• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Propozycje zabaw dla Truskaweczek – 09.04.2020r

Wierszyk z pokazywaniem „Trzy baziowe koty”

Na wiosennej wierzbie (ręce wyprostowane ku górze jak gałęzie drzewa)
tuż nad rzeczką małą, (prawa ręka pokazuje wijącą się rzeczkę)
trzy baziowe kotki (dzieci miauczą i „liżą” futerko jak kotki)
lekko się huśtają. (ponownie gest „wierzby”, ale tym razem ręce machają w powietrzu)

Deszcz drobny popadał, (ręce uniesione w górze opadają, dziecko macha przy tym palcami imitując padający deszcz),
futerka im zmoczył, (dziecko po wypowiedzeniu wersu mówi cicho: brrrrr i otrzepuje „zmoczone” futerko)
miauczą wniebogłosy, (po wypowiedzeniu wersu dziecko miauczy z głową podniesioną do góry)
trzy baziowe koty! (dziecko pokazuje – wciąż miaucząc – trzy palce u dłoni)

Jajko z niespodzianką

Do wykonania zadania będą potrzebne następujące materiały: klamerka, klej, kolorowy papier, mazaki.

Z papieru wycinamy jajko i przecinamy je mniej więcej w połowie (na kształt pęknięcia). Jajko tak przyklejamy do klamerki, aby po jej naciśnięciu części się rozeszły. Z tyłu dolnej części jajka umieszczamy niespodziankę wymyśloną przez dziecko (jak na rysunku).

Życzę miłej zabawy.

Życzę miłej zabawy.


  • -

Propozycje zabaw dla Jabłuszek – 09.04.2020r

Wielkanoc tuż, tuż…

Cele:

– umuzykalnianie dzieci;
– wprowadzenie nastroju oczekiwania na zbliżające się Święta Wielkanocne;
– zapoznanie dzieci ze zwyczajami wielkanocnymi;
– rozwijanie sprawności manualnej;
– rozwijanie koncentracji uwagi.

1. Zabawa muzyczna „Wielkanoc tuż, tuż…”
Posłuchajcie piosenki „Święta Wielkanocne” https://bit.ly/3e1QfN1

2. Zabawa językowa „Tradycje świąteczne”.
Czy pamiętacie, co powinno się znaleźć w koszyczku? 😊

Jeśli nie, to posłuchajcie piosenki jeszcze kilka razy, a wtedy każdy z Was odpowie śpiewająco!

3. Pisanka-wyszywanka – zabawa manipulacyjna.

Zapraszam do wspaniałej zabawy, którą lubią wszystkie dzieci – przeplatanki.

Potrzebne materiały: sylwety jaj wycięte ze sztywnego kartonu z otworami wykonanymi dziurkaczem; kolorowe tasiemki, włóczki.

Dziecko ma za zadanie wykonać niepowtarzalny wzór, przeplatając przez dziurki kolorowe tasiemki.

4. Kolorowe pisanki – zabawa plastyczna.

Zadaniem dzieci jest wykonanie dowolną techniką plastyczną wybranego wzoru pisanki. Pisanka może być wyklejana kolorowymi kulkami zrobionymi z bibuły, malowana farbami, kredkami, pastelami, można też pomalować pracę pokruszoną kredką bambino na wcześniej posmarowane klejem wzorki lub wykonać pisankę innym, lubianym przez dziecko sposobem. (pisanki -kolorowanki)

Zdjęcia kolorowych pisanek proszę przesłać na grupę.


  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 09.04.2020r

Przygotowujemy koszyczek wielkanocny

Rozwijanie sprawności manualnych w powiązaniu z twórczością artystyczną dziecka,

Wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się różnymi narzędziami.

Wysłuchanie opowiadania i rozmowa inspirowana jego treścią.

Koszyczek wielkanocny- Ewa Stadtmuller

Mama, jak co roku w Wielką Sobotę, postawiła na stole wiklinowy koszyczek wyłożony bielutką, starannie wyprasowaną serwetką.

– My go przygotujemy, a ty idź do pani Halinki z parteru- zdecydowała babcia. Pochorowała się biedna i prosiła, żebyśmy wzięli do święcenia także i jej koszyczek.

– Oczywiście odpowiedziała mama. – Zapytam, czy czegoś jeszcze nie potrzebuje. Franio z powagą kiwnął głową, a Amelka pobiegła po pisanki, które malowała w przedszkolu.

Od czego zaczniemy układanie?- spytała babcia.

Od baranka- zdecydował Franio. – On jest najważniejszy.

– A dlaczego?- chciała wiedzieć Amelka, która właśnie przyniosła swoje arcydzieła.

– Bo to znak Pana Jezusa wyjaśnił jej brat. – On zmartwychwstał dlatego świętujemy.

– Ale pisanki też są ważne, prawda?

– Prawda.- Kiwnęła głową babcia. – Jajka to znak życia. Wiecie na pewno, że z jajek wykluwają się….- Kurczaki- odpowiedział szybko Franio.

– Kurczaki!- olśniło Amelkę. – Kiedy byliśmy na placu, tatuś kupił dwa- dla mnie i dla Frania. Mogę je tu włożyć?- No pewnie!

– Mama powiedziała żebyśmy nie zapomnieli o chlebie- przypomniał sobie Franio.

– Oby nam go nigdy nie zabrakło. – Kiwnęła głową babcia. – Co jeszcze włożymy?

– Kiełbasę?- Amelka z lubością pociągneła noskiem, bo świeżo uwędzona swojska pachniała w całej kuchni.

– Smakowite wędlinki to znak radosnego świętowania przy stole po czterdziestu dniach postu- wyjaśniła babcia.

– Mama przygotowała jeszcze malutką miseczkę z chrzanem – poinformował dla porządku Franio. Chociaż ja to go specjalnie nie lubię. – Kiedy tato go tarł, tośmy wszyscy płakali.

– Zupełnie jak w życiu. – Westchnęła babcia. – Raz jest uśmiech a raz łzy. Gdyby słońce świeciło nieprzerwanie, nie umiałbyś docenić ładnej pogody.

– A sól też jest potrzebna?- zapytała Amelka, patrząc na pękatą solniczkę, którą mama postawiła obok miseczki z chrzanem.

– Też pytanie!- Babcia aż wzięła się pod boki.- Czy potrzebna? Jeszcze jak! Spróbowałabyś nie posolić ziemniaków albo mięsa. Brrr… Najciekawsze jest to, że wystarczy mała szczypta soli, aby cała potrawa nabrała smaku. Może dlatego ludzi dobrych, mądrych i szlachetnych nazywamy solą ziemi. Choćby ich było niewielu, potrafią zmieniać świat na lepszy.

– Tato kupił jeszcze takie gałązki z małymi ciemnozielonymi listeczkami- przypomniało się Amelce. – To bukszpan. – Uśmiechnęła się babcia. – Kiedy udekorujemy nim koszyczek, będzie nie tylko smakowicie, ale i pięknie.

– Jeśli skończyliście możemy iść do kościoła- oświadczyła mama, stawiając na stole koszyczek pani Halinki.

Dzieciaki z ciekawością zerknęły do środka: chleb, kiełbasa, sól, chrzan…. Zupełnie jak u nas.

– A czemu te jajka są takie rude?- zdziwiła się Amelka, patrząc na pięknie zdobione pisanki w koszyczku sąsiadki.

– Pani Halinka gotuje wielkanocne jaja w łupinkach z cebuli, a kiedy przybiorą już intensywny brązowy kolor, specjalnym rysikiem wyskrobuje na skorupkach prześliczne wzorki- odpowiedziała babcia. – I ma jeszcze taką małą babeczkę- zauważyła Amelka.

– Pewnie dlatego, żeby nie zabrakło jej w życiu odrobiny słodyczy. – Usmiechnęła się mama.

– Oj, byłabym zapomniała. – Sięgnęła do kieszeni. – To czekoladowy zajączek od niej, z życzeniami, aby i wam było słodko w te święta.

Po wysłuchaniu treści opowiadania dzieci odpowiadają na pytania:

  1. Co przygotowała mama Amelki i Franka?

  2. Jakie przedmioty włożyły do koszyczka dzieci?

  3. Czym go ozdobiły?

  4. Gdzie w tym czasie była mama?

  5. Jak wyglądał koszyczek sąsiadki?

  6. Jak przygotowała swoje pisanki pani Halinka?

Możemy objaśnić dzieciom symbolikę wielkanocnego koszyczka:

Dekoracje: biała serwetka, gałązki bukszpanu, czekoladowy zajączek

Pokarmy: Chleb– symbol ciała Pana Jezusa;

Baranek– symbol zmartwychwstania Jezusa, który nazywany jest Barankiem Bożym, ukazuje zwycięstwo życia nad śmiercią;

Jaja– symbol rodzącego się życia;

Chrzan- symbol męki Pańskiej, ale także siły, odwagi i męstwa

Sól- oznaka prawdy i oczyszczenia domostwa ze wszystkiego co złe,

chroni przed zepsuciem

Wędlina, kiełbasa– oznaka dobrobytu i radości z zakończenia Wielkiego Postu

Ciasto, babka– symbol umiejętności

Zachęcamy aby wraz z dzieckiem stworzyć koszyczek wielkanocny – do wyboru dwie propozycje:

koszyczek wielkanocny 1″ 

Koszyczek wielkanocny krok po korku: http://mamarak.pl/2016/03/ekspresowy-koszyczek-wielkanocny-wydrukuj/

„Koszyczek wielkanocny – 2″

Potrzebne będzie: kartka, nożyczki, klej

Wykonanie:

Wybór koloru kartki (koloru koszyczka)

Wyciąć po linii koszyczek,

Złożyć po linii spód koszyczka

Pozaginaj górne linie koszyczka

Posklejaj ze sobą przeciwne ściany koszyczka

 

Baranek wielkanocny” – ćwiczenia grafomotoryczne

    • Przygotowanie dzieci do nauki pisania

Dzieci otrzymują kartkę z konturem baranka. Zadaniem dzieci jest narysować na tułowiu jak najwięcej malutkich spirali (będzie to wełna), pozostałe części koloruje. karta pracy baranek

  1. Śpiewający baranek” – zabawa muzyczna
  • Rozwijanie słuchu muzycznego

Dzieci śpiewają tylko sylabą „me” lub „be” znaną melodię piosenki (np. „Wlazł kotek na płotek”). Spróbujcie razem zaśpiewać dowolną melodię sylabą „me” lub „be”, pozostali domownicy odgadują, co to za piosenka.


  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 09.04.2020

Jajko – ozdobna girlanda.

Cele:

– dziecko wykonuje ozdobę̨ świąteczną̨ – przestrzenne jajko

– prawidłowe posługiwanie się nożyczkami

1. Przygotowanie przestrzennych jajek rożnej wielkości.

Dziecko wycina z papieru po 5 takich samych jajek, ale mogą̨ być́ w rożnych kolorach. Z pomocą̨ rodzica dzieci zszywają̨ pięć wyciętych jajek tego samego kształtu. Możemy zszyć jajka na środku zszywaczem, nitką lub po prostu skleić. Rozkładamy wszystkie boki jajeczek.

Przygotowujemy tak jajeczka w różnych wielkościach. Następnie wszystkie łączymy za pomocą nitki lub tasiemki. Wykonujemy tak kilka tasiemek tworząc śliczną girlandę.

Załącznik nr 1. Załącznik nr 1.

Gimnastyka buzi i języka z zajączkiem

Cel zadania: Usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych

Materiał do pobrania zawiera 4 arkusze z 24 kartami, na których przedstawiono różne ćwiczenie buzi i języka. Rodzic wydrukowane karty wycina i rozkłada na stole, dywanie. Dziecko losuje jedną kartę i próbuje wykonać ćwiczenie. Rodzic sprawdza czy dziecko wykonuje poprawnie, jeśli dziecko wykona źle pokazuje jak wykonać ćwiczenie. Karty może raz losować dziecko raz rodzic i wykonywać ćwiczenia z dzieckiem. Załącznik gimnastyka buzi i jęyka z zajączkiem

Życzymy dobrej zabawy 🙂


  • -

Propozycje zabaw dla Śliweczek – 09.04.2020r

Do deszczu pasuje… – zabawa w skojarzenia.

Dziecko siada na podłodze. Rodzic rzuca do niego piłkę, podając słowa, i prosi o udzielanie szybkich odpowiedzi, które kojarzą się z usłyszanymi słowami. Dziecko może podawać skojarzenia tylko wtedy, gdy złapie piłkę. Przykłady: parasol – deszcz, kałuża – kalosze, słońce – kapelusz.

Dziecko próbuje używać słów związanych z pogodą tak, aby skojarzenia się nie powtarzały. Dla ułatwienia można przygotować ilustracje związane z pogodą.

Cel: dziecko orientuje się w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni

Zachęcamy do powtórzenia piosenki o pogodzie i wspólnego śpiewania https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q

Cel: Rozwijanie poczucie rytmu, uwrażliwia się na zmiany tempa,

doskonalenie umiejętności wokalnych

Jaka będzie jutro pogoda? – rozmowa kierowana.

Rodzic tłumaczy dzieciom, że większość zmian pogodowych wynika z ruchów powietrza – wiatru. Następnie czyta wiersz:

Panie Wietrze

Panie Wietrze,

panie Wietrze,

Czemu pan nie chodzi w swetrze?

Czemu pan udaje zucha,

Skoro sam pan chłodem dmucha?

Sam oziębia pan powietrze,

Oj, ostrożnie, panie Wietrze!

Gnając chmurki gdzieś na niebie,

Chce pan sam zaziębić siebie?

Jednak lepiej, panie Wietrze,

O tej porze chodzić w swetrze.

Ani się pan sam spodzieje,

Jak pan siebie sam zawieje.

Liczka ma pan coraz bledsze,

panie Wietrze…

Ludwik Jerzy Kern Źródło: L.J. Kern, „Wiersze i wierszyki dla najmłodszych”, Wydawnictwo Wilga, Warszawa 2017, s. 10.

Rodzic zadaje pytania: Jak wygląda wiatr? Czy można go zobaczyć? Kiedy wiatr jest nam potrzebny? Kiedy może być groźny? Czy wiatr można usłyszeć? Czy można go posmakować, dotknąć, poczuć na skórze? Od czego zależy temperatura wiatru?. W celu wytłumaczenia ruchu powietrza prezentuje działanie wiatraka elektrycznego tak, aby dzieci mogły doświadczyć, poczuć podmuch wiatru i zweryfikować swoje odpowiedzi.

Cel: dziecko słucha tekstów literackich i chętnie wypowiada się na ich temat, posługuje się pojęciami związanymi z pogodą.

Miłej zabawy 😊

Wychowawczynie 😊


  • -

Propozycje zabaw dla Poziomek – 09.04.2020

Praca plastyczna ,,Wesołe Zwierzątka”
Do pracy potrzebne będą: karton po jajkach, nożyczki, klej, farby, magiczne oczy i patyczki kolorowe.
Poniżej propozycje dla dzieci – Pamiętajcie liczy się wyobraźnia !
Stwórzcie wybrane przez siebie zwierzątko lub wykonajcie kolorowe kwiaty jak na zdjęciu !
Miłej Pracy 🙂


  • -

Propozycje zabaw dla Jeżynek – 09.04.2020

Jajko w roli głównej

W dniu dzisiejszym zapraszamy do eksperymentów z wykorzystaniem jajek. Odbędą się wyścigi jaj, poznacie sekrety jak oddzielić żółtko od jajka przy pomocy butelki. Więcej nie zdradzimy, obejrzyjcie film instruktażowy i zobaczcie sami…

https://www.youtube.com/watch?v=dtsnC2am0_w

A teraz zabawa z elementami toczenia. Rodzicu za pomocą szalików (możemy użyć papieru toaletowego) wyznacz na podłodze drogę. Zadaniem dziecka będzie turlać po niej sztuczną pisankę, bądź ugotowane jajko. Ćwiczenie to ma na celu rozwijać sprawność fizyczną i ćwiczyć koordynację oko-ręka.

„Plastelinowa pisanka”- rozpoznawanie i nazywanie kolorów, doskonalenie sprawności manualnej oraz rozwijanie kreatywności

Rodzicu, przygotuj dziecku szablon jajka. Najlepiej z bloku technicznego, bądź kartonu. Zadaniem dziecka będzie wyklejenie go różnokolorowymi paskami plasteliny, a następnie ozdobienie. Do ozdobienia wykorzystajcie pędzelek do farb odwrócony do góry nogami bądź ołówek.

Obraz poglądowy:

Prosimy by podczas wyklejania dziecko nazywało kolory plasteliny której używa, oraz by rodzic wytłumaczył znaczenie pojęcia „pisanka”


  • -

  • -

Rekrutacja do Przedszkola 2020/2021

30 marca 2020 r. rozpocznie się rekrutacja do przedszkoli publicznych oraz punktów przedszkolnych na rok szkolny 2020/2021 i potrwa do 21 kwietnia 2020r.

Nabór  prowadzony będzie do następujących placówek:

  1. Przedszkola Publicznego w Kołbaskowie 
  2. Punktu Przedszkolnego w Przecławiu
  3. Punktu Przedszkolnego w Będargowie
  4. Przedszkola Publicznego w Przecławiu
  5. Przedszkola Publicznego w Przylepie

Rodzice, którzy po raz pierwszy zapisują dziecko do przedszkola, muszą złożyć wniosek o przyjęcie dziecka do przedszkola.

Wniosek wypełnia się poprzez stronę naboru

http://nabor.pcss.pl/kolbaskowo/

W związku z zagrożeniem epidemiologicznym uruchomiliśmy funkcjonalność, która pozwala Rodzicom na wysłanie dokumentów (wniosków, zaświadczeń, oświadczeń) elektronicznie do przedszkola pierwszego wyboru, za pomocą strony http://nabor.pcss.pl/kolbaskowo/ Funkcjonalność dostępna jest na koncie zakładanym automatycznie po wypełnieniu wniosku. Instrukcja postępowania: INSTRUKCJA - elektroniczne przesyłanie dokumentow (wniosek, oświadczenia) do przedszkola pierwszego wyboru Wszelkie pytania związane z rekrutacją proszę kierować na adres email: wyrebska@kolbaskowo.pl

Wszystkie dokumenty składamy tylko elektronicznie. Nie ma konieczności osobistego dostarczania dokumentów do przedszkola.

 Na I etapie rekrutacji przyjmowane do przedszkola są dzieci spełniające tzw., kryteria ustawowe tj.:

– Wielodzietność rodziny kandydata

– Niepełnosprawność kandydata

– Niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata

– Niepełnosprawność obojga rodziców kandydata

– Niepełnosprawność rodzeństwa kandydata

– Samotne wychowywanie kandydata w rodzinie

– Objęcie kandydata pieczą zastępczą

POTWIERDZANIE KRYTERIÓW USTAWOWYCH

Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające spełnianie przez kandydata kryteriów, odpowiednio:

1) oświadczenie o zamieszkiwaniu dziecka wraz z rodzicami w Gminie Kołbaskowo

2) oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata,

3) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,

4) prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem,

5) dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Ważne:  przewodniczący komisji rekrutacyjnej ma prawo weryfikacji informacji zawartych w oświadczeniach a wszystkie oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywych oświadczeń.

Po I etapie rekrutacji w przedszkolu, naboru dokonuje się na podstawie kryteriów samorządowych przyjętych uchwałą Rady Gminy Kołbaskowo:

1) rodzice (opiekunowie prawni) pracują zawodowo, uczą się w trybie dziennym, prowadzą gospodarstwo rolne lub pozarolniczą działalność gospodarczą; kryterium stosuje się również do rodzica (opiekuna prawnego) pracującego zawodowo, uczącego się w trybie dziennym, prowadzącego gospodarstwo rolne lub pozarolniczą działalność gospodarczą samotnie wychowującego dziecko – 10 pkt;

2) zamieszkiwanie dziecka na terenie Gminy Kołbaskowo i rozliczanie przez rodziców (opiekunów prawnych) podatku dochodowego od osób fizycznych do właściwego terytorialnie dla Gminy Kołbaskowo urzędu skarbowego; kryterium stosuje się również do rodzica samotnie wychowującego dziecko (opiekuna prawnego) rozliczającego podatek dochodowy od osób fizycznych do właściwego terytorialnie dla Gminy Kołbaskowo urzędu skarbowego – 5 pkt;

3) kontynuacja przez rodzeństwo kandydata edukacji przedszkolnej w tym samym przedszkolu, tej samej innej formie wychowania przedszkolnego, w tym samym oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub nauki w szkole podstawowej, przy której funkcjonuje dane przedszkole, inna forma wychowania przedszkolnego lub oddział przedszkolny – 8 pkt;

Dokumentami potwierdzającymi spełnianie kryteriów samorządowych są :

Ad.1 zaświadczenie z zakładu pracy o zatrudnieniu, zaświadczenie  z uczelni/szkoły zawierające  informacje o nauce   w systemie  dziennym,  zaświadczenie  o osobistym   prowadzeniu   gospodarstwa   rolnego   lub w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej – aktualne  zaświadczenie z ewidencji działalności gospodarczej lub z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym,

Ad.2 oświadczenie  rodziców  kandydata  o zamieszkiwaniu  dziecka  w Gminie  Kołbaskowo;  oświadczenie rodziców kandydata o rozliczaniu podatku dochodowego od osób fizycznych do właściwego terytorialnie dla Gminy Kołbaskowo urzędu skarbowego oraz kserokopia formularza ZAP 3/PIT – oświadczenie każdego z rodziców

Ad.3 oświadczenie  rodziców  kandydata  o kontynuacji  edukacji  przedszkolnej  przez  rodzeństwo  kandydata w tym  samym  oddziale  przedszkolnym  w szkole  podstawowej,  przedszkolu  publicznym  lub  innej  formie wychowania  przedszkolnego  lub  nauki  w szkole  podstawowej,  przy  której  funkcjonuje  dany  oddział przedszkolny, przedszkole publiczne lub inna forma wychowania przedszkolnego.

Załączniki:

Informator dla rodziców - rekrutacja przedszkole 2020-2021

 

Harmonogram rekrutacji do przedszkola na rok szkolny2020-2021 (2)

  • -

Inspirujące zabawy z dzieckiem w domu

Inspiracje 21 technik plastycznych, które warto pokazać dziecku. Cz. 1

Zachęcamy rodziców do odkrywania twórczego

potencjału dzieci i realizacji ciekawych pomysłów w domu.

http://mamarak.pl/2019/06/21-technik-plastycznych-cz-1/