• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Propozycje zabaw dla Truskaweczek – 02.04.2020r

Zabawa badawcza – Tornado w słoiku.
Proponuję dzisiaj eksperyment, w którym dzieci wykonają mini tornado w słoiku. Na początku wykonamy tło dla naszego tornada. Na białej kartce dzieci odbijają paluszkiem kolorowe krople deszczu i chmury.
Czas na eksperyment:
Do słoika wlewamy wodę, zapełniając 3/4 jego objętości. Następnie dodajemy kroplę płynu do naczyń, dokładnie zakręcamy i wprawiamy słoik w ruch obrotowy. Obserwujemy powstałe tornado 😃. Po wykonaniu doświadczenia dzieci opisują, co zaobserwowały, a rodzic tłumaczy w uproszczony sposób, jak powstaje to zjawisko w naturalnym środowisku: tornado powstaje w chmury burzowej,  ciepłe powietrze wznosi się z bardzo dużą prędkością, w dół schodzi chłodne i tworzy się wirujący lej.
  

„Co zniknęło”  ‒ Poproś, aby dziecko przyjrzało się wybranemu miejscu w domu, np. przedmiotom ustawionym na półce, i zapamiętało je. Poproś, aby się odwróciło, a w tym czasie zmień ułożenie elementów, dodaj lub schowaj wybrany przedmiot.  Zachęć dziecko do odgadnięcia, co się zmieniło.

Zabawa rozwija spostrzegawczość i pamięć, dzięki czemu przygotowuje dziecko  do nauki rozpoznawania liter i cyfr. Stosowanie określeń nad, pod, obok, za, przed, z lewej strony, z prawej strony (w wypadku starszych dzieci) rozwija orientację  w przestrzeni i kształtuje umiejętności matematyczne.


  • -

Propozycje zbaw dla Truskaweczek – 01.04.2020r

Krople deszczu.
Dzisiaj proponuję Wam pracę manualną związaną z pogodą. Potrzebna będzie duża kartka papieru, wycięte chmurki, makaron (rurki) pomalowany na niebiesko oraz sznurki. Na górze kartki przyklejamy chmurki a pod nimi pionowo makaron. Następnie przez makaron przeciągamy sznurki. 

  • -

Propozycje zabaw dla Truskaweczek – 31.03.2020r

Nadal prowadzimy tygodniowy kalendarz pogody.

Zadanie 1.
Proponuję Wam dzisiaj wspólną zabawę z rodzicami przedstawioną na obrazku. Do jej przeprowadzenia potrzebne są: nadmuchane worki na śmieci, piłeczki i miska lub karton. Kładziemy piłkę na worku i delikatnie uderzając go staramy się trafić piłeczką do celu (miska lub karton). Wygrywa ten, kto pierwszy umieści wszystkie piłeczki w misce. Wspaniałej zabawy!

Zadanie 2.
Pomaluj (a jeśli nie masz drukarki) to wskaż tylko te garnki, które zawierają wyrazy potrzebne do napisania zdania z ramki. Przeczytaj je wspólnie z rodzicem i spróbuj wyjaśnić znaczenie tego przysłowia. załącznik karta-pracy-Truskawki1

Kaprysy marcowej pogody: Cele ogólne: – rozwijanie zainteresowań otaczającym środowiskiem przyrodniczym i zachodzącymi w nim zmianami
związanymi z nadejściem wiosny. – poszerzenie wiadomości przyrodniczych, związanych z różnorodnością pogody występującą w miesiącu marcu. 1. Wprowadzenie w temat: odczytujemy rymowankę- dziecko próbuje ruchem ilustrować jej treść Raz śnieg pada (dziecko rozsypuje papierowe płatki śniegu). A raz deszcz (dziecko rozsypuje papierowe krople deszczu). Czasem słońce wyjdzie też (dziecko pokazuje sylwetę słońca). Tak to w marcu właśnie bywa. Raz jest wiosna, a raz zima (dziecko pokazuje krajobraz wiosny i zimy) Zanim przyszła ciepła wiosna powiedzcie, co kapryśna pogoda przyniosła? 2. Rozmowa na temat miesiąca marca. – analiza słuchowa wyrazu marzec (podział wyrazu na sylaby, przeliczenie sylab. Wyróżnienie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie, podawanie innych wyrazów rozpoczynających się głoską „m”) – którym miesiącem roku jest marzec?;
– jak nazywa się miesiąc, w którym kończy się zima, a rozpoczyna wiosna? 3. Wyjaśnienie przysłowia „W marcu jak w garncu” z zastosowaniem wiersza pt. „ Marzec” „MARZEC” Marzec ma ogromny garniec. Mieszka w nim przez całe noce, Wieje w garncu nieustannie Syczy coś i bulgocze. – Powiedź, Marcu, Co masz w garncu? – Mam składniki różnorodne: Wiatry ciepłe, wiatry chłodne, Chmury, słońce, śnieg i wodę – z nich przyrządzam Wam pogodę. ( rozmowa na podstawie poznanego wiersza: – do kogo porównany był marzec w wierszu? – jakie składniki zawierała potrawa w garncu, którą gotował marzec? – jaką potrawę ugotował marzec? – jaka jest pogoda w marcu? ) 4. Praca plastyczna- dzieci wykonują prare plastyczna na podstawie wysłuchanego wiersza ( garnek ze składnikami marcowej pogody) 5. Zagadki Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy. Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy. (słońce) Jaka to pierzynka biała, nie z pierza, ale z wody powstała? Płynie po niebie, znasz ją i wiesz, że gdy jest ciemna, Będzie z niej padał deszcz. (chmura) Nie deszcz i nie grad, pada z nieba, bieli świat. Biały jest jak mąka, albo drobna kasza Gdy zaściele ziemię na sanki zaprasza. (śnieg) Co to jest odgadnij! Pada z chmury na dół. Jest tylko na dworze. Suchy być nie może! (deszcz) Szumi, gwiżdże, czasem gna. Skąd i dokąd? Kto go zna? Dmucha, szarpie, czasem rwie. Po co? Za co? Kto go wie? (wiatr) Z czym kojarzą wam się te odgadnięte hasła? Powodzenia:)


  • -

Propozycje zabaw dla Truskaweczek – 30.03.2020r

Temat tygodnia: Ach, ta pogoda!
 
Obserwujemy pogodę.
Wiosenny kalendarz pogody – założenie tygodniowego kalendarza zjawisk pogodowych.
W kalendarzu powinny znajdować się: dni tygodnia, czas obserwacji pogody, symbole obserwowanych zjawisk oraz odpowiedni sposób ubioru na każdy dzień. Zwracamy uwagę na naukę dobierania właściwego ubrania stosownie do pogody. Czekamy na zdjęcia waszych kalendarzy 😊
Pozdrawiam,
O.K.
   

  • -

Zabawy Truskaweczek w domu – fotorelacja

Szanowni Państwo.
Znaleźliśmy się w nowej, dla większości z nas trudnej sytuacji. Pomimo to tydzień minął w dobrej atmosferze, a co najważniejsze pozostawaliśmy ze sobą w kontakcie. Dzieci spędziły czas bardzo kreatywnie, tworzyły pracę plastyczne, techniczne, ćwiczyły grafomotorykę, gimnastykę ciała jak i umysłu – rozwiązując zadania matematyczne. Dziękujemy za współpracę i zachęcamy do dalszej w następnym tygodniu.

Pozdrawiamy
M. Sz,  O. K


  • -

Teatralne inspiracje – „Dzień Teatru”

Teatralne inspiracje zabawy z dzieckiem

A może teatr w domu? W linku ćwiczenia buzi i języka, inspiracja stworzenia w kilka minut pacynki ze skarpety i propozycja wyczarowania w warunkach domowych teatru

https://www.youtube.com/watch?v=Xq9N9KHoFBQ

https://www.youtube.com/watch?v=uoa4xhzCuyA

https://dziecisawazne.pl/pomyslow-zabawe-teatr-bok/

A może tetr cieni stworzony z rąk i lampki? Bardzo ekonomiczna wersja teatru o dużym ładunku ekspresji

https://polki.pl/rodzina/dziecko,zabawa-w-teatr-cieni-jak-pokazac-rozne-zwierzeta,10394631,artykul.html

A może teatr paluszkowy? Tu gotowe szablony do pokolorowania i wycięcia. Bardzo kreatywna zabawa

https://mojedziecikreatywnie.pl/wp-content/uploads/2016/07/Paluszkowe-zabawy-1.pdf

A może pantomima? Tutaj ciałem grają dzieci w sztuce „Miejska bajka o…”- można obejrzeć

https://www.youtube.com/watch?v=vcKdIrab2Ig

A może kalambury? To wprawka do odgrywania krótkich etiud teatralnych. W linku propozycja haseł, zapisanych obrazkowo do pokazywania, żeby pozostali odgadywali

http://www.holkapolka.pl/wp-content/uploads/2018/04/urodzinowe-kalambury.pdf

A jak to się robi w profesjonalnym teatrze?

https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0

A może obejrzeć spektakl? „Czerwony Kapturek” tutaj link

https://www.youtube.com/watch?v=3vFr_54oWMo&feature=emb_title

A może wirtualne Muzeum Lalkarstwa?

http://teatrlalkitecza.pl/wirtualne-muzeum-lalkarstwa-kolekcji-baltyckiej-biblioteki-cyfrowej

Wspaniałych wrażeń!


  • -

Propozycje zabaw dla Truskaweczek – 27.03.2020r

Ćwiczenia poranne.

Sięgając chmur- ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dziecko z siadu kucznego powoli podnosi się, wstaję, prostuje się do pozycji stojącej, wspina się na palce, wyciąga do góry ręce, tak jakby chciało sięgnąć nieba, chmur. Na klaśnięcie rodzica przysiada, powracając do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie można powtórzyć kilkakrotnie.

Słoneczko- ćwiczenie z elementem równowagi. Dziecko kładzie szarfę lub obręcz na podłodze i wchodzi do środka. Staje na jednej nodze. Druga unosi i wyciągniętymi do przodu palcami stopy rysuje promienie słońca od brzegu szarfy/obręczy na zewnątrz. Jeśli nie może utrzymać równowagi, może unieść ramiona i rozłożyć je na boki. W czasie „rysowania” obraca się delikatnie na nodze wewnątrz szarfy/obręczy. Po zatoczeniu koła zmienia nogę.

Ścieżka z kałużami- ćwiczenie z podskoku mi. Rodzic wyznacza ścieżkę z „kałużami”. Na odcinku kilku metrów rozkłada szarfy (lub to co mamy w domu i by mogło zastąpić szarfy), które będą kałużami. Zadaniem dziecka jest przedostanie się ścieżką do wyznaczonego miejsca, ale w taki sposób, by ominąć, przeskoczyć „kałuże” i nie „zamoczyć” nóg. Przemieszcza się wykonując podskoki na obu nogach.

Przypomnienie piosenki „Morze Bałtyckie” (dzieci mogą nauczyć rodziców lub rodzeństwo).

Drodzy Rodzice,
W przedszkolu podczas udziału w akcji CPCD (Cała Polska czyta dzieciom) spotykaliśmy się z Państwem raz w miesiącu. Z uwagi na zaistniałą sytuacje, proszę aby Państwo czytali dzieciom raz w tygodniu jedna wybraną bajkę – a dzieci zrobią do niej ilustracje. Na początek przesyłam link z bajką do posłuchania oraz instrukcją zabawy z rodzicami po jej zakończeniu https://www.youtube.com/watch?v=es8Lb8bZ6rw
Na foto-relacje czekam na Grupie:)
Bardzo proszę z przyczyn czysto technicznych o niewysyłanie fotografii na maila  – wszystko pobieram z profilu grupowego:)
Życzę udanej zabawy oraz spokojnego weekendu.
Pozdrawiam,
                     M. Sz


  • -

Inspiracje na spędzenie czasu w domu …

Kilka inspiracji dla dzieci, żeby ciekawiej spędziły czas w domu…

1.Czytanie na drugie śniadanie, czyli dobra literatura dla dzieci. Codziennie od poniedziałku do piątku o 9.30 Kraków Miasto Literatury UNESCO zaprasza do wspólnego spędzenia czasu przy bajce czytanej przez znane postaci krakowskiej kultury. Można spotkać się z autorem Pana Kuleczki, twórcą Bromby… https://www.youtube.com/playlist?list=PLq_blACKj_-zQbBxcGURJ98IC5y-ZC_hM

2. Ebook dla dzieci, gdzie jest bajka, doświadczenia i inne niespodzianki związane z koronawirusem

https://karolinapiotrowska.com/wp-content/uploads/2020/03/zostanwdomuebook.pdf?v=9b7d173b068d

3. Dobranocki ze szczecińskim Teatrem Gwitajcie https://www.youtube.com/watch?v=F1VdB_PVJJ4

4. Możemy wybrać się na wirtualny spacer, np. do miasta, w którym żył Smok Wawelski https://krakow.pl/spacer czy zwiedzić kopalnię soli w Wieliczce https://www.ai360.pl/panoramy/279

5. Bajka muzyczna „Król Bul” prezentowana przez Centrum Teatru Muzyki i Tańca z Kutna https://www.youtube.com/watch?v=a1Ox_pD7nXw&t=1467s ,
czy teatrzyk „Misiowe opowieści”
https://www.youtube.com/watch?v=PfG7rfKXKrk

To tylko kilka propozycji na kulturalne spędzenie kilku chwil. Trzymajcie się zdrowo!


  • -

Propozycje zabaw dla Truskaweczek – 26.03.2020r

„Rachunki Pani Wiosny”

Dzieci słuchają zagadek matematycznych, następnie przeliczają w zakresie 10 za pomocą metody E. Gruszczyk-Kolczyńskiej przy użyciu klamerek i papierowych tacek.

Przyszła wiosna do lasku, z kluczykiem przy pasku

A te kluczyki brzęczące, to kolorowe kwiaty pachnące

Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy,

oblicz proszę ile kwiatków wyszło, spod zimowych pierzynek ?

 

Stąpa wiosna po łące, zbiera kwiaty pachnące

Ma trzy stokrotki, cztery tulipany, powiedz z ilu kwiatków

Zrobi wiosna bukiet pachnący ?

 

Siedziało dziesięć jaskółek, za sosnowej gałązce

pięć odleciało, ile teraz jaskółek będzie z gałązki spoglądało ?

 

W ogrodzie na grządce, rosło siedem słoneczników pięknych jak słońce

Przyszła Kasia i trzy zerwała, bo bukiet piękny zrobić chciała.

Ile słoneczników teraz rośnie na grządce?

 

Chodzi wiosna po lesie, promyki słońca w koszach niesie

Dwa kosze ma dla kwiatków, trzy dla trawki

Trzy dla leśnej zwierzyny, ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?

 

Zabawka zręcznościowa „Złap kurczaka”

Potrzebne nam będą: butelka po kefirze, pojemnik po kinder niespodziance, sznurek, nożyczki, gwoździk, czarny i czerwony marker.

Zabawka zręcznościowa krok po kroku

– Przecinamy butelkę na pół i wycinamy na kształt skorupki jaja pękniętego na pół (butelkę można ozdobić)

– Gwoździkiem przedziurawiamy plastikową zakrętkę oraz pojemniczek po kinder niespodziance.

– Przewlekamy przez powstałe dziurki sznureczek i zawiązujemy supełki z jednej strony przy nakrętce, a z drugiej przy pojemniczku po kinder niespodziance.

– Na pojemniczku malujemy czarnym markerem oczy, czerwonym dziób oraz wycinamy z czerwonej taśmy grzebień i przyklejamy na czubku jaja.

Przykręcamy nakrętkę do wyciętej części butelki.

………………………………………………………………………………………………………………………………………

„Domek fasolki”- zakładamy mini szklarnię.
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
18. Posługiwanie się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. dotyczącymi życia roślin.
12. Rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych.
1. Założenie mini szklarni.
Potrzebne materiały: woreczek strunowy/ koszulka biurowa, nasiona fasoli, wata, woda, szablon „domku fasoli”

       
Postępowanie: Do woreczka strunowego wkładamy watę, zwilżamy ją wodą. Wkładamy kilka nasion fasoli. Zamknięty woreczek za pomocą taśmy klejącej mocujemy na szybie okna. Kolorujemy szablon domku. Z pomocą rodziców wycinamy jego środek. Przyklejamy szablon domku do woreczka z fasolką.
W następnych dniach obserwujemy rozwój fasolki. Rozmawiamy na temat warunków niezbędnych do rozwoju rośliny.
2. „Fasolkowe kształty”- układanie kształtu koła, trójkąta, kwadratu z nasion fasoli, układanie kompozycji wg własnej inwencji.
Jeżeli nie mają Państwo materiałów potrzebnych do założenia mini szklarni, można przybliżyć dziecku proces rozwoju rośliny wykorzystując zasoby internetu.

Czekamy na fotorelacje pod adresem magdalena.harmatiuk@onet.eu

Kochane Truskaweczki – pomimo odległości serdecznie o Was myślimy… Podczas zajęć w przedszkolu, ćwiczymy abyście nauczyli się pięknie pisać, dlatego przesyłam Wam moi mili ćwiczenia grafomotoryczne. Z przesłanego pliku cwiczenia-grafomotoryczne proszę w miarę możliwości dokonać wydruku i stworzyć zestaw ćwiczeń. Plik po wydruku stworzy książeczkę, z którą Państwa pociechy będą mogły pracować każdego dnia. Powstałe książeczki ćwiczeń przynosimy do przedszkola kiedy tylko będziemy mogli się spotkać:)

Pozdrawiamy 🙂


  • -

Propozycje zabaw dla Truskaweczek – 25.03.2020r

„Zabawy z kolorową solą”

Wczoraj tworzyliśmy deszczową chmurę… Dzisiaj mamy piękne słońce….

Słońce + deszcz= tęcza!

Proponuję dzisiaj stworzenie tęczy z zabarwionej soli, która dostarczy dziecku wielu bodźców dotykowych i wpłynie niezwykle na wyobraźnię. Zaczynamy od narysowania tęczy (dzieci jeśli potrafią mogą to zrobić same). Następnie każdy z pasów naszej tęczy smarujemy klejem i posypujemy solą w danym kolorze.

Jak zrobić kolorową sól?

Barwimy sól za pomocą kredy. Zabawa doskonale rozwija małą motorykę, dostarcza wielu wrażeń dotykowych i sprawia dziecku dużo radości. Do zabawy potrzebny jest kilogram zwykłej soli kuchennej, kolorowa kreda, miseczki i duży talerz lub tacka. Pocierając i przesuwając kredę w różne strony po rozsypanej soli sprawiamy, że sól stopniowo przyjmuje kolor ścieranej kredy.


Proponujemy wykonanie pracy plastycznej pt. „Wiosenny kwiat- Hiacynt”. Będzie ona doskonałą okazją do doskonalenia umiejętności manualnych Państwa pociech.
Wykonywanie własnych eksperymentów farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp.

Do wykonania pracy potrzebne będą:
• Kolorowe kartki z bloku (zielone przeznaczone na wykonanie łodygi oraz liścia, pozostałe kolory uzależnione są od tego jaki kolor kwiatka Państwo wybiorą)
• klej,
• nożyczki
Sposób wykonania:
1. Składamy kolorową kartkę z bloku np. w kolorze niebieskim na pół.
2. Z jednej połowy złożonej kartki wycinamy owal.
3. Druga połowa kartki posłuży nam do wykonania ,,płatków” rośliny.
4. Płatki tworzymy wycinając paski o szerokości ok.1cm i dł. ok. 8 cm.( ilość płatków uzależniona jest od Państwa upodobań)
5. Każdy pasek kleimy klejem tak ,aby powstały małe koła, które przyklejamy do wyciętego wcześniej owalu.
6. Składamy kartkę w kolorze zielonym na pół.
7. Z połowy kartki wycinamy pasek o szerokości ok.1cm i dł. ok 15cm, który będzie stanowił łodygę rośliny. Z pozostałej części kartki wycinamy liść.
8. Otrzymaną łodygę łączymy klejem z owalem.
9.Do łodygi przyklejamy liść.

Życzymy dobrej zabawy!!:)