• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 08.04.2020r

  1. Wiosenny wietrzyk J. Kulmowa

Mały wietrzyk wiosenny

Ledwie w drzewach zaszumi,

Ledwie w krzakach zamruczy,

Jeszcze gwizdać nie umie,

Jeszcze się uczy.

Znalazł szparkę w płocie – zagwizdał

Znalazł listki – zapiał na listkach  

Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy

Czasem nuci, gdy zagra mu deszczyk.

Albo szemrze w zeszłorocznej trawie

Albo szepcze tak, że milczy prawie.

A on jest

Tylko słucha słowika.

Dzieci słuchają z zamkniętymi oczami, po wysłuchaniu odpowiadają na pytania: o czym jest wiersz? Jakie dzwięki wydaje wiatr? (naśladują wiatr pocierając rękoma, ubraniem, szumiąc na głoskach „szsz” „czcz”) Jakie szumiące wyrazy zapamiętaliście?

Na koniec rodzic zadaje pytanie „Co to jest wiatr?” dziecko odpowiada tak jak potrafi, a w wytłumaczeniu zjawiska rodzic może pomóc sobie filmem edukacyjnym:

https://www.youtube.com/watch?v=DPlcLAPp2T0

  1. „Chmurka i kropelki” – zabawa matematyczna, wycinamy z papieru chmurkę i kropelki.

Rodzic opowiada Sprawdzając czynności dziecka) a dzieci postępują zgodnie z instrukcją przeliczając w zakresie 10 (kto czuje się na siłach może przekroczyć próg dziesiątkowy).
Pewnego pochmurnego dnia, 3 małe kropelki deszczu siedziały na chmurce (dziecko układa na chmurce 3 kropelki deszczu). Po chwili dołączyły do nich 2 koleżanki (dokłada 2 krople rodzic pyta: ile kropel deszczu jest na chmurce?). Nagle wpadło do nich jeszcze 5 kropelek (dokłada, a rodzic pyta: ile kropelek deszczu jest teraz na chmurce? Dziecko kolejno liczy). Dwie z nich postanowiły iść na spacer i spadły na ziemię (dziecko zabiera 2 kropelki z chmurki , kładzie pod chmurką,, rodzic pyta: ile kropelek zostało?). Pozostałe kropelki deszczu również postanowiły spaść na ziemię (kładzie  pozostałe krople  pod chmurką ,rodzic pyta: ile kropel pozostało na chmurce?, a ile kropelek spadło na ziemię? Dzieci kolejno liczą kropelki deszczu dotykając każdą po kolei (możemy tworzyć własne scenariusze)

  1. Prognoza pogody. Odtwarzamy dziecku profesjonalną prognozę pogody np.

https://www.youtube.com/watch?v=3t33fvl-H10

Po wysłuchaniu dziecko wymienia zjawiska pogodowe, które tam się pojawiły, a następnie inne które również składają się na pogodę (utrwalenie wiedzy o zjawiskach pogodowych).

Rodzic prowadzi rozmowę zadając pytania:

Gdzie można zobaczyć albo usłyszeć prognozę pogody?

Kto ją prezentuje?

Dla kogo jest przygotowana i w jakim celu?

Kto ją przygotowuje (opracowuje)?

Czy zawsze się sprawdza?

Na koniec dziecko może wykonać mapkę pogodową Polski (rodzic na mapce zaznacza najważniejsze miasta Polski) lub zachęcamy dzieci do przedstawienia nam własnej prognozy pogody. https://eduzabawy.com/materialy-tematyczne-do-druku/swieto-niepodleglosci/kolorowanki-mapa/


  • -

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 07.04.2020r

  1. Definiowanie przysłowia podczas techniki aktywizującej.

Rodzic przytacza przysłowie „Kwiecień – plecień, bo przeplata, trochę zimy trochę lata.” i proponuje zastanowić się jaką pogodę przeplata ten miesiąc. W tym celu dziecko rysuje na kartce symbole letniej pogody (słońce, deszcz, grad, burza, mgła), a rodzic zimowej (śnieg, chmury, mróz). Po zakończeniu prezentują swoje prace (nazywają jaka może być pogoda: słońce- słoneczna, deszcz- deszczowa itd.) i dokonują podsumowania przysłowia.

https://www.youtube.com/watch?v=uZD8-5JoUXI

(filmik utrwalający wiedzę o zjawiskach pogodowych)

  1. Wspólna nauka piosenki nawiązującej do omawianego tematu

https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q

  1. Klimat na świecie ciepłe i zimne miejsca na kuli ziemskiej. Rozmowa przy mapie świata (jeśli jest to możliwe to dziecko najpierw składa pocięty na 8-10 części obrazek- kolorowankę „mapa świata”,

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/mapa-swiata   nakleja na kartkę, mówi co przedstawia układanka, rodzic wskazuje kontynenty, pokazuje, gdzie znajduje się Polska). Rodzic posługując się mapą (poniżej) opowiada dziecku o pogodzie w różnych częściach globu np.

Na mapie zaznaczono kolorami obszary na ziemi , które informują nas o panującej tam temperaturze. Przyjrzyj się i powiedz, jak myślisz, które kolory oznaczają najcieplejszy klimat, a które najchłodniejszy. Pogoda zależy od położenia lądów im bliżej biegunów tym zimniej, a im bliżej równika tym cieplej, a nawet gorąco. Na równiku nigdy nie jest zimno, nie ma śniegu za to pada dużo deszczu i jest gorąco. Tam nie ma pór roku. Na pustyni np. w Afryce silnie świeci słońce, nocą jest zimno, i rzadko pada tam deszcz. W pobliżu biegunów zimy są bardzo długie i mroźne, a lato krótkie i chłodne. Nasz kraj Polska znajduje się w strefie umiarkowanej, tutaj nie jest ani za ciepło, ani za zimno (mamy wszystkiego po trochę). Pogoda w Polsce zależy od wiatru jaki wieje, temperatury i opadów. Mamy cztery pory roku.

Na koniec naklejoną układankę może dziecko pokolorować.


  • -

Dzieci w sieci – inspirujące miejsca dla najmłodszych

Zachęcamy Państwa do zapoznania się z materiałami dostępnymi na stronach:

 

 

  • -

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 06.04.2020r

  1. Wysłuchanie wiersza M. Strzałkowskiej i rozmowa na jego temat (rodzic czyta wiersz bez podawania jego tytułu)

                             „Ulewa”

Ptak się kuli pośród liści,

mokną drzewa, mokną krzewy,

a ja biegnę przez kałuże,

a ja biegnę wśród ulewy.

 

Drży na deszczu pączek róży,

mokną grusze i jabłonie,

a ja biegnę przez kałuże,

krople deszczu łapię w dłonie.

 

Kiście bzu zwiesiły głowy,

mokra ziemia pachnie deszczem,

a ja krzyczę prosto w chmury:

– Padaj, deszczu! Padaj jeszcze!

Po wysłuchaniu wiersza zachęcamy do odpowiedzi na pytania np.: jaka pogoda została przedstawiona w wierszu, opiszcie które fragmenty wiersza potwierdzają wasze przypuszczenia, jaki tytuł nadalibyście utworowi (podajemy prawdziwy tytuł), co to jest ulewa, jakie inne zjawiska pogodowe można zaobserwować wiosną?

Przekazujemy dzieciom kilka ciekawostek na temat opadów np. jakie mamy rodzaje opadów, jak powstają,, czym są (woda) można posłużyć się filmem edukacyjnym

https://www.youtube.com/watch?v=PVGjzJYrMdM

A to dodatkowy filmik dla ciekawskich o obiegu wody w przyrodzie

https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8

  1. Jak już się nasłuchamy i naoglądamy to teraz czas na trochę ruchu.

„Deszczowe kropelki” zabawa z elementem celowania. Do jakiegokolwiek pojemnika (udaje naszą chmurkę) wrzucamy nieduże elementy guziki, kulki z gazety, nawet małe klocki. Im więcej celnych rzutów tym cięższa nasza chmurka.

„Ścieżka z kałużami” ćwiczenie z podskokami. Rozkładamy na podłodze rzeczy, które będą udawały kałuże np. ścierki, poduszki, gazety. Zadaniem dzieci jest poruszanie się wyznaczoną ścieżką skacząc obunóż, ale tak aby omijać „kałuże” lub je przeskoczyć.

  1. Praca plastyczna pt. „Deszczowa wiosna” technika dowolna, wykorzystujemy materiały znajdujące się w domu (farby, kredki, sznurki, watę, wycinanki, bibułę) i przedstawiamy wiosenny deszczyk.

Powodzenia


  • -

Bajki Tup Tup Tup

Bajki Tup Tup Tup

Przygody Toli, Urwisa i Poli (TUP) z delikatnością i wyczuciem, jasnym i zrozumiałem dla dzieci językiem poruszają ważne i trudne tematy. Są to bajki dla dzieci. Są to także bajki dla dorosłych, rodziców, opiekunów i nauczycieli, którzy szukają pomysłu na to, jak o nieprostych tematach rozmawiać z dziećmi odpowiadać na pytania o poważne sprawy.

Bajki Fundacji CultureLab dostępne są na stronie www.tuptuptup.org.pl/bajki-edukacyjne/


  • -

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 03.04.2020r

OKRYWAMY TAJEMNICE PRZYRODY

A” jak… gra dydaktyczna

(gra dla całej rodziny, warto zaangażować rodzeństwo😊)

Rodzic wkłada do koszyka/miski kartoniki z literkami. Dziecko losuje literę, odczytuje je i podaje słowo rozpoczynające się odpowiednią głoską. Po podaniu wyrazu kartoniki wracają do koszyka. Jeśli litera się powtórzy, należy wymyślić inne słowo niż już podane.

Burza mózgów

Zabawa badawcza: dziecko umieszcza jajko w szklance wody, obserwuje pęcherzyki powietrza na skorupce jajka i dochodzi do wniosku, że przez skorupkę do zarodka dostaje się powietrze.

Swobodne wypowiedzi dzieci, szukanie odpowiedzi na pytanie.

-Czy ze wszystkich jajek wykluje się pisklę? (z tych, w których jest zarodek)

Jakie warunki musi mieć jajko, żeby wykluło się pisklę? (ciepło)

Czym żywi się zarodek w jajku?( w jajku są zapasy pokarmu-żółtko)

-Do czego służy białko (Chroni zarodek przed wstrząsami)

Budujemy ptasie gniazda

Zabawa konstrukcyjna. Dzieci budują gniazda z wybranych przez siebie materiałów . Mogą to być klocki, kartki, gałązki ,patyczki (jeżeli mamy bezpieczny dostęp do ogrodu 😊), szmatki, piórka itp. Liczymy na inwencję twórczą dzieci z pomocą rodziców.

Do całości potrzebujemy jeszcze ptaszka…z pomocą rodziców robimy ptaszka z papieru https://www.youtube.com/watch?v=l_cINQDaPrI wkładamy do gniazda i GOTOWE😊

Miłego weekendu, odpoczywajcie w zdrowiu.

Wasze Panie😊


  • -

Zabawy z językiem angielskim

Zabawy z językiem angielskim dla dzieci

Dla wszystkich piosenka na rozgrzewkę. Posłuchaj piosenki. Razem naśladujcie czynności, powtarzajcie słowa i dobrze się bawcie https://supersimple.com/song/walking-walking/

Piosenka o emocjach. Posłuchajcie piosenki. Naśladujcie ruchem czynności z piosenki, powtarzajcie słowa. Jeśli możesz wydrukuj dla dziecka lub narysuj buźki z minami do pokolorowania, nazywaj je razem z dzieckiem https://supersimple.com/downloads/if-youre-happy-worksheet-color-bw.pdf

Zabawy dla starszych dzieci

Obejrzyj z dzieckiem krótki filmik z nazwami czynności. Możecie je razem powtarzać i naśladować. Posłuchajcie piosenkę i naśladujcie czynności, które już poznaliście. Możecie narysować karteczki z czynnościami, losować i zdawać zadanie oczywiście używając słówka, którego się nauczyliście. Miłej zabawy
https://www.youtube.com/watch?v=4c6FyuetSVo
https://www.youtube.com/watch?v=-ozG4PFFP5A

Życzę udanej zabawy Sylwia Rojek


  • -

Praktyczne porady dla Rodziców

Praktyczne porady jak organizować kształcenie dzieci w domu

Rodzicu, wykorzystaj czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, na większe usamodzielnienie swojego dziecka – oczekuj od niego większej pomocy przy codziennych czynnościach w domu np. podczas przygotowywania posiłków, sprzątania, czy nawet podczas wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem się, przygotowaniem do snu, w których bardzo często, z powodu pośpiechu, dzieci są wyręczane. Wykorzystaj pobyt dziecka w domu na rozmowy z nim na różnorodne tematy. W ten sposób będziesz wzbogacał słownictwo swojego dziecka. Znajdź czas na czytanie dzieciom i z dziećmi. Korzystaj z edukacyjnych programów telewizyjnych, zaproponuj dziecku gry planszowe czy zabawy i gry zręcznościowe.

Korzystaj z porad i propozycji nauczyciela. Nie unikaj kontaktu z nim. Pytaj o wszystko i dziel się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi dziecka. W sytuacji zawieszenia pracy przedszkola, to na Tobie i nauczycielu spoczywa odpowiedzialność za edukowanie dziecka i stwarzanie mu warunków do wszechstronnego rozwoju.

Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno także ruszać się i wykonywać wiele prostych ćwiczeń gimnastycznych. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z materiałami dostępnymi na stronach:

https://szaloneliczby.pl/przedszkole/

https://czasdzieci.pl/szczecin/

https://miastodzieci.pl/dla-dzieci/ 

http://www.muzykotekaszkolna.pl/

https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom

https://rozrywka.tvp.pl/47090255/telewizja-polska-blizej-dzieci-i-mlodziezy%20-

Bajka dla dzieci o koronawirusie. „O złym Królu i dobrej Kwarantannie”.


Bajka-o-kwarantannie-i-wirusie-z-kolorem
O koronawirusie pakiet dydaktyczny


  • -

  • -

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 02.04.2020r

WIOSNA W ŚWIECIE ZWIERZĄT

Wiosenna krzyżówka

Rodzic pokazuje dziecku krzyżówkę, której rozwiązaniem będzie tematem dnia. Próbują razem odgadnąć poszczególne hasła.

  1. Kraj, w którym mieszkamy (Polska)
  2. Znak, który każe nam się zatrzymać (stop)
  3. Mała, zielona, mieszka w stawie (żaba)
  4. Podrzuca swoje jajka innym ptakom (kukułka)
  5. Nosi dom na swoim grzbiecie (ślimak)

Po odczytaniu hasła pokazujemy dzieciom obrazki z ptakami, które wracają do nas na wiosnę – plansza ptaki przylatujące na wiosnę

Wskazujemy skąd przyleciały (najlepiej pokazać na globusie lub w atlasie z mapą świata)

Żurawie, jerzyki, bociany, kukułki, skowronki, dzikie gęsi i jaskółki- Afryka, Ameryka Południowa i Azja.

Bajka edukacyjny o bocianie https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw

Pszczółki- zabawa relaksacyjna

Rodzic cichym, spokojnym głosem zaprasza dziecko do zabawy. W tle słychać muzykę relaksacyjną https://www.youtube.com/watch?v=S-Xm7s9eGxU

Rodzic opowiada, dziecko jest pszczółką: Pszczółka jest zmęczona pracą, więc postanowiła odpocząć. Leży wygodnie na wybranym przez siebie kwiatku. Jest piękny upalny dzień. Pszczółka wygrzewa się na słońcu, słuchając śpiewu ptaków. Każda pszczółka leżąc myśli: moja lewa noga jest coraz cięższa, nie mogę jej podnieść, moja prawa noga też chce odpocząć, moja lewa ręka też bardzo się zmęczyła, niosąc ciężki koszyk, a i prawa jest równie zmęczona- przecież niosła koszyk pełen nektaru. Ułożę sobie je wygodnie, aby odpoczęły. Moja głowa też chce odpocząć. Słońce ogrzewa moją głowę, szyję, moje nogi ręce i skrzydełka. Jest mi coraz cieplej, przyjemniej. Słyszę piękną muzykę. Jestem spokojna, bezpieczna, zasypiam…

Praca plastyczna Jaskółka

https://www.youtube.com/watch?v=RterFPqfAd4