je razem z dzieckiem https://supersimple.com/downloads/if-youre-happy-worksheet-color-bw.pdf

Zabawy dla starszych dzieci

Obejrzyj z dzieckiem krótki filmik z nazwami czynności. Możecie je razem powtarzać i naśladować. Posłuchajcie piosenkę i naśladujcie czynności, które już poznaliście. Możecie narysować karteczki z czynnościami, losować i zdawać zadanie oczywiście używając słówka, którego się nauczyliście. Miłej zabawy
https://www.youtube.com/watch?v=4c6FyuetSVo
https://www.youtube.com/watch?v=-ozG4PFFP5A

Życzę udanej zabawy Sylwia Rojek


  • -

Praktyczne porady dla Rodziców

Praktyczne porady jak organizować kształcenie dzieci w domu

Rodzicu, wykorzystaj czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, na większe usamodzielnienie swojego dziecka – oczekuj od niego większej pomocy przy codziennych czynnościach w domu np. podczas przygotowywania posiłków, sprzątania, czy nawet podczas wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem się, przygotowaniem do snu, w których bardzo często, z powodu pośpiechu, dzieci są wyręczane. Wykorzystaj pobyt dziecka w domu na rozmowy z nim na różnorodne tematy. W ten sposób będziesz wzbogacał słownictwo swojego dziecka. Znajdź czas na czytanie dzieciom i z dziećmi. Korzystaj z edukacyjnych programów telewizyjnych, zaproponuj dziecku gry planszowe czy zabawy i gry zręcznościowe.

Korzystaj z porad i propozycji nauczyciela. Nie unikaj kontaktu z nim. Pytaj o wszystko i dziel się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi dziecka. W sytuacji zawieszenia pracy przedszkola, to na Tobie i nauczycielu spoczywa odpowiedzialność za edukowanie dziecka i stwarzanie mu warunków do wszechstronnego rozwoju.

Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno także ruszać się i wykonywać wiele prostych ćwiczeń gimnastycznych. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z materiałami dostępnymi na stronach:

https://szaloneliczby.pl/przedszkole/

https://czasdzieci.pl/szczecin/

https://miastodzieci.pl/dla-dzieci/ 

http://www.muzykotekaszkolna.pl/

https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom

https://rozrywka.tvp.pl/47090255/telewizja-polska-blizej-dzieci-i-mlodziezy%20-

Bajka dla dzieci o koronawirusie. „O złym Królu i dobrej Kwarantannie”.


Bajka-o-kwarantannie-i-wirusie-z-kolorem
O koronawirusie pakiet dydaktyczny


  • -

  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 02.04.2020r

Dziś robimy PIANKOLINĘ.

Dzieci najlepiej rozwijają się poprzez integrację sensoryczną, czyli poznawanie świata wielozmysłowo. Wszelkiego rodzaju masy plastyczne dostarczają wielu doznań i świetnie oddziałują na dziecięcą wyobraźnię. Jeżeli dziecko może taką masę stworzyć samodzielnie zabawa jest jeszcze bardziej udana.

Cele: obserwowanie i poznawanie świata za pomocą zmysłów

Potrzebujemy:

  • mąka ziemniaczana (im więcej tym lepiej – najlepiej 1kg)

  • opakowanie pianki do golenia

  • odrobina płynu do mycia naczyń najlepiej białego lub bezbarwnego

Najlepiej jak dziecko samodzielnie łączy wszystkie składniki w dużej misce. W razie konieczności dodajemy mąkę lub piankę. Wyciskanie pianki, obserwowanie jak rośnie, mieszanie jej z mąką to doskonała zabawa i rozwijanie zmysłów.

Z piankoliny możemy tworzyć rozmaite babki, budowle, zakopywać skarby, bawić się autkami czy ludzikami, odciskać dłonie, a nawet pisać literki za pomocą wykałaczki. Jeśli biała puszysta masa nam się znudzi możemy dodać do niej odrobinę barwników spożywczych, a nawet brokatu. Zabawa w barwienie i obserwowanie jak kolorowa masa miesza się razem dostarcza dodatkowych bodźców i urozmaica zabawę na dłużej. Możliwość mieszania różnych produktów zawsze dostarcza dzieciom wiele emocji i radości, bo dzięki temu zaspokajamy ich potrzebę odkrywania i doświadczania świta wokół.

Gra planszowa – Gimnastyka

Cel zadania: Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia w zespole, Doskonalenie umiejętności liczenia, Rozwijanie sprawności fizycznej

Materiał zawiera 8 kart. Na trzech pierwszych znajdują się części planszy do gry. Na kolejnych czterech karty z ćwiczeniami, na ostatniej rewers do kart. Gra przeznaczona jest dla 2 – 4 Uczestników gry. Do gry potrzebna będzie wydrukowana plansza i karty oraz kostka i pionki. Uczestnicy gry naprzemiennie rzucają kostką i przesuwają swój pionek o tyle pól, ile oczek wylosowali, jeśli staną na jednym z jasno lub ciemnoniebieskich pól ciągną kartę ze stosu i wykonują ćwiczenie. Jeśli Uczestnik gry stanie na polu specjalnym, nie ciągnie karty, tylko wykonuje ruch oznaczony na polu. Wygrywa osoba, która pierwsza dotrze do mety. Do gry można użyć jeszcze jednej puli kart np. z zagadkami lub ilustracjami i używać jej do pól w kolorze żółtym.

Gra do pobrania Gra planszowa

Dobrej zabawa!

Miłej zabawy :)


  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 01.04.2020r

„Co lubi woda?”

Cele:

  • Budzenie zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi i chemicznymi

  • Rozwijanie motoryki małej

Poruszane zagadnienia:

  • Rozpuszczanie substancji chemicznych

  • Wpływ składu surowców na ich zachowanie się w wodzie

Potrzebujemy:

  • Słoiczki lub szklanki najlepiej przezroczyste

  • Woda

  • Olej

  • Płyn do mycia naczyń

  • Szampon/mydło w płynie

  • Piasek

  • Sól

  • Cukier

  • Łyżeczki

Wykonanie:

  1. Wlewamy wodę do słoiczków do ok. połowy ich wysokości.

  2. Dodajemy po łyżeczce dostępnych substancji (każdy składnik do innego słoiczka). Oleju wlewamy trochę więcej, aby efekt był dobrze widoczny.

  3. Słoiczki dobrze zakręcić, wstrząsamy nim kilkukrotnie i odstawiamy na chwilę.

  4. Obserwujemy, co się stało z każdą z substancji.

Opowiadamy dziecku, że są substancje i surowce, które woda „lubi”, tzn., że się w niej rozpuszcza, jak np. sól, cukier, mydło, ale istnieją też takie, które pozostają „nienaruszone” na jej działania, np. piasek, olej. Po wspólnym eksperymencie segregujemy materiały na rozpuszczalne i nierozpuszczalne w wodzie.

Miłej zabawy 🙂


  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 31.03.2020r

„Eksperyment  – wulkan”

Cele eksperymentów:

  • rozwijanie zainteresowania różnymi dziedzinami wiedzy

  • rozbudzanie dziecięcej wyobraźni i dociekliwości

  • rozwijanie logicznego i kreatywnego myślenia

  • nauka poprzez doświadczenie świata i zabawę

Dziś zrobimy wulkan z wybuchem lawy. Będzie nam do niego potrzebne:

  • sodę oczyszczaną

  • ocet

  • łyżkę

  • kubeczek, szklankę, słoik lub butelkę

  • tackę, talerzyk

  • możemy również użyć barwnika spożywczego

Przygotowujemy wulkan:

  1. Na środku talerza ustawiamy szklankę, kubeczek, butelkę lub słoik.

  2. Możemy owinąć przygotowaną na talerzyku butelkę lub słoik folią aluminiową dla ładnego wyglądu.

Teraz czas na „wybuch”:

  1. Ustawiamy „wulkan” na tacy, aby „lawa” nie rozlała się po całej kuchni.

  2. Wlewamy do wulkanu 2 łyżki wody, wsypujemy kilka łyżeczek sody oczyszczanej i mieszamy aż się rozpuści.

  3. Nalewamy octu do osobnego kubeczka.

  4. Wlewamy jednym ruchem ocet z kubeczka do wulkanu. Zobacz jaki piękny wybuch lawy.

Miłej zabawy 🙂


  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 30.03.2020r

Jak dbać o Ziemię?

Głównym naszym celem jest kształtowanie świadomości ekologicznej u dzieci – jak postępować, aby chronić środowisko naturalne.

Cele:

  • rozumie znaczenie ochrony przyrody i stosowanie w tym celu różnych środków

  • zna niebezpieczeństwa grożące środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka

  • wie, że wszyscy ludzie muszą dbać o środowisko naturalne

  • zna ekologiczny sposób wyrzucania śmieci (segregacja odpadów)

  1. Słuchanie wiersza „Sznurek Jurka” L. Szołdry

Tuż za szkołą, bardzo blisko,

kiedyś tam wyrzucił Jurek

poplątany stary sznurek

A nazajutrz obok sznurka

od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.

Tam też wkrótce Jaś i Ola

wyrzucili bez wahania

swoje torby po śniadaniach

stos papierków po cukierkach

wysypała tam Walerka

Na papierki spadła ścierka,

jakaś pusta bombonierka,

I od lodów sto patyków

pustych kubków moc z plastiku.

Ot tak, od sznurka Jurka,

wnet urosła śmieci górka,

A z tej górki wielka góra,

której szczyt utonął w chmurach

Nie ma miejsca na boisko

lecz śmietnisko mamy blisko

Rozmowa na temat wiersza:

  • W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik?

  • Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?

  • Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?

  • Czy znasz miejsca przeznaczone na odpady?

2. Praca plastyczna – wypełnianie konturu „Ziemi” farbami plakatowymi – wykorzystujemy kolor niebieski i zielony.

Zadanie - kula ziemska

Słuchanie bajki Kamila Polaka „Odejście zimy”

Cel zadania: Rozwijanie uważnego słuchania i odpowiadania na pytania

„Odejście zimy”

Czemu bałwanek jest dziś taki smutny? Ma nosek skrzywiony i jest wychudzony? Powiedz wróbelku, co się stało, że wszędzie śniegu tak mało zostało? Czy nie wiesz Basiu, że wiosna nadchodzi, śniegi topnieją, przyroda się rodzi? A śnieg wiosny wcale nie lubi, jest mu gorąco, więc swe płatki gubi. Za to kwiatuszki, ptaszki i dzieci cieszą się, gdy słonko ślicznie świeci. Lubią zieleń trawy i wiatru muskanie, wiosenne zabawy, stokrotek zbieranie. Kiedy przyjdzie lato i dni gorące, radośnie skaczą i bawią się na łące. Aż przyjdzie pora na starość lata, gdy zimno z ciepłem zacznie się przeplatać. I znowu śnieg pojawi się na łące, a znikną kwiatki pachnące. Tak jest od wieków, przez wszystkie lata, zima się
z wiosną, latem, jesienią przeplata.

Rodzic zadaje pytania: Po czym poznajemy, że nadchodzi wiosna? Kto się cieszy
z nadchodzącej pory roku? Jakie mamy pory roku?. Rodzic może przygotować ilustracje przestawiające cztery pory roku i poprosić dzieci o wspólne ułożenie i opisanie obrazków. Następnie dziecko opisuje krajobraz za oknem, wskazują zwiastuny nadchodzącej wiosny.

Do pobrania: obrazki z porami roku pory roku zadanie 30.03.


  • -

Teatralne inspiracje – „Dzień Teatru”

Teatralne inspiracje zabawy z dzieckiem

A może teatr w domu? W linku ćwiczenia buzi i języka, inspiracja stworzenia w kilka minut pacynki ze skarpety i propozycja wyczarowania w warunkach domowych teatru

https://www.youtube.com/watch?v=Xq9N9KHoFBQ

https://www.youtube.com/watch?v=uoa4xhzCuyA

https://dziecisawazne.pl/pomyslow-zabawe-teatr-bok/

A może tetr cieni stworzony z rąk i lampki? Bardzo ekonomiczna wersja teatru o dużym ładunku ekspresji

https://polki.pl/rodzina/dziecko,zabawa-w-teatr-cieni-jak-pokazac-rozne-zwierzeta,10394631,artykul.html

A może teatr paluszkowy? Tu gotowe szablony do pokolorowania i wycięcia. Bardzo kreatywna zabawa

https://mojedziecikreatywnie.pl/wp-content/uploads/2016/07/Paluszkowe-zabawy-1.pdf

A może pantomima? Tutaj ciałem grają dzieci w sztuce „Miejska bajka o…”- można obejrzeć

https://www.youtube.com/watch?v=vcKdIrab2Ig

A może kalambury? To wprawka do odgrywania krótkich etiud teatralnych. W linku propozycja haseł, zapisanych obrazkowo do pokazywania, żeby pozostali odgadywali

http://www.holkapolka.pl/wp-content/uploads/2018/04/urodzinowe-kalambury.pdf

A jak to się robi w profesjonalnym teatrze?

https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0

A może obejrzeć spektakl? „Czerwony Kapturek” tutaj link

https://www.youtube.com/watch?v=3vFr_54oWMo&feature=emb_title

A może wirtualne Muzeum Lalkarstwa?

http://teatrlalkitecza.pl/wirtualne-muzeum-lalkarstwa-kolekcji-baltyckiej-biblioteki-cyfrowej

Wspaniałych wrażeń!