Publiczny Żłobek Gminny w Przecławiu
OKRYWAMY TAJEMNICE PRZYRODY
„A” jak… gra dydaktyczna
(gra dla całej rodziny, warto zaangażować rodzeństwo)
Rodzic wkłada do koszyka/miski kartoniki z literkami. Dziecko losuje literę, odczytuje je i podaje słowo rozpoczynające się odpowiednią głoską. Po podaniu wyrazu kartoniki wracają do koszyka. Jeśli litera się powtórzy, należy wymyślić inne słowo niż już podane.
Burza mózgów
Zabawa badawcza: dziecko umieszcza jajko w szklance wody, obserwuje pęcherzyki powietrza na skorupce jajka i dochodzi do wniosku, że przez skorupkę do zarodka dostaje się powietrze.
Swobodne wypowiedzi dzieci, szukanie odpowiedzi na pytanie.
-Czy ze wszystkich jajek wykluje się pisklę? (z tych, w których jest zarodek)
–Jakie warunki musi mieć jajko, żeby wykluło się pisklę? (ciepło)
–Czym żywi się zarodek w jajku?( w jajku są zapasy pokarmu-żółtko)
-Do czego służy białko (Chroni zarodek przed wstrząsami)
Budujemy ptasie gniazda
Zabawa konstrukcyjna. Dzieci budują gniazda z wybranych przez siebie materiałów . Mogą to być klocki, kartki, gałązki ,patyczki (jeżeli mamy bezpieczny dostęp do ogrodu ), szmatki, piórka itp. Liczymy na inwencję twórczą dzieci z pomocą rodziców.
Do całości potrzebujemy jeszcze ptaszka…z pomocą rodziców robimy ptaszka z papieru https://www.youtube.com/watch?v=l_cINQDaPrI wkładamy do gniazda i GOTOWE
Miłego weekendu, odpoczywajcie w zdrowiu.
Wasze Panie
Dzisiaj kolejny eksperyment. Malujemy tęczę na mleku!
Maria Konopnicka „Tęcza”
— A kto ciebie, śliczna tęczo,
Siedmiobarwny pasie,
Wymalował na tej chmurce
Jakby na atłasie?
— Słoneczko mnie malowało
Po deszczu, po burzy;
Pożyczyło sobie farby
Od tej polnej róży.
Pożyczyło sobie farby
Od kwiatów z ogrodu;
Malowało tęczę na znak,
Że będzie pogoda!
Z jakich kolorów składa się tęcza?
Kolory tęczy występują w następującej kolejności:
Namalujcie tęczę kredkami na papierze. A po deszczu, gdy zaświeci słonko szukajcie tęczy na niebie!
Kolejny ciężki tydzień za nami. Dlatego dziś na odstresowanie wspólne miłe zajęcie.
Cele:
Poznawanie struktur różnych składników spożywczych
Przeliczanie i odmierzanie składników
Zaangażowanie w domowe obowiązki
Próby samodzielnego wygniatania ciasta, formowanie kulek
Rozbudzanie, budowanie więzi między dzieckiem a rodzicem w czasie wspólnego pieczenia ciasteczek
Wdrażanie do zachowania porządku podczas zajęć kulinarnych
Przygotowujemy ciasteczka z kaszy manny.
Do ich wykonania potrzebujemy:
2 szklanki mąki pszennej
1,5 szklanki kaszy manny
0,5 szklanki cukru
1 łyżka cukru waniliowego
2 duże jajka
140 g masła
1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
marmolada lub gęsta konfitura
Przygotowanie się do robienia ciasta.
Dzieci i rodzice myją ręce i jeżeli mają zakładają fartuszki ochronne. Pozwólmy dzieciom na jak największą samodzielność. Przypominajmy im również o porządku jaki powinien panować podczas przygotowania ciasteczek.
Mąkę wsypujemy do miski, dodajemy kaszę mannę, cukier (zwykły i waniliowy), proszek do pieczenia, jajka, pokrojone na małe kawałki masło i zagniatamy (ręką lub mikserem z hakiem) na gładkie ciasto.
Dzieci niech dotykają wszystkich składników, dzięki czemu poznają ich strukturę. Pomagamy w wyrabianiu ciasta.
Z ciasta nabieramy porcję wielkości orzecha włoskiego i formujemy kulki. Kuleczki ciasta układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Lekko spłaszczamy je dłonią, a następnie trzonkiem drewnianej łyżki (lub palcem) formujemy w każdej kuleczce ciasta wgłębienie (podobnie jak w kluskach śląskich).
Do wgłębień w ciastkach nakładamy marmoladę można użyć rękawa cukierniczego lub po prostu łyżeczki.
Blachę z ciastkami wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 200 stopni (grzanie góra i dół) i piec ok. 13 minut. Ciasteczka po upieczeniu są blade, nie pieczemy ich do mocnego zarumienienia, bo będą twarde.
Po skończonej pracy wspólnie sprzątamy nasz bałagan.
Życzę Dzieciom oraz Państwu smacznego. Mam nadzieję, że posmakuj
Zadanie Co to za owad? – rozwiązywanie zagadek.
Cel zadania: rozwijanie logicznego myślenia, utrwalenie nazw i wyglądów wymienionych w zagadkach owadów
Rodzic rozkłada na podłodze ilustracje przedstawiające różne owady. W koszyku, pudełku lub woreczku ma zagadki. Dziecko losuje zagadkę. Po uzyskaniu poprawnej odpowiedzi dziecko wskazują owada na ilustracji.
Do pobrania karty z owadami – nie do wszystkich są zagadki owady do druku
Do pobrania również karta do ćwiczenia grafomotoryki karta pracy grafomotryka
Temat: Odkrywamy tajemnice przyrody
Proszę o nazwanie jaj i przekazanie informacji do jakiego ptaka należy jajko. Prosimy, aby dziecko zwróciło uwagę na różnice i podobieństwa jajek. Który ptak znosi największe jaja ? Który ptak znosi najmniejsze jajka?
Zadajemy dziecku pytania :
Zabawa badawcza – Dziecko umieszcza jajko w szklance z wodą. Obserwujemy pęcherzyki powietrza na skorupce jajka. Tłumaczymy dziecku , że przez skorupkę do zarodka dostaje się powietrze.
Wykluwanie się pisklęcia
Zachęcam do obejrzenia filmu podczas , którego można zobaczyć wykluwanie się pisklęcia z jajka.
https://www.youtube.com/watch?v=whsdyV0O318
Ptasie gniazda – zabawa konstrukcyjna
Dzieci budują gniazda z papierowych torebek i samodzielnie zgromadzonych materiałów, które posiadają w domu. Dziecko przycina i wywija torebkę papierową do której następnie przykleja gałązki , patyczki , papierki, piórka ,szmatki.
Zabawa ruchowa – ”Slalom” – przeprawa przez rzekę
Do tego zadania potrzebne będą:
Rozkładamy po kolei wszystkie przedmioty, które będą służyły jako kamienie, po których dziecko przeskakuje by, dotrzeć do celu. Po każdym dotarciu zmieniamy ustawienia i przechodzimy na wyższy poziom.
Siła grochu i fasoli – podsumowanie obserwacji, wyciągnięcie wniosków.
Wspólnie z dzieckiem oglądamy efekty umieszczenia ziaren grochu i fasoli w gipsie.
Kiełkujące ziarna rozsadziły plastikowy kubeczek.
Rodzic opowiada:
Starożytni Grecy rozbijali skalne bloki w ten sam sposób. Wzdłuż planowanej linii pęknięcia, odłupania skały wiercili otwory, które wypełniali fasolą i wodą. Pęczniejące ziarna rozsadziły skały.
Czego można nauczyć się od zwierząt?
Kot- gibkość, sprawne ruchy
Koty są wśród ssaków jednymi z największych śpiochów,
potrafią drzemać 15 godzin dziennie
Chodzą własnymi drogami, znikają nawet na kilka
dni i bardzo lubią buszować w nocy po domu i ogrodzie
Bardzo dobrze czują się w liczniejszych rodzinach
Kot nie widzi nic, co znajduje się bezpośrednio przed nim.
Mimo bystrego wzroku, czasem zdarza się, że ma problem ze znalezieniem jedzenia „tuż pod nosem”. Nie trzeba się wtedy z niego śmiać, tylko należy mu pomóc odszukać smakołyk
Kiedy już kogoś polubią, chętnie siadają na kolanach, mruczą i łaszą się. Potrafią reagować na wypowiadane do nich słowa i okazywać własne zdanie.
Zdziwienie u kota można wyczytać w jego oczach. Kiedy coś go bawi, czymś się ekscytuje, to ma duże źrenice, a jeśli coś go zdenerwuje, robią się one całkiem malutkie.
Czego można nauczyć się od kotów?
Od kotów można nauczyć się między innymi dbania o higienę, bo koty poświęcają toalecie jedną trzecią całego dnia. Oczywiście, Ty nie musisz spędzać w łazience tyle czasu, jednak jeśli nie bardzo lubisz się myć spróbuj zamienić ten codzienny rytuał w dobrą zabawę.
Kocie ruchy- kot najczęściej stara się lądować na czterech łapach,
ale to wcale nie znaczy, że wychodzi cało z każdej opresji.
Zdarza się, że spadając na łapy z dużej wysokości,
może je sobie po prostu połamać. Ćwiczenie kocich ,
miękkich i zgrabnych ruchów pomaga kształtować ładną sylwetkę i zapewnia sprawność.
Stań na czworaka na podłodze i podobnie jak kot spróbuj wygiąć grzbiet. Powtórz ćwiczenie co najmniej 7 razy.
Kot się skrada- ustaw w pokoju tor przeszkód, który będziesz musiał pokonać zwinnie jak kociak. Pewnie nie raz zauważyłeś, że kot potrafi wcisnąć się w najmniejszą szczelinkę. To zasługa budowy jego ciała, która nie ma obojczyka. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie żebyś i ty spróbował być tak bardzo zwinny.
Na dywanie rozłóż nitkę. Najlepiej poskręcaj ją w różne zawijasy, po których będziesz musiał przejść na paluszkach. Potem powtórz to ćwiczenie z jednym zasłoniętym oknem. A czy uda ci się pokonać tą trasę idąc tyłem? Następnie przejdź ją jeszcze raz ale na czworaka. Kolejny etap toru przeszkód to skradanie się pod belką, oczywiście nie musisz mieć w domu drewnianego klocka wystarczy jak umieścisz kawałek tasiemki pomiędzy dwoma krzesłami. Przechodź na czworaka pod tasiemką, która za każdym razem powinna być umieszczana coraz niżej i niżej. Pamiętaj że zwinny kot nie powinien jej dotykać żadną częścią ciała, zwłaszcza plecami.
Pies- wierny przyjaciel
Pies to niezwykłe zwierzę. Skąd wzięło się w naszych domach?
Z lasów, borów, w których niegdyś grasowały wilki.
Bo psy pochodzą właśnie od wilków. Można powiedzieć
że są ich dalekimi pra, pra, prawnukami…Z biegiem lat odnalazły ciepły kąt przy ognisku człowieka, gdzie
zazwyczaj mogły liczyć na jedzenie. W zamian za to odwdzięczały się człowiekowi, pomagając w różnych
pracach, co zresztą robią do dziś.
Czego można nauczyć się od psów?
Pies dostarcza wielu pozytywnych emocji, pozwala obserwować tajemniczy świat natury z bardzo bliska. Ponadto pies uczy tolerancji i cierpliwości. Najważniejsza z lekcji, jakiej może Ci udzielić pies, to nauka przyjaźni. Niewątpliwie pies jest najwierniejszym zwierzakiem i potrafi okazać swoje zadowolenie i miłość właścicielowi.
Imię jest ważne- wyobraź sobie, że jesteś hodowcą psów. Masz u siebie przedstawicieli kilku ras, którym trzeba nadać imiona zgodnie z ich profesją i zamiłowaniem:
bernardyn- ratuje ludzi spod śniegu;
owczarek podhalański- pilnuje stada owiec;
labrador- opiekuje się niewidomymi;
chart- pomaga podczas polowania;
owczarek niemiecki- pracuje w policji;
Jaskółka- zwiastunka deszczu
Małe, bardzo sprawne w locie ptaki są symbolem nadchodzącej wiosny.
Ptaki te potrafią złapać owada w locie i nimi się głównie odżywiają. Jaskółki nie lubią zimy. Te wdzięczne ptaki odzywają się często, wydając śmieszne dźwięki: czrr-czrr- sierr-sierr lub srieu.
Ostrzega przed nadchodzącą burzą, zniżając swój lot blisko ziemi. Ale nie dlatego, że ma zamontowany jakiś przeciwdeszczowy radar. Wręcz przeciwnie żadna w tym jego zasługa. Tak naprawdę o deszczu wiedzą pierwsze latające w powietrzu owady. Zniżają lot, żeby w razie czego szybko móc się schronić przed opadami a jaskółki sobie po prostu spokojnie polują. Są tam gdzie owady, a że te są niżej to i ptaki latają bliżej ziemi.
Prognoza- Natura tak to już urządziła, że najczęściej można poznać, kiedy zbliża się wiosenna lub letnia burza. Czy potrafisz wymienić, jakie są oznaki nadchodzącej ulewy? Postaraj się powiedzieć które odpowiedzi są prawdziwe.
Ciemne chmury zasłaniają niebo
Białe obłoczki płyną spokojnie po niebie
Kury głośniej gdaczą
Zrobiło się duszno i bezwietrznie
Zerwał się bardzo silny wiatr
Mama zbiera pranie ze sznurka w ogrodzie
Nagle zrobił się przeciąg w mieszkaniu
Niebo przeszywają błyskawice, ale nie pada deszcz
Słychać grzmoty w oddali ale nie pada deszcz
„Dokończ zdanie” – zabawa słownikowo – gramatyczna.
Zwierzę chronione to…..
Drzewo chronione to…
Ptak chroniony to…..
„Zabawy w moim domu” – zabawa słowna.
Dziecko opowiada jak wygląda zabawa w ich domu, z kim się bawią i jakimi zabawkami, jakie są ulubione zabawy.
Cele:
https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s
https://www.youtube.com/watch?v=DwwpCoM0sHg
Karty do samodzielnego wydruku i wycięcia (na nieco grubszym papierze, można też zalaminować, by posłużyły dłużej) – ZAŁĄCZNIK wiosenne dobble
Zasady gry: na środku leży stos kart do gry, odwróconych obrazkiem w dół.
Rodzic wykłada jednocześnie dwie karty obrazkami do góry. Zadaniem graczy jest jak najszybciej znaleźć element wspólny, występujący na obu kartach, i wypowiedzieć jego nazwę.
Wariant I: Gracz, który jako pierwszy wymieni nazwę obiektu występującego na obu kartach, otrzymuje jedną z dwóch kart. Następnie rodzic dobiera na środek kolejną kartę. Dziecko ponownie wymienia element wspólny. Gra toczy się do wyczerpania kart. Gracz, który zbierze najwięcej kart, wygrywa.
Wariant II: Gracz, który jako pierwszy wymieni nazwę obiektu występującego na obu kartach, otrzymuje punkt (np. zielone papierowe
kółeczko, klocek itp.). Następnie rodzic zabiera karty do puli i ponownie prezentuje dowolne dwa kartoniki. Gra kończy się, gdy gracz jako pierwszy zdobędzie dziesięć punktów.
Wiosna się budzi, zima zasypia
Bo w domu czterech pór roku
Jedno jest łóżko, jedna poduszka
I jeden kubek do soku
Gdy wiosna rześka zerwie się z łóżka
I słońce wplecie we włosy
Zima swą głowę wtuli w poduszkę
I zamknie zmęczone oczy
Aaa… Wiosna (hej, hej), hejże ho!
Zielonym skrzydłem da ci w nos
Wiosna (hej, hej), hejże ho!
Zapuka w serce: Czy jest tam ktoś?
Obudzi kotki na gałązkach
Krokusy na tatrzańskich łąkach
Sasanka mała gdzieś spod Krosna
Usłyszy: Wstawaj, wstawaj, to już…
Wiosna (wiosna), hejże ho!
Wstawaj, wstawaj, to już wiosna!
Wiosna (wiosna), hejże ho!
Wstawaj, wstawaj, to już wiosna!
A zima będzie sobie już spała
Choć wokół będzie wiosennie
Bo z tego słowa zrozumie ona
Jedynie – senny, sennie
A wiosna w sercach ogień rozpali
I skończy misję skrzydlatą
I wtedy do nas z długiej podróży
Powróci stęsknione lato
Aaa… Wiosna (hej, hej), hejże ho!
Zielonym skrzydłem da ci w nos
Wiosna (hej, hej), hejże ho!
Zapuka w serce: Czy jest tam ktoś?
Obudzi kotki na gałązkach
Krokusy na tatrzańskich łąkach
Sasanka mała gdzieś spod Krosna
Usłyszy: Wstawaj, wstawaj, wstawaj!
A wiosna (wiosna), hejże ho! (hej, hej)
Zielonym skrzydłem da ci w nos
Wiosna (wiosna), hejże ho!
Zapuka w serce: Czy jest tam ktoś?
Wiosna (wiosna), hejże ho!
Wstawaj, wstawaj, to już wiosna!
Wiosna (wiosna), hejże ho!
Wstawaj, wstawaj, to już wiosna!
Wiosna (wiosna), hejże ho!
Wiosenne kwiatuszki!
Wiosna zbliża się wielkimi krokami… Doskonałą propozycją formy zajęć plastycznych w domu, będzie połączenie ich z eko-multisensoryką Zgodnie z ideą „nie wyrzucaj – wykorzystaj” świetnie sprawdzą się poniższe zajęcia.
Potrzebujemy:
–puste, plastikowe butelki po napojach (zwróćcie uwagę na spód takiej butelki, im ciekawsza tym ciekawsze kwiatki)
–farbki
–kartki
Spód butelki maczamy w farbie i tworzymy kwiatuszki, wiosenną łąkę. Zachęcamy do pomalowania całego krajobrazu Mamy nadzieję, że spodoba Wam się ta propozycja zachęcamy do powtórzenia piosenki pt. „Maszeruje wiosna” którą dzieci już znają
https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY
Cel: dziecko tworzy pracę plastyczną, kończy rozpoczęte zdanie, rozpoznaje i nazywa kolory, rozwija poczucie rytmu, uwrażliwia się na zmiany tempa i charakter utworu
Kim jest odkrywca? – rozmowa inspirowana wierszem. Rodzic cicho recytuje wiersz:
Może zobaczymy
Idźmy leśną ścieżką
cicho, cichuteńko,
może zobaczymy
sarniątko z sarenką.
Może zobaczymy
wiewióreczkę małą,
jak wesoło skacze
z gałęzi na gałąź.
I niech nikt po lesie
nie gwiżdże, nie woła
– może usłyszymy pukanie dzięcioła.
A może zaśpiewa
między gałązkami
jakiś mały ptaszek,
którego nie znamy.
I będzie nas witał
wesołą piosenką,
tylko idźmy lasem
cicho cichuteńko.
(Helena Bechlerowa Źródło: „Antologia literatury dla najmłodszych”, wybór A. Ożyńska-Zborowska KAW, Warszawa 2001, s. 267.)
Rodzic zadaje dziecku pytania: Kim jest tropiciel? Jak powinien się zachowywać?. Wszyscy wspólnie dochodzą do wniosku, że jest to cierpliwy obserwator przyrody, który wtapia się w otoczenie, nie kręci się, nie wierci, nie szeleści, nie wzdycha i nie kicha. Wierszyk można wykorzystywać wielokrotnie w zabawie ruchowej wyciszającej, w której dzieci idą na palcach, jednocześnie recytując tekst jak najciszej.
Cel: dziecko tworzy wielozdaniowe wypowiedzi, odpowiada na pytania, interpretuje ruchem treść wiersza
Miłej zabawy!
Wychowawczynie
Grupa X Jagódki
Obok domu Pawła rozciąga się duży ogród. Rosną w nim kwiaty i drzewa, do ogrodu często przylatują ptaki. Są wśród nich także szpaki. Każdego roku Paweł obserwuje je. Na podwórku rośnie wielka brzoza, to właśnie na niej szpaki mają budkę lęgową. Kiedy wracają w marcu ze swojej wędrówki z Europy Zachodniej, budka lęgowa już na nie czeka. Wyczyszczona z zeszłorocznych traw i patyczków jest gotowa, aby założyć w niej nowe gniazdo. Szpaki, które mieszkają w ogrodzie Pawła już wróciły. Kilka razy obleciały cały ogród, usiadły na każdym drzewie i sprawdzały co się zmieniło. Zajrzał też do budki lęgowej, chyba im się spodobała. Coraz częściej wchodzą do niej i przynoszą suche trawy, mech, drobne gałęzie. Uwiją z tego wygodne gniazdko. Kiedy w gnieździe pojawią się jajka samica i samiec będą wysiadywać je na zmianę. Po 14 dniach wyklują się małe szpaki, które trzy tygodnie spędzą w gnieździe. W tym czasie ich rodzice ciężko pracują. Młode szpaki mają wielki apetyt, rodzice karmią je owadami i dżdżownicami. Gdy dorosną wspólnie z rodzicami będą często gośćmi w sadzie Pawła. Potrafią zjeść ogromne ilości wiśni, borówek i czereśni. Kiedy dojrzewają owoce, tata Pawła stawia w sadzie stracha.
.
Szpak zwyczajny (Sturnus vulgaris)4. Rozmowa na podstawie opowiadania
5.„Moja dłoń będzie ptakiem” – odbijanie dłoni
Dzieci maczają dłoń w farbie i odbijają ją na papierze. Następnie dorysowują elementy tak, aby powstał ptak.
Dzisiaj czas na wiosenne porządki…
Na początek proponujemy zabawę, która rozwija sprawność narządów artykulacyjnych. Rodzicu, przeczytaj dziecku bajkę podczas której będziecie wykonywać ćwiczenia buzi i języka. Wskazówki do ćwiczeń zawarte są w tekście.
„Krasnoludek w buzi”
Pewnego dnia Krasnoludek, który mieszka u każdego w buzi robił wielkie porządki. Najpierw umył dokładnie ściany (przesuwanie języka w stronę policzków i dokładne ich „umycie”), potem umył sufit (przesuwanie języka od zębów górnych do podniebienia); ponieważ i podłoga była brudna umył ją dokładnie (opuszczamy jak najniżej język, myjemy dolne dziąsła); Umył także okna, najpierw ich stronę zewnętrzną, a potem od środka (przesuwanie języka po zewnętrznej stronie zębów, a potem po wewnętrznej); potem umył schody (wysuwanie języka na brodę); następnie umył komin ( dotykanie językiem do nosa); Kiedy Krasnoludek spojrzał przez okno spostrzegł przechodzącą sąsiadkę i pomachał do niej (przesuwanie języka z jednego kącika ust do drugiego, usta przy tym ćwiczeniu powinny być szeroko otwarte); W ten sposób dom został wysprzątany.
Czas na porządki w skarpetkach… Dziecko ma za zadanie sparować ze sobą dwie takie same skarpetki i spróbować je złożyć (zrolować i zawinąć). Zadanie to ma na celu utrwalenie pojęcia „para”, rozwijanie motoryki małej, rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 2 oraz rozwijanie percepcji wzrokowej.
Czy do pokoju dziecka nie zakradł się Pan Bałaganik?…
Rodzicu, wyznacz dziecku zadanie do wykonania dotyczące porządków w pokoju. Może należy poukładać książki? A może czas najwyższy posegregować zabawki i pozbyć się tych zniszczonych, bądź tych z których już wyrośliśmy. Wdrażajmy najmłodszych do samodzielności.
Dla tych, którym udało się dotrzeć do książki stworzonej przez ojca i syna, o której wcześniej wspominałyśmy i mają ochotę na więcej. Oraz dla tych, którzy nie dotarli, a chcieliby spędzić czas z magią i śmiechem, zachęcamy do pochylenia się nad drugą częścią książki:
Jan Śnieg i Adam „Kapitan Milczoch, Kot w Butach i Ser Adam. Opowieści Ser Adama”