• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

  • -

Propozycje zabaw dla Borówek – 02.04.2020r

Temat: Wiosna w świecie zwierząt

Zabawa ruchowa z piłką

Ćwiczenie to wzmacnia mięśnie i pomaga kształtować prawidłową postawę. Kładziemy się na piłce klatką piersiową i brzuchem i wykonujemy turlanie w przód i w tył. Następne ćwiczenie z piłką to układanie się na piłce plecami; nogi dziecka oparte na piłce, tułów podparty rękami i turlamy piłkę na boki.

Zadanie Schodowa arytmetyka (rachowanie)

Proponuję zadanie matematyczne, gdy dzieci będą wybierać się na spacer. Klatka schodowa to wielozadaniowe miejsce. Podam jeden przykład, inne możecie wymyślić sami. Mama jest na trzecim schodku , Zuzia na dziesiątym . O ile schodków niżej stoi mama od Zuzi? Żeby odpowiedzieć, dziecko schodzi do mamy i liczy schody. Potem podaje wynik odejmowania. Podobnie możecie liczyć oczywiście na dodawanie . Na przykład: Zuzia stoi na piątym schodku, a mama na dwunastym . Ile schodków Zuzia musi jeszcze pokonać , aby dotrzeć do mamy.

Zadanie Bocian

Proszę porozmawiać z dzieckiem na poniższe tematy i zwrócić uwagę na poprawne budowanie zdań. Wiosna kojarzy mi się…. Dlaczego ptaki budują gniazda? Zachęcam również do oglądania książeczek i czasopism dziecięcych w celu dostarczenia wiedzy na temat zachowań zwierząt wiosną. Proponują obejrzeć film pt: „Skąd ptaki wiedzą, dokąd mają lecieć”?

https://www.youtube.com/watch?v=dLgZrIJQwc4

 Propozycje zadań popołudniowych: Wiosna w świecie zwierząt 

 Zabawy – pląsy dla całej rodziny

 “Głowa ramiona”

  1.  Głowa, ramiona -pokazujemy
  2. Głowa, ramiona -pokazujemy
  3. 1,2,3- klaszczemy, lub pstrykamy  mówiąc 1,2,3
  4. Głowa ramiona -pokazujemy
  5. głowa ramiona -pokazujemy
  6. 1,2,3- klaszczemy, lub pstrykamy  mówiąc 1,2,3
  7. Kolana pięty, kolana pięty -pokazujemy
  8. oczy  , uszy, usta, nos – pokazujemy i wykonujemy obrót  i zaczynamy od początku coraz szybciej.

“Prawa noga lewa noga” Zabawę wykonujemy na stojąco

  1.  Prawa noga, prawa, lewa, lewa – x2 prawa do przodu, następnie x2 lewa noga do przodu
  2. Prawa noga prawa, lewa,lewa- x2 prawa, x2 lewa
  3. prawa noga, lewa noga – 1x prawa , 1x lewa
  4. raz dwa trzy! lalalalalala – na raz dwa trzy wykonujemy trzy obroty i zaczynamy od początku coraz szybciej

Pszczółki – zabawa relaksacyjna

 Rodzic cichym i spokojnym głosem czyta tekst:

Pszczółki są zmęczone pracą , więc postanowiły odpocząć. Leżą wygodnie na wybranym przez siebie kwiatku. Jest piękny upalny dzień. Pszczółki wygrzewają się na słońcu, słuchają śpiewu ptaków. Każda pszczółka , leżąc, myśli: moja lewa noga jest coraz cięższa, nie mogę jej podnieść, moja prawa noga też chce odpocząć , moja lewa ręka też bardzo się zmęczyła,  niosąc ciężki koszyk, a i prawa jest równie zmęczona przecież też nosiła koszyk pełen nektaru. Ułożę je  sobie wygodnie, aby odpoczęły. Moja głowa też chce odpocząć. Słońce ogrzewa moją głowę, szyję moje nogi, ręce i skrzydła. Jest mi coraz cieplej, przyjemniej. Słyszę piękną muzykę. Jestem spokojna, bezpieczna, zasypiam.


  • -

Propozycje zabaw dla Boróweczek – 01.04.2020r

Temat : Wiosna w świecie roślin

Zadanie Matematyczna gimnastyka

Na początek dnia proponuję proste ćwiczenia ruchowe połączone z doskonaleniem liczenia. Ćwiczenia możemy wykonywać razem z dzieckiem. Poproś dziecko, aby pomogło Ci liczyć podczas wykonywanych ćwiczeń. Wykonujemy np. 15 skłonów i głośno liczymy razem z dzieckiem, 20 brzuszków, 25 podskoków itp.

Zadanie Buduję cyfry -zabawa matematyczna

Podczas naszych zajęć w przedszkolu poznawaliśmy cyfry. To ważne. Liczba i cyfra to nie to samo. Cyfra służy do zapisu liczby. I tak liczbę 4 zapiszemy (4 ciastka, 4 kanapki itd) zapiszemy za pomocą liczby 4. Aby zapisać liczbę 10 (10 ciastek, 10 kasztanów itd) użyjemy dwóch cyfr: 1 i 0

Zadanie

  • Zachęcam, aby układać kształt cyfr z dowolnej liczby zapałek.
  • Jakie cyfry możecie ułożyć, gdy macie tylko jedną zapałkę?
  • Jakie cyfry możecie ułożyć, kiedy macie kolejno: cztery, pięć, sześć zapałek?

Zadanie Poznajemy zwiastuny wiosny w przyrodzie

Zwiastuny wiosny – rozpoznajemy wiosenne kwiaty/ Wiosna – Antonio Vivaldi – lekcja dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg

Jest to krótki film prezentujący wiosenne kwiaty oraz ptaki zwiastujące wiosnę. Podczas oglądania filmu ukazują się kwiaty wiosenne i ich nazwy . Proponuję na krótko zatrzymać film podczas pojawiającego się napisu np. krokus i przeczytać dziecku nazwę . W trakcie oglądania filmu dzieci będą mogły sprawdzić zdobytą wiedzę nazywając poznane wcześniej wiosenne kwiaty .

Zadanie Pierwsza sylaba i…

Podczas tej zabawy będziemy utrwalać litery. Potrzebne będą kartoniki z pierwszymi sylabami i pozostałymi częściami wyrazów. W jednym koszyczku są pierwsze sylaby wyrazów w drugim koszyczku pozostałe części wyrazów. Przykładowe wyrazy: bo- cian, tra- wa , mo-tyl, wio- sna , wil- ga, kro- kus, ku- kułka, bied- ronka, tu-lipan . Losujemy kartoniki z wyrazami i łączymy je w całość. Najpierw losujemy kartonik z pierwszego koszyczka, a potem z drugiego i odczytujemy powstały wyraz.

Zabawy ruchowe w domu

  • Schowaj się za krążek

Dziecko leży na brzuszku, trzymając w uniesionych nad podłogą dłoniach ustawiony pionowo krążek. Na hasło: Patrz przed siebie, ustawia krążek poziomo i patrzy przed siebie. Na hasło: Schowaj się za krążek, ustawia krążek pionowo.W Czasie ćwiczenia dziecko powinno trzymać ręce nad podłogą, a klatkę piersiową-przy podłodze.

  • Włóż kapelusz, zdejmij kapelusz

Dziecko leży na brzuszku, trzymając w dłoniach przed głową krążek. Na hasło: Włóż kapelusz, podnosi ręce i przenosi krążek na głowę-układa go jak kapelusz. Na hasło: Zdejmij kapelusz, dziecko przenosi krążek w przód i kładzie go na podłodze.

  • Utrzymaj krążek na stopach

Dziecko leży na plecach z nogami uniesionymi w górę. Na poziomo ułożonych stopach trzyma krążek. Stara się jak najdłużej utrzymać krążek na stopach.

Jak rośliny rozwijają się wiosną?- obserwacje przyrodnicze

Obserwujemy kiełkowanie nasion fasoli i rzeżuchy w wiosennym kąciku przyrodniczym.

Rozmawiamy z dzieckiem na temat konieczności dostarczania im odpowiednich warunków(woda, światło, tlen). W razie potrzeby (samodzielnie sprawdza) podlewa rośliny, wymienia wodę w wazonie z forsycjami.

Proponuję Pracę Plastyczna “Wiosenne Kwiaty z pasków”

Do tego zadania potrzebujemy

  • Papier kolorowy
  • Klej
  • Nożyczki.

Następnie

  • Z kolorowego papieru wycinamy paski tej samej szerokości oraz długości
  • Końce pasków sklejamy ze sobą
  • Z wybranego koloru wycinamy koło
  • Przyklejamy paski do koła od jego wewnętrznej strony

  • Listki, które wycinamy z zielonego papieru i przyklejamy do reszty tworząc łodygę


  • -

Propozycje zabaw dla Boróweczek – 31.03.2020r

Temat: Witamy wiosnę

Zadanie ” Zagadki z wiosennej szufladki”

Zabawa rozwija słuch i uwagę słuchową dziecka, przygotowuje dziecko do właściwej percepcji dźwięków . Rodzic czyta dziecku zagadki. Dziecko wskazuje na obrazku właściwą odpowiedź. Po przeczytaniu zagadek możemy wejść na poszczególne linki i posłuchać odgłosów zwierząt.

W kropki ma spódnicę , chętnie zjada mszyce (biedronka)

 

Kiedy wiosna z wonnych kwiatów płaszcz na drzewa kładzie

one znoszą kwietny pyłek do swych domków w sadzie (pszczoły)

https://www.youtube.com/watch?v=VB2Sy2xcW7E

 

Złośliwa panienka w pasie bardzo cienka.

Leci, brzęczy z daleka , każdy od niej ucieka (osa)

 

Nosi błoto, glinę, mozolnie pracuje, bo maleńkie gniazdko

pod dachem buduje (jaskółka )

https://www.youtube.com/watch?v=cWMmzFO7Lhc

 

Gdy wiosną powiesisz budkę na jabłoni,

jaki ptak przyleci uwić gniazdko do niej? (szpak)

https://www.youtube.com/watch?v=cFRYe2RbT9s

 

Wiosną radzi kuma kumie, ledwo zbudzą się ze snu.

Nad jezioro, rzekę strumień spieszmy kumy, ile tchu ! (żaby)

https://www.youtube.com/watch?v=PaxMZeQKNv0

 

Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne ,kolorowe.

Lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko. (motyle)

 

Śmiało rusza w drogę, choć ma jedną nogę.

Czy to wiosna czy to lato , czy jesień,

wszystko co ma z sobą niesie. (ślimak)

 

A co to za pan dobrodziej? Wciąż po mokrych łąkach chodzi,

nos do każdej wtyka dziury i na wszystkich patrzy z góry.(bocian)

https://www.youtube.com/watch?v=QsLHO0heH7Y

Propozycje zadań:

Zabawy ruchowe w domu

Rozgrzewka:

  • skłony- najlepiej na wyprostowanych nogach z prostymi plecami

  • krążenia: kostek, kolan, bioder, szyi,

  • opuszczanie rąk do ziemi

  • krążenie ramion(lewa, prawa, obie do przodu, do tyłu, na końcu krążenia obiema rękami w przeciwnych kierunkach)

Zadania sportowe

JK Sport Zabawy z dzieckiem w domu Domowy tor przeszkód” tutaj link https://www.youtube.com/watch?v=3RVfgZk-VLs

Zabawa „Prawda czy fałsz”

Wręczamy dziecku dwie karteczki z napisami “Tak”, “Nie”. Odczytujemy zdania o tematyce przyrodniczej. Zadaniem dziecka jest ocenić, czy informacja jest prawdziwa czy fałszywa.

Przykładowe zdania:

Dobrze, że jest wiosna, będzie można pojeździć na nartach. (nie)

Kiedy nadchodzi wiosna, bociany odlatują do Afryki. (nie)

Jednym ze zwiastunów wiosny jest skowronek. (tak)

Na wiosennej łące wyrosły stokrotki. (tak)

Tulipany i narcyzy wyrastają z cebulki. (tak)

Wiosenny wiatr – zabawy oddechowe

Dzieci dmuchają zawieszone na nitkach papierowe chmurki (piórka) tak, aby wprowadzić je w ruch.


  • -

Propozycje zabaw dla Boróweczek – 30.03.2020r

KRĄG TEMATYCZNY : Witaj, Wiosno! TEMAT DNIA: Pierwsze oznaki wiosny

Propozycje zadań :

  Wiosenne przebudzenie

Ruch i zabawy gimnastyczne dostarczają dzieciom okazji do spontanicznych działań.

Dziecko poprzez zabawy ruchowe rozwija sprawność motoryczną w zakresie szybkości,   skoczności, zwinności.

 Rozgrzewka:

 -skłony- najlepiej na wyprostowanych nogach z prostymi

 -krążenia: kostek, kolan, bioder, szyi

 -pajacyki i podskoki obunóż.

Zadania w dwójkach polecam: 

JK Sport Zabawy z dzieckiem w domu” tutaj link https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4

Zabawy w domu dla całej rodziny:

Poszukiwanie skarbów zabawa która polega na rozwiązywaniu zadań wiosennych.

Rysujemy mapę z wyznaczoną drogą z dodawaniem zadań do wykonania specjalnych np. turlaj piłkę od łazienki do pokoju, znajdź przedmioty w domu w kolorze wiosny, wymień pierwsze kwiaty wiosenne, podlej wszystkie kwiaty w domu.

  1. Wiosenny kącik przyrody

Potrzebne nam będą: nasiona rzeżuchy, fasola, cebula,gałązki forsycji, pojemniczki, wata, woda, wazon, kartoniki, mazaki.

Do przygotowanych pojemników dziecko wkłada watę, nasącza ją wodą i posypuje nasiona rzeżuchy.

Nasiona fasoli umieszcza w kąpieli wodnej, a cebulę umieszcza na podłożu z ziemią. Gałązki forsycji wkłada do wazonu z wodą. Następnie za pomocą rysunków i rozsypanki literowej wykonuje tabliczki, które umieszcza obok pojemniczków.

  1. Siła fasoli i grochu -eksperyment badawczy – z gipsem

Do tego zadania będą nam potrzebne: gips, woda pojemnik, na rozdrabnianie gipsu,   patyczek, fasola lub groch, plastikowe kubeczki do gorących napojów.

Dziecko z  pomocą rodzica rozdrabnia w pojemniku gips z wodą do gęstości śmietanki. Mieszamy patyczkiem. Wsypują do tego garść fasoli lub grochu. Napełniamy plastikowe kubeczki mieszanką gipsu i ziaren. Odstawiamy na parapet. W ciągu najbliższych kolejnych dni zraszamy gips wodą ze spryskiwacza. Na stężonym gipsie wkrótce pojawią się rysy, wreszcie kiełkujące ziarna rozsadzą plastikowy kubeczek.

  1. Doświadczenie -Rośliny i światło

Potrzebne nam  będą: kilka pasków papieru, spinacze biurowe, roślina z dużymi liśćmi.

Wybieramy roślinę doniczkową,  z dużymi liśćmi  stojącą na co dzień na parapecie z dostępem   do światła słonecznego. Przymocowujemy za pomocą spinaczy biurowych kilka pasków  papieru do jednego, dwóch liści rośliny. Po kilku dniach ściągamy paski i porównujemy kolory liści na roślinie.

Pierwsze oznaki wiosny

Przed przeczytaniem tekstu proszę o przypomnienie dziecku następujących po sobie pór roku.

Zadanie 1. Czytamy opowiadanie o wiośnie.

„Chomik szuka wiosny”

Pewnego dnia mały chomik obudził się w swojej norce na skraju lasu. Ziewnął , przeciągnął się, przetarł oczy łapką i wyszedł z norki szukać wiosny.

Zimno – mruknął zaspany chomik. Rozejrzał się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było. Na gałązkach wierzby siedziały małe, puchate wierzbowe kotki.

Co robicie tak wysoko?- spytał chomik

-Rośniemy, rośniemy – zawołały kotki wierzbowe.

– A wiosny nie widziałyście? – spytał chomik

Ale właśnie nadleciał wiatr, wierzba zaszumiała gałązkami i chomik nie usłyszał, co mówią wierzbowe kotki.

Poszedł więc dalej. Świeciło słonko , a po niebie przepływały małe chmurki.

– Halo – zawołał do nich chomik. Czy nie widziałyście wiosny?

A wtedy jedna z chmurek zasłoniła słońce i na chomika spadły krople deszczu.

– Brrr……skulił się chomik przy ziemi i zobaczył małe, białe kwiatki.

Może wy widziałyście wiosnę?   – spytał, ale kwiatki były malutkie i jeszcze nie potrafiły mówić . Chomik poszedł dalej szukać wiosny. W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki na budowanie gniazd.

– Może wy wiecie, gdzie jest wiosna ?- zawołał chomik, ale patki śpiewały, ćwierkały, gwizdały i nawet nie słyszały głosu chomika.  

-Muszę iść dalej tutaj jeszcze nikt  wiosny nie spotkał  – mruknął do siebie.

Aż wreszcie chomik doszedł  na łąkę , a tam… na długich nogach stał pan bocian. Chomik zadarł wysoko głowę i przyjrzał się boćkowi. Jego nawet nie warto pytać o wiosnę, jest taki zmarznięty, że aż nos i nogi ma czerwone. A bocian też  przyjrzał się chomikowi i zaklekotał:

– Coś podobnego! Ta żaba cała ubrana jest w ciepłe futerko , a ja myślałem ,że to już wiosna i odleciał.

A chomik powędrował dalej szukać wiosny.                       

Proponowane pytania  do tekstu:

  1. Czego szukał chomik?
  2. Co zobaczył chomik na gałązkach wierzby?
  3. Jakiego ptaka spotkał na łące ?
  4. Powiedz jakie znasz oznaki wiosny?

 Zadanie 2

Podziel wyrazy na sylaby (dzieci zazwyczaj wyklaskują sylaby w wyrazach) Jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu ,a jaką na końcu wyrazu?

 wiosna, krokus, wierzba, bratek, przebiśnieg, kwiaty, wiatr, deszcz, ogródek, żonkil, tulipan

Zadanie 3.

Wiosenny kącik przyrody – zabawa badawcza założenie hodowli  fasoli https://www.youtube.com/watch?v=OajgI3hvaiY

Do doświadczenia potrzebny będzie słoik, gaza, fasola.  Nalewamy do słoika wodę. Na słoik kładziemy gazę i przymocowujemy gumką lub sznurkiem .  Fasolę kładziemy na gazie. Celem  tego  zadania jest obserwowanie zmian zachodzących podczas wzrostu fasoli. Proponuję, aby dziecko malowało wzrost rośliny na kartkach. Kartki łączymy spinaczem tak , aby powstała  książeczka wzrostu fasoli  🙂

Zadanie 4.

Utrwalenie piosenki o wiośnie https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY


  • -

Teatralne inspiracje – „Dzień Teatru”

Teatralne inspiracje zabawy z dzieckiem

A może teatr w domu? W linku ćwiczenia buzi i języka, inspiracja stworzenia w kilka minut pacynki ze skarpety i propozycja wyczarowania w warunkach domowych teatru

https://www.youtube.com/watch?v=Xq9N9KHoFBQ

https://www.youtube.com/watch?v=uoa4xhzCuyA

https://dziecisawazne.pl/pomyslow-zabawe-teatr-bok/

A może tetr cieni stworzony z rąk i lampki? Bardzo ekonomiczna wersja teatru o dużym ładunku ekspresji

https://polki.pl/rodzina/dziecko,zabawa-w-teatr-cieni-jak-pokazac-rozne-zwierzeta,10394631,artykul.html

A może teatr paluszkowy? Tu gotowe szablony do pokolorowania i wycięcia. Bardzo kreatywna zabawa

https://mojedziecikreatywnie.pl/wp-content/uploads/2016/07/Paluszkowe-zabawy-1.pdf

A może pantomima? Tutaj ciałem grają dzieci w sztuce „Miejska bajka o…”- można obejrzeć

https://www.youtube.com/watch?v=vcKdIrab2Ig

A może kalambury? To wprawka do odgrywania krótkich etiud teatralnych. W linku propozycja haseł, zapisanych obrazkowo do pokazywania, żeby pozostali odgadywali

http://www.holkapolka.pl/wp-content/uploads/2018/04/urodzinowe-kalambury.pdf

A jak to się robi w profesjonalnym teatrze?

https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0

A może obejrzeć spektakl? „Czerwony Kapturek” tutaj link

https://www.youtube.com/watch?v=3vFr_54oWMo&feature=emb_title

A może wirtualne Muzeum Lalkarstwa?

http://teatrlalkitecza.pl/wirtualne-muzeum-lalkarstwa-kolekcji-baltyckiej-biblioteki-cyfrowej

Wspaniałych wrażeń!


  • -

Propozycje zabaw dla Boróweczek – 27.03.2020r

TEMAT DNIA: Mały ekolog

Propozycje zadań:

  1. Krążenie wody w przyrodzie

Proponujemy obejrzeć krótki animowany film zrealizowany dla potrzeb edukacji ekologicznej.

https://www.youtube.com/watch?v=EXfEySFqfyQ

Rozmawiamy z dzieckiem na temat co może żyć i przetrwać bez wody. Do czego potrzebna jest woda. Przygotowujemy do tego obrazki (mogą by wycinki z gazet) człowiek, rośliny, zwierzęta, oraz krople deszczu z papieru. Kropelki rozkładamy obrazkiem do dołu. Dziecko kolejno odkrywa kropelki. Staramy się naprowadzić dziecko do wniosku, że “Bez wody nie ma życia.”

  1. Deszcz w słoiku doświadczenie

Potrzebne nam będą: słoik, woda, pianka do golenia, pipeta, barwniki spożywcze.

Słoik napełniamy wodą do ¾ wysokości, na pozostałą część wyciskamy piankę do golenia, za pomocą pipety zakraplamy kolorową wodą na mieszankę. Po chwili piankowa chmurka jest napełniona kolorowym płynem.

  1. Zanieczyszczona woda zagadki wzrokowe i smakowe

Zadaniem dziecka jest rozpoznanie, co zostało wrzucone do wody -wlewamy do czterech misek wodę i wsypujemy: pieprz sól, cukier, kwasek cytrynowy. Zadaniem dziecka jest spróbowanie smaku wody i odgadnięcie, co było wsypane do wody. Następnie dziecko ogląda naczynia z wodą zanieczyszczoną: farbami, kawałkami papieru, piaskiem, olejem próbuje odgadnąć, czym woda została zanieczyszczona.

  1. Zajęcia plastyczne -malowanie mokre na mokrym

Dziecko maluje kartony samą wodą, następnie przy użyciu farb akwarelowych maluje to co widzi za oknem swojego pokoju. Obserwuje rozmywanie się pomieszanych kolorów.


  • -

Inspiracje na spędzenie czasu w domu …

Kilka inspiracji dla dzieci, żeby ciekawiej spędziły czas w domu…

1.Czytanie na drugie śniadanie, czyli dobra literatura dla dzieci. Codziennie od poniedziałku do piątku o 9.30 Kraków Miasto Literatury UNESCO zaprasza do wspólnego spędzenia czasu przy bajce czytanej przez znane postaci krakowskiej kultury. Można spotkać się z autorem Pana Kuleczki, twórcą Bromby… https://www.youtube.com/playlist?list=PLq_blACKj_-zQbBxcGURJ98IC5y-ZC_hM

2. Ebook dla dzieci, gdzie jest bajka, doświadczenia i inne niespodzianki związane z koronawirusem

https://karolinapiotrowska.com/wp-content/uploads/2020/03/zostanwdomuebook.pdf?v=9b7d173b068d

3. Dobranocki ze szczecińskim Teatrem Gwitajcie https://www.youtube.com/watch?v=F1VdB_PVJJ4

4. Możemy wybrać się na wirtualny spacer, np. do miasta, w którym żył Smok Wawelski https://krakow.pl/spacer czy zwiedzić kopalnię soli w Wieliczce https://www.ai360.pl/panoramy/279

5. Bajka muzyczna „Król Bul” prezentowana przez Centrum Teatru Muzyki i Tańca z Kutna https://www.youtube.com/watch?v=a1Ox_pD7nXw&t=1467s ,
czy teatrzyk „Misiowe opowieści”
https://www.youtube.com/watch?v=PfG7rfKXKrk

To tylko kilka propozycji na kulturalne spędzenie kilku chwil. Trzymajcie się zdrowo!


  • -

Propozycje zabaw dla Boróweczek – 26.03.2020r

TEMAT DNIA: Obrońcy Przyrody

Propozycje zadań:

  1. Sprzątanie pokoju

Na podłodze rozkładamy różne pudełka, gazety, plastikowe butelki, makulatura.

Dzieci oglądają porozrzucane śmieci, omawiają, z czego są zrobione. Przypominamy dlaczego segregujemy śmieci (recykling), co potem się z tymi odpadami dzieje (np. z papieru może powstać z papier toaletowy lub nowe kartki, gazety, kartony, itp.)Dzieci segregują śmieci sprawdzają, które przedmioty można ponownie wykorzystać podczas ekologicznych zabawa plastycznych.

  1. Ekologiczne zachowanie -lista zakupów

Planujemy zakup, ale takie tylko które mają oznaczenie rolnictwa ekologicznego.

Tłumaczymy, dlaczego warto wybierać produkty oznaczone zielonym listkiem. Pokazujemy dzieciom jak wygląda znaczek ekologiczny zadaniem dziecka jest wyszukanie produktów z takim oznaczeniem w kuchni.

Rozsypanka wyrazowa.

Układamy słowa z rozsypanki wyrazowej poprzez układanie ponumerowanych kartoników z kolejnością cyfr np.

(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8)

E K O L O G I A

  1. Śmieci inaczej -projekt plastyczno-techniczny.

Potrzebne będą nam różne materiały plastyczne z surowców wtórnych które wcześniej dzieci odłożyły podczas sprzątania pokoju. Motyw przewodni pracy jest “Ochrona przyrody”.

Kodeks Obrońcy Przyrody – film edukacyjny

https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ&t=328s


  • -

Propozycje zabaw dla Boróweczek – 25.03.2020r

Temat : Wiemy jak dbać o świat wokół nas

Dzisiejszego dnia dzieci dowiedzą się co to jest recykling. Zdobędą informacje dotyczące ponownego wykorzystania niepotrzebnych rzeczy, które są nam już niepotrzebne i wyrzucamy je do śmieci.

1. Proszę obejrzeć filmik RECYCLING – MAMO TATO CO WY NA TO? https://www.youtube.com/watch?v=6erEdBj_v00

Po obejrzeniu filmu zadajemy dziecku pytania

Co to znaczy segregować śmieci?

Co oznacza słowo recykling?

Jakie są kolory koszy na śmieci?

Z czego Zosia miała zrobiona spódniczkę ?

Co Staś wyczarował ze stosu starych papierów?

Co Staś wyczarował z potłuczonego szkła?

Co Staś wyczarował z plastikowych zniszczonych butelek?

Co Staś wyczarował ze zużytych metalowych puszek?

Ekologiczne instrumenty

Praca techniczna z wykorzystaniem pojemników po jogurtach. Dziecko obrysowuje na kartonie kształt krawędzi plastikowych pojemników np. po jogurtach, serkach. Następnie do pojemników wsypuję trochę ryżu , grochu lub fasoli. Zakleja otwór wyciętą wcześniej tekturą i okleja białym papierem. Dowolnie ozdabia instrumenty.

Eksperyment ekologiczny” Zanieczyszczenia”

Dziecko ma za zadanie napełnić szklanki wodą ale nie do pełna. Następnie kolejno wrzucamy po jednej łyżce: soli, cukru, pieprzu, kakao, kawy, mąki, piasku, kaszy. Mieszamy wodę i obserwujemy, co się dzieje.

Doświadczenie ekologiczne w wodą

W ramach doświadczeń ekologicznych proponuję zabawy kolorami z wodą

Kolorowe krople“ zabawa sensoryczna rozwijająca małą motorykę

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/10/kolorowe-krople/