• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Propozycje zabaw dla Śliweczek – 06.04.2020r

Dotknij czegoś, w kolorze… – zabawa doskonaląca znajomość kolorów i orientację w przestrzeni.

Dziecko spaceruje swobodnie po domu. Na hasło: Dotknij czegoś, co jest niebieskie – jak najszybciej stara się dotknąć przedmiotu w tym kolorze. Dziecko nazywa przedmioty, np.: klocek na stole jest niebieski, wózek w kąciku lalek jest niebieski, morze na obrazku jest niebieskie. Po zrealizowaniu zadania dziecko wraca do dalszego spaceru i czekają na wywołanie następnego koloru.

Cel: dziecko uczestniczy w zabawie ruchowej, prawidłowo reaguje na polecenia nauczyciela, określa położenie przedmiotów w przestrzeni.

Jaka będzie pogoda? – rozmowa na temat prognozy pogody, wykonanie kalendarza pogody 😊

Rodzic prezentuje dziecku prognozę pogody w TV lub internecie, może ją nagrać (pogoda z dnia poprzedniego, dzisiejsza i na najbliższe dni). Zadaje pytania: Skąd wiadomo jaka będzie pogoda? Co zostało zapowiedziane na najbliższe dni? Kto zajmuje się przewidywaniem pogody? Czy prognozy zawsze się sprawdzają?. Dziecko odpowiadają na pytania rodzica. Wspólnie przypominają sobie nazwy kolejnych dni tygodnia oraz symbole charakterystycznych zjawisk pogodowych. Dokładnie opisują i omawiają znaczenie symboli pogody. Wspólnie ustalają, czy prognoza na dziś się sprawdziła. Następnie dzieci wykonują kalendarze z prognozą pogody na najbliższy tydzień, korzystając z dostępnych prognoz. Pozostawiają w kalendarzach miejsce na dorysowanie lub doklejenie własnych spostrzeżeń. Środki dydaktyczne: nagranie prognozy pogody, materiały do wykonania kalendarza pogodowego: papier, flamastry, symbole słońca, deszczu, chmur, śniegu

Cel: dziecko poprawnie nazywa obserwowane rzeczy i zjawiska, zna i opisuje niektóre zjawiska atmosferyczne, samodzielnie lub we współpracy tworzy proste oryginalne kompozycje przestrzenne z pasujących do siebie elementów, planuje i organizuje własną pracę

Proponujemy wykonanie własnego kalendarza i znaczków z pogodą 😊


  • -

Propozycje zabaw dla Jagódek – 06.04.2020r

Grupa X Jagódki Temat tygodnia „Wielkanoc”

  1. Ćwiczenia gimnastyczne rozwijające ogólną sprawność fizyczną
  • Bieg w miejscu
  • Skłony do palców stóp
  • Rzucanie i chwytanie piłki
  • Rzucanie piłki do celu
  • Podskoki obunóż
  1. Rozwijanie manualnej sprawności ręki

W zeszycie (linia lub kratka) proszę narysować szlaczki, które dzieci dokończą 3 – 4 wzory)

  1. Rozwijanie pamięci poprzez naukę wiersza na pamięć

Pisanki”

Kurki białe i brązowe,

A tu jajka kolorowe.

Różne gwiazdki i kropeczki,

Jak sukienka dziewczyneczki.

W święta stół ozdobią cały, i ten duży i ten mały.

  1. Założenie hodowli owsa lub rzeżuchy
  • Nasypanie ziarenek do doniczki
  • Wysiew nasionek
  • Przysypanie owsa ziemią (rzeżuchy nie przysypujemy ziemią)
  • Ustawienie w nasłonecznionym miejscu
  • Podlanie ziaren

  • -

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 06.04.2020r

  1. Wysłuchanie wiersza M. Strzałkowskiej i rozmowa na jego temat (rodzic czyta wiersz bez podawania jego tytułu)

                             „Ulewa”

Ptak się kuli pośród liści,

mokną drzewa, mokną krzewy,

a ja biegnę przez kałuże,

a ja biegnę wśród ulewy.

 

Drży na deszczu pączek róży,

mokną grusze i jabłonie,

a ja biegnę przez kałuże,

krople deszczu łapię w dłonie.

 

Kiście bzu zwiesiły głowy,

mokra ziemia pachnie deszczem,

a ja krzyczę prosto w chmury:

– Padaj, deszczu! Padaj jeszcze!

Po wysłuchaniu wiersza zachęcamy do odpowiedzi na pytania np.: jaka pogoda została przedstawiona w wierszu, opiszcie które fragmenty wiersza potwierdzają wasze przypuszczenia, jaki tytuł nadalibyście utworowi (podajemy prawdziwy tytuł), co to jest ulewa, jakie inne zjawiska pogodowe można zaobserwować wiosną?

Przekazujemy dzieciom kilka ciekawostek na temat opadów np. jakie mamy rodzaje opadów, jak powstają,, czym są (woda) można posłużyć się filmem edukacyjnym

https://www.youtube.com/watch?v=PVGjzJYrMdM

A to dodatkowy filmik dla ciekawskich o obiegu wody w przyrodzie

https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8

  1. Jak już się nasłuchamy i naoglądamy to teraz czas na trochę ruchu.

„Deszczowe kropelki” zabawa z elementem celowania. Do jakiegokolwiek pojemnika (udaje naszą chmurkę) wrzucamy nieduże elementy guziki, kulki z gazety, nawet małe klocki. Im więcej celnych rzutów tym cięższa nasza chmurka.

„Ścieżka z kałużami” ćwiczenie z podskokami. Rozkładamy na podłodze rzeczy, które będą udawały kałuże np. ścierki, poduszki, gazety. Zadaniem dzieci jest poruszanie się wyznaczoną ścieżką skacząc obunóż, ale tak aby omijać „kałuże” lub je przeskoczyć.

  1. Praca plastyczna pt. „Deszczowa wiosna” technika dowolna, wykorzystujemy materiały znajdujące się w domu (farby, kredki, sznurki, watę, wycinanki, bibułę) i przedstawiamy wiosenny deszczyk.

Powodzenia


  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 06.04.2020r

Zwyczaje i tradycje Świąt Wielkanocnych

  • Wzbogacenie wiedzy odnośnie świąt Wielkanocnych

1. Zachęcamy do posłuchania piosenki:

Zozi- Znaki Wielkanocy

Te mazurki ozdobione migdałami

Te koszyki wypełnione pisankami

Te baranki ulepione z marcepanu

Bazie kotki od staruszki ze straganu

To są znaki tradycyjnej Wielkanocy

Kiedy życie się odradza do swej mocy

To znaki rozbudzonej świeżo wiosny

Świat się staje znów zielony i radosny

Świat radosny! Radosny! Świat radosny!

Te palemki od bibuły kolorowe

Baby z lukrem wyrośnięte, bo drożdżowe

No a potem jeszcze lany poniedziałek

Śmigus dyngus pełen mokrych niespodzianek

Zozi- Znaki Wielkanocy https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

Domowe Przedszkole- Świąteczne Zwyczaje (Wielkanoc)

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,swiateczne-zwyczaje-wielkanoc,43855

Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dziecka:
Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
Jakie znasz tradycje Świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus)

Jeżeli dziecko będzie miało trudność z podaniem zwyczajów świątecznych, proszę zasugerować je zagadkami:

  • Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy być w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt. (kartki świąteczne)

  • Święcimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe, zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów. (palma wielkanocna)

  • Przeważnie jest biały i na stole leży. Kładą na nim sztućce, stawiają talerze. (obrus)

  • Upleciony ze słomy, wikliny, chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz baranka i pisanki poniesie czasem. (koszyk)

  • Ma długie uszy, futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając)

  • Mam czerwone nóżki, jestem żółtą kulką, a kiedy urosnę, to zostanę kurką. (kurczątko)

  • Co to takiego, odgadnij mój kotku, są z wierzchu białe, a żółte w środku. Gdy je gotować, dziwy się dzieją, bo zamiast mięknąć one twardnieją. (jajka)

  • Kto potrafi mi powiedzieć, kiedy budzą się niedźwiedzie?Jak się nazywa ta pora roku, co ściele dywan zielony wokół? (wiosna)

  • Szare futro, długie uszy, ogonek nieduży. Gdy się w krzakach coś poruszy, zmyka aż się kurzy. (zajączek)

  • Zobaczysz je wiosną, gdy na wierzbach rosną. Srebrne futra mają. Jak się nazywają? (bazie)

  • Cukrowe- są blisko pisanek. Prawdziwe, rogate- wiodą stado latem na górską polanę. (baranki)

Zabawy logopedyczne– usprawnianie narządów mowy

  • Grubiutki i chudziutki króliczek- ćwiczenie warg i policzków.

Dziecko naśladuje pulchnego króliczka (nabierają powietrze w policzki), a potem chudego (wypuszczają powietrze i wciągają policzki, tworząc chudy ryjek).

  • Leśny koncert– ćwiczenie artykulacyjne.

Rodzic wypowiada sylaby dźwiękonaśladowcze, a dziecko powtarza za nim: fiu, fiu, fiu; ćwir, ćwir, ćwir, ijo, ijo, ijo; ku-ku, ku-ku; hu-hu, hu-hu; plo, plo,plo; tu, tu, tu; li, li, li.

  • Szumiący zakątek- zabawa artykulacyjna.

Dziecko wypowiada naprzemiennie: przedłużone sylaby „szy..”- z zaciśniętymi zębami i szeroko rozciągniętymi kącikami warg, pulsacyjne sylaby „szu,szu…”- z zaciśniętymi zębami i ściągniętymi kącikami ust.

  • Zmiana pogody– zabawa artykulacyjna.

Rodzic wypowiada naprzemiennie nazwy różnych stanów pogody, a dziecko ilustruje ruchem ten stan pogody i wypowiada jednocześnie odgłosy z wiersza (wiatr- wiu, wiu, wiu, mróz- hu, hu, hu, burza- bach, bach, bach, upał- ach, ach, ach.

WIELKANOC

  1. „ Co ci się kojarzy ze Świętami Wielkanocnymi” – zabawa dydaktyczna.
  • Zapoznanie dzieci ze zwyczajami i tradycjami świątecznymi

Na dywanie rozłóż kilka  wyznaczników przedstawiające różne święta, uroczystości.  Zadaniem  dziecka jest wziąć jeden element, który jest związany ze Świętami Wielkanocnymi. Dziecko uzasadnia swój wybór.

  1. „Zwyczaje i tradycje świąteczne” – rozmowa z dziećmi
  • Zachęcenie do kontynuowania tradycji
  1. „Pisanka” – rysowanie ołówkiem wzorów literopodobnych.

Ćwiczenia grafomotoryczne.

  • Przygotowanie dzieci do nauki pisania.

https://www.nauczycielskiezacisze.pl/2019/04/wielkanoc-karty-pracy-pisanki.html

  1. „Świąteczne wyrazy” – układanie schematów wyrazów z białych cegiełek.
    • Rozwijanie procesów analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej.

Pobawcie się razem w świąteczne wyrazy. Wymyślcie kilka wyrazów i na przemian dzielcie je na sylaby, wymyślcie dodatkowe wyrazy na pierwszą literę. Dobrej zabawy!


  • -

Propozycje zabaw dla Jabłuszek – 06.04.2020r

Drodzy Rodzice ten tydzień poświęcony będzie tematyce pogody jednakże nie zapominamy o nadchodzącej Wielkanocy.

Kaprysy kwietniowej pogody:
Cele ogólne – rozwijanie zainteresowań otaczającym środowiskiem przyrodniczym  i zachodzącymi w nim zmianami związanymi z nadejściem wiosny. 
– poszerzenie wiadomości przyrodniczych, związanych z różnorodnością pogody występującą w miesiącu kwietniu.
 
1. Wprowadzenie w temat: odczytujemy rymowankę- dziecko próbuje ruchem ilustrować jej treść:

Raz śnieg pada (dziecko rozsypuje papierowe płatki śniegu).
A raz deszcz (dziecko rozsypuje papierowe krople deszczu).
Czasem słońce wyjdzie też (dziecko pokazuje sylwetę słońca).
Tak to w kwietniu właśnie bywa.
Raz jest wiosna, a raz zima (dziecko pokazuje krajobraz wiosny i zimy)
Zanim przyszła ciepła wiosna powiedzcie, co kapryśna pogoda przyniosła?

2. Rozmowa na temat miesiąca kwietnia. – analiza słuchowa wyrazu kwiecień (podział wyrazu na sylaby, przeliczenie sylab.  wyróżnienie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie, podawanie innych wyrazów  rozpoczynających się na „k”)

3. Wyjaśnienie przysłowia „Kwiecień plecień bo przeplata trochę zimy, trochę lata”.

5. Zagadki

Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy. Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy.  (słońce)  

                           
Jaka to pierzynka biała, nie z pierza, ale z wody powstała?
Płynie po niebie, znasz ją i wiesz, że gdy jest ciemna, Będzie z niej padał deszcz. (chmura)                              

Nie deszcz i nie grad, pada z nieba, bieli świat. Biały jest jak mąka, albo drobna kasza Gdy zaściele ziemię na sanki zaprasza. (śnieg)

Co to jest odgadnij! Pada z chmury na dół. Jest tylko na dworze. Suchy być nie może!  (deszcz)                                  

Szumi, gwiżdże, czasem gna. Skąd i dokąd? Kto go zna? Dmucha, szarpie, czasem rwie. Po co? Za co? Kto go wie?(wiatr)

6. Praca plastyczna – Wielkanocny kurczaczek, wykonanie pracy dowolna metoda z dostępnych materiałów. Poniżej link z pomysłami na kurczaczka. 
                             
 https://www.superdzieciaczki.pl/2018/03/jak-zrobic-kurczaczka-wielkanocnego-diy.html?m=1

 


  • -

Propozycje zabaw dla Truskawek – 06.04.2020r

Zbliża się czas Wielkanocy, dlatego ten tydzień poświęcimy tematyce świątecznych dekoracji.
Zadanie na dziś to wykonanie kurczaczka😊 ale z czego hmm🤔 poniżej przesyłam link z pomysłami.

https://www.superdzieciaczki.pl/2018/03/jak-zrobic-kurczaczka-wielkanocnego-diy.html?m=1
 

Powodzenia


  • -

Propozycje zabaw dla Jeżynek – 06.04.2020r

Witamy po weekendzie!!

Naszą dzisiejszą zabawę rozpoczniemy od nauki piosenki „Przegoń wirusa”:

https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4

Rodzicu przy tej okazji przypomnij dziecku o konieczności i prawidłowym myciu rąk. Ta czynność samoobsługowa powinna być utrwalana. Piosenkę śpiewajcie przy różnych czynnościach dnia codziennego ćwicząc pamięć i rozwijając umiejętności wokalne.

Teraz sprawdźmy co kryje się w magicznym worku…

Zabawa ma na celu rozwijanie wrażliwości sensorycznej; rozpoznawanie niepodłączonych w danej chwili urządzeń za pomocą dotyku (telefon, myszka do komputera, budzik elektryczny, zegarek elektryczny, szczoteczka elektryczna, waga elektryczna, latarka). Zadaniem dziecka będzie włożenie do worka (plecaka, torby) rąk i rozpoznanie tylko za pomocą dotyku urządzeń elektrycznych. Rodzicu, spróbuj ustalić wraz z dzieckiem sposób zasilania tych przedmiotów: prąd płynący przez kabel lub/i baterie.

Do następnej zabawy będziemy potrzebować dużej kartki papieru (rozłożony karton). Zadaniem dziecka będzie narysowanie płynącego prądu (tzw bazgroły). Dziecko będzie tu ćwiczyć płynność ruchu oraz będzie rozwijać obręcz barkową. Zadanie to można wykonać przy muzyce.

A na koniec zabawa rozwijająca sprawność fizyczną.

Rodzicu stwórz wraz z dzieckiem tunel z krzeseł. Zadaniem dziecka będzie przedostanie się przez niego: czołgając się jak żołnierz. Zamiast krzeseł tunel mogą stworzyć rodzice i rodzeństwo.


  • -

Propozycje zabaw dla Poziomek – 06.04.2020r

,,Wiosenne Porządki” Jan Brzechwa

Wio­sna w kwiet­niu zbu­dzi­ła się z rana,
Wy­szła wpraw­dzie tro­szecz­kę za­spa­na,
Lecz zaj­rza­ła we wszyst­kie za­kąt­ki:
– Za­czy­na­my wio­sen­ne po­rząd­ki.

Sko­czył wie­trzyk za­ma­szy­ście,
Po­oku­rzał mchy i li­ście.
Z bocz­nych dró­żek, z po­lnych ście­żek
Po­wy­mia­tał brud­ny śnie­żek.

Kra­sno­lud­ki wia­dra nio­są,
Myją zie­mię ran­ną rosą.
Chmu­ry, pły­nąc po błę­ki­cie,
Urzą­dzi­ły wiel­kie my­cie,
A ob­ło­ki mięk­ką szmat­ką
Po­le­ru­ją słoń­ce gład­ko,
Aż się dzi­wią wszyst­kie dzie­ci,
Że tak w nie­bie ład­nie świe­ci.
Bo­cian w górę po­szy­bo­wał ,
Tę­czę barw­nie wy­ma­lo­wał,
A żu­ra­wie i skow­ron­ki
Po­sy­pa­ły kwie­ciem łąki,
Po­sy­pa­ły klom­by, grząd­ki
I skoń­czy­ły się po­rząd­ki.

1.Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza

2.Omówienie porządków w domu -przed świątecznych

3.Rozmowa z dzieckiem dlaczego należy dbać o czystość w domu

4.Jakie porządki należy wykonać wiosną?

Kolorowanka do pobrania kolorowanka


  • -

Zabawy Truskaweczek w domu – fotorelacja

W zeszłym tygodniu obserwowaliśmy zmiany jakie zachodziły w pogodzie. Prowadziliśmy wiosenny kalendarz pogodowy, w którym znajdowały się dni tygodnia, symbole obserwowanych zjawisk oraz odpowiedni ubiór do pogody. Wykonywaliśmy prace manualne, rozwijaliśmy zdolności matematyczne, przeprowadzaliśmy eksperymenty i rywalizowaliśmy w grach sportowych. Dzieci dzielnie wykonywały zadania, wykazały się kreatywnością oraz zaangażowaniem. Bardzo dziękujemy za zdjęcia, zachęcamy do dalszej współpracy. Tęsknimy za naszymi Truskaweczkami i mamy nadzieję, że niedługo zobaczymy się w przedszkolu.


  • -

Bajki Tup Tup Tup

Bajki Tup Tup Tup

Przygody Toli, Urwisa i Poli (TUP) z delikatnością i wyczuciem, jasnym i zrozumiałem dla dzieci językiem poruszają ważne i trudne tematy. Są to bajki dla dzieci. Są to także bajki dla dorosłych, rodziców, opiekunów i nauczycieli, którzy szukają pomysłu na to, jak o nieprostych tematach rozmawiać z dziećmi odpowiadać na pytania o poważne sprawy.

Bajki Fundacji CultureLab dostępne są na stronie www.tuptuptup.org.pl/bajki-edukacyjne/