• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci to święto obchodzone co roku 2 kwietnia, w dniu urodzin duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena. Ma ono na celu rozpowszechnianie czytelnictwa u najmłodszych.

Tego dnia wszystkie nasze zajęcia, zabawy i działania związane były z książką.

Każde dziecko przyniosło z domu tę szczególną i wyjątkową dla niego – ULUBIONĄ. To o niej – książce dla dzieci – opowiadał Jabłuszkom, często przełamując lęk przed wystąpieniem na forum grupy.
Wszystkie dzieci poradziły sobie z zadaniami wyśmienicie i na zakończenie zajęć otrzymały medale ”Przyjaciela książek”.

M.Ś.

 

Read More

  • -

Treści programowe kwiecień – Jabłuszka

 

Tydzień I: Tajemnice książek

– nabywanie umiejętności zgodnej zabawy, respektowania zasad zabawy, współdziałania z dziećmi w zabawie
– przypomnienie zasad obchodzenia się z książkami,
– rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
– przypomnienie zasad korzystania z biblioteki publicznej
– kształtowanie u dziecka śmiałości i odwagi poprzez prezentowanie przed grupą swojej ulubionej książki
– kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych książek
– ukazanie różnorodności tematycznej książek
– rozwijanie zainteresowania książkami
– doskonalenie umiejętności liczenia
– zapoznanie z pracą bibliotekarza i sprzedawcy w księgarni
– poznanie określeń: okładka, strona, kartka, biblioteka, księgarnia

 

Tydzień II: Praca rolnika

– poznanie pracy rolnika – czynności, jakie wykonuje i potrzebnych mu narzędzi
– wiązanie opisu słownego z obrazkiem
– opowiadanie historyjki obrazkowej zgodnie z chronologią zdarzeń, używanie określeń: na początku, potem, na końcu
– porównywanie liczebności zbiorów
– rozwijanie motoryki małej
– zapoznanie z wyglądem i nazwami pojazdów
– wzmacnianie mięśni grzbietu
– poznanie pracy pszczelarza – czynności, jakie wykonuje i potrzebnych mu narzędzi

 

Tydzień III: Wielkanoc

– wzmacnianie więzi rodzinnych
– zapoznanie z charakterystycznymi elementami związanymi z Wielkanocą
– poznanie polskich zwyczajów związanych z Wielkanocą
– poznanie określeń: pisanka, kraszanka, święconka
– łączenie opisu słownego z przedmiotem – rozwiązywanie zagadek
– kształtowanie umiejętności klasyfikowania ze względu na jedną cechę
– posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych
– ćwiczenia rozluźniające i zwiększające ruchomość w stawach
– liczenie w dostępnym zakresie
– kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się przy stole

 

 Tydzień IV: Dbamy o naszą planetę

– rozwijanie motoryki małej
– klasyfikowanie przedmiotów według dwóch cech
– wdrażanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu
– rozwijanie poczucia odpowiedzialności za przyrodę
– wdrażanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu
– wskazywanie właściwych i niewłaściwych zachowań wobec przyrody
– rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej
– tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez eksperymentowanie
– rozwijanie mowy i koncentracji uwagi – opowiadanie historyjki obrazkowej zgodnie z chronologią zdarzeń

 

 

  • -

Wycieczka do biblioteki

W poniedziałek 1 kwietnia, w przeddzień Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci, Jabłuszka wybrały się z wizytą do Gminnej Biblioteki Publicznej. Pani bibliotekarka Ewa przywitała nas jak zwykle uśmiechem i zaprosiła do wysłuchania pięknego opowiadania o przygodach mrówki Podkówki i biedronki Fionki.  

Następnie dzieci otrzymały obrazki z postaciami z bajek do pokolorowania i wszyscy z wielkim zapałem zabrali się do pracy.
Korzystając z gościnności pań bibliotekarek zjedliśmy w bibliotece również drugie śniadanko.

Dzieci pobawiły się chwilę na dywanie, przejechały wesołym pociągiem wśród bibliotecznych regałów i obejrzały kolorowe książeczki z działu dla dzieci.

Wszystkim wizyta w bibliotece bardzo się podobała. Już niedługo wybierzemy się tam ponownie.


  • -

  • -

Odwiedziny pani bibliotekarki w ramach akcji „Z książka do przedszkolaka”

„Tuptuś miał spędzić cały dzień z tatą

i niesłychanie cieszył się na to,

– Przygód nas czeka moc w leśnej głuszy! –

tak się przed swymi siostrami puszył.”

 

29 marca odwiedziła nas pani Beata – bibliotekarka. Przeczytała nam bardzo ciekawą książeczkę o małym zajączku, który cieszył się, że spędzi cały dzień ze swoim tatą. Marzył o zdobyciu wielkiej góry i przeszukaniu ciemnej jaskini. Tymczasem tata zaplanował zbieranie mleczu na łące. Nuda…Tuptusiowi zachciało się pić, więc poszedł nad rzekę. Miał szybko wracać do taty, ale …

wpada w tarapaty, z których może go wybawić tylko ktoś duży i dorosły…

M.Ś.

 


  • -

Przedstawienie „Lustereczka”

27 marca, w Międzynarodowy Dzień Teatru, Jabłuszka obejrzały przedstawienie pt. „Lustereczka”. Spektakl był nietypowy – bo w wykonaniu dzieci z najstarszej grupy Borówki oraz aktorów Agencji Artystycznej K. Gajewskiego. Był on efektem warsztatów teatralnych dla starszaków, które odbyły się w tym samym dniu, tuż przed premierą przedstawienia.

Już z samego rana, po śniadaniu dzieci z najstarszej grupy wzięły udział w castingu, podczas którego zostały wybrane te, które wzięły udział w przedstawieniu. Główną rolę Karolinki otrzymała Zosia. W rolę mamy Karolinki wcieliła się pani Kasia z Borówek, a pozostałym dzieciom została przydzielona rola tytułowych lustereczek.

Aktorzy przedstawili historię małej dziewczynki, która poszła do doktora Nadziei po pomoc, gdyż dolegał jej wieczny smutek. Ten skierował ją na wycieczkę do krainy Śmiecholandii, w której mieszkają Lustereczka – dzieci, które są szczęśliwe i same dają szczęście innym. Nasi widzowie wspólnie z Karolinką pokonali długą podróż do owej krainy, w której Karolinka odzyskała radość dzięki odwiedzinom domu lustereczek.

Przedstawieniu towarzyszył znakomity klimat, który wszystkim pozwolił przenieść się na chwilę do magicznej krainy Śmiecholandii.
Starszaki wykazały się niezwykłymi umiejętnościami aktorskimi, co zostało docenione przez widzów i pana Gajewskiego.


  • -

„Pierwszy Dzień Wiosny”

21 marca uroczyście powitaliśmy nową porę roku Wiosnę. Barwnym korowodem, śpiewając wiosenne piosenki, maszerowaliśmy ulicami Przecławia. Po powrocie z pierwszego wiosennego spaceru w ogrodzie posadziliśmy przygotowane przez rodziców wiosenne kwiaty.

 


  • -

Jabłuszka w Teatrze Lalek Pleciuga

Co w życiu jest ważne? Może długie spanie i piękne sny?

Czy inni też mają cele, do których śpieszą się ile sił w… nodze?

Może w życiu trzeba mieć silną wolę?

Może trzeba być odważnym?

A może…   

 

a może szczęście znaczy po prostu… marzyć? Na te i inne ważne pytania szukaliśmy odpowiedzi podczas przedstawienia „Kum i Plum“ w Teatrze Lalek Pleciuga, na które wybraliśmy się 8 marca.

 

Jabłuszka mogły poznać dwa klauny, tańczącą szafę i dwa zwariowane krzesła. Może z nimi zamieszkać każdy, kogo sobie wymyślą. Główni bohaterowie: Kum i Plum potrafią bawić się we wszystko. Mogą wyruszyć w świat fantazji, stać się tym kim chcą.

Ale co jest w życiu najważniejsze? … na to pytanie klauni oraz dzieci szukali odpowiedzi…

My wiemy, że szczęścia trzeba szukać w małych rzeczach, w uśmiechu, w zabawie w codziennych miłych chwilach.

Przedstawienie bardzo się wszystkim podobało. Dzieci wróciły z teatru bardzo podekscytowane, żywo przeżywając historię Kuma i Pluma.

M.Ś.

 


  • -

  • -

Treści programowe marzec – Jabłuszka

Treści programowe marzec – Jabłuszka

 

Temat tygodnia: Wielki garnek pogody

– zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w okresie przedwiośnia.
– posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg.
– poznanie i rozumienie przysłowia W marcu jak w garncu.
– rozumienie konieczności dostosowania ubrania do temperatury otoczenia.
– uświadamianie znaczenia troski o własne zdrowie, odpowiedzialności za nie.
– dostrzeganie zjawisk zachodzących w otoczeniu w okresie przedwiośnia
– poznanie procesu powstawania deszczu – eksperymenty z wodą.
– urwalenie pojęć: unosić się i opadać.
– rozumienie wyrażenia kalendarz pogody.
– rozumienie znaczenia symboli graficznych
– posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg.
– posługiwanie się określeniami ciepłe, zimne.
– nabywanie umiejętności formułowania poleceń – zabawa „Ciepło – zimno”.
– kształtowanie dużej motoryki i zwiększanie pojemności życiowej płuc.

 

Temat tygodnia: Porządki w ogrodzie

– obserwacje przyrodnicze w ogrodzie
– rozpoznawanie i podawanie nazw pierwszych oznak wiosny w najbliższym otoczeniu.
– zapoznanie z wyglądem i nazwą pierwszego wiosennego kwiatka – przebiśniegu.
– rozwijanie ekspresji plastycznej – malowanie dużych powierzchni.
– poznanie pracy ogrodnika, jego wyglądu i akcesoriów; podawanie nazw przyborów do sprzątania ogrodu.
– przeliczanie w granicach możliwości dzieci.
– wdrażanie do wykonywania prostych prac porządkowych w ogródku przedszkolnym, grabienie, przekopywanie grządek, sianie.
– wyjaśnienie pojęcia: sianie.
– praca z obrazkiem przedstawiającym wiosenne czynności w ogrodzie.
– poznanie różnych roślin cebulkowych.
– zakładanie zielonego ogródka na parapecie – poznanie etapów sadzenia cebuli.
– dostrzeganie różnicy między sianiem a sadzeniem.
– prowadzenie obserwacji przyrodniczych w trakcie spaceru po najbliższej okolicy.
– kształtowanie prawidłowej postawy oraz polepszenie funkcji układu krążenia i oddychania.

 

Temat tygodnia: Witaj wiosno

– dostrzeganie w otoczeniu oznak wczesnej wiosny
– rozpoznawanie i podawanie nazw pierwszych przejawów wiosny;
– rozpoznawanie i podawanie nazw ptaków: skowronka, bociana, jaskółki;
– doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej
– rozpoznawanie i podawanie nazw emocji;
– dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej;
– zapoznanie z wyglądem i nazwami pierwszych wiosennych kwiatów: krokusów, tulipanów, hiacyntów
– wzbogacanie wiedzy na temat polskich zwyczajów ludowych – topienie Marzanny;
– wykonanie postaci Wiosny z jej atrybutami;
– rozwijanie ekspresji plastycznej;
– malowanie dużych powierzchni;
– doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami; dbanie o bezpieczeństwo
– wdrażanie do zdrowego stylu życia – ruch, właściwe odżywianie;
– wyjaśnienie znaczenia spożywania szczypiorku dla zachowania dobrego zdrowia;
– rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się podczas zabaw ruchowych na powietrzu

 

Temat tygodnia: Zwierzęta na wiejskim podwórku

– zachęcanie dzieci do uczestniczenia w zabawach ruchowo-naśladowczych
– rozwijanie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek
– rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka
– kształtowanie umiejętności rozróżniania i podawania nazw zwierząt hodowlanych i ich domów
– zapoznanie z nazwami: buda, stajnia, kurnik
– stymulowanie rozwoju mowy;
– ćwiczenia mięśni narządów mowy na zgłoskach: mu, me, be, hau, miau, iha, ko, kwa
– rozwijanie spostrzegawczości słuchowej – rozpoznawanie głosów zwierząt wiejskich
– rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt dorosłych i młodych: koń – źrebak, krowa – cielak, świnia – prosiak, kura – kurczak;
– kształtowanie umiejętności łączenia w pary zwierząt dorosłych i młodych;
– rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
– doskonalenie czynności podstawowych: chodu, biegu, skoku, utrzymywania równowagi;
– poszerzenie wiedzy przyrodniczej na temat pokarmów zwierząt; łączenie w pary zwierząt i ich przysmaków