• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 10.04.2020r

Wielkanoc w moim domu”

Wdrażanie do podtrzymywania

tradycji i zwyczajów świątecznych;

Wyrabianie umiejętności

wypowiadania się w sposób

ciągły, logicznie powiązany;

Słuchanie piosenki- „Święta, święta biją dzwony”

https://www.youtube.com/watch?v=fLGHjBXHxG0

Po wysłuchaniu piosenki zadajmy dziecku pytania: – z jakimi świętami związana jest ta piosenka? – O czym opowiada piosenka?

Co to jest?” – odgadywanie nazwy za pomocą dotyku.

Pod chustą znajdują się przedmioty związane ze Świętami Wielkanocnymi: palma, koszyczek, pisanka, baranek, przedmiot do oblewania wodą. Dziecko za pomocą dotyku odgaduje co to za przedmiot. Wyjaśnienie, co symbolizuje dany przedmiot.

Wielkanoc w moim domu” – swobodne wypowiedzi dzieci.

– Jak przygotowujemy się do świąt?

– Jak obchodzimy święta w naszym domu?

Wielkanocny spacer” – zabawa naśladowcza. Rodzic czyta tekst, a dziecko na słowa: spacer, ptak, śmigus – dyngus wykonuje ruchy z jednoczesnym wydawaniem głosu.

Był piękny słoneczny, świąteczny dzień. Rodzina wybrała się na spacer (dzieci rytmicznie uderzają dłońmi w kolana). Nad głowami przeleciał bocian. Jaki piękny ptak – powiedział tata (dzieci kładą rękę nad oczami, spoglądają w różne strony z równoczesnym mówieniem:uuuuu…).

Nagle zza rogu wybiegła grupa dzieci i zaczęła oblewać spacerowiczów, krzycząc, śmigus – dyngus (dzieci podnoszą ręce w górę, krzycząc: łaaa). Rodzina szybko wróciła ze spaceru, żeby się przebrać”.

Zabawa naśladowcza z wykorzystaniem opowiadania.

Rodzic mówi w dowolnej kolejności wyrazy:

– Spacer, ptak, śmigus – dyngus – dziecko musi w odpowiedni sposób reagować

pokazując gesty i wydając dźwięki.

Wyrazy mówimy w różnej kolejności i mogą się powtarzać np.

– Spacer, śmigus – dyngus, spacer ptak,

– Spacer, ptak, ptak, śmigus – dyngus.

Gdzie schowała się pisanka” – zabawa ruchowa.

Rozwijanie orientacji przestrzennej.

Do zabawy potrzebna będzie pisanka. Dziecko wychodzi z pokoju, w tym czasie rodzic chowa pisankę. Po powrocie dziecko musi ją odnaleźć. Można podpowiedzieć dziecku mówiąc: dobrze – prawidłowy kierunek szukania, źle – zły.


  • -

Propozycje zabaw dla Poziomek – 10.04.2020r

W ten czas przygotowań do Świąt mam dla Was kilka zagadek!
 
Potulne zwierzątko
z masła ulepione,
małą chorągiewką
wdzięcznie ozdobione.
 
Wyrośnięta pani,
lukrem jest polana.
Na świątecznym stole
pyszni się od rana.
 
Wielkanocna zupa,
w niej kiełbaska pływa.
Jest tam też jajeczko,
żółte jak słoneczko.
 
Leży w koszyczku
pięknie wystrojone,
malowane, pisane,
drapane lub kraszone.
 
Jeden taki dzień
w całym roku mamy,
że gdy nas obleją,
to się nie gniewamy.
Mam nadzieję, że dzieci znają odpowiedzi!
Kochane Poziomeczki!
Życzę Wam wszystkim( rodzicom też) duuuuuuużo zdrowia i uśmiechu, smacznego jajka i mokrego dyngusa!

  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 10.04.2020r

Liczymy i układamy rytmy – Wielkanoc

Cel zadania: Rozwijanie układania rytmów i przeliczania w zakresie 10.

Do wykonania zadania będą nam potrzebne małe styropianowe jajeczka i kurczaczki.

Ćwiczenia w układaniu rytmów pomaga dziecku zauważać powtarzalność różnych wzorców. Pamiętajmy, że układając rytm, każde ogniwo należy powtórzyć przynajmniej trzykrotnie. Jeżeli dziecko załapie prawidłowość, pozwólmy mu samemu je układać. Drugą częścią zadania jest policzenie elementów: wszystkich razem, samych kurczaczków, samych jajeczek.

Do pobrania również karta pracy z liczeniem elementów karta pracy

Powodzenia!


  • -

Propozycje zabaw dla Jabłuszek – 10.04.2020r

1.,,Wielkanocny stół”- tworzymy listę zakupów. Ustal z domownikami jakie przysmaki pojawią się na stole w czasie świąt. Wspólnie z Rodzicami stwórz listę potrzebnych produktów.
2.,,Wielkanocny stół”- poznaj zwyczaje nakrywania do stołu. Jakie znasz sztućce? Gdzie położysz łyżkę, nóż, widelec? (obok talerzyka), a gdzie łyżeczkę? (na górze). Pod nadzorem rodziców użyj sztućców do ciekawych ćwiczeń. Ułóż sztućce wg podanego wzoru (załączniki)


3.Wielkanocny stół-tworzymy dekoracje, podkładki pod pisanki”- Wykonaj pracę z pomocą rodzica


Życzymy dobrej zabawy!! Czekamy na Wasze fotorelacje🙂
Dziękujemy za współpracę.💕

Podstawa programowa:
I.Fizyczny obszar rozwoju dziecka
7) wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia, malowania
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka
8) obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka
12) układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów
14) ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów


  • -

Propozycje zabaw dla Borówek – 10.04.2020r

TEMAT DNIA: DZIEŃ ZAGADEK /WIELKANOCNE PRZYGOTOWANIA

Kwiecień jest miesiącem, w którym przyroda wybudza się do życia – tydzień poświęcony był na zadania obejmujące zjawiska pogodowe.

Dzisiaj krótko przypomnimy zagadnienia z zakresu zjawisk atmosferycznych.

Wiosna to przygotowania do Świąt Wielkanocnych, dlatego proponujemy również zadania związane z Wielkanocą.

1.Przypomnienie wiadomości z całego tygodnia”

  • Szyfrowana pogoda – rozwiązywanie zagadek o zjawiskach pogodowych.

Gdy słońce świeci

i deszczyk pada,

ona na niebie cudnie się rozkłada. (tęcza)

Płyną po niebie

wielkie, kłębiaste,

czasem gradowe,

czasem pierzaste. (chmury)

Ono latem najmocniej grzeje

i sprawia, że skóra brązowieje.

(słońce)

O szyby dzwoni kroplami,

muzykę cudną układa,

kiedy uważnie posłuchasz,

możesz z nim cicho pogadać. (deszcz)

Lodowe kule z nieba spadają,

na szybach i dachach muzykę grają. (grad)

Ewa Grzywińska

Źródło E. Grzywińska „Zgadywanki malowanki na wieczory i poranki, Wydawnictwo Harmonia Gdańsk 2007,s. 78-81

  • Quiz pogodowy
  • W szyby dzwoni, gdy chmura łzy roni go zabierasz ( parasol)
  • Rankiem srebrzy się na łące. Potem wysuszy ją słońce.(rosa)
  • W szyby dzwoni, gdy chmura łzy roni.(deszcz)
  • Kiedy deszczyk pada, to szybko ją wkładasz.(peleryna)
  • Konewki mu nie trzeba. A podlewa kwiaty, warzywa i drzewa.(deszcz)

2. Zabawy

  • Ciepło, zimno: Szukamy jajka

Dziecko zamyka oczy lub wychodzi z pokoju, a rodzic chowa jajko wielkanocne, lub zabawkę, która kojarzy się dziecku ze świętami Wielkanocnymi. Rodzic instruuje mówiąc ciepło zimno, jeżeli dziecko idzie w dobrym kierunku mówi ciepło, jeżeli w złą stronę mówi zimno. Gdy jajko znajdzie zamieniamy się rolami. I zabawę powtarzamy.

  • Pląs „Jajo kurze

Stajemy w parze naprzeciwko siebie i mówimy:

Małe duże jajo kurze, duże jajko kurze, jajo kurze, jajo kurze, duże małe, ogniotrwałe, ogniotrwałe, bęc.

Pokazujemy za pomocą dłoni wielkość jaja, a następnie kreślimy w powietrzu kształt jaja, za pomocą łokci naśladując skrzydła kury poprzez skierowanie rąk z wyciągniętymi łokciami. Na słowo bęc klaszczemy. Kolejność wykonywania zabawy dowolna można urozmaicać wg uznania.

3. Zabawa z literami” Jajko’

Rozmawiamy z dziećmi na temat jajek.

  • Co z jajek powstaje? (jajecznica, jajko na twardo, piana, ciasto, ciasteczka, kurczaczki, pisanki itp.)
  • Rozmawiamy z dziećmi do czego służy skorupka, Jakie mamy jajka-rodzaje – kurze, strusie ptaków itp.
  • Pokazujemy literę „J, j” drukowaną i pisaną wielką i małą

  • Omawiamy kształt liter, różnic i podobieństw.
  • Dziecko próbuje pisać literę J w powietrzu, na tacy z ryżem, kaszy, mąki itp.

Wyszukujemy wyrazy z liter „J”

  • Wyszukiwanie wyrazów z literą „j”
  • Odszukujemy miejsca głoski „J w wyrazie

Pytamy dziecko:

  • Gdzie słyszysz głoskę „j”?
  • Na początku wyrazu? np. jabłko, jeż.
  • W środku wyrazu? np. zając.

4. Wyklejamy literę skorupkami po jajkach

5. Wielkanocne karty pracy- dla chętnych

-karta pracy-załącznik 1. Karta pracy Borówki

-karta pracy-załącznik 2 Karta pracy Borówki


  • -

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 10.04.2020r

Propozycje zajęć piątek 10.04

  1. Rozmowa na temat przeczytanego tekstu. Zaznajomienie dzieci z tradycjami świąt wielkiej nocy.

W przedświąteczny sobotni poranek Ania wstała bardzo wcześnie. Kiedy zeszła na dół czuła w domu dzieje są coś niezwykłego.

Co mogło dziać się w domu?

Zajrzał do pokoju. Panowała tam niesamowita krzątanina. Domownicy, mama, tata i jej dwaj starsi bracia byli czymś bardzo przejęci i nie zwracali uwagi na małą Anię. Może o mnie zapomnieli pomyślała dziewczynka. Ania patrzyła co robi jej rodzina mama piekła w kuchni pyszne babki i mazurki, jej bracia pomagali tacie w sprzątaniu domu, tylko mała Ania nic nie robiła. Ale gdy zobaczyła ją mama zaprosiła córeczkę do stołu zawołała resztę rodziny i razem zaczęli malować jajka, które mama wcześniej ugotowała. Dziewczynce to zajęcie bardzo się podobało, i chciała malować je przez cały dzień. Ale w pewnym momencie tata ściągną z szafy koszyk i postawił go na stole

I powiedział: najwyższa pora przygotować święconkę i pójść z nią do kościoła. Ania popatrzyła się na tatę ze zdziwieniem i pomyślała co to jest ta święconka. .. a wy jak myślicie co to jest święconka?

Co to jest święconka? Jak myślicie do czego się przygotowywali? Co robili domownicy? Co powinno znaleźć się w koszyczku wielkanocnym i dlaczego? (z powodu obecnej sytuacji w jakiej się znaleźliśmy warto dzieciom wyjaśnić dlaczego obchody świąt w tym roku będą przebiegały trochę inaczej) Film to prezentacja zwyczajów wielkanocne.

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

  1. Rozwiązywanie z pomocą rodzica krzyżówki wielkanocnej.

https://www.szkolneblogi.pl/blogi/sko-lipnica/krzyzowka-wielkanocna-1/

  1. Zabawy badawcze z jajkiem. Przy okazji prac w kuchni można dzieci zaznajomić z budową jajka, rozbijając jajko na talerzyk. Pokazujemy dziecku białko, żółtko, zarodek znajdujący się na żółtku, skorupkę, wyjaśniając rolę wymienionych elementów.

Ciekawscy mogą przeprowadzić więcej eksperymentów na jajku, a pomoże im w tym instrukcja i filmik zamieszczony poniżej (film na końcu prezentacji)

https://www.mamawdomu.pl/2016/03/eksperymenty-z-jajem-czyli-7-pomyslow-na-doswiadczenia-z-dziecmi.html


  • -

Zabawy Jagódek w domu

Jagódki przygotowały w domu kratki świąteczne, czekamy na pozostałe prace dzieci…


  • -

Propozycje zabaw dla Jagódek – 09.04.2020r

  1. Ćwiczenia gimnastyczne – kształtowanie prawidłowej postawy ciała

Dzieci ćwiczą na boso. Jeśli nie mamy woreczków możemy wsypać do skarpetki ryż, groch lub kaszę

– dzieci trzymają woreczek w prawej dłoni i wykonują krążenie prawego ramienia w przód, zmiana ręki,

– ćwiczenie jak wyżej tylko w tył, zmiana ręki,

– dzieci kładą woreczek na głowie i wykonują po 3 razy skłon głowy w przód, w tył i na boki Za każdym razem podnoszą woreczek z podłogi wykonując przysiad.

– dzieci przekładają woreczek prawą ręką górą za plecami i odbierają lewą ręką dołem za plecami robią tzw. „agrafkę”, zmiana rąk,

– rozkrok obunóż, opad tułowia w przód w prawej ręce woreczek, przekładanie woreczka z ręki do ręki wokół kolan, woreczek zatacza ósemki, zmiana kierunku przekazywania woreczka,

– siad prosty, w dłoniach woreczek, dzieci wykonują skłon tułowia w przód z jednoczesnym przesuwaniem woreczka po nogach aż do stóp, następnie wyprost, powtarzamy 6 razy,

– siad rozkroczny, woreczek leży na podłodze między nogami, dzieci wykonują skłon tułowia w przód jednocześnie dłońmi przesuwają woreczek jak najdalej w przód, wyprost, powtarzamy 6 razy,

– w leżeniu na brzuchu ramiona wyciągnięte przed twarzą, w dłoniach woreczek, wznos tułowia w górę z jednoczesnym uniesieniem woreczka w górę i oderwaniem łokci od podłogi. Podczas ćwiczenia ręce są wyprostowane, powtarzamy 3 serie po 5 powtórzeń,

  • Ćwiczenie oddechowe:

Dzieci w leżeniu na plecach woreczek leży na klatce piersiowej, dzieci wykonują wdech, następnie unoszą głowę i wykonują wydech z mocnym dmuchnięciem na leżący woreczek, powtarzamy 6 razy. Dzieci odkładają woreczki w określone przez nauczyciela miejsce.

  1. Wielkanocna baba” – słuchanie wiersza
    Wielkanocna baba stoi na stole,
    cała w lukrze cukrowym.
    Są przecież święta, więc wystrojona
    stoi w ubranku nowym.
    Wokół niej bazie oraz baranek,
    a w koszyku z wikliny
    mnóstwo pisanek.
    3. Rozmowa na temat wiersza.
    – Jakie ciasto stoi na stole?
    Jak wygląda baba wielkanocna?
    – Co stoi na stole obok baby wielkanocnej?
    4. Dzieci rysują na białej kartce kształt babki wielkanocnej i kolorują ją. – Wycinają babkę i przyklejają na złożonej na pół serwetce z motywem świątecznym. – Ozdabiają babkę wyciętymi z kolorowego papieru kurczaczkami, baziami, kwiatami.

  • -

Propozycje zabaw dla Boróweczek – 09.04.2020r

TEMAT KOMPLEKSOWY: ACH TA POGODA, TEMAT DNIA: CIEKAWE ZJAWISKA POGODOWE

Zabawa ruchowa Piórko tańczące na wietrze

Przygotowujemy folię bądź zwykły koc. Na środku kładziemy piórko (jak nie mamy to balony bądź piłeczki). Musimy ustawić się wokół materiału, dlatego najlepiej zaangażować całą rodzinę. Łapiemy za brzegi odpowiednio poruszamy materiał, który wytworzy wiatr i powoli będzie podnosił piórko. Zadanie wymaga koordynacji i współpracy, aby kontrolować intensywność poruszania materiałem. Na początku piórko będzie jedynie podskakiwać na materiale, aby później wytworzyć tornado.

Wysłuchanie wiersza „Wiosenny wietrzyk”

Dzieci siadają w wygodnej pozycji, zamykają oczy i wsłuchują się w treść wiersza czytanego przez rodzica.

Wiosenny wietrzyk”

Mały wietrzyk wiosenny

ledwie w drzewach zaszumi,

ledwie w krzakach zamruczy,

jeszcze gwizdać nie umie,

jeszcze się uczy.

Znalazł szczerbę w płocie – zaświstał.

Znalazł listki- zapiał na listkach.

Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy.

Czasem nuci , gdy zagra mu deszczyk.

Albo szemrze w zeszłorocznej trawie.

Albo szepcze tak że milczy prawie.

Ludzie mówią wtedy: nie ma wietrzyka!

A on jest.

Tylko słucha słowika.

Joanna Kulmowa

Źródło: J. Kulmowa „Wiosenny wietrzyk”[w] „Kolorowy świat.

Wiersze i proza dla dzieci, wybór C. Żmihorskiej, Nasza Księgarnia, Warszawa 1968, s.18.

Rozmowa na temat treści utworu-pytania do wiersza:

  • O czym jest wiersz?
  • Czym jest wiatr?
  • Jakie szumiące wyrazy zapamiętaliśmy?

Przekazujemy dzieciom informacje dotyczące wiatru:

Wiatr jest jednym ze zjawisk pogody. Tworzy się, gdy powietrze nagrzeje się w sposób nierównomierny. Różnice temperatur powietrza ciepłego i zimnego powodują ruch, czyli powstanie wiatru. Może być delikatny albo gwałtowny. Od siły wiatru zależy jego nazwa. Znad morza wieje lekki wiatr, znany bryzą. Morze jest wtedy spokojne a, trawy na wydmach lekko się poruszają. Wicher to odmiana bardzo silnego wiatru mogącego zrywać dachy i łamać drzewa. Jego najsilniejszym przykładem jest huragan występujący tylko nad oceanem, gdzie temperatura wody jest bardzo wysoka. W polskich górach za to czasem wieje halny, czyli ciepły, suchy, porywisty wiatr skierowany ku dolinom.

Tornado w szklance wody – zabawa badawcza

Do tego zadania będzie nam potrzebne:

  • Cztery wysokie szklanki
  • Łyżeczki
  • Sól
  • Woda gazowana

Do wysokiej szklanki wlewamy wodę gazowaną, zapełniając ⅔jej objętości (do narysowanej kreski). Energicznie mieszamy, wsypując trochę soli. Powstaną pęcherzyki, które uformują tornado. Po wykonaniu doświadczenia dzieci opisują, co zaobserwowały, a rodzic wyjaśnia w uproszczony sposób, w jaki sposób działa zjawisko w naturalnym środowisku: tornado powstaje z chmury burzowej, ciepłe powietrze wznosi się z bardzo dużą prędkością, w dół schodzi chłodne i tworzy się wirujący lej.

Wiersz pt: „Wielkanocny stół” E. Skarżyńska

Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.

Palmy pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie tata.
I my.

Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę,
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe!

Na podstawie wiersza proszę porozmawiać z dzieckiem na temat, co powinno znaleźć się na wielkanocnym stole? Jajko jest symbolem nowego życia , sól chroni jedzenie przed zepsuciem, zajączek zwiastuje nadejście wiosny, baranek jest symbolem zwycięstwa, palma wielkanocna jest symbolem zmartwychwstania i zwycięstwa.

Pisanka wielkanocna

Aby zabarwić jajko na dowolny kolor możemy użyć do tego składników, które używamy w kuchni: łupiny cebuli czerwonej, marchewki, natki pietruszki, kurkumy, szafranu lub soku z buraka, który zabarwi jajko na kolor różowy.

Świąteczne inspiracje. Proponuję, aby wspólnie z dzieckiem wykonać dowolną pracę o tematyce świątecznej. Mogą to być np. króliczki wielkanocne z rolek papieru, baranki, pisanki, kartki świąteczne, ciasta wielkanocne. Prace proszę przesłać na adres borowki6@wp.pl do dnia 15 kwietnia.

Życzymy przyjemnej zabawy 🙂


  • -

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 09.04.2020r

Twórcze opowiadanie o pogodzie z wykorzystaniem różnych kart (obrazków). Przygotowujemy wspólnie z dzieckiem kolorowe proste obrazki o różnej tematyce: postaci, zwierzęta, rośliny, przedmioty i koniecznie coś z pogody (kilka, mogą być narysowane lub z gier, wycięte z gazet). W zabawie bierze udział rodzic i dziecko. Na przemian losując kartę układają historyjkę , ale tak aby rzecz przedstawiona na wylosowanej karcie znalazła się w zdaniu (wypowiedzi) gracza. Dzięki skojarzeniom powstaje opowiadanie. Rodzic prowadzi zabawę starając się naprowadzać, bądź łączyć wypowiedzi.

Zaszyfrowana pogoda – rozwiązywanie zagadek o zjawiskach pogodowych. Rodzic czyta zagadkę, a zadaniem dziecka jest narysowanie co ukrywa ta zagadka (nie mówi głośno).

  • Płyną po niebie wielkie, kłębiaste, czasem gradowe czasem pierzaste (chmury).
  • Ono latem najmocniej grzeje i sprawia, że skóra brązowieje (słońce).
  • O szyby dzwoni kroplami muzykę cudowną układa, kiedy uważnie posłuchasz, możesz z nim cicho pogadać (deszcz)
  • Lodowe kule z nieba spadają, na szybach i dachach muzykę grają (grad)
  • Co za białe piórka sypie zimą chmurka (śnieg)

Ostatnia zagadka może być nawiązaniem do kolejnego zadania.

  • Gdy słońce świeci i deszczyk pada, ona na niebie pięknie się rozkłada.

Czytamy zagadkę, dziecko odpowiada podejmując rysowanie, a rodzic nawiązuje rozmowę zadając pytania: co narysowałeś, jakie kolory ma tęcza, ile jest kolorów (koryguje wiedzę dziecka uzupełniając jego wiadomości (może posłużyć się obrazkiem tęczy)

Kolejne pytanie jak powstaje tęcza (kiedy, co musi się wydarzyć) sprawdzamy co dziecko wie na ten temat, uzupełniamy jego wiedzę (możemy pomóc sobie filmem. https://www.youtube.com/watch?v=tw8MrpYM0yI&list=PLJLHCIT6Ee2y3iyY67VtLSIZCXXcuRcZR&index=50 lub

https://www.youtube.com/watch?v=WuCyB7lno7M

Podsumowaniem praca plastyczna „Tęczowa pisanka”. Rysujemy na kartce kontur jajka, dziecko uzupełnia go kolorami tęczy w odpowiedniej kolejności, wykonując pasy. Technika dowolna farba, kredka, plastelina, wycinanka.