Propozycje zbaw dla Truskaweczek – 01.04.2020r


Publiczny Żłobek Gminny w Przecławiu
1 kwietnia to dzień specjalny!
Wszyscy możemy robić żarty, bo jest Prima aprilis!!!
Dzieci uwielbiają żartować!
Ich ulubione dowcipy dotyczą, oczywiście, wymyślonych plam na ubraniach, albo ubrudzonej twarzy. Tego dnia chętnie opowiadają wymyślone historyjki, kłamią na temat koloru ubranek itp. 1 kwietnia słoń może mieć kocie wąsy, a kot słoniową trąbę. A może wspólnie przeczytacie wierszyki, w których główną rolę odgrywa… kłamstwo? Np. „O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci”, albo „Kłamczucha”.
„Kłamczucha” Jan Brzechwa
„Proszę pana, proszę pana,
Zaszła u nas wielka zmiana:
Moja starsza siostra Bronka
Zamieniła się w skowronka,
Siedzi cały dzień na buku
I powtarza: kuku, kuku!”
„Pomyśl tylko, co ty pleciesz!
To zwyczajne kłamstwa przecież.”
„Proszę pana, proszę pana,
Rzecz się stała niesłychana:
Zamiast deszczu u sąsiada
Dziś padała oranżada,
I w dodatku całkiem sucha.”
„Fe, nieładnie! Fe, kłamczucha!”
„To nie wszystko, proszę pana!
U stryjenki wczoraj z rana
Abecadło z pieca spadło,
Całą pieczeń z rondla zjadło,
A tymczasem na obiedzie
Miał być lew i dwa niedźwiedzie.”
„To dopiero jest kłamczucha!”
„Proszę pana, niech pan słucha!
Po południu na zabawie
Utonęła kaczka w stawie.
Pan nie wierzy? Daję słowo!
Sprowadzono straż ogniową,
Przecedzono wodę sitem,
A co ryb złowiono przy tym!”
„Fe, nieładnie! Któż tak kłamie?
Zaraz się poskarżę mamie!”
„Wilk- zwierzę chronione”
Rozwijanie mowy i myślenia
Wzbogacenie słownictwa o nowe wyrazy
Rozbudzanie ciekawości przyrodniczej
Wywołanie szacunku i sympatii do wilków
1. Słuchanie wiersza „Wilk” Doroty Kossakowskiej
Mama, tata, siostra, brat
To wilcza rodzina.
W czasie polowania
Każdy się mnie trzyma.
Jestem silny, wytrzymały
I lubię podróże.
Poluję na ssaki
Te małe i duże.
Jestem pod ochroną,
Razem ze swą żoną.
2. Rozmowa z dzieckiem na temat wyglądu wilka.
Wilk- największy przedstawiciel rodziny psowatych. Waży od 30 do 70 kg. Ma 100-140cm długości ciała, W kilku państwach Europy ten gatunek został już całkowicie wytępiony. Od dawien dawna był uważany za zwierzę krwiżercze, podstępne i okrutne. Lecz jest bardzo inteligentny, ma świetny instynkt, a napada tylko wtedy gdy jest głodny. W naszym kraju występuje na wschodnich terenach. Prowadzi koczowniczy tryb życia. Wilk jest przodkiem psa domowego. Wilk ma bardziej czułe zmysły jest silniejszy i bardziej wytrzymały niż pies domowy. Gównie celem polowania tego zwierzęcia są zwierzęta kopytne. Latem ich zdobycz stanowią małe gryzonie, ptaki, jaja, owady, jaszczurki. Wilk ma szansę na dożycie 15 lat.
„Wataha”- wyjaśnienie pojęcia
Zanim wilk szary zbuduje watahę, przechodzi przez okres samotności, kiedy zostaje przegoniony z rodzinnej watahy, po to by założyć własną. Nim znajdzie partnerkę, musi przemierzyć niekiedy setki a nawet tysiące kilometrów, by znaleźć swoje miejsce na ziemi. Czas wędrówki hartuje zwierzę, które popełnia wtedy mnóstwo błędów i wyciąga z nich wnioski.
3. Krótki Quiz „Co wiem o wilkach”.
Gdzie mieszkają wilki- ich siedlisko ?
Co to jest wataha wilków?
Czym żywią się wilki?
Kto ma lepszy zmysł węchu : człowiek, czy wilk? (ile razy -100)
Czy wilk ma lepszy słuch od człowieka? (16 razy)
Czyj trop jest większy: wilka, czy psa?
Jak porozumiewają , rozmawiają wilki? (wycie, mowa ciała, postawa)
Czy wilki są pod ochroną? Kto najbardziej zagraża wilkom?
4. „Mowa wilków”- ćwiczenia artykulacyjne:
Słuchanie nagrania odgłosów wydawanych przez wilki (skomlenie, skowyt, szczekanie, wycie)
Odgłosy wilka– https://www.youtube.com/watch?v=ylg3xncr-3Y
Opisywanie okoliczności, w jakich wilki wydają powyższe dźwięki.
Wilki wyją po to by zaznaczyć swoją obecność, potwierdzić prawa do zajmowanego terytorium, komunikować się ze swoją rodziną, zasygnalizować grożące niebezpieczeństwo lub głód.
Naśladowanie dźwięków wydawanych przez wilki.
5. Układanie zdań ze słowem „wilk”.
Dziecko układa i wypowiada zdania ze słowem „wilk”.
6. „Moje zwierzę”
Wymyślcie wspólnie zwierzęta które znacie, napisz dziecku kartki z nazwą zwierzęcia i potnij na kawałki (sylabami) – sa – ren – ka, ko – tek, pie – sek. na sygnał: znajdź zwierzę, które usłyszałaś. Ustaw tak, aby kartki z sylabami utworzyły nazwę zwierzęcia.
7. „Gorące mleko”- ćwiczenie oddechowo – ruchowe
Usiądź z dzieckiem na dywanie naprzeciwko siebie. Dłonie splecione tak jakbyśmy trzymali kubek w dłoniach. Wyobrażając sobie, że w kubku zrobionym z dłoni mają gorące mleko, które trzeba wystudzić, w tym celu mocno dmuchają w dłonie. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
„Co lubi woda?”
Cele:
Budzenie zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi i chemicznymi
Rozwijanie motoryki małej
Poruszane zagadnienia:
Rozpuszczanie substancji chemicznych
Wpływ składu surowców na ich zachowanie się w wodzie
Potrzebujemy:
Słoiczki lub szklanki najlepiej przezroczyste
Woda
Olej
Płyn do mycia naczyń
Szampon/mydło w płynie
Piasek
Sól
Cukier
Łyżeczki
Wykonanie:
Wlewamy wodę do słoiczków do ok. połowy ich wysokości.
Dodajemy po łyżeczce dostępnych substancji (każdy składnik do innego słoiczka). Oleju wlewamy trochę więcej, aby efekt był dobrze widoczny.
Słoiczki dobrze zakręcić, wstrząsamy nim kilkukrotnie i odstawiamy na chwilę.
Obserwujemy, co się stało z każdą z substancji.
Opowiadamy dziecku, że są substancje i surowce, które woda „lubi”, tzn., że się w niej rozpuszcza, jak np. sól, cukier, mydło, ale istnieją też takie, które pozostają „nienaruszone” na jej działania, np. piasek, olej. Po wspólnym eksperymencie segregujemy materiały na rozpuszczalne i nierozpuszczalne w wodzie.
Miłej zabawy 🙂
Temat: Witamy wiosnę
Zadanie ” Zagadki z wiosennej szufladki”
Zabawa rozwija słuch i uwagę słuchową dziecka, przygotowuje dziecko do właściwej percepcji dźwięków . Rodzic czyta dziecku zagadki. Dziecko wskazuje na obrazku właściwą odpowiedź. Po przeczytaniu zagadek możemy wejść na poszczególne linki i posłuchać odgłosów zwierząt.
W kropki ma spódnicę , chętnie zjada mszyce (biedronka)
Kiedy wiosna z wonnych kwiatów płaszcz na drzewa kładzie
one znoszą kwietny pyłek do swych domków w sadzie (pszczoły)
https://www.youtube.com/watch?v=VB2Sy2xcW7E
Złośliwa panienka w pasie bardzo cienka.
Leci, brzęczy z daleka , każdy od niej ucieka (osa)
Nosi błoto, glinę, mozolnie pracuje, bo maleńkie gniazdko
pod dachem buduje (jaskółka )
https://www.youtube.com/watch?v=cWMmzFO7Lhc
Gdy wiosną powiesisz budkę na jabłoni,
jaki ptak przyleci uwić gniazdko do niej? (szpak)
https://www.youtube.com/watch?v=cFRYe2RbT9s
Wiosną radzi kuma kumie, ledwo zbudzą się ze snu.
Nad jezioro, rzekę strumień spieszmy kumy, ile tchu ! (żaby)
https://www.youtube.com/watch?v=PaxMZeQKNv0
Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne ,kolorowe.
Lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko. (motyle)
Śmiało rusza w drogę, choć ma jedną nogę.
Czy to wiosna czy to lato , czy jesień,
wszystko co ma z sobą niesie. (ślimak)
A co to za pan dobrodziej? Wciąż po mokrych łąkach chodzi,
nos do każdej wtyka dziury i na wszystkich patrzy z góry.(bocian)
https://www.youtube.com/watch?v=QsLHO0heH7Y
Propozycje zadań:
Zabawy ruchowe w domu
Rozgrzewka:
skłony- najlepiej na wyprostowanych nogach z prostymi plecami
krążenia: kostek, kolan, bioder, szyi,
opuszczanie rąk do ziemi
krążenie ramion(lewa, prawa, obie do przodu, do tyłu, na końcu krążenia obiema rękami w przeciwnych kierunkach)
Zadania sportowe
JK Sport Zabawy z dzieckiem w domu Domowy tor przeszkód” tutaj link https://www.youtube.com/watch?v=3RVfgZk-VLs
Zabawa „Prawda czy fałsz”
Wręczamy dziecku dwie karteczki z napisami “Tak”, “Nie”. Odczytujemy zdania o tematyce przyrodniczej. Zadaniem dziecka jest ocenić, czy informacja jest prawdziwa czy fałszywa.
Przykładowe zdania:
Dobrze, że jest wiosna, będzie można pojeździć na nartach. (nie)
Kiedy nadchodzi wiosna, bociany odlatują do Afryki. (nie)
Jednym ze zwiastunów wiosny jest skowronek. (tak)
Na wiosennej łące wyrosły stokrotki. (tak)
Tulipany i narcyzy wyrastają z cebulki. (tak)
Wiosenny wiatr – zabawy oddechowe
Dzieci dmuchają zawieszone na nitkach papierowe chmurki (piórka) tak, aby wprowadzić je w ruch.
Grupa X Jagódki
Dzieci wymieniają nazwy ptaków (bociany, jaskółki, żuraw, szpak). Każdą nazwę dzielimy na sylaby (liczymy je) a następnie dzielimy na głoski. Następnie dzieci określają ostatnią głoskę jako samogłoskę lub spółgłoskę.
„Jeż- zwierzę chronione”
Rozwijanie mowy i myślenia
Poznanie wiadomości o jeżach
Wzbogacenie słownictwa o nowe wyrazy
Zagadka:
Krótkie nóżki, długi ryjek, ostre kolce ciało kryją.
Ach cóż to za dziwny zwierz? Czy już wiesz? To mały…..
Słuchanie wiersza „Jeż” Doroty Kossakowskiej
Mieszkam w lesie i w ogrodzie.
Na spacery chodzę co dzień.
Moja tajna broń to igły,
nie dotykaj więc mnie nigdy.
Dwie dżdżownice, trzy ślimaki
oraz cztery muszki-
Wszystko to zjadają
Jeże łakomczuszki.
Rozmowa z dzieckiem na temat wyglądu i sposobu odżywiania się jeża.
Jeże należą do stosunkowo dużych owadożernych. Mają ciało o krępej
i mocnej budowie. Płaska, klinowata głowa o masywnej czaszce jest zakończona wydłużonym ryjkiem. Grzbiet i boki ciała są pokryte kolcami lub sztywnymi włosami. Kolce jeży to przekształcone włosy, zbudowane z kreatyny. Jeże nie są jadowite, ale kiedy ich igły wbijają się w ciało, trudno je wyjąć. Kolce jeża są mocno osadzone w jego ciele, w przeciwieństwie do kolców jeżozwierza. Kiedy jeż się przestraszy, zwija się w kulkę najeżoną kolcami oraz wydaje charakterystyczne posapywania. Taka technika obronna sprawdza się przeciwko większości drapieżników. Jedynie borsuki dzięki długim i mocnym pazurom nie są narażone na pokaleczenie i wobec nich jeże są bezbronne. Najbardziej niebezpiecznym miejscem dla jeży są drogi z odbywającym się na nich ruchem samochodowym, nie tylko na terenach leśnych, ale równie często w pobliżu siedzib ludzkich w sąsiedztwie parków i ogrodów, nawet w wielkich miastach. Jeże prowadzą naziemny i nocny tryb życia. Potrafią się wspinać i pływać. Są wszystkożerne- żywią się ślimakami, dżdżownicami, jajami ptaków, małymi ssakami i płazami, ale głownie owadami. Wbrew ludowym przesądom 9 a także wbrew licznym bajkom jeże nie noszą jabłek. Jako ssaki zjadające owady i gryzonie przyczyniają się do zmniejszania populacji szkodników roślin uprawnych przez ludzi. Jeż jest w stanie podczas jednej nocy zjeść 200 gramów owadów. Kiedy jednak spożyje szkodniki zabite pestycydami, może ulec zatruciu. W klimacie umiarkowanym jeże zapadają w sen zimowy. Często zagrzebują się w stertach opadłych liści, aby przespać chłodny okres roku.
Swobodne wypowiedzi dziecka- odwołanie się do jego wiedzy.
Jeż- zrób go sam:
Zadanie matematyczne– rozwijanie umiejętności matematycznych.
Dziecko otrzymuje komplet liczb od 1 do 10 ( liczby mogą być napisane na kartkach).
Ułożenie liczb od największej do najmniejszej
Przedstawienie liczb (np. jestem liczbą 2 przypominam łabędzia)
Podnoszenie odpowiednich liczb (np. o 1 większą od 5, o 3 mniejszą od 4)
„Obrazek na głoskę”- zabawa plastyczna
Rysowanie na kartce obrazków zaczynających się daną głoską. Dziecko otrzymuje obrazek, który zaczyna się dowolnie wybraną głoską. Zadaniem dzieci jest dorysować jak najwięcej obrazków, zaczynających się tą głoską.
Rozwijanie myślenia i słuchu fonematycznego
Ćwiczenie umiejętności niezbędnych do nauki czytania
Praca przestrzenna – „Mój jeż”
Pomoce: ziemniak, farby, pędzle, zapałki, wykałaczki, plastelina
Wykonanie: Przekroić ziemniaka na pół, pomalować brązową farbą, kolce zrób z zapałek lub wykałaczek a plastelina będzie wam potrzebna na oczy, buzię i nosek.
„W naszej grupie siedzi jeż” – zabawa integracyjna. Siedzicie razem w kręgu na dywanie i wybieracie spośród siebie jeża, który wchodzi do środka koła. Wszyscy wypowiadają słowa: „ W naszej rodzinie siedzi jeż, Co on zrobi to my też .” po tych słowach, wybrana osoba wykonuje ruchy, które naśladują pozostałe osoby. Może to być ruch dłonią, skoki np. pajacyk itp. Następnie powtarzacie dalej słowa wierszyka: „Kogo jeż wywoła, ten wejdzie do koła, czy dziewczynkę czy chłopaka czy fajnego przedszkolaka ”, do koła wchodzi kolejna wybrana osoba, zabawę powtarzamy.
Dziś postanowiliśmy odpowiedzieć sobie na pytanie: skąd się bierze deszcz?, a oczywiście najlepiej pokazać to przez doświadczenie.
Potrzebne nam będą:
– słoik
– ciepła woda
– lód
– talerzyk (papierowy lub porcelanowy)
Do słoika trzeba nalać gorącej wody i przykryć go talerzykiem, na który wysypaliśmy kostki lodu.
Gorąca woda stworzyła nam parę wodną, która w kontakcie z zimnem zaczęła się skraplać. I tak na ściankach słoika pojawiały się kropelki wody.
Jak powstaje deszcz? Para wodna (z lądów i oceanów) jest lekka i unosi się ku górze (można to zaobserwować przy gotowaniu wody w czajniku), powstają z niej chmury. Przy zetknięciu się z zimnym powietrzem (w atmosferze im wyżej tym chłodniej) para wodna skrapla się i powstaje deszcz. Przy okazji udało nam się odpowiedzieć na kolejne ciekawe pytanie o to skąd się biorą chmury?
Dzięki temu doświadczeniu nie tylko dowiedzieliśmy się skąd się bierze deszcz, ale i poznaliśmy trzy stany skupienia wody. Proste ćwiczenie, a ile udało nam się nauczyć!
A to link do piosenki o deszczyku
https://youtu.be/Snz1dt33mKE
„Bocian” – zabawa z elementem równowagi.
Dziecko chodzi w różnych kierunkach wysoko podnosząc kolana i naśladując klekot bociana: kle, kle, kle. Na sygnał rodzica (np. uderzenie łyżeczką o brzeg kubka), zatrzymuje się, stoi na jednej nodze, a stopę drugiej opiera o kolano nogi stojącej.
Cel: dziecko
– rozwija motorykę całego ciała
– potrafi naśladować klekot bociana
– umie wysoko podnieść kolana
– próbuje stanąć na jednej nodze.
„Przyleciały ptaki”– rozmowa inspirowana ciekawostkami o ptakach, które wiosną wracają z południa.
Bociany zimę spędzają najczęściej w Afryce. Ich powrót trwa około 6 tygodni. Z reguły boćki wracają do tego samego gniazda. Pobyt w Polsce zaczynają od remontowania i poprawiania gniazda.
Przylot jaskółek zwiastuje wiosenne ocieplenie. Ptaki te są znane z tego, że dzięki ich zachowaniu możemy przewidzieć pogodę. Gdy latają nisko to znaczy, że będzie padało, a gdy wysoko, pogoda będzie słoneczna.
Szpak to ptak, który bywa różnie oceniany. Jedni go cenią za ciekawy wygląd oraz inteligencję. Przez innych jest nielubiany za swoją żarłoczność. Szpaki są bowiem częstymi gośćmi na owocowych drzewach.
Kukułki są bardzo płochliwe. Znane są z wydawania charakterystycznego dźwięku. Samice nie wysiadują swoich jaj, tylko podrzucają je innym ptakom do gniazd.
Źródło: informacje na podstawie www.ekologia.pl i Wikipedia.
Cel: dziecko
– zna i nazywa wybrane ptaki
– rozumie pojęcie „wędrówka ptaków”
„Odgłosy ptaków”– zabawa słuchowa. Ze strony https://coneixelriu.museudelter.cat/en/birds.php rodzic odtwarza i nazywa odgłosy wydawane przez różne ptaki. Następnie odtwarza nagranie jeszcze raz i dziecko próbuje samodzielnie nazwać usłyszane ptaki.
Cel: dziecko
– zna i nazywa wybrane ptaki
– doskonali spostrzegawczość słuchową
Dobrej zabawy 😊 Wychowawczynie
Nadal prowadzimy tygodniowy kalendarz pogody.
Zadanie 1.
Proponuję Wam dzisiaj wspólną zabawę z rodzicami przedstawioną na obrazku. Do jej przeprowadzenia potrzebne są: nadmuchane worki na śmieci, piłeczki i miska lub karton. Kładziemy piłkę na worku i delikatnie uderzając go staramy się trafić piłeczką do celu (miska lub karton). Wygrywa ten, kto pierwszy umieści wszystkie piłeczki w misce. Wspaniałej zabawy!
Zadanie 2.
Pomaluj (a jeśli nie masz drukarki) to wskaż tylko te garnki, które zawierają wyrazy potrzebne do napisania zdania z ramki. Przeczytaj je wspólnie z rodzicem i spróbuj wyjaśnić znaczenie tego przysłowia. załącznik karta-pracy-Truskawki1
Kaprysy marcowej pogody: Cele ogólne: – rozwijanie zainteresowań otaczającym środowiskiem przyrodniczym i zachodzącymi w nim zmianami
związanymi z nadejściem wiosny. – poszerzenie wiadomości przyrodniczych, związanych z różnorodnością pogody występującą w miesiącu marcu. 1. Wprowadzenie w temat: odczytujemy rymowankę- dziecko próbuje ruchem ilustrować jej treść Raz śnieg pada (dziecko rozsypuje papierowe płatki śniegu). A raz deszcz (dziecko rozsypuje papierowe krople deszczu). Czasem słońce wyjdzie też (dziecko pokazuje sylwetę słońca). Tak to w marcu właśnie bywa. Raz jest wiosna, a raz zima (dziecko pokazuje krajobraz wiosny i zimy) Zanim przyszła ciepła wiosna powiedzcie, co kapryśna pogoda przyniosła? 2. Rozmowa na temat miesiąca marca. – analiza słuchowa wyrazu marzec (podział wyrazu na sylaby, przeliczenie sylab. Wyróżnienie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie, podawanie innych wyrazów rozpoczynających się głoską „m”) – którym miesiącem roku jest marzec?; – jak nazywa się miesiąc, w którym kończy się zima, a rozpoczyna wiosna? 3. Wyjaśnienie przysłowia „W marcu jak w garncu” z zastosowaniem wiersza pt. „ Marzec” „MARZEC” Marzec ma ogromny garniec. Mieszka w nim przez całe noce, Wieje w garncu nieustannie Syczy coś i bulgocze. – Powiedź, Marcu, Co masz w garncu? – Mam składniki różnorodne: Wiatry ciepłe, wiatry chłodne, Chmury, słońce, śnieg i wodę – z nich przyrządzam Wam pogodę. ( rozmowa na podstawie poznanego wiersza: – do kogo porównany był marzec w wierszu? – jakie składniki zawierała potrawa w garncu, którą gotował marzec? – jaką potrawę ugotował marzec? – jaka jest pogoda w marcu? ) 4. Praca plastyczna- dzieci wykonują prare plastyczna na podstawie wysłuchanego wiersza ( garnek ze składnikami marcowej pogody) 5. Zagadki Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy. Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy. (słońce) Jaka to pierzynka biała, nie z pierza, ale z wody powstała? Płynie po niebie, znasz ją i wiesz, że gdy jest ciemna, Będzie z niej padał deszcz. (chmura) Nie deszcz i nie grad, pada z nieba, bieli świat. Biały jest jak mąka, albo drobna kasza Gdy zaściele ziemię na sanki zaprasza. (śnieg) Co to jest odgadnij! Pada z chmury na dół. Jest tylko na dworze. Suchy być nie może! (deszcz) Szumi, gwiżdże, czasem gna. Skąd i dokąd? Kto go zna? Dmucha, szarpie, czasem rwie. Po co? Za co? Kto go wie? (wiatr) Z czym kojarzą wam się te odgadnięte hasła? Powodzenia:)