• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Propozycje zabaw dla Śliweczek – 30.03.2020r

Z białego kolorowy” zabawa badawcza.

Materiały potrzebne: szklanka/wazonik – ważne, żeby było naczynie przezroczyste, barwnik spożywczy/ atrament/ rozpuszczona w wodzie bibułka, biały tulipan/ goździk.

Do naczynia szklanego wlewamy wodę, w której rozpuszczamy barwnik. Należy odciąć kawałek łodygi. Dziecko wkłada kwiatka do kolorowej wody. Następnego dnia należy sprawdzić, czy kwiatek zmienił kolor.

Tutaj link do obejrzenia całego eksperymentu i porównania z własnym doświadczeniem

https://www.youtube.com/watch?time_continue=17&v=PsqWDwRXx5Y&feature=emb_title

Cel: dziecko

eksperymentuje i wnioskuje

– wykonuje zadanie zgodnie z poleceniem

Tulipan” zabawa grafomotoryczna

Dziecko rysuje według tekstu czytanego przez rodzica.

Po cichu, ale wesoło narysuj czerwone koło.

Kreska w prawo, kreska w lewo, czubek taki, jak ma drzewo.

Pod tą główką- kółko małe, na zielono obwiedź całe.

Zapamiętaj też, że wiosną, tulipany prosto rosną.

I że kwiatek to nie zwierz- z lewej liść i z prawej też!

Popraw listek, popraw płatek. Już na kartce kwitnie kwiatek!

Źródło: H. Turk, A. Berfels, R. Pradella, „Elementarz rysowania i malowania”, wyd. Delta, Warszawa 2011, s.20-21.

Cel: dziecko

– uważnie słucha

– doskonali umiejętności grafomotoryczne

„Rośnie tulipan”– karta pracy. Dokończ rysowanie po śladzie i pokoloruj tulipana. rosnie-tulipan-KP

 Cel: dziecko

– dba o estetykę wykonania pracy

– doskonali umiejętności grafomotoryczne

Udanej zabawy!    

Wychowawczynie 😊


  • -

Teatralne inspiracje – „Dzień Teatru”

Teatralne inspiracje zabawy z dzieckiem

A może teatr w domu? W linku ćwiczenia buzi i języka, inspiracja stworzenia w kilka minut pacynki ze skarpety i propozycja wyczarowania w warunkach domowych teatru

https://www.youtube.com/watch?v=Xq9N9KHoFBQ

https://www.youtube.com/watch?v=uoa4xhzCuyA

https://dziecisawazne.pl/pomyslow-zabawe-teatr-bok/

A może tetr cieni stworzony z rąk i lampki? Bardzo ekonomiczna wersja teatru o dużym ładunku ekspresji

https://polki.pl/rodzina/dziecko,zabawa-w-teatr-cieni-jak-pokazac-rozne-zwierzeta,10394631,artykul.html

A może teatr paluszkowy? Tu gotowe szablony do pokolorowania i wycięcia. Bardzo kreatywna zabawa

https://mojedziecikreatywnie.pl/wp-content/uploads/2016/07/Paluszkowe-zabawy-1.pdf

A może pantomima? Tutaj ciałem grają dzieci w sztuce „Miejska bajka o…”- można obejrzeć

https://www.youtube.com/watch?v=vcKdIrab2Ig

A może kalambury? To wprawka do odgrywania krótkich etiud teatralnych. W linku propozycja haseł, zapisanych obrazkowo do pokazywania, żeby pozostali odgadywali

http://www.holkapolka.pl/wp-content/uploads/2018/04/urodzinowe-kalambury.pdf

A jak to się robi w profesjonalnym teatrze?

https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0

A może obejrzeć spektakl? „Czerwony Kapturek” tutaj link

https://www.youtube.com/watch?v=3vFr_54oWMo&feature=emb_title

A może wirtualne Muzeum Lalkarstwa?

http://teatrlalkitecza.pl/wirtualne-muzeum-lalkarstwa-kolekcji-baltyckiej-biblioteki-cyfrowej

Wspaniałych wrażeń!


  • -

Propozycje zabaw dla Śliweczek – 27.03.2020r

Jestem dzielnym ekologiem!

Zabawa dydaktyczna z nagrodami.

Przygotowujemy kosz, pudełko lub kapelusz z karteczkami, na których zapisane są zdania prawdziwe i nieprawdziwe, oraz drugi z przygotowanymi odznakami. Dziecko losuje karteczki. Rodzic odczytuje zdania na wylosowanych karteczkach i prosi o określenie, czy dane zdanie jest prawdziwe, czy – fałszywe. Dzieci podają odpowiedź w ustalony sposób, np. prawda – klaskanie, fałsz – tupanie nogami. Za każdą poprawną odpowiedź gracz otrzymuje jeden punkt. Po zebraniu np. trzech punktów dziecko losuje odznakę. Wraz z odznaką każde dziecko otrzymuje tytuł ekobohatera.

Przykładowe zdania:

Szkło można wywieźć do lasu.

Ptaki jedzą tylko reklamówki.

Wodę i prąd trzeba oszczędzać.

Śmieciarki nie są nam potrzebne.

Papier, szkło i plastik trzeba segregować.

Rośliny lubią zanieczyszczone powietrze.

Śmieci same się sprzątają.

Trzeba dbać o świeże powietrze.

CEL: dziecko

-zna i posługuje się niektórymi pojęciami związanymi z ekologią

– zadaje pytania, aby zaspokoić ciekawość

Znikające śmieci

Zabawa rozwijająca pamięć i koncentrację.

Układamy pojedyncze przedmioty związane z tematyką zajęć w ostatnim tygodniu (np. butelkę plastikową, reklamówkę, słoik, jabłko, doniczkę). Prosimy o zapamiętanie ich liczby i ułożenia, a następnie o zamknięcie oczu. Zmienia liczbę i kolejność przedmiotów. Na hasło: Czego brakuje i co nie pasuje? – dziecko próbuje nazwać brakujące elementy i odtworzyć początkowy układ.

CEL: dziecko

-bierze udział w zainicjowanej zabawie, przestrzega zasad

– odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne


  • -

Inspiracje na spędzenie czasu w domu …

Kilka inspiracji dla dzieci, żeby ciekawiej spędziły czas w domu…

1.Czytanie na drugie śniadanie, czyli dobra literatura dla dzieci. Codziennie od poniedziałku do piątku o 9.30 Kraków Miasto Literatury UNESCO zaprasza do wspólnego spędzenia czasu przy bajce czytanej przez znane postaci krakowskiej kultury. Można spotkać się z autorem Pana Kuleczki, twórcą Bromby… https://www.youtube.com/playlist?list=PLq_blACKj_-zQbBxcGURJ98IC5y-ZC_hM

2. Ebook dla dzieci, gdzie jest bajka, doświadczenia i inne niespodzianki związane z koronawirusem

https://karolinapiotrowska.com/wp-content/uploads/2020/03/zostanwdomuebook.pdf?v=9b7d173b068d

3. Dobranocki ze szczecińskim Teatrem Gwitajcie https://www.youtube.com/watch?v=F1VdB_PVJJ4

4. Możemy wybrać się na wirtualny spacer, np. do miasta, w którym żył Smok Wawelski https://krakow.pl/spacer czy zwiedzić kopalnię soli w Wieliczce https://www.ai360.pl/panoramy/279

5. Bajka muzyczna „Król Bul” prezentowana przez Centrum Teatru Muzyki i Tańca z Kutna https://www.youtube.com/watch?v=a1Ox_pD7nXw&t=1467s ,
czy teatrzyk „Misiowe opowieści”
https://www.youtube.com/watch?v=PfG7rfKXKrk

To tylko kilka propozycji na kulturalne spędzenie kilku chwil. Trzymajcie się zdrowo!


  • -

Propozycje zabaw dla Śliweczek – 26.03.2020r

Ekologiczna gra

W tej zabawie proponujemy przygotowanie z dzieckiem gry, którą znają chyba wszyscy dorośli. Jest to kółko i krzyżyk. Środki dydaktyczne: karta papieru, pisak,nakrętki od napojów w dwóch kolorach, skrawki papieru samoprzylepnego. Przygotowujemy planszę o 9 polach 5×5 cm oraz 10 nakrętek od butelek/ pudełek po zapałkach czy metalowych wkładów od podgrzewaczy. Na pięciu nakrętkach umieszczamy znak x – rysujemy markerem bądź przyklejamy paski papieru samoprzylepnego.

Przebieg gry: gracze wybierają swoje pionki( kółko bądź krzyżyk) i naprzemiennie umieszczają je na planszy w celu   zaznaczenia 3 pól w jednej linii (poziomo, pionowo bądź na skos). Wygrywa osoba, która pierwsza wykona zadanie.

Cel: dziecko

– wie, że niektóre odpady mogą być ponownie przetworzone na nowe rzeczy

– przestrzega zasad gry

-przewiduje swoje działania

Dzielny ekolog to…”– rozmowa z dzieckiem. Odwołując się do wiedzy i własnych doświadczeń zachęcamy   dziecko do wypowiedzi na temat: Kto to jest ekolog? Co trzeba zrobić, aby żyć ekologicznie? Wymieniamy codzienne czynności, które mają duże znaczenie i które można wykonywać każdego dnia, żeby dbać o nasze środowisko. Może tu być wymienione segregowanie śmieci, gaszenie światła, nie marnowanie jedzenia… Tworzymy siatkę pojęć proekologicznych. Zachęcamy dziecko do stosowania konkretnych działań na co dzień.

Cel: dziecko

-dzieli się swoimi pomysłami

-rozumie, że czynności codziennego dnia mogą wpływać na ochronę środowiska

Sprzątamy las”– karta pracy. Skreśl wszystko, co nie powinno się znaleźć w lesie. Policz i zapisz w pustych polach, ile śmieci danego rodzaju znalazłeś.

Cel: dziecko

– rozwija spostrzeżenie

– przelicza i zaznacza prawidłową ilość

– jest zainteresowane otaczającym światem i rozumie, że nie wolno go niszczyć

załącznik sprzatamy-las-karta pracy

Udanej zabawy! – Wychowawczynie 😊


  • -

Propozycje zabaw dla Śliweczek – 25.03.2020r

Co robić ze śmieciami? słuchanie wiersza „Przedstawienie” Małgorzaty Strzałkowskiej. Rozmowa kierowana, analiza procesu wywożenia śmieci, przedstawienie pomysłów na odzyskiwanie produktów,

Przedstawienie „

W klasie wielkie poruszenie.

Występują dziś na scenie

Ala, Ola, Ewa, Basia,

Kuba, Kazio, Staś i Kasia…

Na odpady nie ma rady.

Nie schowamy do szuflady

gór odpadów oraz śmieci.

Wiedzą o tym nawet dzieci!

Na odpady nie ma rady,

lecz nie płaczmy, bez przesady

aby na to coś zaradzić

trzeba z głową je gromadzić.

Segregujmy je dokładnie

zamiast wrzucać jak popadnie.

I od dzisiaj śmiećmy z głową,

nowocześnie, postępowo!

Czyś jest biedny, czy bogaty,

kładź oddzielnie szkło i szmaty,

i przedmioty metalowe,

i odpady plastikowe.

Recyklingu dobre duszki

prędko zrobią z puszek puszki,

buteleczki z buteleczek,

pudełeczka z pudełeczek…

A ze szmat, z makulatury

pism i książek całe góry!

Niech się wreszcie normą stanie

wtórne wykorzystywanie!

Jaś brwi zmarszczył, myśli, myśli…

Kupmy koszyk na ogryzki!

Próbę recyklingu zróbmy

i na jabłka je przeróbmy!

(Małgorzata Strzałkowska )

Źródło: M. Strzałkowska, „Raj na Ziemi czyli Rady nie od parady II”, Jacek Santorski&Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 2007, s. 31.

Dzieci odpowiadają na pytania: Co to znaczy śmiecić nowocześnie i postępowo? Dlaczego trzeba segregować śmieci? Z jakich materiałów możemy jeszcze raz skorzystać? Jak to zrobić? Czy recyklingiem naprawdę zajmują się dobre duszki? Do czego są potrzebne śmieciarki? Co się może stać, jeśli śmieciarki przestaną przyjeżdżać po śmieci?. Nauczyciel zwraca uwagę na konieczność okazywania szacunku osobom zajmującym się wywozem śmieci. Wspólnie przeanalizujcie i opiszcie kolejne etapy odbioru oraz przetwarzania odpadów. Spróbujcie ustalić, co można uzyskać z odzyskanych materiałów (np. z plastikowych butelek – wazony, doniczki, z rolek po papierze toaletowym – garaż dla zabawkowych samochodów).

Cel: dziecko

-wie, że niektóre odpady mogą być ponownie przetworzone na nowe rzeczy

– grupuje przedmioty według określonych kryteriów

-słucha wiersza i wypowiada się na temat jego treści, poprawnie buduje wypowiedzi

Potwór śmieciowy” – praca plastyczna, przestrzenna, łączenie różnych materiałów

Rodzic zachęca dziecko do stworzenia śmieciowych potworów z materiałów odzyskanych, np. rolek od papieru toaletowego, guzików, plastikowych butelek. Dziecko wykonuje swoją pracę starając się wykorzystywać jak najwięcej produktów. Próbuje znaleźć inne zastosowania dla niepotrzebnych przedmiotów. Następnie dziecko nadaje swojemu dziełu nazwę.

Środki dydaktyczne: surowce wtórne, np. rolki po papierze toaletowym, plastikowe naczynia, pojemniki, folia, gazety, kleje, taśmy, guzik itp.

Cel: dziecko

-dzieli się swoimi pomysłami

-wyraża ekspresję twórczą podczas zabaw konstrukcyjnych

– nazywa swoje wytwory

Udanej zabawy!

Wychowawczynie 😊


  • -

Zabawy logopedyczne

Szanowny Rodzicu! 

W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w naszym kraju i zarządzeniu dotyczącemu zdalnego nauczania Państwa dzieci,  zwracam się do Państwa o pomoc w opanowaniu umiejętności prawidłowej wymowy dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną.

Poniżej przedstawię kilka ćwiczeń logopedycznych, które możecie Państwo wykonywać z dzieckiem w domu. Prosiłabym o znalezienie chociaż 5 minut każdego dnia na ćwiczenia. Wybierzcie stałą porę, aby ćwiczenia były stałym rytuałem dnia. Niech będzie to forma zabawy, aby dziecko było zainteresowane. Proszę, bądźcie Państwo cierpliwi, gdy coś nie wychodzi, nie zniechęcajcie się, a razem będziemy cieszyć się z sukcesu Państwa dziecka.

załącznik: zabawy logopedyczne

Pozdrawiam Magdalena Tochman


  • -

Propozycje zabaw dla małych tancerzy.

Witamy Serdecznie 🙂

Wychodząc na przeciw sytuacji panującej w kraju proponujemy Państwu oraz naszym małym tancerzom utrzymanie ciągłości zajęć tanecznych i rytmicznych, które na co dzień prowadzone są w przedszkolach. W naszej zamknięte grupie publikować będziemy materiały, dzięki którym Państwa dzieci będą mogły spędzić miło i aktywnie czas w domu. Wystarczy włączyć filmik i bawić się razem z nami. Zapraszamy serdecznie.

W celu dodania do grupy proszę odpowiedzieć na pytania weryfikacyjne. Link do grupy (jeśli nie działa należy skopiować i  wkleić w przeglądarkę) https://www.facebook.com/groups/tance.wygibance/ 

pozdrawiam serdecznie

pani Ada


  • -

Propozycje zabaw dla Śliweczek – 24.03.2020r

Fabryka śmieci

Proponujemy  dziecku grę. Zbieramy wszystkie produkty, zaproponowane w środkach dydaktycznych i prosimy dziecko o posegregowanie. Kryterium początkowo według materiałów, z jakiego zostały wykonane (plastik, papier, metal…). Wyjaśniamy, że wszystkie produkty kiedyś były nowe, pochodziły z fabryk. Możemy poszukać przedmiotów domowych, wykonanych z jakiegoś konkretnego materiału. Proponujemy dziecku zabawę w fabrykę śmieci. Zamieniamy się w fabrykantów śmieci, więc wybieramy sobie dla siebie fabryki, np. dziecko nakrętki, my papierowe kule. Każdy z fabrykantów rzuca kostką, ale bierze tyle przedmiotów, ile wskazała kostka rzucona przez przeciwnika. Dziecko przelicza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane. Ustala się, która z fabryk ma mniej odpadów, a która więcej. Wygrywa oczywiście fabryka, która wyprodukowała mniej śmieci.

Środki dydaktyczne: po 10 sztuk przedmiotów np. butelek, pudełek od zapałek, nakrętek plastikowych, nakrętek od słoików czy kul z gazety (dowolność wyboru), dwie kostki do gry

Cel: dziecko

-porównuje przedmioty ze względu na materiał, z jakiego zostały wykonane oraz liczebność

– liczy w miarę swoich możliwości i podaje prawidłowo liczbę przedmiotów

– pokonuje trudności

– przestrzega kolejności ruchu i zasad zabawy

Co można zrobić z gazety?

W tej zabawie nadamy przedmiotom- śmieciom drugie życie. Nie wszystkie wykorzystane przedmioty trzeba od razu wyrzucić. Czasami warto zastanowić się, czy nie można byłoby ich ponownie do czegoś użyć. Jako przykład stanowią stare, przeczytane gazety. Można zrobić kulkę do rzucania, lunetę, wachlarz, obrazek …

Cel: dziecko

-wykorzystuje przedmioty w niekonwencjonalny sposób

-jest zainteresowane otaczającym światem

-czerpie radość z rozwija wyobraźnię

                                                                                                       Wychowawczynie


  • -

Propozycje zabaw dla Śliweczek – 23.03.2020r

Kącik przyrody

Zagospodarowanie kącika przyrody, założenie upraw.

Proponujemy  przygotowanie miejsca do uprawy roślin. Dziecko odpowiada na pytania: Do czego potrzebne są nam rośliny? Co jest potrzebne do wzrostu roślin? Na czym polega ich pielęgnacja? Co może stanowić dla nich zagrożenie? Co będzie nam potrzebne, żeby wyhodować szczypior, kwiatek, fasolę itp.? Dzieci oglądają różne rodzaje podłoża oraz sadzonki i nasiona, np. ziół lub kwiatów, a także zapoznają się ze sposobami ich uprawy i pielęgnacji. Przy pomocy rodzica  sadzą rośliny oraz tworzą kalendarz do zapisywania codziennych obserwacji w ciągu tygodnia. Każdego poranka dzieci będą przyglądały się uprawom i porównywały ich wygląd ze stanem z poprzedniego dnia.

Środki dydaktyczne: donice, ziemia, sadzonki, nasiona i cebulki ziół lub kwiatów według uznania, konewka, kartka

Cel: dziecko

-zna i opisuje niektóre zjawiska

– aranżuje swoje najbliższe otoczenie

– zwraca uwagę na emocjonalną wartość przyrody

– posługuje się w trakcie zabawy nazwami dni tygodnia

Zagadkowy spacer – zabawa sensoryczna.

Rodzic  prosi dzieci o zdjęcie obuwia i skarpet, a następnie o przejście po ścieżce sensorycznej (mogą  być butelki, kamienie, szorstki kawałek papieru ściernego, wata, folia bąbelkowa, kasza, ryż, cukier  itp). Dziecko powoli spaceruje boso po zróżnicowanych materiałach, przechodząc po całej ścieżce. Radzic  zachęca dziecko do opisywania wrażeń. Po zakończonym zadaniu dziecko oczyszcza stopy, zakładają skarpety oraz obuwie. Pozmawiajcie o odczuciach.

Cel: dziecko

-potrafi zapamiętać układ przedmiotów i dostrzega zmiany w ich położeniu

-uczestniczy w zabawie ruchowej

-czerpie radość z uczestnictwa we wspólnej zabawie

Gwarantujemy świetną zabawę 😊

                                                                                                       Wychowawczynie